• Alexi

Finns det folk som tycker att det är pinsamt att ha tomma helger?

Läser en mammatidning och en läsare skriver som tips till andra mammor: "inte jämföra sig och sin familj hela tiden med andra. Att det är helt ok att ha en obokad helg och bara ta dagen som den kommer".

Finns det på allvar människor som ser det som fel att ha en helg eller många helger obokade? Som kollar vad andra gör på helgerna och känner att de borde ha mer att göra?

Vi älskar när vi får en obokad helg och har gärna många obokade. Det är ju då man bara kan vara hemma och skrota, gå ut om det är fint väder och stanna hemma om det är dåligt. Bara vara, slappa, mysa och göra något spontant. Barnen leker och pysslar och har sig. Vi kanske fixar i trädgården vad som helst. Underbart. Och alltför sällan.

• Svar på tråden Finns det folk som tycker att det är pinsamt att ha tomma helger?
  • Mrs Green

Nu älskar jag obokade helger. Men när jag var tonåring eller strax över 20 kunde jag nog tycka att det var lite pinsamt att inte vara bjuden på en fest eller så.

• Vinterankan

Jag får väl erkänna att jag tyvärr hamnar lite där. Jag brukar inte bry mig vad andra tycker och älskar våra obokade helger (vilket de flesta helger är). Men då alla andra vi umgås med är supersociala så kan jag ibland börja tänka på vad de tänker om att vi "bara sitter hemma". Har inte gjort det förut utan bara senaste månaderna, kommer nog från att vår dotter börjat prata om att vi aldrig gör något medan hennes kompisar alltid är på fester med sina familjer. Men jag får väl helt enkelt skärpa till mig och sluta bry mig vad andra kan tycka och fortsätta njuta av ensamheten.

• Jojohanna

Jag brukar boka in någon dag på helgen då och då som obokbar just för att det lätt blir för mycket. Ser verkligen fram mot de dagarna eftersom våra helger lätt blir överbokade. Visserligen av roliga saker men ändå.

• pigglet

Vi gör nästan aldrig något speciellt på helgerna. Dagarna har en förmåga att fyllas ändå...
    Det känns som vi behöver ha helgerna tomma, då vardagarna är mer än fullproppade.

• Studentpappa

Jag funderar mer på hur folk hinner med att ha fullbokade helger? Kan ju bara gälla folk boende i lägenhet, man ligger ju konstant efter i vad man skulle ha gjort hemma ändå.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • whitestar

Älskar oxå obokade helger! Kruxet är att när folk frågar vad man ska göra o man säger nget speciellt så vill dom genast boka in typ en träff, eller en middag eller nåt annat så hips vips är helgen fullbokad! Men jag brukar försöka vara tyst om att vi inte tänkt hitta på nåt, ganska skönt få ta dagen som Den kommer!

• Jojohanna

Flyttade faktiskt från hus till lägenhet för att hinna vara mer sociala. Inget underhåll eller trädgårdsskötsel mer på helgerna :)

• HäckHäxan
    Alexi skrev 2015-10-02 11:11:01 följande:

Läser en mammatidning och en läsare skriver som tips till andra mammor: "inte jämföra sig och sin familj hela tiden med andra. Att det är helt ok att ha en obokad helg och bara ta dagen som den kommer".

Finns det på allvar människor som ser det som fel att ha en helg eller många helger obokade? Som kollar vad andra gör på helgerna och känner att de borde ha mer att göra?

Vi älskar när vi får en obokad helg och har gärna många obokade. Det är ju då man bara kan vara hemma och skrota, gå ut om det är fint väder och stanna hemma om det är dåligt. Bara vara, slappa, mysa och göra något spontant. Barnen leker och pysslar och har sig. Vi kanske fixar i trädgården vad som helst. Underbart. Och alltför sällan.

Haha ja det finns det säkert. Själv har jag som mål att ja tomma helger det är så många måsten i vardagen ändå så jag älskar att ha helgerna fria att göra lite vad jag vill på och definitivt mina barnlediga helger. Avskyr att ha saker eller måsten planerade då. Uppskattar min egentid då jag kan leva som den tonåring mitt inre egentligen är.
  • HäckHäxan
    Nauti skrev 2015-10-02 13:48:15 följande:

Jag är också en sån som gillar obokade helger. :)

Samtidigt har jag förstått att det finns en slags prestige i att alltid ha något på gång, alltid hålla i- eller vara bjuden på middagar, osv.

