• Anonym (Rökaren)

Hur f%n slutar man röka?!

Jag har varit rökare nu i 15 år och känner att det här går inte längre. Jag vill varken riskera min hälsa (eller andras) eller kasta bort mina pengar på skiten längre.

Men jag klarar inte av det känns som jag provat allt. Olika nikptinsubsitut, läst boken icke rökare, trappa ner, välja stoppdatum, sluta direkt.

Men inget funkar inte ens ett dygn klarar jag av att hålla upp, så fort röksuget blir för stort så vacklar jag o börjar tänka att en cigg kan ju ta iaf och sedan fortsätter jag som vanligt igen.

Bestämmer mig mer eller mindre varje kväll för att nu får det vara bra.

Enda som jag inte provat men som jag heller inte är helt positiv till att prova är dom där tabletterna som läkaren kan skriva ut, jag är kräkfobiker och vägrar i sten att utsätta mig för allt som kan framkalla kräkningar och hört att det är väldigt vanligt av dessa tabletter.

Hur gjorde ni för att klara av det, vad var erat knep? Och helst ni som hade det riktigt jobbigt med att sluta vad fick er att tillslut inte ge efter när röksuget blev för stort?

• Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!
  • Anonym (Ecigg)

Jag har slutat med hjälp av e-cigg. Slutade för 63 dagar sen och har rökt sen jag var 13 alltså i 25 år

Började med att trappa ner i tre veckor först 3 cigg i en vecka sen 2 osv sen gick jag över till e cigg med nikotin som nu har trappats ner till nikotinfritt och snart lägger jag nog den "nappen" också

Är fjärde gången jag försöker sluta. Har lyckats en gång innan med hjälp av champix som min läkare skrev ut höll uppe i tre år sen bråkade livet rejält med mig och jag trillade dit igen. Denna gången känns det annorlunda känns som jag är färdig med det där med cigg faktiskt

• Anonym (Ecigg)

Alltså dom 63 dagarna räknar jag ju från stoppet inte dom 3 veckorna jag trappade ner

• Anonym (Rökaren)

Det går faktiskt riktigt bra har snart varit helt utan cigg i 48 timmar det är inte en dans på rosor men det är heller inte så svårt som jag upplevt förut.

Jag hade en period igår mellan kl 15-18 som var riktigt tufft då höll jag nästan på att kasta in handduken men när jag bestämde mig för att bara ta 1 cigg så blev abstinensen lindrigare o jag kunde stå emot

• Påven Johanna
    Anonym (Rökaren) skrev 2015-12-12 08:18:03 följande:

Det går faktiskt riktigt bra har snart varit helt utan cigg i 48 timmar det är inte en dans på rosor men det är heller inte så svårt som jag upplevt förut.

Jag hade en period igår mellan kl 15-18 som var riktigt tufft då höll jag nästan på att kasta in handduken men när jag bestämde mig för att bara ta 1 cigg så blev abstinensen lindrigare o jag kunde stå emot

Det där låter inte som en bra strategi för att sluta röka. Har du köpt mer cigaretter?
  • Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-12 08:22:30 följande:

Det där låter inte som en bra strategi för att sluta röka. Har du köpt mer cigaretter?

Vad då för strategi? Nej jag har inte köpt cigaretter
  • Påven Johanna
    Anonym (Rökaren) skrev 2015-12-12 08:28:12 följande:
    Vad då för strategi? Nej jag har inte köpt cigaretter
    Att du röker när det känns jobbigt att låta bli brukar inte betyda så mycket annat än att personen som försöker sluta inte haft slutat och inte heller kommer att sluta. 

Hur många har du kvar nu då? Två?
  • Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-12 08:33:01 följande:

Att du röker när det känns jobbigt att låta bli brukar inte betyda så mycket annat än att personen som försöker sluta inte haft slutat och inte heller kommer att sluta. 

Hur många har du kvar nu då? Två?

Jag har inte rökt öht sedan i förrgår när jag fimpade sista cigaretten. Jag har inga cigaretter alls så ska jag ge upp (vilket jag gör om jag tar en cigg) måste jag åka o köpa cigg alt gå o tigga en av grannen. Var har du läst in någonstans att jag har rökt när det blev jobbigt? För det har jag aldrig skrivit!

Det jag skrev var att det var ett helvete igår mellan 15-18 och att jag bestämde mig för att skita i allt o röka men innan jag hann så långt som att införskaffa cigg o röka så blev det hanterbart och jag klarade av att samla ihop mig själv o skita i cigaretterna!
  • Påven Johanna
    Anonym (Rökaren) skrev 2015-12-12 08:49:36 följande:
    Jag har inte rökt öht sedan i förrgår när jag fimpade sista cigaretten. Jag har inga cigaretter alls så ska jag ge upp (vilket jag gör om jag tar en cigg) måste jag åka o köpa cigg alt gå o tigga en av grannen. Var har du läst in någonstans att jag har rökt när det blev jobbigt? För det har jag aldrig skrivit!

Det jag skrev var att det var ett helvete igår mellan 15-18 och att jag bestämde mig för att skita i allt o röka men innan jag hann så långt som att införskaffa cigg o röka så blev det hanterbart och jag klarade av att samla ihop mig själv o skita i cigaretterna!
    Det du skrev var det här:

"Jag hade en period igår mellan kl 15-18 som var riktigt tufft då höll jag nästan på att kasta in handduken men när jag bestämde mig för att bara ta 1 cigg så blev abstinensen lindrigare o jag kunde stå emot  "

Var det verkligen så konstigt att jag förstod det som att du tog en cigarett men att du sedan kunde avstå igen?
  • Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-12 08:55:41 följande:

Det du skrev var det här:

"Jag hade en period igår mellan kl 15-18 som var riktigt tufft då höll jag nästan på att kasta in handduken men när jag bestämde mig för att bara ta 1 cigg så blev abstinensen lindrigare o jag kunde stå emot  "

Var det verkligen så konstigt att jag förstod det som att du tog en cigarett men att du sedan kunde avstå igen?

Jag vet inte jag själv kan inte läsa ut det som att jag tog en cigg men men skitsamma så var det iaf inte.
  • Anonym (Rökaren)
    Venne skrev 2015-12-12 16:53:36 följande:

Bra jobbat TS!

Tack jag är faktiskt stolt över mig själv
Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!