• Anonymledsen

Trodde på flicka, men...

Idag har jag varit på rul och tittat på mitt andra barn. Jag har en pojke sedan tidigare. Den här gången var jag helt säker på att det är en flicka inne i magen. Någonstans djupt inne (även om jag knappt vill erkänna det) har jag nog hoppats på en flicka. Det beror nog dels på att jag gärna vill ha ett barn av varje kön och dels på att jag är så sugen på rosa kläningar, håruppsättningar och senare mor-dotter-shopping m.m. (Ytligt, ja, jag vet). Idag visade det sig att det är en pojke i magen och jag blev faktiskt lite besviken. Samtidigt är jag besviken på mig själv - hur kan jag klaga över något så oviktigt som könet? Det känns otacksamt gentemot dem som t.ex. är ofrivilligt barnlösa. Vi hade egentligen inte tänkt att ta reda på könet,mmen när barnmorskan av slump svepte förbi könet så var det helt uppenbart och synligt.

Är det någon mer som haft dessa förbjudna känslor? Gick det över?

En del i det jobbiga ligger också i att barnets farmor och mormor är extremt tydliga med att de vill ha en flicka. De ser en pojke nästan som en besvikelse. Kanske är det därför jag nu känner lite extra oro - jag vill inte att de ska tycka mindre om barnet för att det är en pojke. Jag vill inte höra deras besvikna kommentarer och se deras besvikna blickar efter förlossningen (för innan dess får de inte veta könet).

• Svar på tråden Trodde på flicka, men...
  • Anonym (suck)
    grind skrev 2015-10-10 22:15:20 följande:

Ja, de kanske känner att de är dåliga förebilder men det tillhör knappast normalfallet. För egen del kan jag inte respektera en man som skulle föredra en flicka. Något fel måste det vara på honom då.

Nämen du kan ju inte vara på riktigt?
  • Tallen

Precis som säkert många med mig
    så hoppades jag på en flicka andra gången jag var gravid efter att ha fått en pojke första gå g och om någon frågade om man inte hoppades

• Tallen

på en flicka. Detta var dock fram tills att vi gjorde KUB testet och jag fick ett väldigt hög risk och gick vidare till att göra ett fostervattensprov med fullständig DNA- analys. Hela processen tog ca 3-4 LÅÅÅÅÅNGA veckor och de enda jag kunde tänka på var att jag önskade att resultaten skulle komma tillbaka med goda nyheter, helt plötsligt var barnets kön totalt irrelevant. Resultaten som kom tillbaka var goda och vi valde att inte ta reda på barnets kön även om vi kunde fått veta med 100% säkerhet genom DNA analysen. Några veckor senare när vi berättade för omgivningen om
    graviditeten så började tjatet från alla om att "hoppas att det blir en flicka nu
    så att ni har en av varje"... Jag kan med all ärlighet säga att efter 3-4 veckorna av oro som passerade mellan KUB-resultatet och resultatet från DNA- analyser och så var det enda jag önskade mig ett "friskt" barn!

• Anonym (5)
    mammalovis skrev 2015-10-10 20:36:02 följande:

Jag har varit tvärtom att jag har önskat en flicka då klädutbudet är större än för pojkar då jag inte gillar beige, brunt och murrigt grönt, och ställt in mig på pojke för att inte bli besviken. Nu tredje graviditeten har jag mått annorlunda så jag har trott att det blir en pojke och sett en flicka som en bonus ändå, även om det egentligen inte spelar någon roll. Nu blev det en pojke, så det blir lättare att köpa leksaker i alla fall då lego och duplo är mer pojkfokuserat. I klädväg kommer det vara svårare att hitta saker jag tycker är fina. Sedan får jag ta tag i att börja rensa ut gamla bebiskläder i flickmodell då vi inte har tänkt oss fler barn, det blir lite tråkigt att inte kunna använda fina klänningar igen.