Sorgligt att folk har de kraven.

Ja det kanske är så.

Jag vet att folk tyckt att jag är udda och konstig som vägrat planera hela helgerna. Ändå från start har jag bestämt att vi skall ha minst en tom dag på helgen här hemma till att göra inget och kunna gå i pyjamas och slappa hela dagen om vi vill. En dag att varva ner och landa på. Jag tror att det är viktigt på riktigt.
  • gbgumman

Helt obokad är inge måste men en av två dar bör vara obokad. Haft inbokat i 1,5 månad. Känner mig helt död. Underbart att skrota denna helg. Göra långkok och kolla lite möbelbutiker.

• gbgumman
    Nauti skrev 2015-10-02 14:13:36 följande:
    Jag ser inte ner på någon.

Jag tycker bara att det är synd att vissa människor fått för sig att det ligger någon slags prestige i att alltid vara fullbokad, aldrig kunna vara spontan, alltid "behöva" ha den senaste bilen, TV'n, poolen, osv.

Det är synd. Väldigt synd.
    Men hur får du hop detta. Är du säker på det är samma som ska ha det senaste som är uppbokade. Ser inte kopplingen alls???
  • alla har olika åsikter
    Alexi skrev 2015-10-02 11:11:01 följande:

Som 27 årig mamma tycker jag att en barnledig helg ska spenderas i soffan. Det är så skönt att bara sitta och inte göra något. Vila, se på tv, dricka kaffe, laga och äta god mat, VILA ÖRONEN, shoppa i lugn och ro... ;)
  • lördagsgodis

Vi har nästan aldrig en obokad helg, söndagen har ett av barnen aktivitet och lördagen är det nästan alltid någon kompisträff/kalas som är inbokat. Annars är det som någon skrev något som behöver göras med huset/trädgården och även om vi inte har jätte många vänner eller stora familjer så tycker jag ändå det är svårt att få tiden att räcka till så man hinner träffas så ofta man skulle vilja. Alla jobbar ju på veckorna och den där töntigt korta helgen är det svårt att kläma in allt på. Men ser inte på vilket sätt det skulle vara negativt att ha fri tid, det är ju en lyx i dagens samhälle!

• Ego Lovers

Jag har blivit kallad dålig mamma för att vi inte är uppbokade på helgerna och åker runt halva Sverige och umgås med folk eller hittar på aktiviteter. Men vi älskar att vara hemma och ta igen oss och bara få rå om varann när vi är ifrån varann på vardagarna. Att då boka upp oss tycker jag inte är rätt mot barnen.

Vissa tycker uppenbarligen att man är en bra förälder iom hur många aktiviteter man hinner med och jag tycker en bra förälder är den förälder som bara är och finns där för barnen utan prestationskrav.

• Ego Lovers

Vi har även vänner som hinner besöka tre par vänner under en lördag. Först fika på förmiddagen hos par ett, sedan lunch hoS par två och middag på kvällen hos par tre. Jag har aldrig förstått mig på det. För mig räcker det att åka och träffa ett par och då umgås lite längre än två till tre timmar utan ta en eftermiddag och helkväll tillsammans.

• Förväntanstid

Jag har redan "lite" i plånboken. Men det är delvis självvalt, vill inte jobba arslet av mig och inte hinna va med mina barn. Men ja, halva jordens befolkning har inte möjligheten att bestämma alls på det viset, ytterligare några har ingen chans även om de gör sitt yttersta. Det ÄR vidrigt. Vi i västvärlden är lärda att vi hela tiden behöver mer av allt, mer jobb, mer aktiviteter, mer shopping, mer vänner, mer likes, mer pengar. Så länge vi är friska och älskade av någon så har vi redan allt.

Nauti skrev 2015-10-02 14:27:29 följande:

Och mindre pengar i plånkan. Kanske så att det precis räcker till det nödvändigaste.

Fy fan vilket jävla överflöd vi lever i. Det är så man mår illa!

Svar på tråden Finns det folk som tycker att det är pinsamt att ha tomma helger?