• modsey

Tappar ni rutiner på sommaren?

Klockan är snart 20.00 och vi har inte maten färdig än på ca en timme och barnen de sover till 9-10 på mornarna.
    Pappan och jag jobbar ett tag till men vi har liksom sommarmode och barnen är helt lediga fram tills skolan börjar i augusti ( de är 6 år)
    Min väninnan tycker det låter " förskräckligt" att låta barnen sova så länge och att vara lata på vårt vis. Vi tycker det är skönt. Solig

Kör ni samma tider när ni är lediga eller tappar ni strukturen ni med?

• Svar på tråden Tappar ni rutiner på sommaren?
  • fluu

Vi kör ungefär samma tider, annars mår dottern inte bra. Men vi blir lite slarvigare under semestrarna. Hemmet ser rörigare ut, vi äter kanske lite onyttigare, fikar mer osv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MammAmma

Rutiner? Vad är det? Ja, vi tappar också de flesta rutiner under sommaren :P

• lövet2

Jag kör med rätt mycket struktur även under sommarlovet, men tiderna förskjuts en smula. 11-åringen kliver upp en timme senare, men hon vill ju hinna se sommarlovsprogrammet på TV förstås.

• Alexi

Vi håller ungefär samma struktur för att vi vill ha lite barnfri tid på kvällen. Alltså vill vi inte ställa om barnens tider för mycket.

• Frontline

Kör nästan samma tider med dom minsta barnen, den äldsta får vara uppe lite längre.
    Dom 2 minsta vaknar samma tid på morgonen oavsett om dom är uppe ett par timmar längre medans den äldsta sover och drar sig längre på morgonen...

Vi föredrar lite egentid på kvällen så vi kan gärna gå upp tidigare bara för den skull...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kim Possible

Vi har inga speciella rutiner annars heller, våra tider är rätt sena över lag och vi är inte så petiga med när det äts och sovs så länge det görs, däremot blir det lite hipp som happ med morgontiderna så här på sommaren. Inget som stör. Vi brukar börja försöka styra upp några dagar innan skolorna börjar, det räcker gott. 

Om det inte är så att barn och vuxna behöver exakta tider för både mat och sömn ser jag inte vitsen med att styra upp det under ledighet fast det inte behövs. 

• Natulcien

Njaej, vi har inte så strikta rutiner annars heller. Sonen brukar vanligtvis somna runt 21.30 och det blir väl något liknande i sommar kan jag tro. Senare om vi gör något speciellt.
    Och till vardags brukar han sova till 8-9, förutom de två dagar i veckan han väcks 7.30. Och den enda skillnaden i sommar blir att väckningarna uteblir och vi sover till 8-9 varje dag istället.

Och vad gäller maten så kör vi väl lite liknande tider om vi är hemma, men är flexibla om vi är ute och reser eller bor hemma hos andra.

Sonen har alltid varit väldigt flexibel, och brukar lätt anpassa sig till nya tider för både mat och sömn om det behövs.

• Fjäril kär

även om det är sommar och lov för sonen på 7 år så är han ändå på fritids då vi jobbar fortfarande. Så än så länge är det fasta rutiner här. 

men när vi väl är lediga så har vi ändå en kvällstrött son som behöver få sina timmar och vi uppskattar lite vuxentid på kvällen så vi försöker att lägga honom ungefär samma tid ändå, kan förskjutas nån timma max.  

jag vill gärna dra nytta av långa lediga dagar så jag föredrar att kliva upp på morgonen och göra det som måste göras på förmiddagen och sen har jag hela dagen ledig att göra vad jag vill på. 

• modsey

Vi har förmånen att inte ha så tidiga mornar när vi jobbar heller utan sover oftast till 7.30.
    Nu är barnen helt lediga men vi jobbar men det känns liksom att det är sommar ändå och vi äter senare och lägger oss senare.Solig

• En PantherTant

Vi har ganska fjexibelt året om, så lnga stora förändringar. Visst, det är ljust ute nu så alla lägger sig betydligt senare, och de flesta morgnar sover vi länge om vi inte har något inbokat. Men det gör vi oftast på helger och under resor på andra årstider också.

