• emeliek91

Dräktig? (bilder)

Igår filmade jag min ena kisses spenar då jag misstänker en dräktighet hos henne. Allt började med att hon löpte i ca 7-8 dagar och sedan när det slutade så höll jag på att klappa henne en dag och märkte att hennes spenar var väldigt rosa. Detta försvann efter 1-2 veckor så då tänkte jag att det var nog inget, hade även läst att de inte blir rosa förrän efter 3-4 veckor (?). Men nu har de liksom blivit större och vissa är väldigt rosa, medan andra inte är lika men alla har blivit större. Dessutom tyckte min svärmor att hon hade ökat i vikt och när man känner på henne så känns magen nästan som en ballong, den känns spänd och inte som att det skulle vara fett.

Jag märker inte så värst mycket att hon t.ex. sover eller äter mer, men jag tror det är för att det inte är något jag haft så jättestor koll på före detta hände. Jag är inte erfaren av dräktiga katter och vet inte hur jag kan se om hon är det eller ej. Så, jag hoppades att med hjälp av lite bilder kanske någon mer erfaren kunde ge mig lite råd :)

• Svar på tråden Dräktig? (bilder)
  • FlutterDash

Har honan träffat en hane? Är väl första frågan. Annars lär hon inte vars dräktig..

• Dexter dot com

Är hon okastrerad , du ger henne inte p-piller och låter henne var ute ändå är ju risken stor att hon är dräktig. Gör ett ultraljud hos veterinären för att få det bekräftat och så du vet ungefär när det är dax för förlossning. Du bör ju hålla henne inne så hon inte föder ungarna ute och du bör ju ta ledigt och vara hemma med katt+ ungar första tiden.

• emeliek91

Ja, hon har träffat en hane. Hon är inte kastrerad och äter inga p-piller, så jag tror att det kan vara att hon blivit dräktig. Jo, jag har funderat mycket på ett ultraljud, ska nog göra ett nästa gång pengarna rullar in, kostar 800 och tyvärr har jag inte det nu. Det kan ju vara bra att få veta hur lång tid det är kvar och hur många det är isf. Jag är hemma så det är inga problem med det :)

• Dexter dot com

Har du ingen som du kan låna av? Du lär ju ha en rejäl slant sparat innan förlossningen med tanke på att mycket kan gå fel med både katt & ungar+ att specialfoder, avmaskningar, märkning och vaccinationer kostar en del

• FlutterDash

Oj, det låter inte bra att du inte ens har 800 men väntar en kull kattungar. Mycket oförutsett kan hända som kräver akut veterinärvård.

Även om allt går bra kostar det pengar att ha kattungar, de ska vaccineras och ID-märkas, försäkras och ha mat av bra kvalitet. Detta låter rätt ogenomtänkt?

• emeliek91

Ogenomtänkt ja, eftersom jag inte är någon uppfödare som planerat att min katt ska få en kull med kattungar. Jag skrev att jag inte har det just nu, men det verkar ännu vara väldigt tidigt i dräktigheten så jag tror inte det är någon fara att vänta lite. Och jag är medveten om specialfoder, vaccination och sådant. Eller ja snarare att de ska ha kattungefoder - vilket ska köpas imorgon.

Jag sökte bara lite råd eftersom att jag inte haft en dräktig katt förr och tänkte att de lite mer erfarna kunde kanske se genom bilderna på hennes spenar om jag kan förvänta mig att det blir en kull eller om det är normalt att spenarna blir sådär efter löpning eller något. Sedan vad jag har och inte har, har egentligen inget med det att göra och jag är säker på att många, många katter blivit dräktiga vars ägare kanske inte varit med om de förut. 

• FlutterDash

Man släpper inte ut okastrerade katter, så är det bara.. Och jo, om du med vilje låter din katt bli dräktig, alltså låter en okastrerad hona träffa en hane, så är du uppfödare.

Förlåt om jag låter hård, men för mig ska avel vara genomtänkt och planerad, inte "hoppsan".

