Alexi skrev 2015-08-18 07:18:28 följande:
Även om barnen leker och har kul på fritids så är det ju en enorm skillnad att få vara hemma och ta dagen som den kommer, anpassa aktiviteter efter humör, väder osv. Till skillnad från fritids där det är 50 barns behov som styr, uppstyrda tider osv.
Mina barn njuter verkligen (precis som jag och min man) av slöa morgnar, sova tills man vaknar, frukost i soffan, sommarlov på tv och inte behöva klä på sig på flera timmar.
Och också slippa pressen att lägga sig tidigt för att man ska upp tidigt. Vi går upp 06.30 på vanliga vardagar, nu under ledigheten har min äldsta sovit till 08-09.
Så för mig är det en enorm skillnad att vara ledig och att vara på fritids. Och den skillnaden vill jag ge barnen så mycket jag kan av på sommaren. Mycket hellre det där långa sommarlovet när man verkligen kan gå ner i varv och känna att lovet är oändligt, än ledig ett par dagar på höstlov och sportlov.
De ytterst få somrarna som jag fick vara på fritids, så hade även jag sovmorgon. Jag kunde välja att vara hemma själv istället, om jag ville, men jag ville hellre vara på fritids. Där fanns alla kompisar, TV-spel, biljard, pingis, sällskapsspel (och sällskap att spela med), pysselrum, fotbollsplan, basketplan, tennis, bandy, klätterställningar, osv, osv, osv.
Dessutom hittade man ofta på roliga saker om somrarna, på fritids. Det var mer avslappnat och inte alls lika uppstyrt som vanliga fritids.
Sommarfritids var riktigt roligt.
Jag tror jag var 10 år, eller nått, då jag frågade min mamma om jag verkligen _måste_ vara ledig _hela_ sommarlovet. Jag ville också vara på fritids. De kompisarna som var där verkade alltid ha så mycket kul att berätta då de kom tillbaka efter sommaren.
Då ska tilläggas att jag alltid var utomlands och, i mångas ögon, hade rena rama lyxlivet.
Men vad hjälpte stranden i Spanien när kompisarna var tillsammans och hade kul på fritids.