• Lorelei83

1-3 åringar mår bäst av att MAX vara på dagis 6 h. Men istället väljer folk att jobba heltid för att kunna göra dyra resor och bo dyrt??

Och nu menar jag inte föräldrar/ensamstående som måste jobba fulltid för att ha råd med bostad och det nödvändigaste.

Har vänner som klagar på facebook över att de måste ha barnen så långa dagar på förskolan (9-10 timmar/dag.) De KAN gå ner i arbetstid men gör det uppenbarligen inte. Samtidigt har de råd med utlandsresor, dyra hus, nya snöskotrar/bilar osv.. 

Hur tänker folk? Varför är det viktigare att ha råd med saker än att vara med sina barn?

Jag och min man har gått ner i arbetstid, vår son är på dagis 4-5 timmar/dag. Ja vi förlorar pengar på detta, men vi får ju såå mycket mer! 

Har ni också bekanta/vänner som tänker såhär?
  • Svar på tråden 1-3 åringar mår bäst av att MAX vara på dagis 6 h. Men istället väljer folk att jobba heltid för att kunna göra dyra resor och bo dyrt??
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-09-21 05:43:53 följande:
    Ja, såvitt jag hört verkar det väldigt vanligt i sådana yrken där man inte enkelt kan fördela arbetsuppgifter mellan flera personer. Vissa kanske använder det som svepskäl istället för att stå för att de inte tycker att minskningen i tid är viktigare än minskningen i pengar, men jag tror inte att det är så vanligt.
    Min man har ett sånt jobb. Han är övertidsavlöst så han har bara en skyldighet att klara sina arbetsuppgifter, oavsett tiden det tar. Dock har vi båda ändå valt att jobba deltid (87 procent) för att med gott samvete kunna gå hem 14.30 när vi ska hämta barn men klart att vi förlorar pengar på det och gör samma arbetsuppgifter. Men vi tycker det är värt det.

Våra barn har ändå alltid gått 40 timmar per vecka då våra restider äter upp deltidsjobbet.
  • Sous

Jag har ingen möjlighet att gå ner i tid utan att helt byta arbetsområde och jobba med något jag är överkvalificerad för. Maken driver företag, så det är omöjligt för honom också. Vi har ändå stor frihet att knuffa på arbetstider, flexa, jobba hemifrån osv. Treåringen går 8.30-16, dvs 37,5 h i veckan och det har han gjort sen han var 22 månader.

Man gör så gott man kan. Jag tycker vi har löst det helt ok och prioriterat sonen, tråkigt att folk ska vara så dömande...

• Mrs Green

Jag hade ett sånt jobb som var svårt att göra på deltid eftersom det bara innebar att samma jobb skulle göras på kortare tid. Jag stod ut ett par år med 80% (min man jobbade 90%) men sen blev det för stressigt så jag gick upp på heltid igen. Däremot innebär ju ofta den typen av jobb att man har mer flexibla tider så man kanske kan jobba hemifrån på kvällar och helger och därmed korta ner dagistiden.

• Stella was a diver

Påståendet i rubriken om att 1-3-åringar mår bäst av att vara max 6 h på dagis, vad kommer det ifrån? Jag funderar mycket på hur vi bäst ska lägga upp framtida dagisvistelse, och skulle gärna se en välgjord studie angående vad som är bäst för barn i fråga om dagis. Nån som kan länka till aktuell studie? Eller ge mig författare och titel så kan jag söka själv Glad.

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-09-21 08:12:47 följande:

Min man har ett sånt jobb. Han är övertidsavlöst så han har bara en skyldighet att klara sina arbetsuppgifter, oavsett tiden det tar. Dock har vi båda ändå valt att jobba deltid (87 procent) för att med gott samvete kunna gå hem 14.30 när vi ska hämta barn men klart att vi förlorar pengar på det och gör samma arbetsuppgifter. Men vi tycker det är värt det.

Våra barn har ändå alltid gått 40 timmar per vecka då våra restider äter upp deltidsjobbet.

Jag förstår, men jag kan tänka mig att det ändå tar emot för många att fortsätta utföra samma jobb, men på kortare tid och till lägre lön. Om man jobbar gratis hemma efter arbetstiden på jobbet blir det ju mindre stressigt, men det är ju ändå surt att göra lika mycket men tjäna sämre. Skönt att ni ändå tycker att det är värt det.

