• Anonym (Snålt)

Snålt bröllop

Har ni gjort ett snålt bröllop eller har ni varit på ett snålt bröllop? Berätta gärna.

Nu ska jag och min sambo gifta oss i sommar. Min sambo är väldigt snål. Vi har gott om pengar, faktiskt så har vi pengar i överflöd. Men fy fan han snålar! Vi har totalt 70 gäster. Han har räknat med 1 öl var till varje gäst. Exakta portioner. De som vill ha mer kommer alltså inte kunna få mer. Han vill ha inträdesavgift men där har jag satt ned foten. Menyn kommer enligt honom att bestå av en en förrätt på en tallrik mitt på varje bord som alla som sitter vid bordet får dela på. Varmrätten-kyckling och ris. Efterrätt-tårta. Och den enda alkoholen: en öl var. Resten får man ta med själv. Läsk serveras annars. Usch så pinsamt. Han vill inte ens att vi satsar på dekorationen i lokalen. Jag får inget sug att ha ett bröllop nu!

• Svar på tråden Snålt bröllop
  • Dixie

jag förstår inte ens att du överväger att gifta dig med honom - när ni har helt olika syn på livet och ekonomi...... 

• Plupp73

En mysig, underbar och kärleksfull bröllopsfest har ju egentligen bara en ingrediens - kärlek och gemenskap. Sedan är det väl skit samma som man bjuder på budgetmat som linssoppa, pasta, kallskuret eller oxfilé. Alkoholen är ovidkommande för mig. Det är väl kul ibland, men det vidrigaste som finns är bröllop där folk super och gör bort sig.

När det är glad och uppsluppen stämning, och kul människor som kommer och gör sitt bästa för att ha roligt tillsammans med brudparet så blir det ett bra bröllop. Mat skall finnas tillräckligt, spelar inte så stor roll vad det är. 

Har varit på enstaka "typiska"bröllop - standard, och på ett antal budgetvarianter och något exklusivt. Tycker bäst om budgetbröllopen faktiskt, det viktiga är livet som kommer efter. Men ska man ha budgetbröllop så skall "budget" inte innebära att man tar ut avgift av gästerna, för det är rent osmakligt. 

• Tecum

Den blivande brudgummen är så osannolikt snål att det luktar trolltråd lång väg. Men OM det är sant så måste TS sätta ner foten igen. Antingen ska alla gäster få tillräckligt med mat och dryck eller så har ni ett minibröllop med bara de närmaste. Snålhet hör inte hemma på ett bröllop när det finns resurser. Finns inget värre än när man som gäst går hungrig från en fest. Känner till såna fall från längre tillbaka i tiden (inte bröllop dock) och folk pratar fortfarande om det. Hur kul är det?

• Rappakalja
    Sandra8978 skrev 2015-12-22 18:15:21 följande:
    Bra inlägg.
    Handlar inte om prislappen, mer om andan det gjorts i. Man vill som gäst inte känna sig ovälkommen.
    Ja precis, har varit på andra bröllop med, där det har hyrts lokal som serverar mat och levande musik mm och det har varit både bra och dåligt beroende på andans om fanns på bröllopet.

Bla var jag på ett där de hyrt ett helt slott (ett hotell) så att alla gäster som ville/var tvungna pga avstånd kunde sova kvar. Det bjöds på allt, frukost, lunch och så bröllopsmiddag och så frukost igen. I början var det nog det värsta bröllopet jag varit med om, snipiga gäster som såg ner på de personer de ansåg inte var lika fina som andra osv. Men toastmasterns tal gjorde att de snipiga gästerna skämdes, eller iaf höll tyst så resten av festen blev underbart rolig

• MissHelene

Hade jag varit i den sitsen hade jag nog röstat för att gifta mig borgerligt och bjudit på "eftervigselfika" för gästerna i stället :)

• Whitehorse1979

Men usch

Dela på en förrätt med andra människor?
    Snålt OCH äckligt ju.

Jag hade lätt tagit min present och gått igen.

Jag hade inte gift mig med en sådan man.

• Anonym (Paula)

Skulle inte gifta mig med honom. Bröllop har man en gång, båda ska väl få bestämma så båda kan få sitt drömbröllop?

Snåla jävel xD usch kan bara föreställa mig hur framtiden med barn och saker de behöver skulle vara

• Ego Lovers

En av mina bästa vänners hade bröllopsfesten i sitt kök med 30 personer och de hade beställt kallskuret från Ica kvantum med exotiska frukter på stora fat och potatissallad. Det är relativt billigt och då kan man beställa för 10-15 portioner fler så man har. Det som blir över kan man ju använda som pålägg på mackan. Hennes väninna som är konditor hade gjort bröllopstårtan. De hade fri öl, vin, sprit och mineralvatten. Tyvärr hade de inte läsk och det är tyvärr det enda jag dricker till mat om inte mjölk finns men de hade inte tänkt på det. Det var ett lågbudgetbröllop men den roligast bröllopsfesten jag varit på. Nu ska hon gifta sig igen och som jag längtar. Så även om din sambo är snål se till att köpa extra portioner.

