• Alexi

När har era barn börjat sova över hos kompisar?

I vilken ålder har era barn börjat sova över hos kompisar eller kompisar sovit över hos er och vad i mognaden har gjort att ni känt att det känns ok?

Och jag menar kompisar, inte kusiner eller släktingar där man känt hela familjen hela livet.

• Svar på tråden När har era barn börjat sova över hos kompisar?
  • amalie79

Våra är 9 och 11 och gör det inte än, det har inte efterfrågats varken av dem eller vänner än.

Men om de ville skulle de få, om vi kände föräldrarna och familjen.

Vi sov över hos varann från 11-12 år men minns att det inte alltid var roligt. Hos min vän hände situationer som ibland skapade rädsla- hennes pappa blev full och somnade där vi skulle sova, bråk förekom. Därför sov vi hellre hos mig.

Min poäng är väl det att lita inte alltid på hur saker VERKAR vara hos kompisarnas familjer, utan var vaksamma.

• Jill 79

Min kille hade en dagis kompis som sov över en natt förra veckan. De är bara sex år så jag var lite orolig. Minns själv hur ledsen man kunde bli när man själv var liten och skulle sova hons kompisar. Men allt gick super. Är dock osäker om min kille skulle vara lika tuff om det var han som skulle sova över.

• AnLiErKi

Jag var 4 första gången jag sov över hos grannen ovanför och 8 år när jag sov över hos en kompis dom flyttat 60 mil allt gick bra

• Kim Possible

Sex-sju år kanske? Då har både vi och den/ de andra föräldrarna stått stand-by om det blivit oroligt. Samma om barn sovit här. Det gick dock jättebra varje gång, har aldrig behövt varken hämta eller lämna något barn, inget har heller behövt hämtas här. Enda gången något hänt var när yngsta tältade med grannbarnen på deras tomt. Han kunde inte sova pga snarkningar från de andra, så han gick in och sa till, sen gick han hem.

• Snällspiken

Vår dotter är sju och hon har sovit över några gånger hos kompisar och det var kul för henne men ingen jättegrej. Hon har alltid sovit jättebra och tungt, tror att det är en fördel. 

Sju-åtta verkar vara en vanlig ålder för översovning hos kompisar bland de tjejer vi känner. 

• Vinterankan

Vi hade en kompis som sov över här när hon var fyra, nästan 5, men då var det för att de behövde hjälp, inte för kul. För barnens skull så började dottern och bästisen att sova över när de var dryga 5. Nu är det tre tjejer (5,5-7) år som regelbundet sover över hos varandra. Varje vecka har de sovit hos någon annan nu på semestern.

• Elin 834

Yngsta dottern sov över första gången när hon precis hade fyllt 4år. Det gick jättebra. Hon sover gärna borta så fort tillfälle bjuds, däremot är hon lite bekymrad över att ingen sover hos henne (kompisarna är inte lika tuffa).

• StevenDiese

5!

Närma hos folk hen känner väl.

• Penida

Vår 6-åring har precis sovit över hos en kompis för första gången, ett grannbarn. Vår dotter som idag är 8 år var också sex år när hon sov hos en kompis för första gången, efter det har det hänt några gånger till.
    Vi har väl inte tänkt eller analyserat direkt kring det utan det var då de önskade göra det och tyckte att det verkade roligt och spännande, skulle det inte ha fungerat litar vi till att föräldrarna hör av sig.
    Det har gått bra alla gånger hittills.
    Bland de vi känner har barnen varit mellan 5-7 år med ett undantag men där handlar det om ett barn som inte vågar sova någonstans annat än hemma även ens om det gäller nära släktingar. Generellt sett är det nog väldigt olika skulle jag gissa. Viktigast är väl att barnet och kompisen uttrycker en önskan och att kommunikationen med föräldrarna fungerar väl om det skulle uppstå problem.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Genuin skrev 2015-08-07 22:26:49 följande:

5-6 år flickor pojkar tror jag kommer senare.

Varför?
    Avskyr CIO-metoder
  • En blå giraff

Min son är snart 8 och en klasskompis sov över hos oss nyligen. Gick rätt så bra men klasskompisen blev lite ängslig vid läggdags. Vi lyckades dock lugna honom så han kunde somna. Att min son ska sova borta känns nog inte aktuellt ännu. Dels är han sängvätare så det krävs byte i sängen många nätter vilket känns jobbigt att pracka på någon annan. Dels så vaknar min son vääldigt tidigt (mellan 5 och 6 även om det är sommarlov) och väcker då också kompisen. Så det är lättast om han sover hemma.

• Phillippa

Vår dotter är fem år och hon brukar sova över hos två av sina kompisar och de här. Det har gått jättebra! Men vi är beredda att rycka ut på natten om det skulle behövas ;).

• Genuin
    Penida skrev 2015-08-09 18:30:00 följande:

Varför?

Vet inte men vad jag sett av mina barn och deras kompisar så verkar det vara mest tjejer i de yngre åldrarna som sover över.
  • Phillippa
    Genuin skrev 2015-08-09 23:08:22 följande:
    Vet inte men vad jag sett av mina barn och deras kompisar så verkar det vara mest tjejer i de yngre åldrarna som sover över.
    Min dotters kompisar, som hon sovit hos och de här, är pojkar!
  • Primrose

Vår son är 6 år och 10 månader och har sovit över hos sin bästis 3gg under det senaste halvåret. Bästisen, som också är 6 år, har sovit över hos oss i stan 1gg ( de bor långt ifrån varandra). I somras sov bästisen över i tre nätter i rad hos oss i sommarstugan. Modigt!ð???

Svar på tråden När har era barn börjat sova över hos kompisar?