Jag själv har ett jobb där arbetsuppgifterna tydligt minskar om jag går ner i tid - jag är lärare så då minskas ju antalet undervisningstimmar och därmed -grupper proportionerligt så det blir färre lektioner att förbereda, undervisa, färre saker att rätta och färre elever att dokumentera. För mig skulle det nog vara värt det just eftersom den sammantagna arbetssituationen blir mindre stressig. Jag kan nämligen redan nu på heltid ha vissa dagar då jag slutar 14.30 om jag får ett bra schema, men för mig är det de tio timmarna man som heltidslärare ska göra utöver arbetsplatsförlagd tid som är jobbiga.

Många tycker ju att det är jättelyxigt att KUNNA jobba hemifrån och göra en del när barnen lagt sig och det ÄR det ju, men jag tycker ändå det känns motigt att behöva sätta sig med jobbet igen på kvällen. Min största motivator för att jobba deltid skulle således vara för att kanske hinna med det mesta på jobbet och få proportionerligt färre än tio timmar att göra hemma. Era barn får ju ändå glädje av er deltid även om de går 40 timmar för om ni jobbat heltid hade de ju gått längre .
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-09-21 18:35:01 följande:
    Jag förstår, men jag kan tänka mig att det ändå tar emot för många att fortsätta utföra samma jobb, men på kortare tid och till lägre lön. Om man jobbar gratis hemma efter arbetstiden på jobbet blir det ju mindre stressigt, men det är ju ändå surt att göra lika mycket men tjäna sämre. Skönt att ni ändå tycker att det är värt det.

Jag själv har ett jobb där arbetsuppgifterna tydligt minskar om jag går ner i tid - jag är lärare så då minskas ju antalet undervisningstimmar och därmed -grupper proportionerligt så det blir färre lektioner att förbereda, undervisa, färre saker att rätta och färre elever att dokumentera. För mig skulle det nog vara värt det just eftersom den sammantagna arbetssituationen blir mindre stressig. Jag kan nämligen redan nu på heltid ha vissa dagar då jag slutar 14.30 om jag får ett bra schema, men för mig är det de tio timmarna man som heltidslärare ska göra utöver arbetsplatsförlagd tid som är jobbiga.

Många tycker ju att det är jättelyxigt att KUNNA jobba hemifrån och göra en del när barnen lagt sig och det ÄR det ju, men jag tycker ändå det känns motigt att behöva sätta sig med jobbet igen på kvällen. Min största motivator för att jobba deltid skulle således vara för att kanske hinna med det mesta på jobbet och få proportionerligt färre än tio timmar att göra hemma. Era barn får ju ändå glädje av er deltid även om de går 40 timmar för om ni jobbat heltid hade de ju gått längre smile1.gif .
    Framför allt känns det sjukt surt då man ibland får intrycket att andra föräldrar på jobbet inte alls jobbar sina 40 timmar per vecka, hämtar samma tider som vi ungefär men får full lön...

Jag är så trött på kvällarna att jag orkar inte tänka tanken på att regelbundet varje vecka jobba på kvällen när barnen somnat. Då är det en timma slappande i soffan och sen i säng som gäller. Jag jobbar ju någon gång ibland på kvällen när det är något speciellt men deltiden är mycket också för att slippa kvällsjobb.

Ja absolut. Vi vill inte gå ner ännu mer i tid just av de anledningarna jag nämnde, blir ju bara värre med jobbet. Men vi gör det vi kan, jobbar deltid och går omlott. Med en timmas resväg enkel väg för båda föräldrarna så är det svårt att få korta tider på förskolan, om man samtidigt ska lyckas göra något vettigt på jobbet. Det inser inte många med fem minuter till jobbet vilken skillnad det gör.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-09-21 18:40:56 följande:

Framför allt känns det sjukt surt då man ibland får intrycket att andra föräldrar på jobbet inte alls jobbar sina 40 timmar per vecka, hämtar samma tider som vi ungefär men får full lön...

Jag är så trött på kvällarna att jag orkar inte tänka tanken på att regelbundet varje vecka jobba på kvällen när barnen somnat. Då är det en timma slappande i soffan och sen i säng som gäller. Jag jobbar ju någon gång ibland på kvällen när det är något speciellt men deltiden är mycket också för att slippa kvällsjobb.

Ja absolut. Vi vill inte gå ner ännu mer i tid just av de anledningarna jag nämnde, blir ju bara värre med jobbet. Men vi gör det vi kan, jobbar deltid och går omlott. Med en timmas resväg enkel väg för båda föräldrarna så är det svårt att få korta tider på förskolan, om man samtidigt ska lyckas göra något vettigt på jobbet. Det inser inte många med fem minuter till jobbet vilken skillnad det gör.

De kanske kommer till jobbet jättetidigt vissa dagar? Har ni flex? Annars borde väl chefen märka att de inte är där tillräckligt mycket. Så du får färre arbetsuppgifter på din deltid så du slipper jobba hemma? Det är ju bra! Hur löser din man det - stressar han mer på jobbet för att hinna samma på kortare tid eller jobbar han hemma?

