• Penida

Tycker du att 5 veckors sommarlov är lite?

Tänker här på barn som vanligtvis går i skolan och på fritids och inte förskolebarn.

Varje år på sommaren startas trådar där någon undrar hur långt sommarlov andra barn har och jag uppfattar det som att det av många anses lite med 5 eller kanske 4 veckor. Vad tycker ni och varför?

I dessa trådar verkar det också vanligt att barnen är hemma hela sommaren eller i närheten, verkar det vanligt där ni bor?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Tycker du att 5 veckors sommarlov är lite?
  • Tow2Mater
    Penida skrev 2015-08-17 21:39:08 följande:
    Hur ser det ut där?
    En vecka är vanligt, ovanligt med två veckor fast det förekommer. En del har förmånen att kunna spendera en del tid med far/morföräldrar, men de flesta är på "fritids", eller "summer camp" som vi kallar det, under sommaren. Själv har jag inte haft en dag semester ännu, men kunde ha pojken hemma över påsklovet - vilket heller inte är så vanligt att man kan.
  • Tow2Mater
    Tow2Mater skrev 2015-08-17 23:13:29 följande:
    Själv har jag inte haft en dag semester ännu,
    Fel, jag tog ju semester idag faktist, for att kunna vara med pojken på morgonen då han borjade nytt fritids och 1a klass i ny skola och skolbuss däremellan. Tror forsta-skoldags-ångesten var mycket värre for mig än for honom.
  • C927

Här i England är sommarlovet mellan mitten Juli till början av September (oftast 6 veckor). Men de har längre påsklov än Sverige.

• Alexi

Även om barnen leker och har kul på fritids så är det ju en enorm skillnad att få vara hemma och ta dagen som den kommer, anpassa aktiviteter efter humör, väder osv. Till skillnad från fritids där det är 50 barns behov som styr, uppstyrda tider osv.

Mina barn njuter verkligen (precis som jag och min man) av slöa morgnar, sova tills man vaknar, frukost i soffan, sommarlov på tv och inte behöva klä på sig på flera timmar.

Och också slippa pressen att lägga sig tidigt för att man ska upp tidigt. Vi går upp 06.30 på vanliga vardagar, nu under ledigheten har min äldsta sovit till 08-09.

Så för mig är det en enorm skillnad att vara ledig och att vara på fritids. Och den skillnaden vill jag ge barnen så mycket jag kan av på sommaren. Mycket hellre det där långa sommarlovet när man verkligen kan gå ner i varv och känna att lovet är oändligt, än ledig ett par dagar på höstlov och sportlov.

• modsey
    Alexi skrev 2015-08-18 07:18:28 följande:

Även om barnen leker och har kul på fritids så är det ju en enorm skillnad att få vara hemma och ta dagen som den kommer, anpassa aktiviteter efter humör, väder osv. Till skillnad från fritids där det är 50 barns behov som styr, uppstyrda tider osv.

Mina barn njuter verkligen (precis som jag och min man) av slöa morgnar, sova tills man vaknar, frukost i soffan, sommarlov på tv och inte behöva klä på sig på flera timmar.

Och också slippa pressen att lägga sig tidigt för att man ska upp tidigt. Vi går upp 06.30 på vanliga vardagar, nu under ledigheten har min äldsta sovit till 08-09.

Så för mig är det en enorm skillnad att vara ledig och att vara på fritids. Och den skillnaden vill jag ge barnen så mycket jag kan av på sommaren. Mycket hellre det där långa sommarlovet när man verkligen kan gå ner i varv och känna att lovet är oändligt, än ledig ett par dagar på höstlov och sportlov.

Jag håller helt med dig att det inte är samma sak att vara på fritids mot att vara hemma och ha ledigt! Vi och barnen har njutit av våran långa ledighet i sommar absolut.
    Men de har också njutit av de kortare loven att " slippa" fritids så där mitt i terminen också. Skulle jag vara tvungen att välja mellan ex 7-8 veckors sommarlov och inge mer ledigt eller 4-6 veckors och ledig höst, sportlov och påsk så skulle jag lätt ta det sista alternativet. Minns mycket väl hur skönt mina nu stora barn tyckte det var att vi var hemma även under året i bland. Det finns ju liksom ett liv efter sommaren också. På sommaren så är det också enklare att ta tillvara på dagarna trots att man jobbar och går på fritids på ett annat vis mot i slaskiga november eller kalla februari. Vi har i alla fall mått bra av att sprida ledigheterna under året.
    Men självklart gör man det som passar ens familj bäst!
  • pigglet

För andra, nej då tänker jag att 5 veckor är rätt normalt så där.

