Seven Costanza skrev 2015-12-22 22:58:29 följande:
Så bra att din vän din tag på försäkringskassan! Spelade det alltså ingen roll att barnen inte kommer bo med dig stadigvarande i Sverige? För det förstod jag det som att det var en förutsättning att barnen också bor och är folkbokförda i Sverige för att man ska ha rätt till föräldrapenning och barnbidrag, men om det inte krävs är det ju bättre för dig.
Vill bara nämna att det heter samordningsnummer, inte sambandsnummer. De förstår ju säkert vad du menar oavsett men ändå. Jag hoppas verkligen att det löser sig, oerhört tuff sits du befinner dig i!
Jag tycker att det är jättebra att man kan få f-ledighet även fast barnen bor i Spanien, på det sättet kan jag åka ner oftare för att vara med dom.
Det som känns svårast här är att lämna dom, har verkligen gjort ett pappa mamma jobb med dom eftersom frugan har svävat runt i molnen för pass länge, nu kastar hon bara ut mig från bostaden för att hon vill leva singellivet, självklart har jag framfört att jag tar barnen med mig till Sverige för att dom ska få en bättre framtid men det kom ej på frågan.
Och som jag sa förr att hyra någonting här skulle jag inte ha råd med, därför är Sverige mitt alternativ eftersom jag kommer att ha boende gratis i min mammas lägenhet nu ner hon inte bor där och på det sättet gratis, åtminstone tills jag jobbar upp ekonomin för att varje månad måste jag skicka underhåll för barnen och betala av massa lån som vi har gemensamt i Spanien,( jävligt jobbigt det här)
Min tanke är ju att försöka få ett fast jobb i Sverige och sedan grunda min f-ledighet på min då svensk baserade lön för att jobba upp SGI och sedan ta ut mina dagar för att få träffa mina barn.
Är orolig för mina barns uppväxt eftersom jag anser mig själv som en mycket mer stabil förälder, men hon kommer väll att inse de då jag flyttat från landet, nu har hon bråttom med att jag ska flytta och säger att jag måste vara ute innan mars, stackars mina barn, det är ju dom som kommer att få lida för det här.
Kommer barnen någonsin att förlåta mig för det beslutet jag måste ta?
Jag kommer att ringa via Skype nästan varje dag för att dom ska få känna min närvara i någon form.
Är liksom rädd att det kommer in någon ny plastfarsa och tar min roll, står inte ut med den tanken, jag menar att frun kommer hu inte klara sig långt själv och kommer säkert att binda fast sig med någon annan man, vilket jag tror att hon redan gjort, har starka bevis på det, alltså hon ger upp en hela familjs lycka på grund av en liten flirt som kommer att krascha på två dar, (TRAGISKT!)
Om hon bara lämnade barnen till mig?
Jag gör det lätt för henne med att bara lämna barnen utan rättegång och sådant men vet att det skulle bli väldigt jobbigt för alla och mes för barnen, det skulle bli krig.
Jag vet att jag skulle vinna på många punkter och vänner, jobb, arbete och skola kan stärka det att jag är förälder nummer 1 i allt, lämnar dom vid skolbussen, hämtar upp dom,är hemma med dom på kvällen medan frugan går och gymmar eller är borta hela dagen,tar banen till parken, liksom jag gör det mesta med dom medan jag har en lat fru som inte lyfter ett finger.