Min man har också heltid men kan inom rimliga gränser komma och gå som han vill så han jobbar mer på arbetsplatsen vissa dagar och mindre andra dagar, men däremot nu när vi funderar över föräldraledigheten hade ju jag helst velat att vi jobbade 50% var (efter några inledande månader som jag är hemma på heltid). Då skulle jag vilja jobba antingen två längre dagar eller tre kortare dagar, men det förutsätter ju att min man kan vara hemma hela dagar när jag jobbar och om han är hemma 2-3 heldagar är det ju inte rimligt att han skulle hinna lika mycket. När barnet väl går på förskola löser det sig nog bra, just eftersom min man har så flexibla tider, men då kan han ju ändå vara på jobbet några timmar varje dag. Svårt att veta vad som blir bäst. Vi har dock båda bara en kvart till jobbet så det är vi tacksamma för.
  • Penida

Nej, jag känner inte igen det där. De heltidsarbetande föräldrar jag har kontakt med som önskar kortare dagar för sina barn behöver arbeta heltid för att försörja sig själva, är ofta ensamstående. De par jag känner där båda arbetar heltid verkar nöjda med detta. Många har inte ens en heltidstjänst i botten och andra har valt att gå ner i tid. En del skulle få göra samma arbete också på deltid och det tar därför emot att gå ner i tid.

Avskyr CIO-metoder
  • nnnnnnnn

Det har hänt att man stött på personer som har svårt att se vad de kan göra för att ha en drägligare vardag.
    Vet en vars make inte kunde jobba mindre pga ekonomin (enligt dem själva), för det var möjligt för jobbets skull.
    Samtidigt så bodde de i dyraste området i ett nytt hus och åkte 3 veckor till Thailand på all-inclusive varje senhöst (de behövde detta pga att de hade så jobbig vardag) + 10 dagars skidsemester i alperna på våren (samma anledning).

Men om de skippat dessa 2 resor (2 vuxna och 3 barn) och istället njutit av semestern hemma i trädgården eller vid havet (gångavstånd från huset) så hade de sparat ca 50 - 75 000 kr per år (av skattade pengar dvs 70 - 100 000 kr före skatt).
    De hade alltså kunnat tjäna ca 5-10 000 kr mindre varje månad, bara på att skippa sina lyxiga resor! Det hade varit många tidiga dagar eller lediga dagar insprängda här och där...

• Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-09-21 18:59:22 följande:
    De kanske kommer till jobbet jättetidigt vissa dagar? Har ni flex? Annars borde väl chefen märka att de inte är där tillräckligt mycket. Så du får färre arbetsuppgifter på din deltid så du slipper jobba hemma? Det är ju bra! Hur löser din man det - stressar han mer på jobbet för att hinna samma på kortare tid eller jobbar han hemma?

Min man har också heltid men kan inom rimliga gränser komma och gå som han vill så han jobbar mer på arbetsplatsen vissa dagar och mindre andra dagar, men däremot nu när vi funderar över föräldraledigheten hade ju jag helst velat att vi jobbade 50% var (efter några inledande månader som jag är hemma på heltid). Då skulle jag vilja jobba antingen två längre dagar eller tre kortare dagar, men det förutsätter ju att min man kan vara hemma hela dagar när jag jobbar och om han är hemma 2-3 heldagar är det ju inte rimligt att han skulle hinna lika mycket. När barnet väl går på förskola löser det sig nog bra, just eftersom min man har så flexibla tider, men då kan han ju ändå vara på jobbet några timmar varje dag. Svårt att veta vad som blir bäst. Vi har dock båda bara en kvart till jobbet så det är vi tacksamma för.
    Vi jobbar båda två projektbaserat så arbetsbelastningen går upp och ner och normalt sett hinner vi med det vi behöver ändå men periodvis blir det mer att göra. Man är kanske extra effektiv ibland mot de som jobbar längre dagar?

Fast jag pratade med en kollega om just det där och hon är vissa dagar på jobbet jättetidigt och jobbar sent för att få ihop lite extra och hon noterade varje gång att hon typ är där först och går sist. Så det är nog så att många inte är där 40 timmar. Vi har så pass flytande arbetsbelastning att det inte går att se på det viset.
  • Emelie0408

Vi jobbar heltid men då jag jobbar skift och börjar sent så är barnen ofta på dagis från lunch fram till 17 när sambon hämtar, så det blir sällan långa dagar. Vi väljer att jobba heltid för att vi vill ha råd att göra saker när vi är lediga. Vi bor i ett två år gammalt hus, har två ganska nya bilar, har råd att resa utomlands nån vecka eller två om året och på skidsemester varje vinter, barnen kan få kvalitetskläder som kostar lite mer, vi behöver aldrig säga till dom att vi inte har råd att göra saker. Vill vi åka till Leos lekland så gör vi det. Vill vi åka till nån djurpark så gör vi det. Plus att barnen älskar dagis, vi har aldrig varit med om det där gråtandet vid lämning som en del pratar om.