Men läs vad du skriver! Hur kan du utifrån ett kön tro att du vet precis villa kläder eller leksaker barnet kommer gilla. Samma gäller ts. För guds skull! Vill man ha en shoppingkompis - shoppa med barnet då! Gillar man inte beige, grönt o blått. Köp kläder du gillar! Jag gillar rosa, lila, turkos, gärna vissa märken som gör speciella kläder o min son gillar samma. Han gillar även att shoppa, hänga med sin mamma, pussas, prata om förtroliga saker osv. För han är ett barn! Inte ett kön. Jag har aldrig behandlat honom utifrån en viss mall, så där som ni håller på, utan han har fått bli sin egen fantastiska person. Och visst, han gillar lego, bilar osv men han gillar även Frostleksaker, sin docka, Dora utforskaren osv. Smak har inget kön, det är bara normiga föräldrar som förstör sina barn, skapar osäkerhet o mobbning. O dessutom får sig själv att må dåligt o besvikna redan under graviditen. Läs på om genus, läs på om barn o få dig själv att älska dina barn som barn o inte utefter vad de kissar med. Tänk vilka härliga fördomsfria vuxna barn ni kan få!
  • Anonym (D)
    Anonym (5) skrev 2015-10-22 19:35:53 följande:

Men läs vad du skriver! Hur kan du utifrån ett kön tro att du vet precis villa kläder eller leksaker barnet kommer gilla. Samma gäller ts. För guds skull! Vill man ha en shoppingkompis - shoppa med barnet då! Gillar man inte beige, grönt o blått. Köp kläder du gillar! Jag gillar rosa, lila, turkos, gärna vissa märken som gör speciella kläder o min son gillar samma. Han gillar även att shoppa, hänga med sin mamma, pussas, prata om förtroliga saker osv. För han är ett barn! Inte ett kön. Jag har aldrig behandlat honom utifrån en viss mall, så där som ni håller på, utan han har fått bli sin egen fantastiska person. Och visst, han gillar lego, bilar osv men han gillar även Frostleksaker, sin docka, Dora utforskaren osv. Smak har inget kön, det är bara normiga föräldrar som förstör sina barn, skapar osäkerhet o mobbning. O dessutom får sig själv att må dåligt o besvikna redan under graviditen. Läs på om genus, läs på om barn o få dig själv att älska dina barn som barn o inte utefter vad de kissar med. Tänk vilka härliga fördomsfria vuxna barn ni kan få!

• Anonym (D)
    grind skrev 2015-10-10 21:58:00 följande:

Nej, givetvis inte. Den viktigaste personen i en flickas liv är mamman. Den viktigaste personen i en pojkes liv är pappan. Det visar all psykologisk forskning.

Oj vilket jävla bs. Du får gärna hänvisa till källor på den "psykologiska forskningen". Allt annat tyder på att det är individuellt och att i vissa fall tyr sig söner mer till mamman, döttrar ner till pappan och i vissa fall tvärt om. För en person blir inte viktig i ens liv enbart pga vilket kön man råkar ha utan vilken typ av förälder man är och vem man ser sig mest kompatibel med som människa.
  • Anonym (Tjejen)

Fast har hört och det läst flera gånger att för sonen är första förebilden pappa och för dotter mamma?

• Anonym (Söner)

Jag har själv en syster som jag står väldigt nära. Kanske därför jag väldigt gärna ville få en till son. Önskar att dom ska få samma nära relation. Känner mig så glad över lillebror som ska komma snart. (blir tredje)

Var lite rädd innan ultraljud att jag skulle bli besviken om det blev en tjej. 

Jag har lite svårt att förstå det där med att man vill ha en av varje. Men det kanske är ni som själva har en bror som ser det som det idealiska. 

Jag tror också att det är ganska tufft att växa upp som tjej i dagens samhälle. Större press på hur man ska se ut osv. Känns tryggt att ha söner. 

Tycker det låter rätt taskigt av farmor och mormor att uttrycka sådana önskningar. Mycket märkligt. 

