• Preimeg

Någon expert på FK frågor?

Hej jag har några frågor angående barnbidrag och underhållsstöd.
    Jag befinner mig i en separation och har två barn här i Spanien, på grund av min separation så kommer jag bli tvungen att komma hem till Sverige men allt det här har jag på en känsligare tråd på forumet.

Nu är det så att jag behöver lite fakta om vad som gäller.
    Har jag rätt till någon sorts bidrag även fast jag har barnen i ett annat land?

Har jag rätt till att få ut mer pappaledighet för barnen i Sverige nu när jag bara fått ut totalt 13 dgr per barn här i Spanien?

Eller är jag helt ute och cycklar.

Tack för eran tid och hjälp mig om ni kan.

• Svar på tråden Någon expert på FK frågor?
  • Aniiee
    Preimeg skrev 2015-12-21 17:55:04 följande:
    Har ingen aning men hoppas att någon med liknande erfarenheter kanske kan vispa upp någon info om det.
    Eller så ringer du FK imorgon och frågar.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • mawliens

Jag har tre vänner som flyttat till USA för studier. De har alla träffat varsin man och alla fått barn och de har haft rätt till barnbidrag och föräldrarpenning oavsett om barnen föddes i USA, men för att bli beviljade det var dem tvungna att ordna svenskt personnummer för barnen så har inte dina barn det så börja med att ordna det. Hur mycket man sedan får utbetalt i föräldrarpenning varierar såklart. Lycka till! :)

• Seven Costanza
    mawliens skrev 2015-12-22 17:51:05 följande:

Jag har tre vänner som flyttat till USA för studier. De har alla träffat varsin man och alla fått barn och de har haft rätt till barnbidrag och föräldrarpenning oavsett om barnen föddes i USA, men för att bli beviljade det var dem tvungna att ordna svenskt personnummer för barnen så har inte dina barn det så börja med att ordna det. Hur mycket man sedan får utbetalt i föräldrarpenning varierar såklart. Lycka till! :)

Om de flyttade tillbaka till Sverige med barnen ja. Föräldrapenning och barnbidrag är boendebaserade förmåner så man är i de flesta fall inte berättigad till dessa om man inte bor i Sverige. För TS del är väl själva frågan hur det blir om han flyttar till Sverige medan barnen bor kvar mesta delen i Spanien med mamman och barnen därmed alltså inte har sin huvudsakliga hemvist i Sverige.
  • mawliens
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 18:11:38 följande:
    Om de flyttade tillbaka till Sverige med barnen ja. Föräldrapenning och barnbidrag är boendebaserade förmåner så man är i de flesta fall inte berättigad till dessa om man inte bor i Sverige. För TS del är väl själva frågan hur det blir om han flyttar till Sverige medan barnen bor kvar mesta delen i Spanien med mamman och barnen därmed alltså inte har sin huvudsakliga hemvist i Sverige.
    Stämmer inte, två av tjejerna bor fortfarande kvar i USA och får föräldrarpenning varje månad ändå (de är ju fortfarande skrivna i Sverige, vet däremot inte om TS är, så det kan ju påverka) men många vet inte om att de har den här möjligheten och därför är kanske detta inte så känt bland folk. De får även ta CSN lån samtidigt vilket är ca 90000kr per termin. I USA får man ju inte en enda krona i bidrag (i deras fall) och kan vara därför de har rätt att få ut föräldrarpenning från Sverige, vet inte hur det funkar i Spanien och om syftet i det här fallet är att TS ska ha gemensam vårdnad över barnen eller inte.
  • Seven Costanza
    mawliens skrev 2015-12-22 18:36:29 följande:

Stämmer inte, två av tjejerna bor fortfarande kvar i USA och får föräldrarpenning varje månad ändå (de är ju fortfarande skrivna i Sverige, vet däremot inte om TS är, så det kan ju påverka) men många vet inte om att de har den här möjligheten och därför är kanske detta inte så känt bland folk. De får även ta CSN lån samtidigt vilket är ca 90000kr per termin. I USA får man ju inte en enda krona i bidrag (i deras fall) och kan vara därför de har rätt att få ut föräldrarpenning från Sverige, vet inte hur det funkar i Spanien och om syftet i det här fallet är att TS ska ha gemensam vårdnad över barnen eller inte.

