• Anonym (K)

Varför stavar folk fel?

Varför stavar folk fel på namn trots att de nyss har sett hur det ska stavas?
    T ex
    -Vad heter du?
    -Viktor
    -Hej Victor, trevligt att råkas!

Eller-Min katt heter Sheba
    -Shiba, vilket fint namn.

Hur kan man vara så ouppmärksam? Tycker de inte det spelar någon roll? Det händer mig ofta och jag blir mer och mer irriterad för varje gång det händer, för jag fattar inte. Kan någon hjälpa mig att förstå?

• Svar på tråden Varför stavar folk fel?
  • Anonym (Tss)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 13:34:35 följande:

En del är värdelösa på att komma ihåg namn, andra glömmer aldrig.

En politiker i stan som jag träffar rätt sällan, kommer ihåg mitt namn.

Och är sjukt imponerad att en person som knappt sagt fem meningar till, alltid hejar och kommer ihåg ens namn.

Efter så många år.

Jag, skulle mycket väl kunna vara den där som sa fel på ditt namn, då namn ALDRIG fastnar.

Andra saker kan jag alltid kommaihåg, som tex hur jag gjorde en maträtt för 20år sedan.

Eller matlista på 75st olika ingredienser, kom jag också ihåg vart enda en av dom(hade glömt lappen i bilen).

Men namn, nä, in i ena ut i andra.

Ett tag så ansträngde jag mig rejält, men kanske kom ihåg namnet nån minut längre än vanligt.

Att glömma vad ngn heter är ju en grej men att när man säger: hej jag heter TANJA och personen försöker med alla namn utom just det. Jag är sjukt impad över 75 st olika, sorterar du dem logiskt i ditt huvud? Jag är rätt bra på namn, blivit lite sämre med åren.
  • sextiotalist
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 13:46:20 följande:

Vad har det för betydelse att du skriver fel på olika sätt.
    Om du anser trampa på den mindre bemedlade är okey, så är man nog inte den allra bästa medmänniskan som finns.
    Man undrar vad du anser dig få denna rätten, till göra så.
    Känner du dig viktig/bättre, vid ett sådant beteende.
    Du har aldrig då tänkt på, i hur den andra känner sig när du gör så?
    Sånt är empati, och svårt för vissa, då de bara ser sig själva hela tiden.

Det spelar ingen roll om folk inte lärt sig, eller inte kan lära sig.
    Man trampar inte på folk man anser är sämre på nått.
    Utan man frågar om man inte förstår vad de skriver.
    Så kanske man får svar och förstår vad som skrivs.

Men det är ingen som trampar på dig.
    Då tar vi det än en gång. TS frågade varför folk stavade fel, jag svarade att det kunde vara olika anledningar.
    Vi upprepar:
    Telefonen rättar orden av sig själv
    Dyslexi
    Slarv
    Okunskap
    Nonchalans
    Hur kan man få in att man trampar på någon då?
    Om du tar så illa vid dig att man diskuterar varför folk är dåliga på att stava (eller får man inte diskutera det? )
    Det är ingen, då menar jag ingen, som skrivit att folk är sämre människor för att de inte kan stava.
    Däremot finns det vissa som direkt blir defensiva när sådana ämnen kommer upp. Du lägger in en massa personliga saker i ts fråga och våra svar.
    Jag känner mig inte det minsta bättre, däremot så måste jag erkänna att jag har väldigt svårt att ta till mig en text med idel felstavningar. I de flesta fall så läser jag inte ens texten, för den blir ointressant för mig då,
    Men det är mitt val

• Anonym (Tss)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 13:34:35 följande:

En del är värdelösa på att komma ihåg namn, andra glömmer aldrig.

En politiker i stan som jag träffar rätt sällan, kommer ihåg mitt namn.

Och är sjukt imponerad att en person som knappt sagt fem meningar till, alltid hejar och kommer ihåg ens namn.

Efter så många år.

Jag, skulle mycket väl kunna vara den där som sa fel på ditt namn, då namn ALDRIG fastnar.

Andra saker kan jag alltid kommaihåg, som tex hur jag gjorde en maträtt för 20år sedan.

Eller matlista på 75st olika ingredienser, kom jag också ihåg vart enda en av dom(hade glömt lappen i bilen).

Men namn, nä, in i ena ut i andra.

Ett tag så ansträngde jag mig rejält, men kanske kom ihåg namnet nån minut längre än vanligt.

Kul att du blir impad än att det är creepy. För ibland skäms jag när jag minns för mycket. Minns en gång när jag var hos frisören, vi hade pratat om gardiner och hon sa ngt om sovrumsgardiner o jag tog upp det något år senare. :/ Jag minns när folk i min lågstadieklass fyller år.
  • Anonym (Tss)
    Anonym (K) skrev 2015-12-01 12:55:27 följande:

Jag tror att den där läraren gjorde sig lustig inför klassen på din bekostnad. Kanske råkade han höra fel först, och när han insåg misstaget valde han att göra ett dåligt skämt av det som gick så långt att du började gråta. Istället för att bara säga "ursäkta, Tanja".

