• Alexi

Var du med ditt barn på uppropet i första klass?

Var du, barnets andra förälder eller båda med på uppropet i första klass? Om inte, varför inte?

Jag tycker det är en rätt stor grej med att börja skolan på riktigt så det känns viktigt för både oss och vår dotter att vara med. Med alla resonerar ju inte likadant, hur resonerar du?

• Svar på tråden Var du med ditt barn på uppropet i första klass?
  • Kaupa Jaur

Jag var med min son, pappan också.
    Jag jobbar som lärare och förra hösten hände något jag aldrig tidigare upplevt i mitt yrkesverksamma liv - i en klass på 21 barn dök 0 föräldrar upp. Märkligt på så många barn (gällde att börja ettan i nystartad skola dessutom.)

• mamma 86
    tobbe01 skrev 2015-08-27 17:37:54 följande:

Vi har alltid varit med båda föräldrarna. Ingen är så oumbärlig på jobbet att man inte kan få gå ifrån en timme. Inte ens statsministern (eller kanske framförallt han). Vi har också gemensamt gått på varje kvart i skolan, trots att vi varit separerade.

Oj så ni får bara gå? Hade jag aldrig fått. Så du har fel i att alla kan gå ifrån en timme.
  • mamma 86

Ibland ÄR man oumbärlig på sitt jobb men det kanske är svårt att förstå om man inte har en viss typ av jobb. Men jag ska genast hälsa min chef att barnen (1-2 år) får klara sig själva en stund när jag går ut. Att mina kollegor var på semester (därför jag inte fick ledigt själv) kan jag ju bara strunta i eller hur.

• blomblad

Nu är jag bonusmamma men nej, min sambo var inte med. Inte bonusens mamma heller. Info om det hade gått ut på mail och av någon anledning kom det inget till någon av oss eller föräldrar till 2 andra barn. Så alla andra 20 barn hade någon förälder med sig förutom min bonus och 2 till. Riktigt jäkla dåligt tycker jag!

• Rosa rugosa

Ja, jag var med. Ungefär hälften av barnen hade någon anhörig med (de flesta en förälder, någon två, någon hade sin mormor med istället).

• Harmagedon

Jag kan med lätthet komma en timme eller två sent till jobbet. Min man likaså. Vi följde med till dörren. Fina kläder och allt. Men på vår skola ÄR det inget upprop och inga föräldrar i klassrummet. Och när jag hämtade direkt efter skoldagen så blev ettagluttaren bara sur över att han inte fick gå på fritids...

Ja, när jag var liten och gick i samma skola var det upprop. Och ja, vi hade finkläder och föräldrar i klassrummet. Men jag förstår faktiskt inte riktigt varför. För att man alltid gjort så?

• tobbe01
    mamma 86 skrev 2015-08-27 20:44:17 följande:
    Oj så ni får bara gå? Hade jag aldrig fått. Så du har fel i att alla kan gå ifrån en timme.
    Du fattar att man kan ha lite framförhållning och ta ledigt? Trodde jag var självklart.
  • mamma 86
    tobbe01 skrev 2015-08-28 05:22:46 följande:

Du fattar att man kan ha lite framförhållning och ta ledigt? Trodde jag var självklart.

Du fattar att alla inte kan få det ändå? om det tex är samtidigt som sommarsemestrarna (som det var hos oss) finns det ingen möjlighet att få ledigt då redan många är lediga. I år var jag tvungen att ta tidig semester. Jag fick semester på skolavslutningen men det fick inte alla kollegorna. Vi alla hade bra framförhållning men chefen kan ju inte ge alla ledigt.

Men jag ska hälsa min chef att hon ska ge mig ledigt ändå för att jag ansökte 4 månader innan. Då måste det ju vara ok att lämna små barnen ensamma.

Herregud vilka människor det finns som inte fattar att allt inte är lika lätt som för dem.
  • frökenbusig

Jag visste inte ens om att det var något man skulle vara med på,har aldrig hört det innan. Och jag hade inte med mina föräldrar när jag började första klass På samma skola en gång i tiden.

Men nu vet jag att jag tydligen är världens sämsta förälder utan att jag visste om det. Där ser man. Får jag väl gå och ha ångest för det med.

