Seven Costanza skrev 2015-09-21 18:35:01 följande:
Jag förstår, men jag kan tänka mig att det ändå tar emot för många att fortsätta utföra samma jobb, men på kortare tid och till lägre lön. Om man jobbar gratis hemma efter arbetstiden på jobbet blir det ju mindre stressigt, men det är ju ändå surt att göra lika mycket men tjäna sämre. Skönt att ni ändå tycker att det är värt det.
Jag själv har ett jobb där arbetsuppgifterna tydligt minskar om jag går ner i tid - jag är lärare så då minskas ju antalet undervisningstimmar och därmed -grupper proportionerligt så det blir färre lektioner att förbereda, undervisa, färre saker att rätta och färre elever att dokumentera. För mig skulle det nog vara värt det just eftersom den sammantagna arbetssituationen blir mindre stressig. Jag kan nämligen redan nu på heltid ha vissa dagar då jag slutar 14.30 om jag får ett bra schema, men för mig är det de tio timmarna man som heltidslärare ska göra utöver arbetsplatsförlagd tid som är jobbiga.
Många tycker ju att det är jättelyxigt att KUNNA jobba hemifrån och göra en del när barnen lagt sig och det ÄR det ju, men jag tycker ändå det känns motigt att behöva sätta sig med jobbet igen på kvällen. Min största motivator för att jobba deltid skulle således vara för att kanske hinna med det mesta på jobbet och få proportionerligt färre än tio timmar att göra hemma. Era barn får ju ändå glädje av er deltid även om de går 40 timmar för om ni jobbat heltid hade de ju gått längre

.
Framför allt känns det sjukt surt då man ibland får intrycket att andra föräldrar på jobbet inte alls jobbar sina 40 timmar per vecka, hämtar samma tider som vi ungefär men får full lön...
Jag är så trött på kvällarna att jag orkar inte tänka tanken på att regelbundet varje vecka jobba på kvällen när barnen somnat. Då är det en timma slappande i soffan och sen i säng som gäller. Jag jobbar ju någon gång ibland på kvällen när det är något speciellt men deltiden är mycket också för att slippa kvällsjobb.
Ja absolut. Vi vill inte gå ner ännu mer i tid just av de anledningarna jag nämnde, blir ju bara värre med jobbet. Men vi gör det vi kan, jobbar deltid och går omlott. Med en timmas resväg enkel väg för båda föräldrarna så är det svårt att få korta tider på förskolan, om man samtidigt ska lyckas göra något vettigt på jobbet. Det inser inte många med fem minuter till jobbet vilken skillnad det gör.