Jo det stämmer, det är enligt de besked jag fått bara om de _fortfarande_ är studerande eller utsända av svensk arbetsgivare som de har rätt till svensk föräldrapenning och barnbidrag, så i de flesta fall har man inte rätt till detta om man t ex bor i USA. Man är dessutom skyldig att skriva ut sig från Sverige om man bor utomlands mer än ett år och då har man generellt inte rätt till föräldrapenning eller barnbidrag. Jag bor själv tillfälligt i USA och är gravid så jag har kollat upp det nyligen med Försäkringskassan och Skatteverket.

Rätten till barnbidrag försvinner efter sex månader om man inte är utsänd av svensk arbetsgivare eller är studerande, så för TS del är det visst relevant var han och barnen bor. Det står på FK:s hemsida att "Din familj har rätt till barnbidrag från Sverige om den ena föräldern bor och arbetar i ett EU/EES-land eller i Schweiz medan den andra föräldern arbetar och bor kvar med barnet i Sverige". Barnet måste alltså bo i Sverige och följer man inte anvisningarna för korrekt folkbokföring kan det faktiskt vara straffbart.

Läs mer här:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e7acdb6a-5fd9-4bf7-a21b-6ac663ad9b06/4015_om_du_bor_och_arbetar_utomlands.pdf
  • Seven Costanza
    mawliens skrev 2015-12-22 18:36:29 följande:

Här kan du läsa om reglerna kring att skriva ut sig från Sverige. Max ett år får man fortfarande vara skriven i Sverige som bosatt utomlands:

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html
  • mawliens
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 19:16:00 följande:
    Jo det stämmer, det är enligt de besked jag fått bara om de _fortfarande_ är studerande eller utsända av svensk arbetsgivare som de har rätt till svensk föräldrapenning och barnbidrag, så i de flesta fall har man inte rätt till detta om man t ex bor i USA. Man är dessutom skyldig att skriva ut sig från Sverige om man bor utomlands mer än ett år och då har man generellt inte rätt till föräldrapenning eller barnbidrag. Jag bor själv tillfälligt i USA och är gravid så jag har kollat upp det nyligen med Försäkringskassan och Skatteverket.

Rätten till barnbidrag försvinner efter sex månader om man inte är utsänd av svensk arbetsgivare eller är studerande, så för TS del är det visst relevant var han och barnen bor. Det står på FK:s hemsida att "Din familj har rätt till barnbidrag från Sverige om den ena föräldern bor och arbetar i ett EU/EES-land eller i Schweiz medan den andra föräldern arbetar och bor kvar med barnet i Sverige". Barnet måste alltså bo i Sverige och följer man inte anvisningarna för korrekt folkbokföring kan det faktiskt vara straffbart.

Läs mer här:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e7acdb6a-5fd9-4bf7-a21b-6ac663ad9b06/4015_om_du_bor_och_arbetar_utomlands.pdf
    Ja men då stämmer det ju för mina vänner som jag säger, de är ju studerande. Sen vad som gäller med regler i Spanien kan jag inte svara för som jag skrev i inlägget innan då jag inte vet hur det funkar :) Men generellt sätt borde personen kunna flytta hem med barnen och kunna ha rätt till föräldrarpenning upp tills de är 8 år så länge de har svenskt personnummer :) Det är min gissning iallafall, sen om dem ska med till Sverige eller inte är ju en annan femma.
  • mawliens
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 19:26:43 följande:
    Här kan du läsa om reglerna kring att skriva ut sig från Sverige. Max ett år får man fortfarande vara skriven i Sverige som bosatt utomlands:

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html
    Gäller säkerligen om man flyttar permanent (tex gifter sig med någon) med planer på att inte komma tillbaka, i mina vänners fall är dem ju studerande och det är ju bara temporärt. Annars är det ju konstigt att dem får ut föräldrarpenning med tanke på att de flyttade till USA sommaren 2012. 
  • Seven Costanza
    mawliens skrev 2015-12-22 19:44:26 följande:

Gäller säkerligen om man flyttar permanent (tex gifter sig med någon) med planer på att inte komma tillbaka, i mina vänners fall är dem ju studerande och det är ju bara temporärt. Annars är det ju konstigt att dem får ut föräldrarpenning med tanke på att de flyttade till USA sommaren 2012. 

Ja det är konstigt men det beror väl på att de är studerande då. Min poäng var att ditt inlägg troligen inte var så relevant för TS eftersom han inte är studerande och dessutom rimligen borde vara utskriven från Sverige om han följt de lagar som finns om folkbokföring. Vad man själv anser om huruvida man bor utomlands temporärt eller inte verkar nämligen inte Skatteverket bry sig om. Det besked jag fick och som även står i länken var att ALLA som vistas utomlands mer än ett år SKA skriva ut sig från Sverige. Att dina vänner inte gjort det är därmed märkligt, såvida de alltså inte fått godkännande från Skatteverket att de inte behöver skriva ut sig.
  • Preimeg

Oj Hej!
    Här fanns det många svar nu, jag har kikat upp lite gran på saken.
    Jag är utskriven från Sverige sen 2003 och saken är nu så att jag ska separera mig och frugan vill inte att jag ska bo kvar i huset och inte heller har jag råd att hyra något på grund av låg lön, jag går igenom en väldig svår situation just nu och det känns svårt att få lämna barnen.
    En vän till mig hemma i Sverige ringde FK idag och dom sa när du skriver in dig i Sverige blir du då försäkrad i Sverige igen vilket kommer ge dig rätten till föräldrapenning då du har barn i ett annat EU land.
    Det du behöver är att skapa ett sambandsnummer mellan dig och dina barn.
    Du kan göra på två sätt.
    1. Du kan redan nu gå till svenska ambassaden i Spanien och ansöka om att skapa ett sambandsnummer.
    2. När du har skrivit in dig hemma så kan du med en gång ansöka om föräldrapenning, där kan f-kassan gå in och starta handlingen och skapa ett sambandsnummer från Spanien bara du anger barnens födelsedatum.
    Enda skillnaden mellan de två alternativen är att hon sa det går nog fortare om du passar på göra det nu när du är där.
    Men annars om det inte skulle vara möjligt för dig att ta dig till ambassaden kommer f-kassan hjälpa dig men först när du flyttat hem.

• Seven Costanza

Så bra att din vän din tag på försäkringskassan! Spelade det alltså ingen roll att barnen inte kommer bo med dig stadigvarande i Sverige? För det förstod jag det som att det var en förutsättning att barnen också bor och är folkbokförda i Sverige för att man ska ha rätt till föräldrapenning och barnbidrag, men om det inte krävs är det ju bättre för dig.

Vill bara nämna att det heter samordningsnummer, inte sambandsnummer. De förstår ju säkert vad du menar oavsett men ändå. Jag hoppas verkligen att det löser sig, oerhört tuff sits du befinner dig i!

• Preimeg
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 22:58:29 följande:

Så bra att din vän din tag på försäkringskassan! Spelade det alltså ingen roll att barnen inte kommer bo med dig stadigvarande i Sverige? För det förstod jag det som att det var en förutsättning att barnen också bor och är folkbokförda i Sverige för att man ska ha rätt till föräldrapenning och barnbidrag, men om det inte krävs är det ju bättre för dig.