• grind
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-10-22 20:54:33 följande:

Fast har hört och det läst flera gånger att för sonen är första förebilden pappa och för dotter mamma?

Det är klart att det är så och man har ett extra stort ansvar som pappa till en söner då de tar efter dig i så många avseenden.

Genom pappan lär de sig exempelvis vad som är normalt beteende för en man i en familj. Just att barnen kommer att tro att det är normalt beteende gör att det är extra viktigt att pappan agerar på ett funktionellt sätt. Om pappan är dysfunktionell kommer barnen att få stora problem i relationen med kvinnor eftersom de inte vet hur de ska bete sig.
  • Anonym (D)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-10-22 20:54:33 följande:

Vart har du läst det? Alltså vetenskapliga texter, inte veckorevyn. Skulle vara intressant att få ta del av dessa källor också.

Om det nu skulle vara sant att -alla- flickors första förebild är mamman och -alla- pojkars första förebild är pappan så är det fortfarande inte likamed att man står varandra närmast. Det är isåfall en initiell kontakt man får som senare byts ut mot andra attributer t ex vem man är mest lik som person (vilket inte är könsbestämt, lika lite som alla fluckor liknar sina mammor och alla pojkar liknar sina pappor) och vilken typ av föräldrar man har.
  • Anonym (D)
    grind skrev 2015-10-23 02:32:29 följande:

Det är klart att det är så och man har ett extra stort ansvar som pappa till en söner då de tar efter dig i så många avseenden.

Genom pappan lär de sig exempelvis vad som är normalt beteende för en man i en familj. Just att barnen kommer att tro att det är normalt beteende gör att det är extra viktigt att pappan agerar på ett funktionellt sätt. Om pappan är dysfunktionell kommer barnen att få stora problem i relationen med kvinnor eftersom de inte vet hur de ska bete sig.

Ditt argument faller på sin egen orimlighet då det inte var länge sen mödrar var de enda som tog hand om och ens träffade sina barn. Då skulle en påtaglig majoritet av män födda innan 70talet ha en dysfunktionell relation till kvinnor iom att de flesta, enligt dagens normer (och inte Feuds, som du verkar gå på), var otillräckliga som faderskaplig förebild. I det stora hela så resonerar du väldigt förlegat och måste vara minst 80 år gammal.
  • Anonym (Tjejen)

Flera psykologer har sagt det.Men innebär ju inte att man måste stå närmare pappan om man är en son.Det är ju två olika saker.

• MammatillEllan

Jag har en dotter och väntar nu en liten bebis igen! :) lyckan är total och könet känns inte relevant att kolla. Ser bara fördelar med båda könen.

Det enda som gör mig nervös är att jag inte har någon vana med små gossar. Nästan alla i släkten får tjejer (vilket skulle göra det extra kul med en grabb!). Vet att en bebis är könlös men det skulle nog ändå kännas lite ovant i början :) blir också lite skraj när två bekanta sa saker som "hoppas det blir en tjej till, killar är så bråkiga. Det är knappt vi står ut med våra".....

Är killar verkligen mer bråkiga? Jag har vänner med otroligt lugna och Goa killar i övrigt..

• Anonym (D)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-10-23 15:42:39 följande:

Flera psykologer har sagt det.Men innebär ju inte att man måste stå närmare pappan om man är en son.Det är ju två olika saker.

Att "flera psykologer har sagt det" skulle vara din vetenskapliga källa? Flera psykologer har också sagt att du inbillar dig.
  • Anonym (mamma till 4)

Av just den anledningen har jag vägrat kolla könet under samtliga graviditeter. Jag vill inte förvänta mig ett visst kön och sen bli besviken. Har levt på spänningen och undran över vem som levt runt i min mage i 40 veckor. 

Sen dömer jag inte andra för att de tar reda på kön. Alla känner och tycker olika

• Anonym (Förstår)
    MammatillEllan skrev 2015-10-23 16:01:07 följande:

Jag har en dotter och väntar nu en liten bebis igen! :) lyckan är total och könet känns inte relevant att kolla. Ser bara fördelar med båda könen.

