• Badhuset

Kan min son följa med mig (mamman) in på damernas omklädningsrum?

Hej!

Vi ska till simhallen nu till helgen - för första gången.

Min son är fem år och har aldrig varit i simhallen. Jag känner spontant att jag inte vågar släppa in honom själv in på herrarnas omklädningsrum, samtidigt funderar jag på om det är okej att ta med honom in på damernas?

Vart går gränsen? Vid vilken ålder?
    Personligen tycker jag att han är alldeles för liten för att klara sig själv. Jag tycker att en femåring är liten och behöver tillsyn. Men det kanske bara är jag?
    Nästa år börjar han ju i skolan och då ska han ju klara av detta själv i omklädningsrummet på gymnastiken.

Hur gör ni? Hur tycker ni att jag ska göra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan min son följa med mig (mamman) in på damernas omklädningsrum?
  • MammAmma

Jag skulle absolut ta med min femåring in på damernas och skulle definitivt inte finna något konstigt med att andra tog med sina femåringar heller. En femåring är ju väldigt liten fortfarande.

• kaksinmutyksin

Självklart ska du ta med honom in till damernas.

• Badhuset

Tack för era svar. Då var jag inte helt ute och cyklade då. :)

Jag funderar ändå på när folk i allmänhet tycker att åldersgränsen för att gå med in på motsatta omklädningsrummet, är nådd?

Jag tänker spontant kring 9-års ålder. Kanske förutsatt att man har en jämnårig kompis med sig, så att man inte är helt själv.
    Fast jag vet inte? Vet ni? Finns det några generella regler, eller är det upp till var och en?

• blomman 2
    Badhuset skrev 2015-10-01 12:58:34 följande:

Tack för era svar. Då var jag inte helt ute och cyklade då. :)

Jag funderar ändå på när folk i allmänhet tycker att åldersgränsen för att gå med in på motsatta omklädningsrummet, är nådd?

Jag tänker spontant kring 9-års ålder. Kanske förutsatt att man har en jämnårig kompis med sig, så att man inte är helt själv.
    Fast jag vet inte? Vet ni? Finns det några generella regler, eller är det upp till var och en?

Svårt det där...det måste vara väldigt individuellt. Min dotter som är 7 år tycker att det är pinsamt att visa sig naken inför killar som är på damernas nu..vill gärna skyla sig inför dem ( jämnåriga). Tänker också på att badhus även kan locka till sig "typer"...så det är inte lätt att veta vad som är bäst eller ok.
  • Fia 28

Klarar de av att byta om själva på jomppan i skolan så klarar de av att gå in själv i omklädningsrummet på simhallen också tycker man. Självklart finns det undantag. 
    En femåring hade jag absolut tagit in på damsidan.

• cosinus

På mina barn har gränsen gått ungefär vid 7-8 års ålder.

När min äldste son gick i ettan gick han simskola i dec (han var då 7.5 år). Då hade jag honom på damernas när jag var med honom men kände då att det här är sista gångerna han är mer. Han börjar vara för stor. Han har inte varit på damernas sen dess.

Nu är han 9.5 och går själv utan problem sen något år. Är lillebor med (han är 7.5) då går de ihop men lillebror har ännu inte börjat gå själv än.

Lillebror skulle jag kunna prova ha med på damernas igen vid behov, han känns mycket mer obrydd än storebror. Dessutom är han pytteliten till växten så ingen tror han är mer än max 6 år. Men vi är på upphällningen även där. Jag säger att gränsen nog går senast när han fyller 8 år och har han pappa eller storebror med sig får han gå "rätt" redan nu.

• Furstinna

Över sju-åtta tycker jag dom är förstora för att vara på damernas. Min tjej reagerar direkt om där är pojkar.

På vårt bad har dom däremot fyra omklädningsrum. Herr, kille, dam, tjej. På tjejernas får inga pojkar komma in oavsett ålder och där byter vi om.

• Bibbidi

En 5 åring går bra. Men vid skolåldern så bör de klara sig själva (det får de ju ändå göra under varje gymnastiklektion). Din spontana tanke om en 9åring inne på damernas tycker jag låter alldeles för sent. Tror inte att unga tjejer i skolåldern vill se en 9årig kille i deras omklädesrum! 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • viseversa

Ja en sån liten pojke kan absolut följa med in på damernas. Hade aldrig skickat in min 5åring ensam på herrarnas i alla fall.

• Dixie

en femåring kan ju helt klart följa med sin mamma - jag tycker nog gränsen går kring 7-8 - men det beror ju också på barnet! 

• Amak

Min pojke är 7 och han byter inte om själv inför gympan, eller duschar själv. De har fröken med sig in i omklädningsrummen. Jag jobbar själv på en skola och inte heller där byter ettorna om själva på gympan. Jag vet inte hur de gör i tvåan, men när de åker till badhuset vet jag säkert att det är en pedagog med i varje omklädningsrum.  Hala golv, nakna barn, offentligt badhus med tillträde för allmänhet eller äldre klasser som byter om där samtidigt, nej, det finns inte på kartan att skolan skulle låta dem klara sig själva i omklädningsrummet. 

Så jag kommer nog ta med min pojke till damernas, så länge som han inte tillåts klara sig själv i skolan i alla fall. Det kanske blir så att vi inte åker till badhus tillsammans under ett par år, inte om inte min bror/man/far kan komma med. 

• IMHO
    Furstinna skrev 2015-10-01 14:13:46 följande:

Över sju-åtta tycker jag dom är förstora för att vara på damernas. Min tjej reagerar direkt om där är pojkar.

På vårt bad har dom däremot fyra omklädningsrum. Herr, kille, dam, tjej. På tjejernas får inga pojkar komma in oavsett ålder och där byter vi om.

Oj, det var en riktigt smart lösning. Hoppas fler badhus tar efter.
  • scanmia

Här har de en uttalad sjuårsgräns, men sköter du det snyggt så är det förstås ingen som bråkar om en åttaåring skulle behöva hjälp på damernas sida. De ser nog hellre att någon som fortfarande behöver hjälp går med in på damernas än att en vuxen dam får ge sig in på herrarnas för att hjälpa till där.

De flesta större pooler och nyare anläggningar här har familjeomklädningsrum, med bås man kan klä om i utan insyn och lite extra plats för vagnar och rullstolar och skötbord. Smidigt. 

• Vinterankan

En femåring absolut med in på damernas. Min dotter som går i ettan reagerade väldigt när det kom in en pojke i omklädningsrummet som verkade vara lika gammal som henne senast, så skolåldern skulle jag säga är gränsen.

Svar på tråden Kan min son följa med mig (mamman) in på damernas omklädningsrum?