Vill bara nämna att det heter samordningsnummer, inte sambandsnummer. De förstår ju säkert vad du menar oavsett men ändå. Jag hoppas verkligen att det löser sig, oerhört tuff sits du befinner dig i!

Jag tycker att det är jättebra att man kan få f-ledighet även fast barnen bor i Spanien, på det sättet kan jag åka ner oftare för att vara med dom.
    Det som känns svårast här är att lämna dom, har verkligen gjort ett pappa mamma jobb med dom eftersom frugan har svävat runt i molnen för pass länge, nu kastar hon bara ut mig från bostaden för att hon vill leva singellivet, självklart har jag framfört att jag tar barnen med mig till Sverige för att dom ska få en bättre framtid men det kom ej på frågan.
    Och som jag sa förr att hyra någonting här skulle jag inte ha råd med, därför är Sverige mitt alternativ eftersom jag kommer att ha boende gratis i min mammas lägenhet nu ner hon inte bor där och på det sättet gratis, åtminstone tills jag jobbar upp ekonomin för att varje månad måste jag skicka underhåll för barnen och betala av massa lån som vi har gemensamt i Spanien,( jävligt jobbigt det här)
    Min tanke är ju att försöka få ett fast jobb i Sverige och sedan grunda min f-ledighet på min då svensk baserade lön för att jobba upp SGI och sedan ta ut mina dagar för att få träffa mina barn.
    Är orolig för mina barns uppväxt eftersom jag anser mig själv som en mycket mer stabil förälder, men hon kommer väll att inse de då jag flyttat från landet, nu har hon bråttom med att jag ska flytta och säger att jag måste vara ute innan mars, stackars mina barn, det är ju dom som kommer att få lida för det här.

Kommer barnen någonsin att förlåta mig för det beslutet jag måste ta?
    Jag kommer att ringa via Skype nästan varje dag för att dom ska få känna min närvara i någon form.
    Är liksom rädd att det kommer in någon ny plastfarsa och tar min roll, står inte ut med den tanken, jag menar att frun kommer hu inte klara sig långt själv och kommer säkert att binda fast sig med någon annan man, vilket jag tror att hon redan gjort, har starka bevis på det, alltså hon ger upp en hela familjs lycka på grund av en liten flirt som kommer att krascha på två dar, (TRAGISKT!)
    Om hon bara lämnade barnen till mig?

Jag gör det lätt för henne med att bara lämna barnen utan rättegång och sådant men vet att det skulle bli väldigt jobbigt för alla och mes för barnen, det skulle bli krig.
    Jag vet att jag skulle vinna på många punkter och vänner, jobb, arbete och skola kan stärka det att jag är förälder nummer 1 i allt, lämnar dom vid skolbussen, hämtar upp dom,är hemma med dom på kvällen medan frugan går och gymmar eller är borta hela dagen,tar banen till parken, liksom jag gör det mesta med dom medan jag har en lat fru som inte lyfter ett finger.
  • Royalle

Om man jobbar i Sverige och barnen bor i ett annat land har de barnen rätt till barnbidrag, men hur det är med föräldrapenning vet jag inte...

• Preimeg
    Royalle skrev 2015-12-29 09:53:39 följande:

Om man jobbar i Sverige och barnen bor i ett annat land har de barnen rätt till barnbidrag, men hur det är med föräldrapenning vet jag inte...

Tvärtom tror jag att det är, har rätt till föräldrapenning men inte barnbidrag om dom inte bor med mig men fp när jag ska vara med dem.
  • Royalle
    Preimeg skrev 2015-12-29 15:51:43 följande:

Tvärtom tror jag att det är, har rätt till föräldrapenning men inte barnbidrag om dom inte bor med mig men fp när jag ska vara med dem.

Då kanske jag missuppfattade. En bekant till mig är från Litauen och jobbar här och Han sa att hans barn får barnbidrag från Sverige fast de bor kvar i Litauen med hans fru. Men det var kanske en språkförbistring.
Svar på tråden Någon expert på FK frågor?