Vi kan ju absolut välja att gå ner i tid o jobba 50% båda två men då får vi antagligen flytta till lägenhet i nått ghetto o aldrig ha råd med aktiviteter som kostar. Detta är inte aktuellt för oss.

Förslagsvis slutar du fundera så mycket på hur andra har det, ditt liv blir tyvärr inte roligare för det.

• Lalla 08

Vem säger att Max 6 Tim är ok? Om det nu skulle vara så så skulle i mitt fall jag vara tvungen att gå ner till halvtid. Det är absolut det mesta jag skulle kunna jobba med restider. Min arbetsgivare skulle helt enkelt inte acceptera det. Det handlar inte om några lyxiga resor eller liknande. Om jag jobbar 80 procent plus restid plus en snabb lunch så innebär det långt över 6 Tim på förskolan för min dotter. Jag har ingen perfekt lösning men det handlar verkligen inte om pengar och lyxiga resor

• Vestra

Tror inte jag känner någon, förutom någon föräldraledig som inte har heltid på förskolan. 8-11 timmar är standard i princip. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Lorelei83

Ja..jag kommer aldrig förstå det helt enkelt.

Men självklart menade jag inte när man inte kan/får/har möjlighet att gå ner i arbetstid för att ha barnen kortare tid på dagen. Utan när man VÄLJER det pga att man helt enkelt vill ha mer pengar.

• MS
    Lorelei83 skrev 2015-09-23 05:24:03 följande:

Men självklart menade jag inte när man inte kan/får/har möjlighet att gå ner i arbetstid för att ha barnen kortare tid på dagen. Utan när man VÄLJER det pga att man helt enkelt vill ha mer pengar.

Olika val helt enkelt. Det beror ju på vad människor tycker är viktigt. En del kanske tycker att ett monotont jobb på halvtid uppvägs av att få mycket tid med sina barn även om man inte har så mkt pengar så har man iaf tiden med barnen. Andra tycker att det är lika viktigt med ett stimulerande jobb som tid med sina barn och kanske vill man ha ekonomi att kunna göra saker med barnen också. Det som känns bäst för en gör det kanske inte för en annan. Sen är det ju så att man måste välja. Hade alla kunnat ha ett superintressant jobb på deltid som betalade lika mkt som ett heltidsjobb, då hade väl de flesta valt att tillbringa mer tid med sina barn. Men så ser ju inte verkligheten ut för de flesta.
  • sextiotalist
    Lorelei83 skrev 2015-09-23 05:24:03 följande:

Ofta tänker inte folk på att det finns yttre omständigheter som gör att man inte kan sänka sin arbetstid så mycket som det går. Idag med många nyfamiljer finns det inte alltför sällan äldre barn, man kan då inte flytta till en billig tvåa (som det dessutom är väldigt svåra att komma över) eftersom det innebär att de äldre barnen kommer i kläm.
    Jag tror nog också att de långa dagarna hittar man i storstäder och kringliggande kommuner. Då är ofta boendet dyrare, långa pendlingstider som gör att det blir långa dagar även om föräldrarna går ner i tid.
    Arbetsmarknaden är inte alltid så trygg, med många visstidsanställningar så är det ofta svårt att hävda sin rätt till deltid. Hur som helst så vill nog de flesta föräldrarna har en viss ekonomisk marginal för att även kunna göra annat än bara äta och bo.

• somek

Sedan fungerar det inte med alla jobb att gå ner på deltid. Varken jag eller min man har de praktiska möjligheterna. Det skulle bara resultera i att samma arbetsuppgifter ska göras på kortare tid och med sämre betalt = inte aktuellt. Så är livet i konsultvärlden... Vi har dock möjlighet att delvis styra arbetstiderna, jobba hemifrån osv så jag hoppas det löser sig den dagen det är aktuellt med förskola. Vi får nog vara glada om vi klarar 7-8 timmar per dag - 6 timmar kommer aldrig att gå. Kanske om vi bott i en småstad med fem minuter till jobbet men inte i Stockholm.

Svar på tråden 1-3 åringar mår bäst av att MAX vara på dagis 6 h. Men istället väljer folk att jobba heltid för att kunna göra dyra resor och bo dyrt??