Det enda som gör mig nervös är att jag inte har någon vana med små gossar. Nästan alla i släkten får tjejer (vilket skulle göra det extra kul med en grabb!). Vet att en bebis är könlös men det skulle nog ändå kännas lite ovant i början :) blir också lite skraj när två bekanta sa saker som "hoppas det blir en tjej till, killar är så bråkiga. Det är knappt vi står ut med våra".....

Är killar verkligen mer bråkiga? Jag har vänner med otroligt lugna och Goa killar i övrigt..

Jag har två pojkar, och de är båda väldigt lugna och snälla. :)
  • Anonym (Tjejen)

Det behövs ingen"vetenskapligt källa".Undrar om du är en pojkmamma...

• Anonym (Förstår)

Jag har väl faktiskt mest hört "mammas pojke, pappas flicka."

Jag är själv enda dottern bland bröder, och jag står helt klart min mamma närmare än mina bröder hör. Hon tyr sig absolut mest till mig. Stod pappa jättenära också innan han dog, så kan inte säga att jag gjorde nån skillnad.

Mina pojkar är små än (i dagis- och skolålder) och är mammas pojkar så det skriker om det. Det är väl rätt vanligt att mamma är bäst när barnen är små. Min man är en väldigt närvarande pappa, men ändå klänger de på mig. Får se om det ändrar sig när de blir äldre.

Måste säga att jag inte bryr mig nämnvärt. Börjar de ty sig mer till sin pappa med tiden är det väl bara bra, han är en finfin pappa. Jag älskar mina barn, men de lever inte för att jag ska vara lycklig, de ska få forma sitt eget liv och bli självständiga.

• Anonym (D)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-10-23 21:40:26 följande:

Det behövs ingen"vetenskapligt källa".Undrar om du är en pojkmamma...

Det är klart att det behövs en vetenskaplig källa om du vill att man ska ta ditt argument på allvar. Annars kan ju vem som helst slänga ur sig vad som helst.

Jag är bara blivande mamma än så länge och vet att jag kommer vara en betydande förebild och få starka band till mitt barn oavsett om det blir en pojke eller flicka. Men just nu önskar jag nästan mer att det blir en pojke. Skulle det vara något fel i att vara "pojkmamma" menar du?
  • Anonym (D)
    Anonym (Förstår) skrev 2015-10-23 22:05:50 följande:

Jag har väl faktiskt mest hört "mammas pojke, pappas flicka."

Jag är själv enda dottern bland bröder, och jag står helt klart min mamma närmare än mina bröder hör. Hon tyr sig absolut mest till mig. Stod pappa jättenära också innan han dog, så kan inte säga att jag gjorde nån skillnad.

Mina pojkar är små än (i dagis- och skolålder) och är mammas pojkar så det skriker om det. Det är väl rätt vanligt att mamma är bäst när barnen är små. Min man är en väldigt närvarande pappa, men ändå klänger de på mig. Får se om det ändrar sig när de blir äldre.

Måste säga att jag inte bryr mig nämnvärt. Börjar de ty sig mer till sin pappa med tiden är det väl bara bra, han är en finfin pappa. Jag älskar mina barn, men de lever inte för att jag ska vara lycklig, de ska få forma sitt eget liv och bli självständiga.

Precis. Som mycket annat är det inte skrivet i vår genetiska kod hur vi kommer ty oss till våra föräldrar, utan det är väldigt individuellt. Jag har väninnor som är närmare sina mammor och även de som är närmare sina pappor. Min man har fyra bröder och en syster, där alla står närmre mamman. Jag sjäkv står lika nära båda mina föräödrar och kan imte säga att jag favoriserar någon. Det beror mao på hur man är som person och förälder inte vilket kön man har.
Svar på tråden Trodde på flicka, men...