• sextiotalist

När grabben var liten så kunde han någon enstaka gång sova längre än 6 på morgonen när vi var långlediga. Annars så har vi haft få rutiner. Men vi föll nog in inen rytm som såg lite annorlunda ut under längre ledigheter

• Kim Possible

Pratade med en vän som med "tidiga morgnar" menade att man går upp runt 4-5. Här hemma är allt innan 07.30 betraktat som "tidiga morgnar", så vi har ju svårt att förstå folk som pratar om att de får sova ut när de går upp klockan 7.

Olika familjer, olika familjemedlemmar, olika behov och olika livssätt, helt enkelt. 

• Catti41

Tappar? Slänger ut dem i skogen! Förra året fick vi börja ställa väckarklockan när barbet och jag satt ute vid halv ett en natt och lyssnade på träden.

Vi har inte gått på sommarlov än och kämpar för att vara på fritids kl 9. :)

• Natulcien
    Kim Possible skrev 2015-06-18 22:45:45 följande:

Pratade med en vän som med "tidiga morgnar" menade att man går upp runt 4-5. Här hemma är allt innan 07.30 betraktat som "tidiga morgnar", så vi har ju svårt att förstå folk som pratar om att de får sova ut när de går upp klockan 7.

Olika familjer, olika familjemedlemmar, olika behov och olika livssätt, helt enkelt. 

Ja, herregud...kl.4-5 är inte ens morgon i min värld. Det är mitt i natten. Jag går aldrig upp före 8 när jag är ledig.
    Tur för mig att vi fick en morgonsovande unge. Och tur att han älskar att morgongosa. Om han någon enstaka gång vaknar innan kl.7 så är det bara att gosa in honom, så brukar han somna om.
  • Mrs Green

Vi skjuter fram dygnet någon timme när vi är lediga. Alltså det blir så automatiskt när vi slutar ställa väckarklockan. Men både jag och dottern är kvällströtta så det blir inte så stor skillnad.

• Mellanmjölkens land

Med tanke på hur jobbigt det är att få till det där med bytena mellan sommar och vintertid mixtrar vi inte mer med barnens sömn än vad vi måste. De är trötta vid en viss tid på kvällen och då finns det ju ingen anledning att hålla dem vakna när det bara resulterar i gråt och tandagnisslan. 4åringen kan tänkas sova lite längre vissa mornar (typ 7:30) men för 1,5åringen räknas allt efter 6 som riktig sovmorgon oavsett läggtid...

• mammalovis

Veckan började med att dottern kom och krävde frukost 6.45. Det uppskattades väl inte precis när hon knappt är uppe till dess när hon behöver tjatas upp och vi ska jobba. Tack och lov har hon kunnat sova lite längre det sista eller åtminstone inte stövla in i sovrummet och väcka lillasyster. Är hon också vaken är det ju bara att gå upp. 4,5-åring kan ju ändå sysselsätta sig på rummet en stund och lillasyster kan ligga och prata i sin säng och till och med somna om, om man inte låtsas om henne. Skönt då jag kommit i säng väl sent.

Lunchen försöker vi hålla på vid 12-13 så lillasyster får sova middag, annars har väl frukost och kvällsmat varit mer flexibla. Läggningen har varierat mellan 20 och 21. Dock har jag märkt att lillasyster har sovit nästan 3 timmars middag nu när hon varit förkyld och den stora har frivilligt lagt sig och sovit middag också. Nästa vecka får vi väl skärpa oss då jag jobbar en morgon och två kvällar.

• nozpa

Klart att det ser annorlunda ut när dom är på dagis och när dom är hemma. Våra lördagar ser inte ut som våra tisdagar t ex. Så ja, vi har andra rutiner på sommaren (och övrig ledighet) jämfört med vanliga vardagar.

Mattider och läggtider är ungefär samma som alltid, men det kan bli mat på helt andra ställen än vid middagsbordet hemma.

Svar på tråden Tappar ni rutiner på sommaren?