• Sis2

förskolan bytte avd utan att meddela oss

Åh jag är så besviken på min sons nya förskola och nu undrar jag hur andra ser på detta.

Förskolechefen lovade en åldershomogen förskola med två avdelning för 1-2 åringar, två för 3-4 åringar och en för 5 åringar. Dessutom skulle en förskolepedagog följa barnen hela vägen då de bytte avd. Toppen tyckte vi och han började på Kotten för 1-2 åringar i augusti.

Första månaderna var bra. Vår son hade just fyllt 2 år och på Kotten var de 10 st födda samma år samt några ettåringar. Vi gillade verkligen lugnet och att verksamheten var riktad till den åldersgruppen. För 1 månad sen ändrades allt. De behövde plats till nya 1 åringar och därför fick 6 st av 2 åringarna flytta till Granen som skulle va en 2-3 års avd. Helt ny personal men inskolningen skulle ske med hjälp av Kottens personal så det kändes ok. Efter några veckors inskolning på Granen var det dags för mig att lämna direkt till dem på morgonen. När jag kom dit sa personalen att det blivit ändringar och hänvisade mig till avd Tallen. Där fick jag höra att vår son skulle gå hädanefter och att det var en 2-4 års avd med helt ny personal igen. Vi föräldrar hade inte fått nån som helst info om detta.

På bara några månader har vår son nu avverkat 3 avd med olika personal. Han har dessutom gått från en småbarnsavdelning där de sjunger "imse vimse spindel" och har dansstund varje dag till en avd där betydligt större barn tar plats o det är en helt annan ljudnivå. Det var ju inte så vi ville ha det:(

Får de ens göra så här? Vad tycker ni som orkat läsa allt.

• Svar på tråden förskolan bytte avd utan att meddela oss
  • Milleman

Nej jag tycker absolut inte att de får byta avd utan att prata med er. Nystartad förskola som inte fått organiserat upp avdelningarna?

• viseversa
    Milleman skrev 2015-12-11 20:30:39 följande:

Nej jag tycker absolut inte att de får byta avd utan att prata med er. Nystartad förskola som inte fått organiserat upp avdelningarna?

Håller med. Självklart inte okej. Påpeka detta för personalen och chefen ts.
  • Sis2

Ja det är en nystartad förskola. Jag ringde förskolechefen och klagade, hon bad om ursäkt men kunde inget mer göra. Ångrar så att vi valde denna förskola... Vi känner oss helt överkörda o maktlösa nu. Är inte bara att byta förskola heller med de långa köer som är:/

• Vinterankan

Jag tycker inge heller att de gjort rätt som skickat runt honom och dessutom utan att meddela. Men just gällande det där med åldern på barnen tror jag inte di behöver oroa dig för. Mina barn har av någon anledning alltid hamnat på storbarnsavdelningarna som relativt små (2-3 års ålder) och det har faktiskt varit väldigt positivt. Som minst på avdelningen har de fått väldigt mycket uppmärksamhet samtidigt som det varit väldigt utvecklande att vara med de äldre barnen (som varit väldigt snälla mot mina barn som setts som små och söta av de större barnen). Det var problem på ett ställe av fyra där de varit yngst (de har tyvärr fått byta förskolor en del pga flyttar) där personalen hade svårt att förstå att mitt barn var yngre och att man inte kunde ställa samma krav, men dör gick barnet som tur var inte så länge. Där hamnade hon som decemberbarn där näst yngsta var februaribarn i samma årskull och personalen tänkte på hennes ålder som året hon var född och missade att hon var nästan året yngre än näst yngsta barnet. På de tre andra ställena där det funnits några barn till i samma ålder även om de flesta varit ca 1-3 år äldre har de varit super att vara yngst i storbarnsgrupperna.

• Sis2
    Vinterankan skrev 2015-12-12 06:01:28 följande:

Jag tycker inge heller att de gjort rätt som skickat runt honom och dessutom utan att meddela. Men just gällande det där med åldern på barnen tror jag inte di behöver oroa dig för. Mina barn har av någon anledning alltid hamnat på storbarnsavdelningarna som relativt små (2-3 års ålder) och det har faktiskt varit väldigt positivt. Som minst på avdelningen har de fått väldigt mycket uppmärksamhet samtidigt som det varit väldigt utvecklande att vara med de äldre barnen (som varit väldigt snälla mot mina barn som setts som små och söta av de större barnen). Det var problem på ett ställe av fyra där de varit yngst (de har tyvärr fått byta förskolor en del pga flyttar) där personalen hade svårt att förstå att mitt barn var yngre och att man inte kunde ställa samma krav, men dör gick barnet som tur var inte så länge. Där hamnade hon som decemberbarn där näst yngsta var februaribarn i samma årskull och personalen tänkte på hennes ålder som året hon var född och missade att hon var nästan året yngre än näst yngsta barnet. På de tre andra ställena där det funnits några barn till i samma ålder även om de flesta varit ca 1-3 år äldre har de varit super att vara yngst i storbarnsgrupperna.

