tobbe01 skrev 2015-08-27 17:37:54 följande:
Vi har alltid varit med båda föräldrarna. Ingen är så oumbärlig på jobbet att man inte kan få gå ifrån en timme. Inte ens statsministern (eller kanske framförallt han). Vi har också gemensamt gått på varje kvart i skolan, trots att vi varit separerade.
Nja, där har du faktiskt fel. Det finns de som är så oumbärliga på sitt jobb att de inte kan gå ifrån en timme, eller ens 30 min faktiskt.
Min syster jobbar som personlig assistent åt en multihandikappad kvinna med ganska grav utvecklingsstörning. Kvinnan i fråga kan inte gå, inte tala, inte själv styra sin elrullstol, inte äta själv. Hon är 28 år gammal, men i sinnet är hon mellan 6-10 år. Min syster kan naturligtvis inte lämna denna kvinna ensam för att gå på upprop eller utvecklingssamtal på skolan. Att få vikarier är nästintill omöjligt, det går ju inte att slänga in vem som helst lite hastigt. Nej, personen i fråga måste verkligen lära känna kvinnan ordentligt och lära sig tyda hennes signaler. Ny personal måste gå bredvid under en längre period.
Så om ingen av den andra ordinarie personalen har möjlighet att hoppa in extra så funkar det helt enkelt inte.
Så jo! Vissa människor ÄR verkligen så oumbärliga på sitt jobb.