• telly

Frågor till dig som är hemma med barn ("hemmamamma")

Hej du som bestämt dig för att vara hemma med ditt/dina barn längre än vad föräldraledigheten räcker till. Jag går i såna tankar men är lite orolig för hur det är att inte ha någon egen inkomst och att få det tufft på arbetsmarknaden när jag återgår i arbete (när barnet börjar skolan).

1) Hur länge har du varit hemma/planerar du att vara hemma?

2) Har du utnyttjat barnomsorg? Om ja, hur många timmar i veckan och vid vilken ålder?

3) Har pappan/din partner tagit föräldraledigt? Om ja, hur länge? Vad gjorde du dessa dagar?

4) Har du någon egen inkomst? Får du fickpengar/lön från din man/partner?

5) Vad är dina planer för framtiden? Har du någon utbildning att falla tillbaka på? Hur tänker du kring möjligheter att återgå till arbete? Eller vill du vara hemmafru även med skolbarn och utflyttade vuxna barn?

5) Hur har ni löst det med tex pensionssparande och inkomst vid sjukdom?

6) Skulle du rekommendera andra som vill, att vara hemmamamma?

Tina

• Svar på tråden Frågor till dig som är hemma med barn ("hemmamamma")
  • pigglet

Jo, visst är det så. Å andra sidan var jag själv hemma i princip hela tiden i 8 år. Och jobbar 50% nu, 13,5 år efter att äldsta barnet föddes. Så vi är ändå precis den målgrupp som de gärna vill komma åt genom att kvotera osv. Det är ju inte tänkt att man ska stanna hemma med barn längre än 1, max 1,5 år. Sedan ska de in på förskola (vare sig föräldern fortsätter vara hemma eller inte...).

Men visst, räknar man i antal dagar som min man varit föräldraledig så har han varit ledig mer än många andra pappor. (Fast en hel del av dagarna var vi hemma båda två).

• CissiJissi

Jag är en sån som vill ha en del barn och stanna hemma tills den yngsta är större, då kanske jag vill börja plugga till barnmorska - men det vet jag först om många år.

Jag tog ut de flesta fp, mannen har bra jobbtider som ger mycket familjetid, hans dagar tar han ut som semester då och då hela året. Efter fp blev jag dagmamma, fortfarande hemma men även i arbete på samma gång - drömlösningen just nu :)

Jag är ju en sån som drömt om detta hela mitt liv, min man med, så JA det är klart jag rekommenderar att vara hemmaförälder så länge man önskar det!!!:) Får intrycket dock att väldigt många inte vill det, så alla passar inte för det jobbet!:) Men vill man och kan man; så jaaa!!:)

• pigglet

Jo, den lösningen var jag lite sugen på faktiskt. Barnomsorgspengen gör väl att man kan vara hemma med sina barn och få betalt för sina egna barn + lika många andra. Har man 2 egna barn i förskoleåldern och tar emot 2 andra barn så får man alltså barnomsorgspeng för 4 förskolebarn. Och liknande med fritidsbarn. Ganska bra betalt, tror jag?

• telly

Måste man inte ta emot typ minimum 3 barn eller nåt sånt?

• Seven Costanza

Pigglet: Hade ni mycket pengar sparat innan ni fick första barnet? Har alltså båda två varit hemma samtidigt under alla tre barnens första år? Det måste ju ha gått åt supermycket pengar, eller? Hur många år har ni mellan varje barn? Jag tänker att (åtminstone om man får barn tätt) måste det vara svårare förs dem som får barn nu att göra som ni eftersom man bara får spara 96 dagar efter fyraårsdagen nu.

• Seven Costanza

Pigglet: några praktiska frågor till, kollar FK att man tar poängen på rätt termin för att få behålla sin SGI eller hur fungerar det? Jag är själv tjänstledig för studier inom eget yrkesområde den här terminen och har BF i januari, men det har visat sig att höstterminen inte tar slut förrän efter mitt BF och det ingår på slutet två inlämningar vars instruktioner inte kommer ut förrän efter mitt BF (!), så jag befarar att jag inte kan göra dem förrän vid omtentamenstillfällena. Kan ju vara svårt att sitta ned många timmar framför datorn och skriva två inlämningar som nyförlöst. Jag kommer alltså troligen inte kunna ta alla 30 poängen under den period som tjänstledigheten för studier på pappret ska vara, utan först i februari/mars, hur blir det då med SGI? Blir det problem?

