• Äldre 7 Nov 21:43
    4353 visningar
    84 svar
    84
    4353

    Vilket kön skulle du vilja vara?

    Ponera att du levde i ett utopiskt samhälle där total jämställdhet rådde, och du skulle "hoppa in" i livet och leva i denna värld, vilket kön skulle du vilja leva som då?

    Jag är själv man men skulle i så fall valt att vara kvinna. Motivering överflödig.

    OBS! Med total jämställdhet menar jag att det endast är det fysiska som skiljer könen åt (bl a fortplantning osv), medan de sociala könsrollerna inte existerar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket kön skulle du vilja vara?
  • Äldre 9 Nov 15:15
    #71
    Åttionian skrev 2015-11-09 14:59:40 följande:
    Krävs spermier för att skapa barn också, så det argumentet är lite vagt. Och det med könet är nog individuellt, gissar att ens egna kön inte framstår som lika spännande då man alltid känt till det.
    Vad menar du med vagt? Om man vill ha barn men utan att vara gravid och föda dem är det väl knappast vagt?
  • Äldre 9 Nov 15:16
    #72
    Åttionian skrev 2015-11-09 14:59:40 följande:
    Krävs spermier för att skapa barn också, så det argumentet är lite vagt. Och det med könet är nog individuellt, gissar att ens egna kön inte framstår som lika spännande då man alltid känt till det.
    Ja, det är klart att det är individuellt. Det var du som började med att argumentera på det sättet.
  • Äldre 9 Nov 16:10
    #73
    giftgrodan skrev 2015-11-09 15:15:14 följande:

    Vad menar du med vagt? Om man vill ha barn men utan att vara gravid och föda dem är det väl knappast vagt?


    Nej, jag försökte bara belysa problemet med den kvinnliga "normen" att skaffa barn. Alla kvinnor vill inte genomgå graviditeter, vissa trots att de önskar barn, andra för att de inte önskar barn. Samma gäller naturligtvis män, även om det med barnönskan inte är lika djupt rotat inom oss.
  • Äldre 9 Nov 19:30
    #74

    Jag är en man och jag skulle utan tvekan ha valt att vara en kvinna.

    ? Kunna få fler, längre och intensivare orgasmer.
    ? Lättare att kunna få sex/partner.
    ? Slippa bli dömd för storleken på mitt könsorgan när underkläderna åker av, och att slippa känna den hopplöshetskänsla, ångest och depressioner som min högst mediokra penis har gett mig genom livet.
    ? Inte behöva spendera åratal på ett gym för att få en snygg kropp, för dom flesta tjejerna så räcker det med att hålla koll på maten för att få det.

    Ja, listan kan göras lång.

  • Äldre 9 Nov 19:30
    #75

    Skumt, mina punkter (alt+0149) blev frågetecken.

  • HenryI­ronste­ad
    Äldre 9 Nov 19:46
    #76
    Åttionian skrev 2015-11-09 15:10:23 följande:
    Fullständigt överflödigt. Går att skriva i tråden bara.
    Inte alls, omröstningen blir ju missvisande!
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Äldre 9 Nov 20:12
    #77

    Om jag vore homosexuell skulle jag bli en superbra bögkompis för mina tjejkompisar! Glad


    Borka är en busig rövare
  • Äldre 9 Nov 21:29
    #78

    eftersom du sa att jämlikket och rådande könsnormer inte finns så skulle jag svara man eftersom det då är rent biologiskt bara.


     


    Jag tycker förvisso att det var häftigt att bli förälder (jag är kvinna) men jag hade nog valt att vara man isf. Slippa mens, slippa lida igenom en graviditet men ändå få sitt barn, slippa förlossningen!!!!, slippa amningen. Slippa alla inihelvetes hormoner, slippa mens, slippa många kvinnorelaterade hormonssjukdomar, lättare att hålla vikten nere och bygga muskelmassa, vara snabbare och starkare.Män brukar beskriva testostoron som adrenalin och att man känner sig mäktig, och det låter betydligt bättre än att bli finnig, fet, ledsen, osv av hormoner som kvinnor påverkas mer av.

  • Äldre 9 Nov 21:30
    #79
    Thaleya1 skrev 2015-11-09 21:29:36 följande:

    eftersom du sa att jämlikket och rådande könsnormer inte finns så skulle jag svara man eftersom det då är rent biologiskt bara.


     


    nu lät ju det där jäkligt konstigt, jag skulle ju ännu mer svara man i dagens samhälle.
  • Äldre 9 Nov 21:32
    #80
    Åttionian skrev 2015-11-09 16:10:52 följande:
    Nej, jag försökte bara belysa problemet med den kvinnliga "normen" att skaffa barn. Alla kvinnor vill inte genomgå graviditeter, vissa trots att de önskar barn, andra för att de inte önskar barn. Samma gäller naturligtvis män, även om det med barnönskan inte är lika djupt rotat inom oss.
    Nu förstår inte riktigt vad du menar. Jag svarade på frågan utifrån hur den var ställd, och för min del vore det ett enormt plus att slippa vara gravid och slippa förlossning när det gäller att bli förälder. Nu vet jag inte riktigt om jag vill bli det ändå, men i alla fall.
  • Äldre 9 Nov 23:46
    #81
    Rolfarsson skrev 2015-11-09 19:30:39 följande:

    Skumt, mina punkter (alt+0149) blev frågetecken.


    Roligt att du missade att könsrollerna i detta utopiska samhälle är upplösta.
  • Äldre 9 Nov 23:50
    #82
    giftgrodan skrev 2015-11-09 21:32:22 följande:

    Nu förstår inte riktigt vad du menar. Jag svarade på frågan utifrån hur den var ställd, och för min del vore det ett enormt plus att slippa vara gravid och slippa förlossning när det gäller att bli förälder. Nu vet jag inte riktigt om jag vill bli det ändå, men i alla fall.


    Jaha, ja, men då är jag med!
  • Äldre 5 Jan 03:03
    #83
    Borka skrev 2015-11-09 20:12:31 följande:

    Om jag vore homosexuell skulle jag bli en superbra bögkompis för mina tjejkompisar! 


    Lol.
  • Äldre 23 Jan 11:24
    #84
    Thaleya1 skrev 2015-11-09 21:29:36 följande:

    eftersom du sa att jämlikket och rådande könsnormer inte finns så skulle jag svara man eftersom det då är rent biologiskt bara.

     

    Jag tycker förvisso att det var häftigt att bli förälder (jag är kvinna) men jag hade nog valt att vara man isf. Slippa mens, slippa lida igenom en graviditet men ändå få sitt barn, slippa förlossningen!!!!, slippa amningen. Slippa alla inihelvetes hormoner, slippa mens, slippa många kvinnorelaterade hormonssjukdomar, lättare att hålla vikten nere och bygga muskelmassa, vara snabbare och starkare.Män brukar beskriva testostoron som adrenalin och att man känner sig mäktig, och det låter betydligt bättre än att bli finnig, fet, ledsen, osv av hormoner som kvinnor påverkas mer av.


    Jag håller med dig. Hade gärna sluppit alla kvinnorelaterade kroppsliga fenomen, hade särskilt önskat att kunna bli förälder utan graviditet och förlossning.
Svar på tråden Vilket kön skulle du vilja vara?