• Anonym (Bara undrar)

är DU rasist?

Stor del av er på detta forum har mer eller mindre uttalade rasistiska tendenser.

Är du rasist?

• Svar på tråden är DU rasist?
  • Anonym (****)
    Anonym (Sara) skrev 2015-10-17 16:19:31 följande:
    Det tycker jag var en väldigt underlig definition av krig. 1945 men jag tycker att man får räkna även t.ex vietnamkriget som ett krig där USA deltog. Tycker du verkligen inte det?
    Jo, USA deltog i kriget i Vietnam. Men de har inte haft krig i sitt eget land på mycket länge.
  • micromat
    Anonym (???) skrev 2015-10-17 15:33:03 följande:

Nix, helt rätt. Vi har olika kulturer. En kvinna i Somalia som inte är könsstympad är det inte någon man som vill ha. VI har olika tänk, olika kulturer osv. Du är inte värd ett piss i Somalia som äkta hustru eftersom du (troligen) inte är oskuld. En könsstympad kvinna som har originalstympningen kvar är garanterat oskuld och därför värdefull på äktenskapsmarknaden.

Med tanke på att det är flera stora organisationer som rasar mot könsstympningen av kvinnor får vi hoppas på att de somaliska männen och kvinnor tar sitt förstånd till fånga och sluta stympa sina döttrar. Vore även bra om Somalia som land kunde förbjuda alla typer av könsstympning.
  • Nice1

Tror jag att min egen folkgrupp är högre stående än någon annan? Absolut inte. Tycker jag att den svenska invandringspolitiken är åt helvete? Ohja. Så tydligen är jag rasist.

• Sarakechi

Jag är misantrop, hatar alla lika mycket!

• Anonym (Sara)
    Anonym (****) skrev 2015-10-17 16:23:07 följande:

Jo, USA deltog i kriget i Vietnam. Men de har inte haft krig i sitt eget land på mycket länge.

Så länder som kommit längre i utvecklingen krigar i andra länder? Och då är det en annan sak? När Irak anföll Kuwait så var det krig i Kuwait men Irak var ett mer utvecklat land? Antingen är man i krig eller inte var kriget utspelar sig har ingen betydelse.
  • Anonym (daisy)
    Anonym (Sara) skrev 2015-10-17 17:12:52 följande:
    Så länder som kommit längre i utvecklingen krigar i andra länder? Och då är det en annan sak? När Irak anföll Kuwait så var det krig i Kuwait men Irak var ett mer utvecklat land? Antingen är man i krig eller inte var kriget utspelar sig har ingen betydelse.
    Det har en viss betydelse var kriget utspelar sig. Åtminstone för dem i närheten.

USA är i krig nästan konstant, men man har ju inte haft krig i sitt eget land sedan Pearl Harbor. 
  • Anonym (daisy)
    Anonym (Bara undrar) skrev 2015-10-17 12:59:50 följande:

Stor del av er på detta forum har mer eller mindre uttalade rasistiska tendenser.

Är du rasist?

Enligt den definition som härskar här på FL är jag rasist.

Enligt den mer vedertagna definitionen är jag det inte. 

Ordet "rasist" har förlorat sin ursprunliga betydelse och har blivit urvattnat. 
    Det samma gäller f.ö  för ordet "kränkt".
  • Anonym (Ninni)

Nej, jag är inte rasist eftersom jag inte värderar homo sapiens efter hudfärg, hårfärg eller etniska drag.

Däremot är jag emot den enorma folkmassa som strömmar in i Sverige för att det påverkar kvalitén på levnadsstandarden. Det har inget att göra med att det är folk från tex Syrien, för att jag inte gillar syrianer. Jag hade ogillat det precis lika mycket om det nu var norrmän som strömmade in, eller finnar, eller danskar.

Invandring är bra för ett land, men på mycket långsammare nivåer. Och dessa människor måste integreras så vi kan kommunicera och samspela.

Annars är jag en nyfiken person som uppskattar att lära mig om andra länder och kulturer. Och jag respekterar andras levnadssätt och inser att vad som framstår som vansinnigt för mig är helt naturligt och norm för andra. Jag tycker att det skulle vart hur tråkigt som helst om alla människor i hela världen åt köttbullar, inlagd sill och senapsskinka och satte sig framför Kalle Anka klockan tre varje 24e december. Vad är då vitsen med att resa?

Jag vill gärna hjälpa människor som flyr pga krig, jag hade flytt och sökt hjälp själv om jag var i samma sits, allt för att skydda mina barn. Men det finns ett tak för allt. Jag vill även hjälpa alla skadade djur och tex kvarlämnade sommarkatter men jag kan omöjligt ta in tusentals djur i min lägenhet.

Dessa flyktingar kan lika gärna bo i tält i Turkiet som de kan här i kalla Sverige. Och Sverige kan skicka bistånd till mat, kläder och läkarvård.

Dessa män kan även stanna på hemmaplan och kriga för sina fosterländer så som mina förfäder och deras förfäder gjort i alla tider så att vi har den välfärd och demokrati vi har idag. Vad hände med uppror? Organisering? Motstånd? Stolthet?

• Anonym (xenofob)
    Anonym (****) skrev 2015-10-17 15:41:27 följande:
    Ja, varför är det krig i vissa länder?

Kolla på de länder som har krig, så ser du kanske skillnaden. Dvs skillnaden ligger inte i hur du ser ut, utan hur långt landet kommit i utvecklingen.

Vi är olika på ytan, men inuti är vi ganska lika. 
    Ja, precis. De ligger efter oss i utvecklingen. That's my point. 
  • Anonym (xenofob)
    Anonym (xenofob) skrev 2015-10-18 13:38:10 följande:
    Ja, precis. De ligger efter oss i utvecklingen. That's my point. 
    Om det sedan är kulturellt eller genetiskt betingat kan vi väl bara spekulera i då rasforskning inte existerar längre vad jag vet. 
Svar på tråden är DU rasist?