• Penida

När var familjeliv som bäst?

Som rubriken lyder?

Själv tyckte jag att det var ett helt annat forum när jag blev medlem 2006 och några år framåt. Idag kan inte säga att jag gillar det lika mycket även om jag kikar in då och då.

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden När var familjeliv som bäst?
  • lövet2

Jag hittade citat från reglerna i en gammal tråd. Det var alltså de ursprungliga reglerna, som gällde medan Patrik drev sajten:

Första punkten ur medlemsvillkoren:

"Användarregler för offentliga inlägg/meddelanden

1. Personliga påhopp, kränkningar eller hets.

Inlägg med nedsättande eller kränkande kommentarer mot Familjeliv eller andra deltagare tolereras inte. Vad som är kränkande kan vara svårt att se, men generellt sett gäller att man ska behandla andra med respekt. Att man inte håller med någon är inte en bra anledning att ta till svordomar eller nedsättande kommentarer. Om man inte håller med kan man skriva det på ett ödmjukt sätt eller överväga att inte svara alls för att undvika onödigt gnabb.
    - Inlägg med provocerande innehåll eller tillrättavisningar utan respekt får inte postas.
    - Inga språk/stavnings kommentarer, det är budskapet i inlägget som är viktigast
    - Inga förlöjliganden, respektera andras åsikter.
    - Inga meningslösa "vem bryr sig" eller "strunta i att läs då" inlägg.
    - Inga hetsinlägg mot individer eller utsatta folkgrupper (hets mot folkgrupp)"

• lövet2
    Alexi skrev 2015-07-17 23:11:47 följande:
    Men vad har fl för ägarhistoria? Jag har verkligen noll koll på detta, från grundare till dagens ägare?
    Äh, jag har ingen koll heller. Det enda jag vet är att Patrik drev Bröllopstorget. Sedan startade han Familjeliv och byggde upp den till Sveriges största föräldrasajt. När den var som störst sålde han den till ett företag och gick vidare mot nya mål. Det är väl samma företag som fortfarande äger den, antar jag.
  • Vlad

Det var många år sedan! Mot slutet när jag brukade vara här var det enbart på grund av några få användare som jag gillade, men forumet själv hade redan då förlorat sitt hjärta.

• Nicke

Jag känner inte igen företaget Modern Women Media Sweden AB. Kan ju ha bytt namn, hoppat över till ett annat bolag osv. Det ringer inga klockor hos mig iaf. Var det inte familjeliv media nånting förr? Efter Patrik alltså? Men ja, forumet dog när han sålde ungefär. Det blir aldrig som det har varit igen. Inte här iallafall.

• Vanilla ice queen

När jag blev medlem 2004 var det väldigt mycket trevligare ton och mysigare stämning här på forumet. Det kan jag sakna.

• lövet2
    Niklas2k skrev 2015-07-22 20:29:02 följande:
    Jag känner inte igen företaget Modern Women Media Sweden AB. Kan ju ha bytt namn, hoppat över till ett annat bolag osv. Det ringer inga klockor hos mig iaf. Var det inte familjeliv media nånting förr? Efter Patrik alltså? Men ja, forumet dog när han sålde ungefär. Det blir aldrig som det har varit igen. Inte här iallafall.
    Om du går in på gamla FL, så står det fortfarande Familjeliv Media AB och att den tillhör den där Stampen-gruppen eller vad den nu heter. Det är bara på nya FL som de ändrat informationen.
  • Chianti
    Niklas2k skrev 2015-07-17 03:32:02 följande:

Det var roligast när jag var moderator förstås.

Men sen passade inte vi. Man anställde en communityansvarig som var rätt galen och gav modereringsuppdraget till ett externt bolag, IS. Man kan väl säga att mycket ändrades då. Det blev ett företag mer inriktat på att bara tjäna pengar och aktiviteten är bara en siffra i det stora hela. Jag hoppade av i den vevan. Det blev ohållbart att vara kvar och när RD slutade så kändes det som.. fuck it. I'm out.

