En blå giraff skrev 2015-10-05 19:45:45 följande:
OK men att gå in i ett rum med det jättearga barnet och blockera så denne inte kommer ut är väl knappast bättre än att sitta med barnet i knät tycker jag. Men vi verkar ha väldigt olika syn på detta. Inser att jag i en del fall har en mer auktoritär syn på barnuppfostran än en del andra har.
Självklart är det bättre att få lov att vara arg utan att någon använder sin fysiska överlägsenhet emot en.
Innebär utbrotten en fara för barnets liv alltså tex att han rusar rakt ut i gatan och blir påkörd. Ja hålla då fast. I det läget får man liksom jämföra säkerhetsrisken i förhållande till det andra.
Är man hemma eller hos andra där man kan bära undan barnet till tex ett annat rum och blocka dörren genom att sitta vid den tex medan barnet rasar ja men sådär gör det då.
Varför är det så viktigt att bevisa att du är fysiskt starkare än en fyraåring? Varför är det så farligt att han är och blir arg.
Hur lär man ett barn att de inte får bitas och slåss och samtidigt praktiserar just fysisk överlägsenhet mot barnet. Det enda som händer är som jag ser det att barnet lär sig att de vuxna har rätt att begå övergrepp mot dem och till slut resignerar de. Men det betyder inget annat än att man lyckats lära dem att vuxna får lov att kränka dem precis hur som helst. Men jag kanske tänker galet.
Har ett explosivt barn jag också och jag har absolut hållit fast detta barn, släpat henne hem, burit på axeln genom Ica medan hon gapar skriker slåss och bits. Spänt fast i cykelstolen och lämnat vänner, kalas eller lekplats och cyklat hem. Men jag har också förklarat att man får vara arg man får skrika man får däremot inte slåss på levande varelser. Hon fick en boxningssäck som tvååring och fri rätt att slå på den när helst hon ville. Hon har fått rasa kasta sönder sina saker. Vad är det värsta som kan hända? Prylen går sönder jaha shit happens det är en materiell pryl och inget levande.