• irrbloss_83

Vi gifte oss extremt "snålt", men alldeles perfekt. På en fjälltopp i jämtlandsfjällen, med borgerlig vigselförrättare. Vi hade enbart närmaste familjen som gäster och hela kalaset gick på under 5000:-. 
    Hade absolut inte velat göra det på annat sätt, men själva billigheten var för oss en bonus och inte ett självändamål. Vi hände antagligen kört på samma bröllop även om det kostat det tiodubbla. 

Som flera andra i tråden sagt är snålhet ett ganska enerverande personlighetsdrag att leva länge med. Är det nåt ni kan kompromissa med, tro?
    Grattis till förlovningen hur som helst!

• Themis
    Anonym (Hanna) skrev 2015-12-22 18:08:57 följande:

Ja, jag har varit på ett bröllop med fin catering (och småååå portioner). Alkoholfritt var Pepsi Max. När jag skrattade (Spontant, för jag trodde verkligen att de skämtade) trollades cider fram. Efter den långa sittningen var vi jättehungriga och då inga snacks fanns blev vi tvungna att hitta på en nödlögn för kunna åka därifrån. Till en pizzeria.

Varför hyckla? Jag hade ringt in pizzan direkt till bröllopsfesten...
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • tobbe01
    Anonym (Snålt) skrev 2015-12-22 12:01:39 följande:

Har ni gjort ett snålt bröllop eller har ni varit på ett snålt bröllop? Berätta gärna.

Nu ska jag och min sambo gifta oss i sommar. Min sambo är väldigt snål. Vi har gott om pengar, faktiskt så har vi pengar i överflöd. Men fy fan han snålar! Vi har totalt 70 gäster. Han har räknat med 1 öl var till varje gäst. Exakta portioner. De som vill ha mer kommer alltså inte kunna få mer. Han vill ha inträdesavgift men där har jag satt ned foten. Menyn kommer enligt honom att bestå av en en förrätt på en tallrik mitt på varje bord som alla som sitter vid bordet får dela på. Varmrätten-kyckling och ris. Efterrätt-tårta. Och den enda alkoholen: en öl var. Resten får man ta med själv. Läsk serveras annars. Usch så pinsamt. Han vill inte ens att vi satsar på dekorationen i lokalen. Jag får inget sug att ha ett bröllop nu!

Hahahahaha lite som att man får varsin slev till grötfatet som i det gamla Fattigsverige? Kanske kan ni ha ett temabröllopp? Typ statare.........? Salen där ni ska äta dekoreras inte alls och maten är vattgröt och EVENTUELLT med lyxen av ett "smöröga"! Brudparet har ärvda kläder i vadmal och gulnad spets.........
  • AnnaSthlm

Ställ in festen. Bjud in alla till vigseln och ha sedan middag för närmaste familjen. En öl var? Skippa hellre alkoholen helt och säg att middagen är alkoholfri, folk har lättare att acceptera det än snålhet. En tallrik per bord att ta av och inga marginaler? Då får gästerna på kanten att få sitta med tomma tallrikar.

Låter som en oerhört avtändande snålhet från din sambo. Är det isolerat till bröllopet eller är det hans livsstil, och även snålhet med känslor?

• Ego Lovers

Ge alla en öl och hoppa över å gifta dig

• nevermind
    Anonym (Snålt) skrev 2015-12-22 12:38:08 följande:

Vi har gemensam ekonomi. Usch, det här bröllopet blir riktigt pinsamt om det blir som han vill. Det kommer likna en ungkarls studentfest om det får bli som han vill.

Någon frågade även vilken typ av förrätt det kan röra sig om ifall alla ska plocka. Det undrar jag med!

Men gift er inte då?!
  • lilleman2000

Varför gifta sig med en sådan tattare?

• Gerbera93
    AnnaSthlm skrev 2015-12-23 12:50:03 följande:

Ställ in festen. Bjud in alla till vigseln och ha sedan middag för närmaste familjen. En öl var? Skippa hellre alkoholen helt och säg att middagen är alkoholfri, folk har lättare att acceptera det än snålhet. En tallrik per bord att ta av och inga marginaler? Då får gästerna på kanten att få sitta med tomma tallrikar.

Låter som en oerhört avtändande snålhet från din sambo. Är det isolerat till bröllopet eller är det hans livsstil, och även snålhet med känslor?

Har fått lära mig att är man snål med pengar är man oftast snål med kärlek och känslor också.. Så det undrar jag med..
    Håller med om att det är riktigt avtändande.. Men sen om ni har det så bra ställt också, mycket vill ha mer.

Har själv haft en partner som var så snål att han skrev upp allt han bjöd på , och ville då att jag skulle betala tillbaka då. Och ja.. Det fanns inte ens på världskartan om bröllop någon gång i framtiden pga kostnader.

Man kan faktiskt ha ett fint bröllop utan att spendera massor om man nu inte vill det, Finns många hemsidor med tips om till ex billiga dekorationer etc.. Och ja även "billig"?fin mat. Ni kan väll komma överens och kompensera tillslut om Du nu vill fortsätta med detta.
  • Gerbera93

Du säger att han vill ha inträdesavgift. Förväntar han sig presenter utöver det också ? Eller hade han tänkt sig kuvertavgift istället för presenter?

Svar på tråden Snålt bröllop