• Anonym (ftyuiopklöjhg)

Hur ser ni på detta?

Scenario:

Mamman och pappan har inte så god kontakt. Mamman vill gärna ringa i tid och otid, pappan vill helst inte ha någon som helst kontakt förutom vid ev förändringar vid umgänge eller om det finns särskilda saker som måste berättas vid umgänge.
    Pappan är ingen superengagerad pappa pga att han aldrig velat ha barn, och vill eg inte ha umgänge alls, men känner att barnet har rättighet att lära känna honom också så han har umgänge iaf. Mamman är sur över detta och hade hoppats på att pappan skulle ändra sig när hon väl blev gravid. Istället gjorde pappan slut och har idag endast helgumgänge med sitt barn och bara en helg i månaden pga avståndet. Istället har pappan tagit obetald semester de ggr det gått (när hans chef har godkänt det) och haft lite fler dagar på raken.

Pappan har snöjour varannan helg och är alltså beroende av att ha barnet de helger han inte har det. (Udda helger) Firman är liten och det är få som kan byta helger då de också måste få övrig verksamhet dagtid att gå ihop.
    Detta år är det 53 v vilket innebär att det blir knas med helgerna. Det blir alltså en vecka extra som mamman har barnet för att de ska komma i takt med pappans jourhelger. Mamman är arg för detta och vill istället att pappan har en extra helg, eller byter helger varje år som det blir så här, dvs att någon av hans arbetskollegor går med på att byta helger för jour. Pappan vill inte. Mamman ringer varje dag och skriker om detta.

Hur ser ni på saken? Pappan kan inte påverka sitt jobb men skulle kunna ha barnet en extra helg men han vill alltså inte det.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta?
  • BioBonus
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-07 10:23:30 följande:
    Mest reflektioner vilket jag har fått. Grejen är ju att ingen kan tvingas till umgänge så eg har ju pappan all trumf på hand, men man bör ju vara lite flexibel för sitt barns skull. Här är båda ganska oflexibla även om jag mer förstår pappan i det här läget.
    Jobb växer inte på träd och han har ändå meddelat i god tid att det kommer att bli en förändring i umgänget pga att det är 53 v detta år. Att fortsätta strikt med var fjärde v som förut är ju lönlöst iom att barnet då i stort sett bara kommer att ha umgänge med pappans fru.

Sen att han kan ta en extra helg för att det inte ska bli för långt emellan, tja det kan jag ju tycka att han bör göra, men som sagt, mamman är bestämd på vilken helg han 'ska' ta då och eftersom det inte är en ord helg samt att pappan är bortrest med sin fru då så förstår jag att han säger nej.

Ger man syrran ett lillfinger tar hon inte bara hela armen utan hela ens kropp och alla ens ägodelar med.
    Varför är det bara den helgen som gäller? Om pappan är bortrest så får ju mamman acceptera att det är så, och kan hon inte byta till en annan helg (om det nu är för barnets skull för att det inte ska bli för långt emellan) så få hon ju gilla läget.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    BioBonus skrev 2015-12-07 10:36:31 följande:
    Varför är det bara den helgen som gäller? Om pappan är bortrest så får ju mamman acceptera att det är så, och kan hon inte byta till en annan helg (om det nu är för barnets skull för att det inte ska bli för långt emellan) så få hon ju gilla läget.
    Jag vet inte, jag har frågat men jag är inte syrrans favoritperson eftersom jag sa åt henne att skärpa sig och inte vara så envis. Det kan vara en fix idé hon inte kan släppa, att hon har fått nys om vad pappan ska göra då eller att hon själv vill göra något just den helgen. Eller att hon helt enkelt vill bestämma och att pappan bara ska ta det.
    Alla ovanstående anledningar har funnits förut när hon har velat byta helg. Det kan också vara en ny anledning, man vet inte så noga med min syster, hon är som sagt inte någon direkt sympatisk person tyvärr och hade hon inte varit min syster hade jag ledsnat för länge sen och sagt upp kontakten.
  • Anonym (99)
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-07 10:23:30 följande:

Mest reflektioner vilket jag har fått. Grejen är ju att ingen kan tvingas till umgänge så eg har ju pappan all trumf på hand, men man bör ju vara lite flexibel för sitt barns skull. Här är båda ganska oflexibla även om jag mer förstår pappan i det här läget.

Jobb växer inte på träd och han har ändå meddelat i god tid att det kommer att bli en förändring i umgänget pga att det är 53 v detta år. Att fortsätta strikt med var fjärde v som förut är ju lönlöst iom att barnet då i stort sett bara kommer att ha umgänge med pappans fru.

