• cupcakemom

    Lindrar coldzyme-munspray vid halsfluss

    Är tämligen säker på att dottern fått halsfluss men finns inga tider på vc idag.. Dom ska ringa upp halv fem, stänger fem så det är kört för idag...

    Men tänkte om nån av dom här sprayerna kan tänka kan hjälpa linda det halsonda....

  • Svar på tråden Lindrar coldzyme-munspray vid halsfluss
  • Duckan

    Jag tyckte att lindringen var rätt svag, men visst bättre än inget. Jag fick heller inte penicillin utskrivet utan det vara bara att lida i dagar. Hua.
    Krya på er!

  • Coccolina

     


    Duckan skrev 2015-12-10 11:19:10 följande:

    Jag tyckte att lindringen var rätt svag, men visst bättre än inget. Jag fick heller inte penicillin utskrivet utan det vara bara att lida i dagar. Hua.
    Krya på er!



    Man skriver inte ut penicillin för vanlig halsfluss längre eftersom det inte hjälper så mycket och dessutom bara ökar mängden resistenta bakterier där ute. Så det är bra att de inte skriver ut det hur som helst, går det däremot inte över eller är riktigt illa skall man kräva att de kollar vilken form av streptokocker det handlar om då de fortfarande kan botas med viss penicillin. 


    Till TS: Ja det kan hjälpa, men det bästa är glass, yoghurt eller annat kallt, sen alvedon och ipren och sova sig igenom det... Jag har tyvärr stor vana då jag som barn var ett halsbarn med flera halsfluss omgångar om året  


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • cupcakemom

    Det är tredje halsflussen på ung två månader så det känns inte ok att härda ut eftersom det skulle göras första gången men hon blev bara sämre och sämre och mellan första och andra gången skulle det också avvaktas trots att hon fick ont direkt efter avslutad kur....Och pang bom blev hon jättesvullen och kunde knappt andas....

    Men glass, bubbelvatten och varm dryck kör vi med

  • Duckan

    Jag förstår Coccolina. Jag är inte den som går till läkaren och vill ha penicillin i vanliga fall, men detta var det värsta jag har varit med om. Så ont i halsen att jag ville avlida. Samt att jag hade ett större lopp jag behövde bli frisk till. Det var ingen som tog emot mig för att kolla något. Kalla handen redan i luren.

    Just det ts, jag knaprade Mucoangin som skänkte viss bedövning.

  • MajaMaria79

    Prova zyx, och om ni inte får penicillin så kan ni ju be om flytande xylocain som också bedövar en stund så man kan äta och sådär

  • K med lilla E
    Coccolina skrev 2015-12-10 11:28:59 följande:

     



    Man skriver inte ut penicillin för vanlig halsfluss längre eftersom det inte hjälper så mycket och dessutom bara ökar mängden resistenta bakterier där ute. Så det är bra att de inte skriver ut det hur som helst, går det däremot inte över eller är riktigt illa skall man kräva att de kollar vilken form av streptokocker det handlar om då de fortfarande kan botas med viss penicillin. 


    Till TS: Ja det kan hjälpa, men det bästa är glass, yoghurt eller annat kallt, sen alvedon och ipren och sova sig igenom det... Jag har tyvärr stor vana då jag som barn var ett halsbarn med flera halsfluss omgångar om året  


    Jo på mig hjälper penicillin efter ca 3-4 doser, alltså efter ungefär 1 dag blir jag märkbart bättre och sen helt frisk mycket fortare, jämfört om jag inte tar något penicillin, då kan jag vara sjuk i 2 veckor.

    Jag skiter verkligen i att de resistenta bakterierna ökar, och jag ljuger när jag ringer vårdcentralen när jag får halsfluss och säger att jag var varit sjuk mycket längre än vad som är sant.
  • cupcakemom

    fick tid idag och mkt riktigt halsfluss... tredje på två månader..får hon en gång till skulle vi få remiss till barn så får dom avgöra om halsmandlarna måste bort...

    har bytt tandborstar och allt sånt så inget sånt som kan återsmitta däremot var läkaren inne på att kolla alla i pappans familj då ngr där är halvkrassliga utan att vara direkt sjuk..det kan vara någon av dom som är bärare utan att själv bli ordentligt sjuk.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    K med lilla E skrev 2015-12-10 13:52:20 följande:
    Jo på mig hjälper penicillin efter ca 3-4 doser, alltså efter ungefär 1 dag blir jag märkbart bättre och sen helt frisk mycket fortare, jämfört om jag inte tar något penicillin, då kan jag vara sjuk i 2 veckor.
    Hur stort är ditt urval? Alltså hur många gånger har du varit sjuk med antibiotika vs utan? 20 av varje? 10?

    Man har sett i undersökningar att det inte blir bättre med antibiotika (utom i vissa fall och då ska man ha antibiotika).
    K med lilla E skrev 2015-12-10 13:52:20 följande:
    Jag skiter verkligen i att de resistenta bakterierna ökar, och jag ljuger när jag ringer vårdcentralen när jag får halsfluss och säger att jag var varit sjuk mycket längre än vad som är sant.
    Mycket skrämmande inställning måste jag säga, inte minst för din egen hälsas skull. Antibiotikaresistens kan ske hos dina "personliga bakterier". Men också ur ett vidare perspektiv, om ungefär 50 år har vi förmodligen inga verksamma.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Themis

    Mitt bästa tips är gurgling så länge man klarar att hålla vätskan i munnen (någon minut för de flesta) med Listerine Total care. Varannan timme eller i alla fall alltid efter måltid, det dödar av en bakteriehals rätt bra.

    En 9-åring är väl på gränsen för det är rätt starkt men min son började kunna använda det vid 9 år.

    Undvik söta saker som klär halsen med sockerbeläggning och varva gurglingen med varm dryck.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Coccolina
    K med lilla E skrev 2015-12-10 13:52:20 följande:
    Jo på mig hjälper penicillin efter ca 3-4 doser, alltså efter ungefär 1 dag blir jag märkbart bättre och sen helt frisk mycket fortare, jämfört om jag inte tar något penicillin, då kan jag vara sjuk i 2 veckor.

    Jag skiter verkligen i att de resistenta bakterierna ökar, och jag ljuger när jag ringer vårdcentralen när jag får halsfluss och säger att jag var varit sjuk mycket längre än vad som är sant.

    Det är ren okunskap att göra som du gör... Det är bevisat att penicillin inte hjälper vid de flesta fall av halsfluss... Däremot kan Placeboeffekten hjälpa. Tips, det funkar även om du vet att de är placebo, så försök att ge dig själv sockerpiller samtidigt som du säger dig själv att det är Penicillin så får du samma effekt....


    Och du skiter i att de resistenta bakterierna ökar? Skiter du verkligen i att sjukdomar som skulle gå att bota med Penicillin helt plötsligt blir dödliga igen?? Hoppas för din skull att du och dina barn aldrig drabbas, men det är ett rejält hot så som det är idag. Jag har själv råkat ut för sjukdomar där vanligt penicillin inte gjorde någon verkan längre... Mellan Anti-vaxxers och de som överdoserar penicillin så sitter alla vi andra riktigt i skiten... Ja de också, men i deras fall är det självförvållat....


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Lindrar coldzyme-munspray vid halsfluss