Tack för ditt svar. Nej det är möjligt att det kan bli bra även med större barn. Får försöka trösta mig med det. Mitt förtroende för förskolan är rejält skadat tyvärr. Chefen sa när jag pratade med henne att de ska se över grupperna igen och att det ev kan bli ytterligare ändringar/omstruktureringar. Suck, de verkar missa att det handlar om riktiga människor (barn) här som man inte bara kan bolla runt bland grupper o personal för att fylla luckor i förskolegrupperna.

De 10 st 2 åringar som i augusti började på samma avd är idag utspridda på 3 olika avd. Blir så arg när jag tänker på all brutna löften:(
  • Anonya

Det där är helt oacceptabelt. Visst kan det hända ibland att man måste göra ändringar, men inte så där ofta och absolut inte utan information och förberedelser.

• Jennie med ie

Till att börja med så gjorde de fel som lovade er en viss åldersindelning på avdelningarna, de borde sagt att så såg planen ut då men förberett er på att de kan behöva ändra utifrån hur barn slutar resp. börjar och vilken ålder de har och även om det behövs utifrån ett personalperspektiv. Ibland kan man behöva flytta barnen tidigare och oftare än man vill men så tidigt som möjligt ska givetvis föräldrarna informeras och få chans att ställa frågor och få ta del av förskolans planering för att göra flytterna så smidiga som möjligt.

• Det kommer bli bra

Hej! De har gjort fel. Helt klart och verkar inte ha barnens bäst för ögonen med så många nya grupper och ansvarspersoner på så kort tid som avverkats. Har ni bildat en föräldragrupp på fsk? ta upp frågan där. Om inte, finns dte några föräldrar du känner lite mer som du kan prata med så ni kan gå samman och hjälpas åt att agera i detta. Är detta en kommunal fsk, för då kan du ju alltid gå högre upp i förvaltningen.

• Sis2
    Anonya skrev 2015-12-12 13:00:25 följande:

Det där är helt oacceptabelt. Visst kan det hända ibland att man måste göra ändringar, men inte så där ofta och absolut inte utan information och förberedelser.

Visst är det oacceptabelt, men vad kan vi göra åt det? Förskolechefen bad bara om ursäkt när vi klagade, sen önskade hon mig en trevlig helg så hon verkar tycka att saken är avslutad:(
  • Sis2
    Jennie med ie skrev 2015-12-12 21:48:51 följande:

Till att börja med så gjorde de fel som lovade er en viss åldersindelning på avdelningarna, de borde sagt att så såg planen ut då men förberett er på att de kan behöva ändra utifrån hur barn slutar resp. börjar och vilken ålder de har och även om det behövs utifrån ett personalperspektiv. Ibland kan man behöva flytta barnen tidigare och oftare än man vill men så tidigt som möjligt ska givetvis föräldrarna informeras och få chans att ställa frågor och få ta del av förskolans planering för att göra flytterna så smidiga som möjligt.

Ja information är inte deras starka sida:( Detta är faktiskt inte det enda vi klagat på. Vi trodde som sagt vår son skulle gå på 1-2 års avd fram till nästa höst. Den avd har en jättefin utegård med rutschkanor, sandlådor, hus etc. Både Granen o Tallen ligger på andra sidan byggnaden och då deras utegård från början var tänkt till större barn så finns där ingenting, bara asfalt och några gungor för stora barn. När vi påtalade detta till förskolechefen fick vi till svar att hon hoppades på snö i vinter så barnen fick nåt att göra. Så dåligt svar! Dock ändrade hon sig ett par dagar senare och lovade ordna till utegården något, men än har inget skett iallafall.
  • Jennie med ie
    Sis2 skrev 2015-12-12 22:54:23 följande:
    Visst är det oacceptabelt, men vad kan vi göra åt det? Förskolechefen bad bara om ursäkt när vi klagade, sen önskade hon mig en trevlig helg så hon verkar tycka att saken är avslutad:(
    Själva grejen med oönskade avdelningsbyten och personalbyten finns kanske inte så mycket att göra åt, men ni kan begära ett ordentligt samtal face to face och be dem visa vad de har för handlingsplan eller rutiner för informationsutbytet till föräldrarna. Kanske har de inte haft nån sådan, men då är det väl dags nu.
  • Sis2
    Det kommer bli bra skrev 2015-12-12 22:44:53 följande:

Hej! De har gjort fel. Helt klart och verkar inte ha barnens bäst för ögonen med så många nya grupper och ansvarspersoner på så kort tid som avverkats. Har ni bildat en föräldragrupp på fsk? ta upp frågan där. Om inte, finns dte några föräldrar du känner lite mer som du kan prata med så ni kan gå samman och hjälpas åt att agera i detta. Är detta en kommunal fsk, för då kan du ju alltid gå högre upp i förvaltningen.