Och jo, med de där spenarna är hon troligen dräktig

. Köp lite böcker typ royalty Carins uppfödarbok och läs på.

• emeliek91

Okej ja, då får jag vara en uppfödare men det var ändå inte planerat att hon skulle bli dräktig. Hon är dock fortfarande inte speciellt fet eller så, så det måste vara ganska tidigt i dräktigheten isf.

Ingen fara att du låter hård. Dock kan man tycka att andra människor inte borde lägga sig i allt för mycket i vad andra människor gör. Jag är medveten om att det finns jättemånga hemlösa katter och att det är ett problem men jag tar hand om mina egna katter och ser till att de har det bra i alla fall.

Köpte i alla fall kattungemat till henne idag så nu får hon i sig allt hon behöver under hennes dräktighet. Dock så kanske hon äter lite från de andra 2 katternas mat också haha men det är kanske ingen större fara? Hon får ju sån mat också, blandade de andras mat med lite sån också så det finns i dom matskålarna med ifall att hon skulle ta sig en smakbit därifrån. Men såklart att jag ska se till att hon äter mest av kattungematen.

• DragonWoman

En katt är väl dräktig i ca 63 dagar? Vet du ungefär när parning kan ha skett? Räkna därifrån så får du iaf ett hum om när det kan ske.

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Julian 140920
  • emeliek91

Jag tror det har gått en månad eller en halv sedan det skedde i alla fall. Men det ända som jag har märkt är att hennes spenar är väldigt stora mot var de var förut och att de är rosa. Jag tycker inte att hon blivit märkbart fetare än förut, även om min svärmor kände på henne och tyckte att hon gått upp i vikt. Men sen så har jag ju läst att de inte blir fetare förrän de har gått 4-5 veckor så det kanske kommer.

Hennes mage känns liksom som en liten ballong när hon ligger ner, den känns inte mjuk utan mer lite spänd. Synd att det inte finns gravidtest för katter som för oss människor haha, så enkelt med ett prov, lite urin och så får man ett svar haha!

• CitronLime

Först - Kastrera katten omedelbart om den inte är dräktig. Alt. gör det fortast möjligt efter att kullen är leveransklar.

Sedan är det omöjligt att säga om den är dräktig eller ej baserat på dessa bilder.
    Alternativt om man hade sett en bild då den garanterat inte var dräktig och kunde jämföra med den. Men annars är spenar, precis som för människor, högst individuella så en stor spene för din katt kan vara helt normalt för en annan.

Kan bli lite enklare att säga om du tar en bild på katten så man kan se magen uppifrån och från sidan. 

Annars skulle jag rekommendera dig att gå till veterinär och be om UL. 

• guinevere

En kan kastrera dräktiga katter också och därmed även göra abort. Om en inte vill ha ungar.

Hur gammal är din katt?

Har en katt som vart tjuvparad (besök genom fönstret) så hon fick ungar precis innan hon blev ett år och det var rätt jobbigt. Vi fick själva lära dem att gå på lådan och så för mamman var ju fortfarande bara en unge själv!

• CitronLime

[quote=76163666][quote-nick]guinevere skrev 2015-12-28 15:03:36 följande:[/quote-nick]En kan kastrera dräktiga katter också och därmed även göra abort. Om en inte vill ha ungar.

Hur gammal är din katt?

Har en katt som vart tjuvparad (besök genom fönstret) så hon fick ungar precis innan hon blev ett år och det var rätt jobbigt. Vi fick själva lära dem att gå på lådan och så för mamman var ju fortfarande bara en unge själv![/

självklart kan abort göras på katter liksom människor men finns risker med detta i och med att det görs via buköppning och är dom långt gångna kan katten lika gärna gå klart sräktigheten.

Gå på låda är förövrigt något man visar alla kattungar hur man gör. Hur tror du man gör när man skaffar kattunge annars? Det är inte något en kattmamma "lär" ungarna. De kan självklart se henne göra det och sedan apa efter, men ingenting hon i regel "lär" ungarna.