Om jag har tänkt gå tillbaka till jobbet i augusti 2017 när mitt barn är ca 1,5 år, kan jag då alltså börja plugga heltid inom eget yrkesområde igen i januari 2017 (dvs vid ettårsdagen) och därmed skydda SGI:n fram till augusti utan att ta ut dagar? Antar att jag dock i så fall behöver ta ut fem dagar/v från ettårsdagen fram till terminen börjar. Nu i januari börjar terminen 25/1 och mitt BF är innan dess. Jag har inget behov av inkomsten från FP förrän jag ska börja jobba deltid så det vore ju bra om jag inte skulle behöva slösa fem dagar/v i sju månader. Är SGI skyddad över sommarloven eller måste jag ta ut FP från att vårterminen 2017 slutar tills jag börjar jobba? Jag är ämneslärare så vi jobbar ju inte på sommaren och om jag varit föräldraledig/tjänstledig i två år har jag ju ingen intjänad semester. Vore jättesnällt om du hade lite input kring detta.

• CissiJissi
    telly skrev 2015-11-26 06:02:41 följande:

Måste man inte ta emot typ minimum 3 barn eller nåt sånt?

Nej, men man kan inte ha färre andra barn än man har egna! Jag har ett eget och ett dagbarn, när jag har två egna blir det två dagbarn etc.
  • Seven Costanza
    CissiJissi skrev 2015-11-26 08:26:07 följande:

Nej, men man kan inte ha färre andra barn än man har egna! Jag har ett eget och ett dagbarn, när jag har två egna blir det två dagbarn etc.

Kan ju vara olika regler i olika kommuner också kanske.
  • CissiJissi
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 08:30:24 följande:

Kan ju vara olika regler i olika kommuner också kanske.

Jo, så är det väl.. Tråkigt då :) Jag bor på en plats där detta med barnomsorg är väldigt tillrättalagt, i vissa kommuner verkar det inte finnas något officiellt och man måste fixa allt privat och då tror jag man måste ha minst ett antal barn för att kommunen ska tycka att det lönar sig - det var det i alla fall någon i Norrköping som sa till mig :)
  • pigglet
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 06:52:09 följande:

Pigglet: Hade ni mycket pengar sparat innan ni fick första barnet? Har alltså båda två varit hemma samtidigt under alla tre barnens första år? Det måste ju ha gått åt supermycket pengar, eller? Hur många år har ni mellan varje barn? Jag tänker att (åtminstone om man får barn tätt) måste det vara svårare förs dem som får barn nu att göra som ni eftersom man bara får spara 96 dagar efter fyraårsdagen nu.

Ja, vi var båda lite äldre när vi fick barn, så mycket pengar sparade. Inga huslån osv.

Pappan gick ner till 80% och jobbade så i typ 8 år eller vad det kan ha blivit. Jag var hemma helt under barnens första år, sedan jobbade jag den dagen han var hemma (typ).

Nej, det har inte gått åt mycket sparade pengar. Vi hade små utgifter, så vi har inte behövt få in så mycket pengar. Gillar inte att konsumera  :)

Mellan försa barnen är det 1:9, mellan de andra 2:9.

Ja, nu får man nog räkna på hur många dagar man kan spara, om man planerar barn tätt.
  • pigglet
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 07:19:41 följande:

Pigglet: några praktiska frågor till, kollar FK att man tar poängen på rätt termin för att få behålla sin SGI eller hur fungerar det? Jag är själv tjänstledig för studier inom eget yrkesområde den här terminen och har BF i januari, men det har visat sig att höstterminen inte tar slut förrän efter mitt BF och det ingår på slutet två inlämningar vars instruktioner inte kommer ut förrän efter mitt BF (!), så jag befarar att jag inte kan göra dem förrän vid omtentamenstillfällena. Kan ju vara svårt att sitta ned många timmar framför datorn och skriva två inlämningar som nyförlöst. Jag kommer alltså troligen inte kunna ta alla 30 poängen under den period som tjänstledigheten för studier på pappret ska vara, utan först i februari/mars, hur blir det då med SGI? Blir det problem?

