Hur många veckor har ditt barn ledigt (ingen skola/fritids/förskola) under sommaren?
Hur länge är ditt barn ledigt under sommaren? Hur löser ni det? Tar ni hjälp av släktingar? Tar du och den andra föräldern semester olika veckor?
Hur länge är ditt barn ledigt under sommaren? Hur löser ni det? Tar ni hjälp av släktingar? Tar du och den andra föräldern semester olika veckor?
Sorry för off topic men är lite nyfiken. Ni som tar ut fem veckor semester (eller mer), tar ni alltså ingen semester alls övrig tid på året?
Nej jag har svårt att förstå det anmärkningsvärda och märkliga med att det är den vanligaste längden på sommarledigheten.
Sammanlagt tre veckor, dom två första o nu den sista.
Jag försöker tänka mig om alla med barn i fp-ålder på mitt jobb skulle vara lediga 6-8 veckor om somrarna. Det skulle nog inte bli så poppis skulle jag tro... allra minst hos barnens föräldrar.
Alla har inte jobb där det riktigt funkar. Jovisst - man har ju rätt att ta fp, men iaf på min arbetsplats försöker vi se till att det inte alltid är en person som står med svarte petter utan vi hjälps åt att täcka upp behovet. Det gäller ju alla tillfällen när många vill vara lediga samtidigt!
I år kände jag att det var min tur då jag hade långledigt förra sommaren samt var ledig alla dagar vid jul och nyår - så i år hade jag ledigt kortare. Nästa gång är det någon annan!
Sammanlagt tre veckor, dom två första o nu den sista.
Våra barn som går på förskola har haft 5 veckor under sommaren. Tre hade jag och mannen tillsammans och sen hade vi varsin med barnen i början och i slutet. Det är ju fler tider på året vi vill kunna vara lediga med barnen och även om vi drygar ut med FP har vi arbeten som det inte bara är att vara borta ifrån, även kollegorna har familjer och tiden måste ju delas upp oss emellan.
Här ikring där vi bor är det ungefär samma lika för andra barn, ytterst få är lediga hela somrarna.
.
7 veckor. 4 hade jag och maken ihop, sen hade jag 1 v själv och maken 2.
8 veckor. Först gick de på fritids/förskola en vecka efter skolavslutningen, sedan hade jag två veckor semester, sedan hade pappan en vecka semester och därefter hade vi två veckor gemensam semester. Nu har de varit hemma med pappan två veckor inkl denna och nästa vecka åker vi tillsammans på en veckas semester. Jag har sex veckors semester plus åtta kompdagar per år. Maken har fem veckor semester, plus att de samlar arbetstidsförkortning i en kompbank. 2,5 timmar per vecka blir ganska snabbt en hel del ledig tid att ta ut.
Sorry för off topic men är lite nyfiken. Ni som tar ut fem veckor semester (eller mer), tar ni alltså ingen semester alls övrig tid på året?
På min sons förskola så hade de vikarier endast fyra veckor. Så det känns ju helt okej att låta sitt barn vara på förskolan samtliga dagar under sommaren, förutom under de fyra veckor som ordinarie personal har semester och förskolan blir sk "jourförskola".
På fritids så går väl personalen på semester omlott, så att där alltid finns ett välbekant ansikte med under samtliga sommarlovsdagar?
Mitt jobb är flexibelt och mannens jobb stänger vissa veckor. I år är våra barn lediga 1+7,5+3+3 veckor. Det är dock ett extremt bra år. Normalt är 1+7+2 veckor. Och så röda dagar förstås.
På min sons förskola så hade de vikarier endast fyra veckor. Så det känns ju helt okej att låta sitt barn vara på förskolan samtliga dagar under sommaren, förutom under de fyra veckor som ordinarie personal har semester och förskolan blir sk "jourförskola".
På fritids så går väl personalen på semester omlott, så att där alltid finns ett välbekant ansikte med under samtliga sommarlovsdagar?