Jag har inte pratar med andra föräldrar ännu. Kanske inte är en dum idé att gå ihop... Eller kontakta förvaltningschefen och meddela vad som sker på denna förskola. Tack för tipsen. Usch blir bara så ledsen på allting.
  • Det kommer bli bra
    Sis2 skrev 2015-12-12 23:04:51 följande:
    Jag har inte pratar med andra föräldrar ännu. Kanske inte är en dum idé att gå ihop... Eller kontakta förvaltningschefen och meddela vad som sker på denna förskola. Tack för tipsen. Usch blir bara så ledsen på allting.
    Jag förstår dig verkligen. Skulle bli väldigt arg och ledsen om mitt barn skulle behöva byta avdelning när hen äntligen är trygg på sin avdelning med all personal där och alla barnen där. Vore en mardröm att behöva byta igen. och sen en gång till. Och gården är ju jätteviktig också. Vilket dåligt svar om gården av fskchefen. Underkänt svar faktiskt.
  • Sis2
    Jennie med ie skrev 2015-12-12 23:03:02 följande:
    Själva grejen med oönskade avdelningsbyten och personalbyten finns kanske inte så mycket att göra åt, men ni kan begära ett ordentligt samtal face to face och be dem visa vad de har för handlingsplan eller rutiner för informationsutbytet till föräldrarna. Kanske har de inte haft nån sådan, men då är det väl dags nu.
    Vi har faktiskt pratat om att begära ett samtal med personalen och kanske även chefen. Dels för att prata igenom det som skett och berätta hur vi upplevt det, dels för att få veta hur de jobbar på den avd han nu ska gå på. Vill höra hur de jobbar för att tillgodose de minsta barnens behov. I dagsläget vet vi ingenting om denna avd, inte ens vilka som jobbar där. Ja det är så rörigt. En del av mig vill kräva att få flytta till en annan förskola, har en magkänsla att det kommer fortsätta vara problem här... Nästa år ska dessutom lillasyster börja förskolan och just nu känner jag noll förtroende för detta ställe.
  • Seven Costanza

Är det en kommunal förskola? Låter som väldigt dålig ledning och information. Om den är kommunal hade jag klagat högre upp.

• Jennie med ie
    Sis2 skrev 2015-12-12 23:14:05 följande:
    Vi har faktiskt pratat om att begära ett samtal med personalen och kanske även chefen. Dels för att prata igenom det som skett och berätta hur vi upplevt det, dels för att få veta hur de jobbar på den avd han nu ska gå på. Vill höra hur de jobbar för att tillgodose de minsta barnens behov. I dagsläget vet vi ingenting om denna avd, inte ens vilka som jobbar där. Ja det är så rörigt. En del av mig vill kräva att få flytta till en annan förskola, har en magkänsla att det kommer fortsätta vara problem här... Nästa år ska dessutom lillasyster börja förskolan och just nu känner jag noll förtroende för detta ställe.
    Ni ska absolut begära ett samtal. Börja där.
  • elyse

Hur verkar sonen uppfatta det hela?

• Sis2
    elyse skrev 2015-12-12 23:23:07 följande:

Hur verkar sonen uppfatta det hela?

Han har varit mer "speedad" denna veckan, mer fart och mer högljudd. Något svårare läggningar, men i övrigt är han som vanligt. Att lämna o hämta på dagis har också gått som vanligt.
  • Jennie med ie
    Sis2 skrev 2015-12-12 23:34:03 följande:
    Han har varit mer "speedad" denna veckan, mer fart och mer högljudd. Något svårare läggningar, men i övrigt är han som vanligt. Att lämna o hämta på dagis har också gått som vanligt.
    Då har han nog hanterat förändringarna rätt bra, även om reaktionerna kan vara något fördröjda, men det är ändå viktigt att ni föräldrar känner er trygga. Så be om ett samtal och berätta tydligt hur ni upplever situationen, utan att gå in med en anklagande attityd från början. Blir det ett bra samtal kan det leda till positiva förändringar framöver
  • HenryIronstead

Skumt att texten (Trådstartaren) fallit bort under TS nick i denna tråd... (nya fl)

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
Svar på tråden förskolan bytte avd utan att meddela oss