För OSS skulle 5 veckor vara superkort! Barnen har alltid varit lediga 9-10 veckor, oftast har jag också varit det. Efter mina 9 veckor i år känner jag att ledigheten gärna hade fått fortsätta någon månad till, vi har det SÅ trevligt när vi är lediga  :)

• Jennie med ie

Jag har jobbat inom förskola och skola/skolbarnomsorg i 18 år och i olika "typer" av områden och 4-5 veckors sommarledighet har varit det absolut vanligaste på samtliga ställen. De få som varit lediga nästan hela skolans skollov har nästan uteslutande själva haft föräldrar som varit lärare, eller som varit föräldralediga alternativt studerande utan sommarjobb. Övriga med kanske 6 veckor eller mer har i stor utsträckning varit egna företagare med lågsäsong under sommaren, haft jobb som helt eller delvis kan utföras hemmifrån eller med fria arbetstider, eller haft mor-och farföräldrar som tagit barnen en eller flera veckor. Och så ser det ju inte ut för alla direkt. Tur för dem att vi som jobbar på förskolan eller fritis inte heller är lediga typ hela sommaren ;)

• Sockervaddspinnen
    Alexi skrev 2015-08-18 07:18:28 följande:

De ytterst få somrarna som jag fick vara på fritids, så hade även jag sovmorgon. Jag kunde välja att vara hemma själv istället, om jag ville, men jag ville hellre vara på fritids. Där fanns alla kompisar, TV-spel, biljard, pingis, sällskapsspel (och sällskap att spela med), pysselrum, fotbollsplan, basketplan, tennis, bandy, klätterställningar, osv, osv, osv.
    Dessutom hittade man ofta på roliga saker om somrarna, på fritids. Det var mer avslappnat och inte alls lika uppstyrt som vanliga fritids.
    Sommarfritids var riktigt roligt.
    Jag tror jag var 10 år, eller nått, då jag frågade min mamma om jag verkligen _måste_ vara ledig _hela_ sommarlovet. Jag ville också vara på fritids. De kompisarna som var där verkade alltid ha så mycket kul att berätta då de kom tillbaka efter sommaren.
    Då ska tilläggas att jag alltid var utomlands och, i mångas ögon, hade rena rama lyxlivet.
    Men vad hjälpte stranden i Spanien när kompisarna var tillsammans och hade kul på fritids.
  • Oerjan Lax

Nej absolut inte - när det gäller skolbarn!

När jag var liten var sommarlovet som en lång andningspaus från alla krav och måsten. Från alla läxor och prov. Från mobbare och svansar.

• cosinus

När mina äldsta barn gick på dagis så hade de ofta 5 veckors sommarlov. Det kändes ganska lagomt då.

Men sen när de började skolan så började de få ett större behov av av vara ledig, koppla bort skolan. Inte sexårs så mycket men sen när det börjar vara krav på läxor och annat.

Som det ser ut på mina barns skola och på många håll så är fritids och skola väldigt nära sammankopplade. Ibland t o m samma lokaler. Det är svårt att få in den lediga känslan på fritids även om man just då inte har lektioner eller läxor.

Så mina har inte velat gå på fritids, inte på loven och inte fr o m åk 3 när de börjat föredra att vara hemma själv efter skolan. Jag tycker det känns hemskt att tvinga iväg dem så vi försöker alltid lösa så de ska få vara lediga. Just nu är t ex 9 och 11-åringen hemma själva medan 7-åringen är med sin pappa på hans jobb (imorse hade jag honom). Vi har inga föräldrar i samma stad men relativt flexibla jobb och sparad föräldrapenning så vi brukar lyckas ge barnen ledigt alla lov. Ibland kan mina föräldrar komma och ta några dagar om vi har bra framförhållning.

5-åringen är ju den som fått längst sommarlov hela sin uppväxt eftersom vi hade skolbarn redan när hon var riktigt liten men i gengäld så får hon ofta gå någon vecka extra och t ex delar av sportlovet för ska man jobba hemma gör det skillnad att ha mindre barn hemma. När hennes föräldradagar är slut så kommer vi få saxa semestrarna i högre grad men även ta hjälp av de äldre syskonen så hon får vara ledig sina sommarlov.

• anyXX

Vi var lediga 4 veckor i år. Det kändes rätt lagom. Sen var vi lite trötta på varandra och på att ha kul :) dottern var ledig en vecka extra och var med lite på mitt jobb och på ridläger. Några saker som är positiva med dagis/fritids på sommaren är att det hos oss inte var så många barn så det blev lite lugnare och mysigare stämning. När deras bästisar inte var på plats lekte de med andra barn än de brukade = de fick nya kompisar. Min son som annars aldrig leker med flickor upptäckte att en av tjejerna på hans avdelning gillade star wars precis som han! Eftersom aktivitet och sånt inte började förrän denna veckan fick barnen också lite mjukstart + att vi flexade lite på em och åkte till stranden. Vi ska vara lediga 2 veckor i höst och åka utomlands. För oss funkar det bäst med lite fler lov under året och att göra roligheter även när det inte är sommar.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Butterscotch

Nej, jag tycker inte att det är lite. 5 veckors sammanhängande ledighet är ju massor av tid. 

• Duckan

4-5 veckor tror jag är högst normal ledighet för barn idag efter vad jag sett o dotterns klass. Alla är heller inte lediga hela påsk- och sportlovet. Vi bor i centrala Stockholm.

I år tog vi 6 veckors semester och med hjälp av mina föräldrar kunde dottern till slut vara ledig lite över 9 veckor. Det kändes såklart jättebra, men inget som kommer att kunna ske varje sommarlov.

Svar på tråden Tycker du att 5 veckors sommarlov är lite?