• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-07-18 17:59:14 följande:
    Än värre, vilket jag ser dagligen, föräldrar som har sina barn i cykelvagnar och tala inte om när de dessutom har en elcykel.
    Lata människor . De borde krypa hela vägen. Cykel vilken genväg.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2015-07-18 17:56:34 följande:

.....fast i min värld så är de lataste föräldrarna de som "avblöjar" snabbt och säljer sittvagnen när bebbe är två. Vi njöt av våra småttingar och lät dem vara bebisar och småbarn och vi hade ingen brådska öht. 

Jag är inte sen att hålla med. Min erfarenhet är samma som din. Det var helt ok att gå vagn länge förut
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-07-18 18:02:20 följande:
    Jag är inte sen att hålla med. Min erfarenhet är samma som din. Det var helt ok att gå vagn länge förut
    Samma här. Jag tycker det är hemskt hur snabbt barn måste växa upp. Lider med min dotter som inte längre vill byta om utan handduk runt sig på stranden. Bara 8 år och redan tonåring. nä jag gör allt för att barnet i dem ska få leva i dem så länge som möjligt. Man är barn så kort tid och vuxen så länge. Jag har alltid sett till att barnen rört på sig mycket. Har aldrig förstått varför motionen måste ske 6:30 på morgonen.
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2015-07-18 18:09:44 följande:

Samma här. Jag tycker det är hemskt hur snabbt barn måste växa upp. Lider med min dotter som inte längre vill byta om utan handduk runt sig på stranden. Bara 8 år och redan tonåring. nä jag gör allt för att barnet i dem ska få leva i dem så länge som möjligt. Man är barn så kort tid och vuxen så länge. Jag har alltid sett till att barnen rört på sig mycket. Har aldrig förstått varför motionen måste ske 6:30 på morgonen.

Fast det där med bad har jag inte sett som något fprcerad uppväxt. Min grabb har aldrig gillat att vara naken bland främmande personer så han har redan som 2-3-åring velat byta om för sig själv

Jag var likadan, mina syskon inte alls
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2015-07-18 18:15:48 följande:
    Fast det där med bad har jag inte sett som något fprcerad uppväxt. Min grabb har aldrig gillat att vara naken bland främmande personer så han har redan som 2-3-åring velat byta om för sig själv

Jag var likadan, mina syskon inte alls
    Just här är det inte så. Tyvärr. Och detta är bara ett exempel.
  • Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-18 17:56:34 följande:
    .....fast i min värld så är de lataste föräldrarna de som "avblöjar" snabbt och säljer sittvagnen när bebbe är två. Vi njöt av våra småttingar och lät dem vara bebisar och småbarn och vi hade ingen brådska öht. 
    Idag "avblöjar" man ju senare än tidigare enligt ett inslag nyligen i tv, 80-talet var 1 år normalt, 90-talet 2 år osv. Idag var det 4 år och stora blöjor har aldrig sålt så bra. Så det bör då varit vanligare förr med lata "avblöjare"?

Detta sågs dock som ett problem.
  • Vestra
    gbgumman skrev 2015-07-18 17:53:22 följande:
    Jag har hört att det finns de som kör sina barn i bil till förskolan
    Jo visst, men har man tiden att ta vagnen och GÅ så kan man låta sin 5 åring gå själv, eller cykla.

Är inte samma jämförelse med en förälder som ska vara på jobbet 30 minuter senare och har 2 mil till jobbet.

Eller vad anser du?
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • sextiotalist
    Vestra skrev 2015-07-18 22:56:25 följande:

Jo visst, men har man tiden att ta vagnen och GÅ så kan man låta sin 5 åring gå själv, eller cykla.

Är inte samma jämförelse med en förälder som ska vara på jobbet 30 minuter senare och har 2 mil till jobbet.

Eller vad anser du?

Jag anser att man ska strunta i hur folk transporterar sina barn så länge man själv inte påverkas.

Om du läser svaren så är det ofta pga praktiska skäl vagnen används
  • gbgumman
    Vestra skrev 2015-07-18 22:56:25 följande:

Eller vad anser du?
    Anser inget då jag inte har körkort.
  • tobbe01
    Studentpappa skrev 2015-07-18 18:54:45 följande:
    Idag "avblöjar" man ju senare än tidigare enligt ett inslag nyligen i tv, 80-talet var 1 år normalt, 90-talet 2 år osv. Idag var det 4 år och stora blöjor har aldrig sålt så bra. Så det bör då varit vanligare förr med lata "avblöjare"?

Detta sågs dock som ett problem.
    Okej. Märkligt. Jag tror inte det är så många normala fyraåringar som har blöja på dagtid........men däremot tänker jag att man kanske använder nattblöja?
  • Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-19 08:28:24 följande:

Okej. Märkligt. Jag tror inte det är så många normala fyraåringar som har blöja på dagtid........men däremot tänker jag att man kanske använder nattblöja?