Själv kör jag gamla.familjeliv.se
    Nya är KATASTROF!

Ironin i att nya moderatorbolaget heter IS! Skrattande
  • vampyria2
    lövet2 skrev 2015-07-17 23:02:58 följande:
    Roisin hade en unik ställning på FL. Hon var med från starten och var litegrand en vicechef. Patrik ägde alltihop och var s a s en välvillig diktator, men han syntes inte till så mycket. RD däremot var en flitig deltagare i trådarna som alla andra medlemmar, men hon hade tillgång till en massa kul grejor, som ingen vanlig medlem hade. Hon lyste upp i allt det svartvita med sina speciella smileys och rörliga figurer. Dessutom hade hon massor av idéer och startade upp avancerade tävlingar, som ingen annan kunde ha hållit i. Detta eftersom hon hade personuppgifter på alla medlemmar, så ingen behövde vara ängslig för att lämna ut sitt namn till henne.

Ett typexempel var när hon startade en adventskalender. Hon var öppen med att hon hade vissa sociala svårigheter och tyckte det var jättejobbigt att prata i telefon med folk. Det där ville hon jobba på att få bort. Därför fick alla som ville anmäla sig till adventskalendern och lämna sitt mobilnummer till henne. Sedan startade hon en tävlingstråd där hon varje dag lade ut en länk, där man kunde lyssna på ett telefonsamtal mellan henne och någon medlem. Hon frågade lite om vädret, om man gjort några julförberedelser och så där. Sedan fick alla i tråden gissa vilken medlem hon pratade med den dagen. Gissningarna byggde på dialekten och eventuella ledtrådar som kom fram under samtalet. Enormt kul och många som engagerade sig!

Att hon försvann berodde på att det blev ohållbart. Det kom nya ägare, nytt folk som lade sig i och hon kunde inte längre göra sitt jobb på ett vettigt sätt.
    Åh jag älskade henne, hon är så saknad <3 Haha jag var en av dem hon ringde upp, jag var nog mer nervös än vad hon var till och med....hm ringde hon inte till dig också, jag har för mig det :p

Jag håller med de andra det var den bästa tiden när hon skötte det hela, nu är det mest trams och elakheter överallt :-/
  • Fru Blacker

När ANOF härjade och hade Svanar. punk.

frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
  • vampyria2
    Fru Blacker skrev 2015-07-22 20:45:53 följande:

Jaaaa ANOF älskar jag också, han och jag gick jäkligt hårt i strid innan jag hajade att han var ett troll.
    När han sedan kom ut på nätet som ett stor troll så kontaktade han faktiskt mig och bad mig om ursäkt över saker han hade gjort mot mig, gissa om jag blev förvånad över det
    Men skulle inte vilja ha nått av det ogjort för det var en riktigt rolig tid.

Haha ägg tråden han startade var fantastiskt rolig också
  • vampyria2
    Fru Blacker skrev 2015-07-22 20:45:53 följande:

Den här har jag sparat sen den tiden, kommer tyvärr inte ihåg vem som har gjort den men jag skrattar hårt varje gång jag ser den

• vampyria2
    lövet2 skrev 2015-07-22 20:56:31 följande:
    Tack för den länken! Den tråden var rolig, minns jag!
    Ja den var rolig, hm man s
    kanske skulle dra igång den igen och se vad folk skulle skriva nu för tiden...men det tråkiga är att på den tiden så var det alltid med glimten i ögat och med vänlighet vi skrev till varandra, nu skulle folk skert kunna ge sig på varandra hårt :-/

• Nicke

ANOF var kul även om det var ett troll.

Chianti skrev 2015-07-22 20:39:12 följande:

Ironin i att nya moderatorbolaget heter IS!

Haha ja, jag tänkte på det när jag skrev det.
  • Fru Blacker

Bästa trollet genom tiderna. Haha kattbeteende.

frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
Svar på tråden När var familjeliv som bäst?