• Ewald01

Äter du D-vitamin tillskott?

Vad jag nu läste blir det allt vanligare med D-vitaminbrist hos svenskar. Mer D-Vitamin skulle göra folket friskare, piggare, gladare och smalare.

Läs hela artikeln!

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#tillskott

Äter ni D-vitamin tillskott?

Men jag läste att D-Vitamin finns naturligt fet fisk som lax, sill och makrill samt i ägg och kött. 

... och med den mängden lax och makrill som jag äter brukar i alla fall jag klara mig utan tillskott

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du D-vitamin tillskott?
  • Vattenlilija
    Ewald01 skrev 2015-11-09 20:11:27 följande:
    Ibland lyser solen även på vinterdagar  smile1.gif ...
    Vattenlilija skrev 2015-11-09 19:12:14 följande:
    Från ca Okt-Mars står solen så lågt att man inte kan producera d-vitamin från den, så det är inte bra i jan,feb risken för brist finns.

• Ewald01
    IsDimma skrev 2015-11-09 19:34:29 följande:

Jag missade att jag också äter kalciumtabletter och i dom så finns det också D-vitamin. Äter två såna om dagen så det blir ytterligare 800 ie. Sen äter jag en multivitamintablett också. Så allt som allt kommer jag isf upp i 6200 ie om dagen då.

Men manga tillskott eller läkemedel hjälper inte alls.
    T.ex. kom man fram att de flesta preperater mot förkylningar som apoteket säljer inte hade ngn nytta alls när man testade olika tillskott och mediciner i Tyskland.

www.spiegel.de/gesundheit/diagnose/medikamenten-check-viele-erkaeltungsmittel-wirken-kaum-a-937439.html

Hur det är med vetamintillskott vet jag ännu inte. I alla fall verkar man vara skeptiskt mot Omega 3 tillskott.

• Vattenlilija
    Ewald01 skrev 2015-11-09 21:46:28 följande:
    Men manga tillskott eller läkemedel hjälper inte alls.
    T.ex. kom man fram att de flesta preperater mot förkylningar som apoteket säljer inte hade ngn nytta alls när man testade olika tillskott och mediciner i Tyskland.

www.spiegel.de/gesundheit/diagnose/medikament...

Hur det är med vetamintillskott vet jag ännu inte. I alla fall verkar man vara skeptiskt mot Omega 3 tillskott.

Att tex c-vitamin hjälper mot förkylning är en myt, men det betyder inte att vi inte behöver C-vitamin...bara inte till just det.
    C-vitamin bör man inte heller ta som tillskott eftersom det oftast är extremt överdoserat och det är inte hälsosamt. Dom allra flesta vitaminer och mineraler kan vi få i oss via maten, d-vitamin är ett undantag och enligt mig den enda vitaminen man bör ta som tillskott. Generellt, det finns alltid undantag.

D-vitaminen i mjölk verkar vara så pass lite att jag inte skulle bry mig nämnvärt.  
  • Ewald01

Jag har nu läst på lite.

Ja, det verka stämma att D Vitamin tillskott är en bra sak!

En genomsnittlig vuxen behöver ca. 1000 till 2000 ie (internationella enheter) per dag.
    Vissa D Vitamin tabletter som ofta är receptfria innehåller dock tydligen för lite D Vitamin (typ 400 ie) och är därför inte lämpliga.

Precis som någon här skrev tar kroppen bara upp D Vitamin i kombination med olja eller fett, därför rekommenderas att ta in tillskotten tillsammans med olja eller fett respektive med maten.

Man kan nästan aldrig överdosera tillskotten. En översosering skulle vara att man tar upp typ 40 000 ie. En överdosering av D Vitamin skulle leda till en förhöjd koncentration på kalcium i kroppen och det skulle leda till exempelvis hjärtproblem, njurskador och förkalkningar. 

• Ewald01

Man utgår ifrån att ca. 15 % av befolkningen lider av D Vitamin brist. störst är problemet fram för allt hos äldre där under vissa omständigheter ca. 80 % av befolkningen kan lida av D Vitamin brist.

Bara ca. 40 % av befolkningen har önskevärd mycket D Vitamin i blodet (50 nmol/l)

Risken för att man lider av D Vitamin brist är störst i slutet av vinter, alltså i frebruari.

Det rekommenderas att ta upp ca. 1000 till 2000 ie D Vitamin per dag. 4000 ie kan anses som en övre gräns.

Problem får man som sagt om man tar upp 40 000 ie.

• Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-09 22:12:33 följande:
    Att tex c-vitamin hjälper mot förkylning är en myt, men det betyder inte att vi inte behöver C-vitamin...bara inte till just det.
    C-vitamin bör man inte heller ta som tillskott eftersom det oftast är extremt överdoserat och det är inte hälsosamt. Dom allra flesta vitaminer och mineraler kan vi få i oss via maten, d-vitamin är ett undantag och enligt mig den enda vitaminen man bör ta som tillskott. Generellt, det finns alltid undantag.

D-vitaminen i mjölk verkar vara så pass lite att jag inte skulle bry mig nämnvärt.  
    Vad tycks om denna?

https://www.apoteket.se/produkt/d-vitamin-olja-aco-orala-droppar-losning-80-ie-per-droppe-25-ml-glasfl-236549/
  • Alexi
    Pentra skrev 2015-11-09 20:11:56 följande:

De dagar man inte är ute i solen; och får sol på ansikte, armar och ben; så behöver vi minst 100 mikrogram D-vitamin dagligen. ... Mvh, Pentra
    Vad motsvarar det i ie då?
  • nevermind

Ja. Jag blev väldigt sjuk efter några år i England, där man aldrig får nån sol. De har ju ingen riktig sommar... En röntgen visade att mina höfter såg ut som en 80-årings på grund av D-vitaminbrist.

• Aniiee
    Alexi skrev 2015-11-10 08:12:19 följande:
    Vad motsvarar det i ie då?
    1000 iu/ie = 25 mikrogram.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Med tanke på att du skulle behöva minst 35 droppar om dagen, säkert 40, eftersom du är man (och bör satsa på minst 3000 iu om dagen) och 20 droppar = 1 ml (standardmått i sjukvården, vad jag vet), flaskan är 25 ml..... 25/2=12.5..... två flaskor lite drygt i månaden.

Bättre då att köpa kapslar med högre iu av D3. Typ PurePharma eller nåt. Blir billigare. Sen är det ett aber att mäta droppar..... Men det är ju min åsikt.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Let it Rain

Jag undrar hur jag lyckats överdosera D-vitamin när alla andra har brist på detsamma. Visst har jag ätit D3-tillskott, nämligen dessa: www.svenskhalsokost.se/produkter/vitamin_d3

Kan det möjligen påverka att jag tog provet efter sommaren, efter att jag under tre månaders tid dagligen varit ute på tretimmarspromenader i solen? I Sverige visserligen, och dessutom med solskyddskräm (fick inte mycket färg). 

• Vattenlilija
    Let it Rain skrev 2015-11-10 16:24:10 följande:
    Jag undrar hur jag lyckats överdosera D-vitamin när alla andra har brist på detsamma. Visst har jag ätit D3-tillskott, nämligen dessa: www.svenskhalsokost.se/produkter/vit amin_d3?gclid=CKuN8sOThskCFQPjcgodaJEHSw

Kan det möjligen påverka att jag tog provet efter sommaren, efter att jag under tre månaders tid dagligen varit ute på tretimmarspromenader i solen? I Sverige visserligen, och dessutom med solskyddskräm (fick inte mycket färg). 
    Det är framförallt under vintern vi har brist(okt - mars brukar rekommenderas att man tar tillskott), så om du ätit tabletterna under sommaren, plus varit i solen så är det absolut inte konstigt. Det krävs bara ca 15 minuters solljus för att fylla på, och även om du har spf så går en viss del igenom.

• Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-10 15:04:48 följande:
    Med tanke på att du skulle behöva minst 35 droppar om dagen, säkert 40, eftersom du är man (och bör satsa på minst 3000 iu om dagen) och 20 droppar = 1 ml (standardmått i sjukvården, vad jag vet), flaskan är 25 ml..... 25/2=12.5..... två flaskor lite drygt i månaden.

Bättre då att köpa kapslar med högre iu av D3. Typ PurePharma eller nåt. Blir billigare. Sen är det ett aber att mäta droppar..... Men det är ju min åsikt.
    Jag ha köpt en faska idag för att provköra det .

50:- är ju inte så mycket ... kan ju välja tabletterna nästa gång ....
  • micromat
    Ewald01 skrev 2015-11-10 20:26:06 följande:

Jag ha köpt en faska idag för att provköra det .

50:- är ju inte så mycket ... kan ju välja tabletterna nästa gång ....

Apoteket har d-vitamin tabltter. Minns inte vad dom ligger på men det innehåller mer än dropparna om jag minns rätt :)
Svar på tråden Äter du D-vitamin tillskott?