Ja, gråtfärdig var jag men lyckades hålla mig cool men var typ röd som en tomat. Aha, han klarar inte av att göra misstag. Han kanske tycker det är jobbigt att stå framför en hel klass. Han kanske inte var ämnad för sitt yrke.
  • Anonym (K är bäst)
    Anonym (Tss) skrev 2015-12-01 13:55:41 följande:
    Kul att du blir impad än att det är creepy. För ibland skäms jag när jag minns för mycket. Minns en gång när jag var hos frisören, vi hade pratat om gardiner och hon sa ngt om sovrumsgardiner o jag tog upp det något år senare. :/ Jag minns när folk i min lågstadieklass fyller år.

Finner det lustigt att vissa saker fastnar och andra inte.
    Men många är extremt känsliga med namn, de inbillar sig man försöker såra dom medvetet.

• Anonym (K)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 14:04:53 följande:

Finner det lustigt att vissa saker fastnar och andra inte.
    Men många är extremt känsliga med namn, de inbillar sig man försöker såra dom medvetet.

Vad skönt att du nu har förstått att jag bara är en känslig person. Jag minns hur det var i början av tråden, då du trodde att jag bara ville berätta hur förträfflig jag var. Och hur du påpekade vilket vedervärdigt beteende jag hade. Hur jag trampar på och trycker ner andra, så att jag ska kunna må bättre själv.

Det är tur att jag inte är en känslig person egentligen. Då hade jag kanske blivit lika otrevlig som du. ;)
  • Anonym (K är bäst)
    Anonym (K) skrev 2015-12-01 14:17:04 följande:
    Vad skönt att du nu har förstått att jag bara är en känslig person. Jag minns hur det var i början av tråden, då du trodde att jag bara ville berätta hur förträfflig jag var. Och hur du påpekade vilket vedervärdigt beteende jag hade. Hur jag trampar på och trycker ner andra, så att jag ska kunna må bättre själv.

Det är tur att jag inte är en känslig person egentligen. Då hade jag kanske blivit lika otrevlig som du. ;)

Dock så ändrar du inte faktumet att du trampar på de mindre bemedlade.
    Att säga sanningsord kan en del som känner sig träffade, och just uppfatta det som otrevligt.
    Då de inte vill ändra sig, utan anser alla som inte håller med.
    Är såna man inte behöver bry sig om, utan det viktiga är att stava rätt på ett namn.
    Och om någon blir nedtrampad, är av mindre betydelse här.

Det är när någon medvetet gör fel emot dig, som du kan bli förbannad.
    Och då kommer jag hålla med dig alla dagar i veckan.
    Hade en sådan på jobbet en gång.

Men då började jag kalla h*n för andra namn, h*n blev skitsur.
    Efter ett tag dock, så insåg h*n nog att h*n måste sluta kalla folk för massa konstiga saker.
    För h*n tyckte inte det var roligt när man gjorde tillbaka.

• Anonym (K)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 14:41:15 följande:

Dock så ändrar du inte faktumet att du trampar på de mindre bemedlade.
    Att säga sanningsord kan en del som känner sig träffade, och just uppfatta det som otrevligt.
    Då de inte vill ändra sig, utan anser alla som inte håller med.
    Är såna man inte behöver bry sig om, utan det viktiga är att stava rätt på ett namn.
    Och om någon blir nedtrampad, är av mindre betydelse här.

Det är när någon medvetet gör fel emot dig, som du kan bli förbannad.
    Och då kommer jag hålla med dig alla dagar i veckan.
    Hade en sådan på jobbet en gång.

Men då började jag kalla h*n för andra namn, h*n blev skitsur.
    Efter ett tag dock, så insåg h*n nog att h*n måste sluta kalla folk för massa konstiga saker.
    För h*n tyckte inte det var roligt när man gjorde tillbaka.

Jag tror att allas åsikter har blivit mer eller mindre bemedlade. Ditt tänkvärda inlägg kan få avsluta denna tråd. Tack för allas medverkan.

• Anonym (K är bäst)
    Anonym (K) skrev 2015-12-01 15:04:01 följande:
    Jag tror att allas åsikter har blivit mer eller mindre bemedlade. Ditt tänkvärda inlägg kan få avsluta denna tråd. Tack för allas medverkan.

Tack själv!!!
  • Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2015-12-01 09:08:38 följande:
    Då tror jag mer på vad Tow2Meter skriver,
    Ha ha!! ;)
  • Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 15:38:36 följande:
    Ha ha!! ;)
    Oj. Shit. ;)
Svar på tråden Varför stavar folk fel?