Seven Costanza skrev 2015-11-26 07:19:41 följande:
Pigglet: några praktiska frågor till, kollar FK att man tar poängen på rätt termin för att få behålla sin SGI eller hur fungerar det? Jag är själv tjänstledig för studier inom eget yrkesområde den här terminen och har BF i januari, men det har visat sig att höstterminen inte tar slut förrän efter mitt BF och det ingår på slutet två inlämningar vars instruktioner inte kommer ut förrän efter mitt BF (!), så jag befarar att jag inte kan göra dem förrän vid omtentamenstillfällena. Kan ju vara svårt att sitta ned många timmar framför datorn och skriva två inlämningar som nyförlöst. Jag kommer alltså troligen inte kunna ta alla 30 poängen under den period som tjänstledigheten för studier på pappret ska vara, utan först i februari/mars, hur blir det då med SGI? Blir det problem?
Om jag har tänkt gå tillbaka till jobbet i augusti 2017 när mitt barn är ca 1,5 år, kan jag då alltså börja plugga heltid inom eget yrkesområde igen i januari 2017 (dvs vid ettårsdagen) och därmed skydda SGI:n fram till augusti utan att ta ut dagar? Antar att jag dock i så fall behöver ta ut fem dagar/v från ettårsdagen fram till terminen börjar. Nu i januari börjar terminen 25/1 och mitt BF är innan dess. Jag har inget behov av inkomsten från FP förrän jag ska börja jobba deltid så det vore ju bra om jag inte skulle behöva slösa fem dagar/v i sju månader. Är SGI skyddad över sommarloven eller måste jag ta ut FP från att vårterminen 2017 slutar tills jag börjar jobba? Jag är ämneslärare så vi jobbar ju inte på sommaren och om jag varit föräldraledig/tjänstledig i två år har jag ju ingen intjänad semester. Vore jättesnällt om du hade lite input kring detta.
Det finns inga regler på hur många poäng du ska klara när du studerar inom ditt eget yrkesområde. SGI är skyddad när du studerar, punkt. Spelar ingen roll hur många poäng du läser, eller ens om du klarar kursen.
Egentligen är reglerna desamma om du studerar med csn, men där faller det liksom på csn:s regler. Jag tror du måste studera minst 50% för att ha rätt till csn-bidrag. Och du måste klara kurserna för att ha rätt till bidrag.
Men i ditt fall så är ju studierna inom ditt eget yrkesområde, så det är inga problem. Så länge du har för avsikt att fortsätta studera är SGI skyddad, även under sommarlov alltså om du ska fortsätta studera i höst.
Man behöver få studierna godkända som inom sitt eget yrkesområde, det är handläggaren på FK som gör detta.
Ja, du måste skydda SGI från 1-årsdagen fram till terminsstarten med fp.
Ja, du måste ta fp från det vårterminen slutar tills du börjar jobba igen, eftersom du inte ska fortsätta studera under hösten. (Reserverar mig för hur det funkar för lärare nu för tiden, vet att det kommit "nya" regler kring att gå i tjänst under loven osv.)
Täckte jag in allt?