• MS

Jag var inte med sonen första dagen i ettan. Inte min man heller. Jag var däremot med hela dagen när han började nollan/förskoleklass. För oss liksom för honom och övriga barn i klassen var det ju då de började skolan. Nu har de gått ett helt år tillsammans, de känner lärarna och alla barn. Ingen av oss föräldrar hade möjlighet iår att vara med och det var inget problem för sonen. Han går i en 1-2:a och det var väldigt få föräldrar som var med första dagen. Förra året när de började nollan var dock minst en förälder med till alla utom ett barn.

• sextiotalist
    tobbe01 skrev 2015-08-28 05:22:46 följande:
    Kanske självklart för dig och mig, men det finns många arbetsplatser där det inte är självklart.
    Bara en sådan grupp som lärare, den läraren som dina barn har, kan ha egna barn och vem ska då ta emot dina barn i skolan.

• Mrs Green

Med tanke på vilket hett ämne det verkar vara så tycker jag det är bra som de gör i min dotters skola. De skippar upprop men har istället en liten skolstartsceremoni för alla klasser (med lite sång, och rektorn ringer in nya året också går de in en klass i taget). Många föräldrar är med på skolgården (men ingen får gå med in i klassrummet just den dagen, om man inte har särskilda skäl), men om någon förälder inte kan vara där så är det ingen i folksamlingen som märker det och inget barn behöver känna sig annorlunda.

• detkanskefunkar
    tobbe01 skrev 2015-08-27 17:37:54 följande:

Vi har alltid varit med båda föräldrarna. Ingen är så oumbärlig på jobbet att man inte kan få gå ifrån en timme. Inte ens statsministern (eller kanske framförallt han). Vi har också gemensamt gått på varje kvart i skolan, trots att vi varit separerade.

Nja, där har du faktiskt fel. Det finns de som är så oumbärliga på sitt jobb att de inte kan gå ifrån en timme, eller ens 30 min faktiskt.

Min syster jobbar som personlig assistent åt en multihandikappad kvinna med ganska grav utvecklingsstörning. Kvinnan i fråga kan inte gå, inte tala, inte själv styra sin elrullstol, inte äta själv. Hon är 28 år gammal, men i sinnet är hon mellan 6-10 år.  Min syster kan naturligtvis inte lämna denna kvinna ensam för att gå på upprop eller utvecklingssamtal på skolan. Att få vikarier är nästintill omöjligt, det går ju inte att slänga in vem som helst lite hastigt. Nej, personen i fråga måste verkligen lära känna kvinnan ordentligt och lära sig tyda hennes signaler. Ny personal måste gå bredvid under en längre period.
    Så om ingen av den andra ordinarie personalen har möjlighet att hoppa in extra så funkar det helt enkelt inte.

Så jo! Vissa människor ÄR verkligen så oumbärliga på sitt jobb.
  • molly50

Vi var inte där då skolan bad oss att så långt det var möjligt,låta barnen vara där själva.

Mattias och Hannah.
  • tobbe01
    Alexi skrev 2015-08-26 09:31:28 följande:

Var du, barnets andra förälder eller båda med på uppropet i första klass? Om inte, varför inte?

Jag tycker det är en rätt stor grej med att börja skolan på riktigt så det känns viktigt för både oss och vår dotter att vara med. Med alla resonerar ju inte likadant, hur resonerar du?

Vi var också med MEN inte är det väl en så jättestor grej för ett barn att börja skolan numera OM barnet varit på förskola och då går de väl i sexårs-verksamheten som ju är som att gå i skola? De som man kan tänka nästan "MÅSTE" vara med är väl föräldrar till barn som varit hemmabarn och om familjen flyttat och allt är nytt? Är jag ute och cyklar?

• Alexi

Min dotter började ettan och ja, det var en stor grej. Nytt klassrum (i samma hus) men framför allt ny fröken. Och det är ju nu skolan börjar på riktigt, nu de ska ha lektioner, läxor och lära sig massa saker. Skolplikt osv.
    Så det är en stor grej för både barn och föräldrar.

• Linastrumpan

I mina barns skola finns inget "upprop" i åk1. Barnen börjar med en vanlig skoldag och föräldrarna får snällt hålla sig borta I förskoleklass är det däremot bara 1h första dan o alla föräldrar är välkomna.

• Primrose

Ja, vi båda föräldrar var med på uppropet med vår son. Det hölls i en kyrka och pågick i ca1 timme. Dagen därpå var det den första skoldagen och då hade jag tagit ut semester och jag hämtade direkt efter lektionerna och samma sak dagen därpå. Dvs inget fritids för sonen den första veckan.

Svar på tråden Var du med ditt barn på uppropet i första klass?