• Anonym (Bara undrar)

är DU rasist?

Stor del av er på detta forum har mer eller mindre uttalade rasistiska tendenser.

Är du rasist?

• Svar på tråden är DU rasist?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (daisy) skrev 2015-10-17 17:22:41 följande:

Det har en viss betydelse var kriget utspelar sig. Åtminstone för dem i närheten.

USA är i krig nästan konstant, men man har ju inte haft krig i sitt eget land sedan Pearl Harbor. 

Poängen var att jag inte håller med om att det bara är lågt utvecklade länder som är i krig. USA är väl utvecklat på många sätt men är ändå nästan alltid i krig. Att de inte krigar på hemmaplan har mindre betydelse, de är ändå i krig.
  • Anonym (daisy)
    Anonym (Sara) skrev 2015-10-18 13:44:50 följande:
    Poängen var att jag inte håller med om att det bara är lågt utvecklade länder som är i krig. USA är väl utvecklat på många sätt men är ändå nästan alltid i krig. Att de inte krigar på hemmaplan har mindre betydelse, de är ändå i krig.
    Men du får väl hålla med om att motivet till krigshandlingarna är olika?
    USA går in med mandat från FN. Det minns jag inte att tex Saddam hade.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (daisy) skrev 2015-10-18 14:19:04 följande:

Men du får väl hålla med om att motivet till krigshandlingarna är olika?USA går in med mandat från FN. Det minns jag inte att tex Saddam hade.

Det är sant att de hade stöd av FN den gången. Men det tillhör faktiskt ovanligheterna, oftast har de inte stöd från FN.
  • Anonym (japp)

Jag är en riktig rasist enligt alla mått mätt. Tycker att djurraser är mycket intelligentare och bättre än människoraser.

• Anonym (daisy)
    Anonym (Sara) skrev 2015-10-18 14:26:24 följande:
    Det är sant att de hade stöd av FN den gången. Men det tillhör faktiskt ovanligheterna, oftast har de inte stöd från FN.
    Det är ju inte helt sant.

Men det är ett rätt så omfattande ämne, som kanske borde få en egen tråd.
  • Anonym (???)
    Anonym (japp) skrev 2015-10-18 14:27:28 följande:
    Jag är en riktig rasist enligt alla mått mätt. Tycker att djurraser är mycket intelligentare och bättre än människoraser.
    Eftersom det är individuellt även bland djuren så är du nog lite fel på det. Finns korkade elefanter och smarta elefanter.

Det enda som skiljer människan från djuren är att vi dödar för skojs skull. Det gör inte djuren.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (daisy) skrev 2015-10-18 14:50:15 följande:

Det är ju inte helt sant.

Men det är ett rätt så omfattande ämne, som kanske borde få en egen tråd.

Ja annars skulle du ju snabbt kunna ge några exempel på när USA haft stöd av FN efter operation desertstorm
  • Anonym (daisy)
    Anonym (Sara) skrev 2015-10-18 14:58:02 följande:
    Ja annars skulle du ju snabbt kunna ge några exempel på när USA haft stöd av FN efter operation desertstorm
    https://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_war_by_the_United_States#Military_engagements_authorized_by_United_Nations_Security_Council_Resolutions_and_funded_by_Congress

Military engagementOpponent(s)Initial authorizationPresidentResultKorean War
     North Korea
     China
    UNSCR 84, 1950
    Harry S. Truman
    Korean Armistice Agreement,[19] 1953
    Multinational Force in Lebanon
    Shia militias, Druzemiltias, Syria
    UNSCR 425, 1978

UNSCR 426, 1978

Jimmy CarterRonald Reagan
    U.S. forces withdrew in 1984
    Persian Gulf War
     Iraq
    UNSCR 678, 1990
    George H. W. Bush
    UNSCR 689, 1991
    Bosnian War
     Republika Srpska
    UNSCR 770, 1992
    UNSCR 776, 1992
    UNSCR 836, 1993
    Bill Clinton
    Reflagged as IFOR in 1995, Reflagged as SFOR in 1996, Completed in 2004
    Second Liberian Civil War
    Peacekeeping
    UNSCR 1497, 2003
    George W. Bush
    U.S. forces are withdrawn in 2003 after the UNMIL is established.
    Haitian coup d'état
    UNSCR 1529, 2004

UNSCR 1542, 2004

2004
    Libyan Civil War
     Libya
    UNSCR 1973, 2011
    Barack Obama
    Debellation of the Libyan Arab Jamahiriya, October 31, 2011

S
    en finns ju
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
    men det är också ett diskutabelt ämne.
  • Anonym (Rasse)
    Anonym (???) skrev 2015-10-17 13:41:43 följande:
    Du anser m a o att andra folkslag är lägre stående än ditt eget? Så arrogant, och så oattraktivt.
    Undermedvetet tänker du också rasistiska tankar. Vi delar in människor och grupperar. 

Ja, jag tycker att vita människor är bäst lämpade för den moderna världens krav. Allt t ex afrikanerna tar i blir kaos. Kolla bara på Sydafrika nu. Våldtäkter och mord i massor. Aboriginerna i Australien har stora problem med sprit och porr. Precis som andra naturfolk. Folk i Mellanöstern och Nordafrika är hetsiga och gapiga. Kan inte bygga upp en fungerande demokrati. Får se hur det går i Tunisien. Ha inte för stora förhoppningar säger jag bara...

Det är bara att kolla runt i världen. Bara vita människor och östasiater verkar klara att bygga samhällen med välstånd, fred och demokrati. Att skylla på kolonisationen av t ex Afrika är bara skevt. Att vi lyckades kolonisera den kontinenten så lätt är i sig tecken på vår överlägsenhet i organisation och rationellt tänkande. 
  • Anonym (Rasse)
    Anonym (Rasse) skrev 2015-10-19 09:34:39 följande:
    Undermedvetet tänker du också rasistiska tankar. Vi delar in människor och grupperar. 

Ja, jag tycker att vita människor är bäst lämpade för den moderna världens krav. Allt t ex afrikanerna tar i blir kaos. Kolla bara på Sydafrika nu. Våldtäkter och mord i massor. Aboriginerna i Australien har stora problem med sprit och porr. Precis som andra naturfolk. Folk i Mellanöstern och Nordafrika är hetsiga och gapiga. Kan inte bygga upp en fungerande demokrati. Får se hur det går i Tunisien. Ha inte för stora förhoppningar säger jag bara...

Det är bara att kolla runt i världen. Bara vita människor och östasiater verkar klara att bygga samhällen med välstånd, fred och demokrati. Att skylla på kolonisationen av t ex Afrika är bara skevt. Att vi lyckades kolonisera den kontinenten så lätt är i sig tecken på vår överlägsenhet i organisation och rationellt tänkande. 
    Med det sagt så har jag ändå en individuell bedömning privat som helt och hållet bortser från ras och kultur och bara kollar på individens egenskaper. Och där blir en väluppfostrad afrikan absolut mer värd än en ouppfostrad etnisk svensk. 

Min rasism är alltså inte absolut. Alla får chansen. 
  • Anonym (Rasse)
    Anonym (Rasse) skrev 2015-10-19 09:34:39 följande:

Med det sagt så har jag ändå en individuell bedömning privat som helt och hållet bortser från ras och kultur och bara kollar på individens egenskaper. Och där blir en väluppfostrad afrikan absolut mer värd än en ouppfostrad etnisk svensk. 

Min rasism är alltså inte absolut. Alla får chansen. 
  • Anonym (xenofob)
    Anonym (japp) skrev 2015-10-18 14:27:28 följande:

Vilka arter? 
Svar på tråden är DU rasist?