• MissvisandeElin

    Gastric bypass/sleeve 2016

    Hej alla underbara människor där ute! :)

    Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

    Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

    Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

    Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

    Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

  • Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Gladhannapanna
    JoelBus skrev 2017-08-27 10:42:45 följande:

    Var ett tag sedan jag skrev, eftersom det inte händer då mkt alls för mig. Håller på att bli tokig!

    Jag väntar fortfarande på en kallelse för att träffa läkare och få besked om jag får operera mig eller inte. Jag var till vc redan i januari och fick remiss skickad, gruppinformationen i april och sedan bara en evig väntan känns det som...

    Pratade med en sköterska på kirurgmott för någon vecka sedan och då trodde hon att jag skulle få en tid i september, men än har ingen kallelse kommit. Ska ringa till veckan igen och ligga på dom lite.

    Jag har fruktansvärt ont i kroppen ( mest fötter, knän och höfter) och måste ta värktabletter varje dag. På natten när jag ska upp och kissa kan jag knappt gå för att fötterna känns som två stora cementklumpar som gör jätteont att stödja på.

    Så ligger det till för mig. Ska bli spännande att höra hur ni andra ligger till. Kram


    Så tråkigt att det drar ut på tiden! Förstår att du känner dig less och trött på hela situationen. 
  • Sissely

    Jag har precis börjat min resa. Skrivit egenremiss och fått remissbekräftelse. Visar sig tyvärr att vi har lång kö i mitt landsting, så jag har bett dom skicka den vidare till samarbetande landsting. Hoppas det går lite fortare där. Har 41 i Bmi och hjärt-kärlsjukdom i släkten, högt blodtryck och ont i kroppen. Längtar efter att kunna mig lätt och rörlig i kroppen och bli av med denna galna hunger som jag är maktlös inför.

  • Bradbury

    För mig går det fortsatt bra! Verkar ha stannat runt 70-strecket. Pendlar mellan 69-71 beroende på tiden i månaden. Känner mig så nöjd, lätt och glad. Håravfallet verkar också ha avstannat nu.

  • Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-08-29 18:11:14 följande:

    För mig går det fortsatt bra! Verkar ha stannat runt 70-strecket. Pendlar mellan 69-71 beroende på tiden i månaden. Känner mig så nöjd, lätt och glad. Håravfallet verkar också ha avstannat nu.


    Så härligt!
    Jag har gått ner ca 19 kg nu, det syns verkligen massor och det har inte ens gått tre månader sedan flytstart.
    Har ca 7 kg kvar till normalt BMI, men skulle vilja gå ner ca tio kg till.
    Har köpt nya bh och ridbrallor idag, det går inte att ha för stort av varken det ena eller andra!
  • Maddeliita
    Åhej! Nu har jag gått på gruppinfo, läkarmöte och även fått en tid på kortvarsel-listan, allt inom loppet av en månad! Nu har jag op-tid 12/10 och jag börjar bli så nervös. Börjar på flyt på måndag, det är 1,5 vecka, och jag känner redan nu att jag kommer avlida! MEN det är sista gången någonsin jag behöver gå på pulverdiet, och det är en sån ljuvlig känsla

    Är rädd att tappa massa hår, må väldigt illa och inte få i mig tillräckligt så att jag går ner massor i vikt, men det reder sig väl?!
  • Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-09-28 18:39:52 följande:

    Åhej! Nu har jag gått på gruppinfo, läkarmöte och även fått en tid på kortvarsel-listan, allt inom loppet av en månad! Nu har jag op-tid 12/10 och jag börjar bli så nervös. Börjar på flyt på måndag, det är 1,5 vecka, och jag känner redan nu att jag kommer avlida! MEN det är sista gången någonsin jag behöver gå på pulverdiet, och det är en sån ljuvlig känsla

    Är rädd att tappa massa hår, må väldigt illa och inte få i mig tillräckligt så att jag går ner massor i vikt, men det reder sig väl?!


