• Forumvärd

    Terrorattacken i Paris: Känner du dig mindre trygg nu?

    Ingen har nog missat det fruktansvärda dådet i Paris.
    Hur har det påverkat dig och din syn på din egna vardag?
    Är du mera orolig eller känner du dig trygg?
    Rösta och diskutera gärna i tråden- men håll en bra diskussionsnivå!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Terrorattacken i Paris: Känner du dig mindre trygg nu?
  • ninasord

    Fast jag förstår att det kan väcka obehag hos flertalet... för mig ger det en motsatt effekt.


    I'm not your driver
  • DenNamnbitne

    I mitt vardagliga liv lever jag som förut och känner mig väl kanske inte mindre trygg men i det stora hela vet jag att världssituationen är svår och att oväntade händelser med fatala konsekvenser inträffar då och då som jag känner mig faktiskt mindre trygg. Man skall varken överdriva eller underdriva den situation vi har idag!

  • Tow2Mater
    ninasord skrev 2015-11-20 15:21:23 följande:

    Fast jag förstår att det kan väcka obehag hos flertalet... för mig ger det en motsatt effekt.


    Behag?? Av terrorattacker?
  • ninasord
    Tow2Mater skrev 2015-11-20 16:59:12 följande:
    Behag?? Av terrorattacker?
    Obehag.
    Rund om fötterna?

    Polisen är till för att skydda oss, varför ska man då vara rädd även om de var tungt beväpnade?

    Jag tycker ändå inte att folk behöver vara mer oroliga än innan, läget har varit lika farligt tidigare, det är bara det att vi inte hade vetskap (konkreta spår) om det sedan innan.
    I'm not your driver
  • Tow2Mater
    ninasord skrev 2015-11-20 17:21:55 följande:
    Obehag.
    Rund om fötterna?
    Vad menar du med "Fast jag förstår att det kan väcka obehag hos flertalet... för mig ger det en motsatt effekt"?
  • ninasord
    Tow2Mater skrev 2015-11-20 17:44:06 följande:
    Vad menar du med "Fast jag förstår att det kan väcka obehag hos flertalet... för mig ger det en motsatt effekt"?
    Att jag känner mig tryggare.
    I'm not your driver
  • Epepe

    Inte för att jag tror det sker något, men det är inte utan att jag undrar hur folk hade svarat på det här ovan strax efter ett eventuellt terrordåd här i Sverige. För trots att sannolikheten att det då ska ske ett till direkt efter, så tror jag nog då att de flesta skulle svarat att de skulle vara rädda. Jag tror liksom vi bara funkar så som människor. I Paris tror jag t ex de är som räddast just nu. Men visst kan jag ha fel.

  • Lena

    Jag känner mig inte mindre trygg pga det som hände i Frankrike, jag känner mig mindre trygg pga mordbränder och skolattacker i Sverige. 

  • Anonym (Anders)
    Lena skrev 2015-11-20 19:37:41 följande:

    Jag känner mig inte mindre trygg pga det som hände i Frankrike, jag känner mig mindre trygg pga mordbränder och skolattacker i Sverige. 


    Håller med till fullo.
  • Anonym (Nja)

    Jag är väldigt orolig, men det var jag långt innan det i Paris nu. Det började vid Breivik 2011 men attentatet i Paris gjorde mig inte mer orolig.

  • Anonym (ja)

    Ja, jag är mer orolig. Inte för terrordåd, utan för vad som följer i dess spår: Den allmänna rädslan för det som är annorlunda. Paniken. Fingerpekandet. Misstänksamheten. Antipatin mot muslimer trappas upp, i USA vill galningen Trump registrera muslimer såsom man gjorde med judarna i Hitlers Tyskland. I Europa stänger vi gränserna och bränner asylboenden. Folket hejar på, eller blundar och ser en komedi på TV istället.

    Det kommer alltid att finnas extremistiska despoter som vill förstöra för andra. Vi måste lära oss att skilja på dessa och folk som bara råkar ha samma religion. Vi måste stå upp tillsammans mot våldet, inte hata och förfölja varandra.

    Tyvärr tror jag inte världen kan det, och det är det som skrämmer mig :( Det här kommer att gå käpprätt åt helvete.

  • Ben66

    Jag tror inte längre att det kommer bli några terrordåd i Sverige.
    Har haft mina tvivel efter dåden i Paris, men förstår nu efter Nobel att polisen och säpo har full koll. Känner mig faktiskt mycket mindre orolig, men har ögonen öppna efter väskor utan ägare när jag exempelvis åker tunnelbana i Stockholm.

Svar på tråden Terrorattacken i Paris: Känner du dig mindre trygg nu?