Om jag har tänkt gå tillbaka till jobbet i augusti 2017 när mitt barn är ca 1,5 år, kan jag då alltså börja plugga heltid inom eget yrkesområde igen i januari 2017 (dvs vid ettårsdagen) och därmed skydda SGI:n fram till augusti utan att ta ut dagar? Antar att jag dock i så fall behöver ta ut fem dagar/v från ettårsdagen fram till terminen börjar. Nu i januari börjar terminen 25/1 och mitt BF är innan dess. Jag har inget behov av inkomsten från FP förrän jag ska börja jobba deltid så det vore ju bra om jag inte skulle behöva slösa fem dagar/v i sju månader. Är SGI skyddad över sommarloven eller måste jag ta ut FP från att vårterminen 2017 slutar tills jag börjar jobba? Jag är ämneslärare så vi jobbar ju inte på sommaren och om jag varit föräldraledig/tjänstledig i två år har jag ju ingen intjänad semester. Vore jättesnällt om du hade lite input kring detta.

Det finns inga regler på hur många poäng du ska klara när du studerar inom ditt eget yrkesområde. SGI är skyddad när du studerar, punkt. Spelar ingen roll hur många poäng du läser, eller ens om du klarar kursen.

Egentligen är reglerna desamma om du studerar med csn, men där faller det liksom på csn:s regler. Jag tror du måste studera minst 50% för att ha rätt till csn-bidrag. Och du måste klara kurserna för att ha rätt till bidrag.

Men i ditt fall så är ju studierna inom ditt eget yrkesområde, så det är inga problem. Så länge du har för avsikt att fortsätta studera är SGI skyddad, även under sommarlov alltså om du ska fortsätta studera i höst.

Man behöver få studierna godkända som inom sitt eget yrkesområde, det är handläggaren på FK som gör detta.

Ja, du måste skydda SGI från 1-årsdagen fram till terminsstarten med fp.
    Ja, du måste ta fp från det vårterminen slutar tills du börjar jobba igen, eftersom du inte ska fortsätta studera under hösten. (Reserverar mig för hur det funkar för lärare nu för tiden, vet att det kommit "nya" regler kring att gå i tjänst under loven osv.)

Täckte jag in allt?
  • pigglet
    CissiJissi skrev 2015-11-26 08:26:07 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men man KAN ha färre dagbarn än man har egna. Men man får bara betalt för lika många av sina egna barn som det antal övriga barn som man tar emot.

Jag kan alltså ha 3 egna förskolebarn och 1 eget fritidsbarn. Tar jag emot 1 förskolebarn och 1 fritidsbarn kommer jag få barnomsorgspeng för 2 förskolebarn och 2 fritidsbarn.

Barnomsorgspengen tror jag inte kommunen kan välja om man har rätt till eller inte, det är väl ett beslut som är taget i riksdagen, tror jag? Men hur det blir med det med den nya regeringen vet jag inte, det är ju mer en moderat-fråga då det handlar om valfrihet och att man ska kunna välja olika omsorgsformer för sitt barn. Vänsterregeringar ser ju helst att alla barn går i kommunal förskola och skola. Så kanske barnomsorgspengen ryker (eller redan är borta?)?
  • Seven Costanza
    pigglet skrev 2015-11-26 21:44:37 följande:

Ja, vi var båda lite äldre när vi fick barn, så mycket pengar sparade. Inga huslån osv.

Pappan gick ner till 80% och jobbade så i typ 8 år eller vad det kan ha blivit. Jag var hemma helt under barnens första år, sedan jobbade jag den dagen han var hemma (typ).

Nej, det har inte gått åt mycket sparade pengar. Vi hade små utgifter, så vi har inte behövt få in så mycket pengar. Gillar inte att konsumera  :)

Mellan försa barnen är det 1:9, mellan de andra 2:9.

Ja, nu får man nog räkna på hur många dagar man kan spara, om man planerar barn tätt.

Jaha då missförstod jag. Jag trodde att ni båda var hemma ett helt år på heltid samtidigt med alla barnen, dvs att ingen hade inkomst och då hade man ju behövt ha sparat massor. Så under den tiden som du bara jobbade en dag i veckan studerade du resten av tiden och skyddade på så sätt din SGI?