Sen att han kan ta en extra helg för att det inte ska bli för långt emellan, tja det kan jag ju tycka att han bör göra, men som sagt, mamman är bestämd på vilken helg han 'ska' ta då och eftersom det inte är en ord helg samt att pappan är bortrest med sin fru då så förstår jag att han säger nej.

Ger man syrran ett lillfinger tar hon inte bara hela armen utan hela ens kropp och alla ens ägodelar med.

Ursäkta mig! Resa kan de ju göra när som helst. Mamman har rätt. Barnet behöver sin pappa. De som tycker att pappan gör rätt i som bortprioriterar barnet på grund av en romantisk weekend-resa har antingen inga egna barn eller skiter i barn.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 16:38:07 följande:
    Ursäkta mig! Resa kan de ju göra när som helst. Mamman har rätt. Barnet behöver sin pappa. De som tycker att pappan gör rätt i som bortprioriterar barnet på grund av en romantisk weekend-resa har antingen inga egna barn eller skiter i barn.
    Pappan har bokat en resa på sin barnFRIA helg. Han valde alltså en helg när han inte har umgänge med barnet. Sen efter det kommer mamman och kräver att han tar barnet precis just den helgen.

När hade du tänkt att pappan skulle boka in sin resa? Måste han vänta till dagen innan för att vara säker p att mamman inte ändrar helg?
  • Anonym (99)
    Anonym (Cilla) skrev 2015-12-07 17:49:33 följande:

Pappan har bokat en resa på sin barnFRIA helg. Han valde alltså en helg när han inte har umgänge med barnet. Sen efter det kommer mamman och kräver att han tar barnet precis just den helgen.

När hade du tänkt att pappan skulle boka in sin resa? Måste han vänta till dagen innan för att vara säker p att mamman inte ändrar helg?

Att det här året har en extra vecka och att de därför behöver ändra på umgänget är ett GEMENSAMT problem för föräldrarna att lösa. Och jag tycker att de båda bör sträva efter en lösning som är bäst för BARNET. Mamman verkar ju åtminstone tänka på barnet. Pappan verkar däremot bara tänka på sig själv.

Enligt MIG så är den bästa lösningen för barnet att barnet får en extrahelg hos pappan när umgänget förskjuts en vecka framåt. Därför tycker jag att barnet bör ha det umgänget. So what om pappan behöver omboka sin resa den här gången. Det är NORMALT för föräldrar att behöva omboka saker och ting för sina barns skull och det är inte synd om pappan. Jag ombokar det jämt själv på grund av mina barn. Det gör alla föräldrar jag känner. Dessutom har pappan såpass lite umgänge att han har gott om tid att göra resor ofta. Och det verkar inte så att hans barnlediga tid förstörs konstant.

Så summa summarum. Jag tycker att det är bäst om lägga om umgänget nästa år så att umgänget sammanfaller med pappans jobblediga helger. Och jag tycker att pappan ska ta extrahelgen så att umgänget inte glesas ut ÄNNU mer.
  • Rappakalja
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 19:01:48 följande:
    Att det här året har en extra vecka och att de därför behöver ändra på umgänget är ett GEMENSAMT problem för föräldrarna att lösa. Och jag tycker att de båda bör sträva efter en lösning som är bäst för BARNET. Mamman verkar ju åtminstone tänka på barnet. Pappan verkar däremot bara tänka på sig själv.

Enligt MIG så är den bästa lösningen för barnet att barnet får en extrahelg hos pappan när umgänget förskjuts en vecka framåt. Därför tycker jag att barnet bör ha det umgänget. So what om pappan behöver omboka sin resa den här gången. Det är NORMALT för föräldrar att behöva omboka saker och ting för sina barns skull och det är inte synd om pappan. Jag ombokar det jämt själv på grund av mina barn. Det gör alla föräldrar jag känner. Dessutom har pappan såpass lite umgänge att han har gott om tid att göra resor ofta. Och det verkar inte så att hans barnlediga tid förstörs konstant.

Så summa summarum. Jag tycker att det är bäst om lägga om umgänget nästa år så att umgänget sammanfaller med pappans jobblediga helger. Och jag tycker att pappan ska ta extrahelgen så att umgänget inte glesas ut ÄNNU mer.
    Det här var det mest vansinniga resonemang jag någonsin läst. VARFÖR ska pappan dansa efter mammans nycker? Han har bokat in en resa för sig och sin fru en barnfri helg. Därmed har han tagit sitt ansvar. Det finns ingen som helst anledning att avboka bara för att mamman får en nyck. Om hon velat att han ska ha barnet sin ordinarie helg plus helgen efter och pappan sagt nej pga att han bokat in en resa på sin ordinarie barnhelg DÅ hade jag ansett att han har fel.