    Härligt! Klart att du klarar flytet. Jag har gått ner ca 25 kg sedan sista maj! Härligt att ha strl 40-42 på byxor.
  • diasdias
    Maddeliita skrev 2017-09-28 18:39:52 följande:
    Åhej! Nu har jag gått på gruppinfo, läkarmöte och även fått en tid på kortvarsel-listan, allt inom loppet av en månad! Nu har jag op-tid 12/10 och jag börjar bli så nervös. Börjar på flyt på måndag, det är 1,5 vecka, och jag känner redan nu att jag kommer avlida! MEN det är sista gången någonsin jag behöver gå på pulverdiet, och det är en sån ljuvlig känsla

    Är rädd att tappa massa hår, må väldigt illa och inte få i mig tillräckligt så att jag går ner massor i vikt, men det reder sig väl?!
    Wow, herregud vad snabbt, bara att hoppas att man har samma tur Skrattande Jag ska på gruppinfo i början av november.

    Lycka till, det kommer gå superbra!!
  • JoelBus
    Maddeliita skrev 2017-09-28 18:39:52 följande:

    Åhej! Nu har jag gått på gruppinfo, läkarmöte och även fått en tid på kortvarsel-listan, allt inom loppet av en månad! Nu har jag op-tid 12/10 och jag börjar bli så nervös. Börjar på flyt på måndag, det är 1,5 vecka, och jag känner redan nu att jag kommer avlida! MEN det är sista gången någonsin jag behöver gå på pulverdiet, och det är en sån ljuvlig känsla Är rädd att tappa massa hår, må väldigt illa och inte få i mig tillräckligt så att jag går ner massor i vikt, men det reder sig väl?!


    Åh, lyllo dig. Jag var till vc och skickade remiss om op i januari (!) Och på gruppinfo i påsk (!) Och har inte än fått träffa kirurg. Är så less och känner att det aldrig kommer att bli av. Är inställd på att få vänta med op till efter nyår och då har jag väntat ett år. Suck!
  • SandraF81
    Maddeliita skrev 2017-09-28 18:39:52 följande:
    Åhej! Nu har jag gått på gruppinfo, läkarmöte och även fått en tid på kortvarsel-listan, allt inom loppet av en månad! Nu har jag op-tid 12/10 och jag börjar bli så nervös. Börjar på flyt på måndag, det är 1,5 vecka, och jag känner redan nu att jag kommer avlida! MEN det är sista gången någonsin jag behöver gå på pulverdiet, och det är en sån ljuvlig känsla

    Är rädd att tappa massa hår, må väldigt illa och inte få i mig tillräckligt så att jag går ner massor i vikt, men det reder sig väl?!
    Oj så snabbt :) Får man fråga vilket sjukhus? Hoppas allt gick superbra och lycka till med allt!
  • JoelBus

    Hej på er.

    På tisdag ska jag ÄNTLIGEN få träffa kirurgen. Både förväntansfull och sjukt nervös!

    Kan ni snälla berätta hur en första träff med kirurgen går till? Vad frågar dom? Får man besked på en gång? Pratar man länge?

  • Mittlivminaval

    Men vad du fick vänta länge JoelBus!? Själv har jag dock inte bestämt mig ännu, vet inte vad jag vill då jag är ( som säkert många andra ) så rädd för komplikationer eller helt enkelt inte att gå ner så mycket som jag vill med hjälp av en operation.

    Är denna den sista träff du har med kirurg innan själva operationen? Lycka till på tisdag!

  • Gladhannapanna
    Sanatorium skrev 2017-11-13 16:51:20 följande:

    Jag undrar också hur en konsultation går till, frågor osv?


    Jag gick ju privat så för mig var det inte samma sak som om man går inom den offentliga vården. 
    Jag fick fylla i en hälsodeklaration när jag tog kontakt med mottagningen, sedan fick jag godkänna inhämtande av journaler då jag utretts för att jag är lättblödande. Så när jag väl träffade kirurgen var jag redan godkänd för operation. 
    Vi pratade om vilken operation jag ville göra och hur vi skulle undvika att jag skulle blöda mm. Mer som ett inskrivningssamtal än som en konsultation. 
    Det som kändes absolut bäst med det samtalet var att kirurgen var tydlig med att min fetma inte handlade om att jag hade dålig karaktär eller var en slarvig person utan att min kropp motarbetade varje försök till att hålla en lägre vikt när jag väl lyckats gå ner. En sådan befrielse från skam och skuld!!! 
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016