Så ni hade inga huslån alls ens när ni fick första barnet? Wow, jag är helt förstummad. Jag kommer vara 32 när vi får barn och vi har inte ens köpt hus än, har pengarna dock men bara till insats, pantbrev, lagfart och buffert till ett hus för fyra miljoner. Att köpa ett hus utan lån här är en omöjlighet för oss, de allra billigaste husen en bit utanför stan kostar minst 2,5 miljoner och vi har medelinkomster. Vi har tänkt bo kvar i vår tvåa under föräldraledighet för att ha låga kostnader, därav att vi överväger att få barn tätt så att första barnet inte blir "för stort" för att vi ska trängas fyra personer i en tvåa.
  • CissiJissi
    pigglet skrev 2015-11-26 21:58:45 följande:

Rätta mig om jag har fel, men man KAN ha färre dagbarn än man har egna. Men man får bara betalt för lika många av sina egna barn som det antal övriga barn som man tar emot.

Jag kan alltså ha 3 egna förskolebarn och 1 eget fritidsbarn. Tar jag emot 1 förskolebarn och 1 fritidsbarn kommer jag få barnomsorgspeng för 2 förskolebarn och 2 fritidsbarn.

Barnomsorgspengen tror jag inte kommunen kan välja om man har rätt till eller inte, det är väl ett beslut som är taget i riksdagen, tror jag? Men hur det blir med det med den nya regeringen vet jag inte, det är ju mer en moderat-fråga då det handlar om valfrihet och att man ska kunna välja olika omsorgsformer för sitt barn. Vänsterregeringar ser ju helst att alla barn går i kommunal förskola och skola. Så kanske barnomsorgspengen ryker (eller redan är borta?)?

Ja jag menade bara pengar!:) så jag kan ha tre egna och ett dagbarn, men jag kan då bara få pengar för ett av mina barn samt dagbarnet :)
  • Seven Costanza
    pigglet skrev 2015-11-26 21:52:30 följande:

Det finns inga regler på hur många poäng du ska klara när du studerar inom ditt eget yrkesområde. SGI är skyddad när du studerar, punkt. Spelar ingen roll hur många poäng du läser, eller ens om du klarar kursen.

Egentligen är reglerna desamma om du studerar med csn, men där faller det liksom på csn:s regler. Jag tror du måste studera minst 50% för att ha rätt till csn-bidrag. Och du måste klara kurserna för att ha rätt till bidrag.

Men i ditt fall så är ju studierna inom ditt eget yrkesområde, så det är inga problem. Så länge du har för avsikt att fortsätta studera är SGI skyddad, även under sommarlov alltså om du ska fortsätta studera i höst.

Man behöver få studierna godkända som inom sitt eget yrkesområde, det är handläggaren på FK som gör detta.

Ja, du måste skydda SGI från 1-årsdagen fram till terminsstarten med fp.

Ja, du måste ta fp från det vårterminen slutar tills du börjar jobba igen, eftersom du inte ska fortsätta studera under hösten. (Reserverar mig för hur det funkar för lärare nu för tiden, vet att det kommit "nya" regler kring att gå i tjänst under loven osv.)

Täckte jag in allt?

Jag tror det, tack så mycket! Men jag förstår egentligen inte hur man INTE kan vara skyldig att studera på heltid för att skydda en heltids-SGI - är man helt föräldraledig efter ettårsdagen måste man ju ta ut fem dagar/v så då borde det ju motsvara att behöva studera heltid...

Jag har fått studierna godkända av FK som eget yrkesområde (jag har använt samtliga CSN-veckor så det var en förutsättning) och studerar nu för att bli behörig i ett ämne till. Behöver tre terminer på heltid och läser första terminen nu, så det borde vara mycket stor sannolikhet att övriga två terminer också kommer godkännas av FK. Jag har tänkt vara helt föräldraledig under vårterminen 2016 när bebisen är nyfödd, och sedan läsa på halvtid under hösten 2016 och våren 2017 om det fungerar med bebisen. Men den planeringen var ju utifrån att jag trodde att jag behövde ta ut fem dagar/v våren 2017, men tror du alltså att jag inte behöver ta ut några dagar under vårterminen 2017 även om jag bara läser halvtid men är hemma från jobbet på heltid? Det är ju skillnad på hur många poäng man faktiskt lyckas ta och hur många poäng man hade för avsikt att ta menar jag, dvs om FK anser att om jag ska skydda min SGI på våren 2017 ska jag vara anmäld till en kurs där avsikten är att läsa heltid? För b-kursen jag tänkt läsa är liksom uppdelad på halvtid redan från början med hälften på hösten och hälften på våren, så jag kan ju inte hävda att avsikten är att läsa heltid om du förstår hur jag menar. Jag bara frågar eftersom jag tycker det låter för bra för att vara sant att bara vara anmäld till en halvtidskurs men ändå få skydda en heltids-SGI.
  • pigglet
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 22:09:26 följande:
    Jaha då missförstod jag. Jag trodde att ni båda var hemma ett helt år på heltid samtidigt med alla barnen, dvs att ingen hade inkomst och då hade man ju behövt ha sparat massor. Så under den tiden som du bara jobbade en dag i veckan studerade du resten av tiden och skyddade på så sätt din SGI?