• guinevere
    CitronLime skrev 2015-12-28 21:22:53 följande:

[quote=76163666][quote-nick]guinevere skrev 2015-12-28 15:03:36 följande:[/quote-nick]En kan kastrera dräktiga katter också och därmed även göra abort. Om en inte vill ha ungar.

Hur gammal är din katt?

Har en katt som vart tjuvparad (besök genom fönstret) så hon fick ungar precis innan hon blev ett år och det var rätt jobbigt. Vi fick själva lära dem att gå på lådan och så för mamman var ju fortfarande bara en unge själv![/

självklart kan abort göras på katter liksom människor men finns risker med detta i och med att det görs via buköppning och är dom långt gångna kan katten lika gärna gå klart sräktigheten.

Gå på låda är förövrigt något man visar alla kattungar hur man gör. Hur tror du man gör när man skaffar kattunge annars? Det är inte något en kattmamma "lär" ungarna. De kan självklart se henne göra det och sedan apa efter, men ingenting hon i regel "lär" ungarna.

Menar du att alla uppfödare är tvungna att spendera en jäkla massa tid med att sitta och pilla kattungar i rumpan över lådan? Visste jag faktiskt inte.

Kasterring av honor bör väl rimligen alltid ske genom buköppning? Hur annars?

Vår katt var iaf för ung för att bli mamma egentligen och det var inget vi själva skulle ha valt, tvärtom var hon innekatt för att inte bli dräktig (var på den tiden då de rekommenderade att en skulle kastrera efter första löpet).
  • Jemp
    emeliek91 skrev 2015-11-16 12:57:44 följande:

Okej ja, då får jag vara en uppfödare men det var ändå inte planerat att hon skulle bli dräktig. Hon är dock fortfarande inte speciellt fet eller så, så det måste vara ganska tidigt i dräktigheten isf.

Ingen fara att du låter hård. Dock kan man tycka att andra människor inte borde lägga sig i allt för mycket i vad andra människor gör. Jag är medveten om att det finns jättemånga hemlösa katter och att det är ett problem men jag tar hand om mina egna katter och ser till att de har det bra i alla fall.

Köpte i alla fall kattungemat till henne idag så nu får hon i sig allt hon behöver under hennes dräktighet. Dock så kanske hon äter lite från de andra 2 katternas mat också haha men det är kanske ingen större fara? Hon får ju sån mat också, blandade de andras mat med lite sån också så det finns i dom matskålarna med ifall att hon skulle ta sig en smakbit därifrån. Men såklart att jag ska se till att hon äter mest av kattungematen.

Du bidrar ju till dessa hemlösa katter.

Se till att hålla honan inne tills ungarna är leveransklara och mamman kastrerad. Dags att läsa på, snabbt som attan spara ihop en buffert och försöka hitta nån som kan hjälpa till vid behov. Är hon försäkrad?
  • CitronLime
    guinevere skrev 2015-12-28 21:58:18 följande:

Menar du att alla uppfödare är tvungna att spendera en jäkla massa tid med att sitta och pilla kattungar i rumpan över lådan? Visste jag faktiskt inte.

Kasterring av honor bör väl rimligen alltid ske genom buköppning? Hur annars?

Vår katt var iaf för ung för att bli mamma egentligen och det var inget vi själva skulle ha valt, tvärtom var hon innekatt för att inte bli dräktig (var på den tiden då de rekommenderade att en skulle kastrera efter första löpet).

Trodde det var uppenbart att jag menade djurägaren. (Den som köper djuret för att vara övertydlig)

Ja, kastrering sker via buköppning men det blir ett större ingrepp om man ska göra abort. Vad jag försöker förmedla är att OM KATTEN ÄR LÅNGT GÅNGEN kan det vara lika bra att ge fan i det. Jag är ingen abortmotståndare, kanske jag behöver tillägga.
Svar på tråden Dräktig? (bilder)