Det relaterades till för bekväma blöjor, stressade föräldrar som inte hade tid etc. Verkade främst vara ett storstadsproblem, men det kan ju ha att göra med samma gamla vanliga.

Nu dags för vädret Södermalm får regnskurar idag, i söderort växlande molnighet, och i västerort regnar det. Skåne får regn och i norrland växlande.

Inslaget finns säkert på tv4play. Det är inget jag känner igen heller, men sambon som är fskl har pratat en del om stora barn med blöja. Det är ju problem på en storbarnsavdelning där man normalt inte har skötbord och tiden inte direkt är anpassad till blöjbarn.
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-07-19 07:50:28 följande:
    Jag anser att man ska strunta i hur folk transporterar sina barn så länge man själv inte påverkas.

Om du läser svaren så är det ofta pga praktiska skäl vagnen används
    Tycker att man har rätt att ha åsikter och tankar om det mesta. Och liksom du har jag en åsikt angående stora barn i barnvagn. Det är bara det att våra åsikter går i sär, vilket är hela grejen med ett debattforum. Att olika åsikter möts och en debatt i ämnet uppstår.

Jag har även skrivit att jag köper anledningar som att vara på nöjespark hela dagen med ett barn som behöver vila sig i vagnen osv. Men i verkligheten så är det ju flera barn 4+ som sitter i vagnen istället för att gå i helt vanliga situationer.
    Och ska jag vara ärlig så vet jag inte något barn 4+ som faktiskt vilar på dagen. Men det finns ju såklart, även om jag inte känner till något.

Kanske är det fel benämning att benämna föräldrarna som lata, men något är det ju som gör att dom inte fattar att deras barn faktiskt klarar av att gå till affären, lekplatsen what ever. Och för förtydligandet syftar jag såklart på friska barn.
  • sextiotalist
    Vestra skrev 2015-07-19 14:54:38 följande:

Tycker att man har rätt att ha åsikter och tankar om det mesta. Och liksom du har jag en åsikt angående stora barn i barnvagn. Det är bara det att våra åsikter går i sär, vilket är hela grejen med ett debattforum. Att olika åsikter möts och en debatt i ämnet uppstår.

Jag har även skrivit att jag köper anledningar som att vara på nöjespark hela dagen med ett barn som behöver vila sig i vagnen osv. Men i verkligheten så är det ju flera barn 4+ som sitter i vagnen istället för att gå i helt vanliga situationer.

Och ska jag vara ärlig så vet jag inte något barn 4+ som faktiskt vilar på dagen. Men det finns ju såklart, även om jag inte känner till något.

Kanske är det fel benämning att benämna föräldrarna som lata, men något är det ju som gör att dom inte fattar att deras barn faktiskt klarar av att gå till affären, lekplatsen what ever. Och för förtydligandet syftar jag såklart på friska barn.

När det gäller barn som kan sova middag. Med ett väldigt morgonpiggt barn så är det inte ovanligt.

Även en vuxen kan känna sig småseg om man är uppe sedan fem.

Ja, vårt barn sov middag även efter fyra, speciellt vid dagsäventyr. Eftersom vi ofta åkte kollektivt så somnade han till i vagnen istället för bilen
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-07-19 14:59:41 följande:
    När det gäller barn som kan sova middag. Med ett väldigt morgonpiggt barn så är det inte ovanligt.

Ja, vårt barn sov middag även efter fyra, speciellt vid dagsäventyr. Eftersom vi ofta åkte kollektivt så somnade han till i vagnen istället för bilen
    Ja, men då är det väl perfekt med vagn. Men det var ju inte detta jag pratade om.
  • Broom
    sextiotalist skrev 2015-07-19 14:59:41 följande:
    Då har ni vagn åt dig också?
  • sextiotalist
    Broom skrev 2015-07-22 20:15:03 följande:

Då har ni vagn åt dig också?

Nä, men ibland önskar man att man hade när den tiden begav sig.

Nu är grabben snart myndig.
  • En blå giraff

Min 4-åring åker aldrig vagn till vardags men i såna situationer som t.ex. Furuvik har vi haft vagn med oss under sommaren. Att gå en hel dag blir han för trött av och jag orkar inte bära honom sista två timmarna vilket annars är alternativet. Visst skulle jag kunna tvinga honom att gå hela dagen i Furuvik men det innebär tjat, gnäll och gråt och det är det inte värt när vi vill ha en trevlig dag. Tycker inte det spelar någon roll om han åker vagn vid såna enstaka tillfällen. Det händer också att han behöver sova middag en stund fortfarande (speciellt under en dag med mycket aktiviteter) och då är det jättesvårt utan vagn. Åkte till Helsingfors en dag utan vagn och det slutade med att jag fick sitta med honom i knät en timme på en bänk så han fick sova, inte så kul. Hellre vagn då.

Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)