Så ni hade inga huslån alls ens när ni fick första barnet? Wow, jag är helt förstummad. Jag kommer vara 32 när vi får barn och vi har inte ens köpt hus än, har pengarna dock men bara till insats, pantbrev, lagfart och buffert till ett hus för fyra miljoner. Att köpa ett hus utan lån här är en omöjlighet för oss, de allra billigaste husen en bit utanför stan kostar minst 2,5 miljoner och vi har medelinkomster. Vi har tänkt bo kvar i vår tvåa under föräldraledighet för att ha låga kostnader, därav att vi överväger att få barn tätt så att första barnet inte blir "för stort" för att vi ska trängas fyra personer i en tvåa.
    När barnen var små (utom barnens första år) tog jag fp 4 dagar/v och jobbade 1. Tills yngsta var ca 4 år, då började jag plugga och kombinera det med lite jobb. Då hade vi inte kvar så jättemånga föräldrapenningdagar, så det blev en bra lösning.

Vi bodde också trångt i början, bostadsrätt som jag köpte 1996 för 40 000 kronor, 45 kvadrat och en varmhyra på under 2000. Då kunde vi lägga undan massor av pengar varje månad. Som sagt konsumerade vi knappt något och klarade oss utmärkt på makens 80%lön (låg väl på ca 20 000/månad på heltid på den tiden, så inga höginkomsttagare här heller).
    Läget är ju annat på bostadsmarknaden nu...
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 22:35:01 följande:
    Jag tror det, tack så mycket! Men jag förstår egentligen inte hur man INTE kan vara skyldig att studera på heltid för att skydda en heltids-SGI - är man helt föräldraledig efter ettårsdagen måste man ju ta ut fem dagar/v så då borde det ju motsvara att behöva studera heltid... 

Jag bara frågar eftersom jag tycker det låter för bra för att vara sant att bara vara anmäld till en halvtidskurs men ändå få skydda en heltids-SGI.

Jag är 100% säker. Både jag och 2 bekanta har skyddat vår SGI på detta sätt. Jag trodde också det var för bra för att vara sant när jag upptäckte det, men det är bara att kolla med FK.
  • Seven Costanza
    pigglet skrev 2015-11-27 14:53:18 följande:

När barnen var små (utom barnens första år) tog jag fp 4 dagar/v och jobbade 1. Tills yngsta var ca 4 år, då började jag plugga och kombinera det med lite jobb. Då hade vi inte kvar så jättemånga föräldrapenningdagar, så det blev en bra lösning.

Vi bodde också trångt i början, bostadsrätt som jag köpte 1996 för 40 000 kronor, 45 kvadrat och en varmhyra på under 2000. Då kunde vi lägga undan massor av pengar varje månad. Som sagt konsumerade vi knappt något och klarade oss utmärkt på makens 80%lön (låg väl på ca 20 000/månad på heltid på den tiden, så inga höginkomsttagare här heller).

Läget är ju annat på bostadsmarknaden nu...Jag är 100% säker. Både jag och 2 bekanta har skyddat vår SGI på detta sätt. Jag trodde också det var för bra för att vara sant när jag upptäckte det, men det är bara att kolla med FK.

Tack så jättemycket för svaret! Det var bra att få upp ögonen för den här möjligheten, då ska jag kolla med FK när det börjar närma sig ettårsdagen, ungen är ju inte ens född än
Svar på tråden Frågor till dig som är hemma med barn ("hemmamamma")