Men nu? Nej, mamman bör komma upp med fler förslag på helger som kan komma i fråga som extra eller så borde pappan föreslå en annan helg än just den mamman gapar om.
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 20:56:58 följande:

Det här var det mest vansinniga resonemang jag någonsin läst. VARFÖR ska pappan dansa efter mammans nycker? Han har bokat in en resa för sig och sin fru en barnfri helg. Därmed har han tagit sitt ansvar. Det finns ingen som helst anledning att avboka bara för att mamman får en nyck. Om hon velat att han ska ha barnet sin ordinarie helg plus helgen efter och pappan sagt nej pga att han bokat in en resa på sin ordinarie barnhelg DÅ hade jag ansett att han har fel.

Men nu? Nej, mamman bör komma upp med fler förslag på helger som kan komma i fråga som extra eller så borde pappan föreslå en annan helg än just den mamman gapar om.

Ja ett annat förslag (som innebär att umgänget inte glesas ut) är att de kör ordinarie veckoslut och sedan direkt hoppar över till nästa umgängesschema så att det blir umgänge två helger i rad.
  • Rappakalja
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 21:08:57 följande:
    Ja ett annat förslag (som innebär att umgänget inte glesas ut) är att de kör ordinarie veckoslut och sedan direkt hoppar över till nästa umgängesschema så att det blir umgänge två helger i rad.
    Som jag förstod det vägrar mamman dock detta. Alltså tycker jag mamman har mest fel här.
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 21:13:59 följande:

Som jag förstod det vägrar mamman dock detta. Alltså tycker jag mamman har mest fel här.

Fast vi vet ju inte varför hon vägrar. Kanske har hon en romantisk weekend-resa inbokad sedan länge som hon inte kan ändra på.

Ps. Står det nånstans att mamman vägrar alternativa lösningar?
  • Rappakalja
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 21:19:37 följande:
    Fast vi vet ju inte varför hon vägrar. Kanske har hon en romantisk weekend-resa inbokad sedan länge som hon inte kan ändra på.

Ps. Står det nånstans att mamman vägrar alternativa lösningar?
    Ja jag tyckte mig läsa att mamman var envis om endast den här helgen. Om hon har bokat in en egen resa på SIN barnhelg utan att ordna barnpassning så är hon isf mer än lovligt korkad.
  • Rappakalja
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-02 12:36:48 följande:
    Mamman vill att pappan ska ha umgänget, jag trodde det framgick men jag kanske inte har skrivit det någonstans. Det handlar inte om att han ska ha sin fjärde helg som vanligt som då skulle bli en jämn helg om man går strikt efter fyra v utan om att han har sin ord helg och sen efter tre v igen för att sen fortsätta som vanligt. Mamman propsar på absolut den helgen ingen annan.
    Ja se här, här står det.
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 21:25:13 följande:

Ja se här, här står det.

Oavsett så tycker jag att det är en värdelös pappa eftersom han visar så lite intresse för att tillbringa tid med sitt barn. Vad fan skaffade han barn för om han inte ville ha barn för??
  • Rappakalja
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 22:44:04 följande:
    Oavsett så tycker jag att det är en värdelös pappa eftersom han visar så lite intresse för att tillbringa tid med sitt barn. Vad fan skaffade han barn för om han inte ville ha barn för??
    Han ville ju inte ha barn. Det står i TS.
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 22:48:28 följande:

Han ville ju inte ha barn. Det står i TS.

Men det gör ju inte honom till mindre värdelös pappa.
  • Rappakalja
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 22:53:05 följande:
    Men det gör ju inte honom till mindre värdelös pappa.
    Håller inte med, en person som inte vill ha barn ska slippa bli attackerad för den sakens skull. ÄVEN om det redan finns ett barn. Nej, preventivmedel är inte hundra procent säkra. Men om man är tillsammans med någon som säger att denne inte vill ha barn och man ändå skaffar barn med denne, oavsett situationen kring p-piller, så får man finna sig i att man kan bli ensam om ansvaret. Det ekonomiska är en sak, det får man ta, men att ta hand om ett barn man inte vill ha? Nä.
    Nu gör ju den här pappan det men sätter också gränser för mamman och hur hon får bete sig mot honom. Det har alla rätt att göra.

• Anonym (lika)
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 22:44:04 följande:
    Mamman verkar inte vara bättre som blir gravid och behåller ett barn som pappan inte ville ha från första början och som hon vägrar ta 100 procent ansvar för själv. Snacka om att sätta barnet i en överjävligt dålig sits. Det finns inte många rätt i hennes handlande.
  • Anonym (lika)
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 19:01:48 följande:

På vilket sätt tänker mamman på BARNET när hon propsar på ett umgänge mellan barn och pappa som PAPPAN INTE VILL HA?
Svar på tråden Hur ser ni på detta?