• cattus

Nybörjarvegetariskt?

Har efter min mammas bypass-operation insett att mera vegetarisk kost inte vore fel.
    Har läst lite om grundval av grönsaker men är inte speciellt förtjust i bönor, spenat, och linser tex.
    Tycker ofta när jag försökt att maten smakar "platt" och lite och är torr... 
    Fullkornsprodukter är ok, rotfrukter ok, majs, ärtor och tomat i originalformat är ok, men inte ihopmosade/mixade till röror. 
    Vill ha lite "sås" och smak. Vad funkar, hur? tål inte chili så jag kan inte dölja grönsakerna i det.

• Svar på tråden Nybörjarvegetariskt?
  • Lena

Gryta med kokosmjölk? Créme fraiche och örter som sås?

• cattus

Om man wokar och vill göra egen sås till (eftersom allt man köper innehåller chili, och massor av konstgjorda ämnen) vad gör man den av?

• Rani
    cattus skrev 2015-12-27 23:29:57 följande:

Om man wokar och vill göra egen sås till (eftersom allt man köper innehåller chili, och massor av konstgjorda ämnen) vad gör man den av?

Soya, sesamolja, ingefära, lime och lite honung tex

Eller så köper du hoisinsås och blandar i woken.

Har du testat sojabönor? Smakar inte som andra bönor då de inte är mjuka utan krispiga med lote stuns. Finns i frysdisken.
  • TantTitti

Jag är vegetarian och gillar inte heller bönor och linser särskilt mycket och är ofta lite lat när det gäller matlagning. Jag äter mest svamp och quorn- och sojaprodukter och grönsaker. Något enkelt är att byta ut köttbullar mot vegobullar, korv mot sojakorv och kyckling till qournfileer- eller bitar.

Det är också jätteenkelt att göra quorn- eller sojafärssås. Det är bara att bryna alla möjliga hackade grönsaker och quornfärs och tillsätta krossade tomater och lite soya, krydda med peppar och eventuellt ha i creme fraiche.

Svamplasagne är super ! Svampsås och spaghetti likaså. Chili zin carne är också gott !

Lycka till !

• elyse

Quorn är tacksamt som start för det är både gott i sig och väldigt lätt att marinera då det fullkomligt suger upp det man marinerar det med.

Ett tips är att kolla in spännande saker där man köper utländska produkter. Har du t.ex. testat vinbladsdolmar?

• Kartouche

Ett sätt att göra maten mindre "platt" tycker jag är att satsa på flera smårätter/tillbehör av olika smak och konsistens. Ha en blandning av både tillagade och färska grönsaker, matiga röror, såser och bröd till maten.

Kokboken "grönsaker" av Myllimäki tycker jag är toppen oavsett om man är vegetarian eller bara vill få större variation i sitt grönsaksätande, för den innehåller en väldigt stor bredd av rätter ur precis det perspektivet.

• Erica01

Lättlagade och goda vegetariska rätter finns i boken Mera vego och uppföljaren Ännu mera vego av Lisa Bjärbo och Sara Ask. De har barnfamiljen som målgrupp men jag tycker det är super för vuxna. Tack vare den äter vi mer vegetariskt och har hittat flera nya vardagsfavoriter.

Om du äter ägg är ju olika omeletter och paj bra mat som går att variera.

Sojabönor och haricots verts. Kanske även kikärtor kan falla i smaken? Linser kan man mixa i soppor.

Bakad eller stekt (skär ca 1 cm tjocka skivor och stek i valfri kryddning eller bara smör) rotselleri tycker jag är gott för att få nåt som inte är en kladdig röra.

Soppor och crepes förstås också. Olika pastasåser!

• cattus

Har hunnit testa lite olika rätter där jag bytt ut kött eller stora delar av köttet mot grönsaker.
    Sojabönorna är helt ok tycker jag att blanda med annan sallad, slinker liksom ned med det andra.

Grönsakssoppor gillar jag så där är det lättare att variera och smaksätta även att laga med kött/kyckling eller fisk i så att maken kan få det till, man behöver ju bara peta över det som kommer på min tallrik. Det är även lättare att minska på köttet, en kycklingfile räckte till 4 portioner soppa. Det är fanken så mycket billigare att äta vegetariskt. 

Haricot verts funkar bra, men kikärtor var inte alls gott. Har jordärtskockor och sötpotatis kvar att testa i kylen under helgen så jag måste googla lite och se vad man kan göra av dom som låter gott. Man är ju så van att äta kött med kolhydrat som tillbehör så det känns tankemässigt så konstigt att bara ha enbart kolhydrat. Grytor och röror till tex ris eller pasta eller soppa kan nog fungera bättre i början.

Använder väldigt ofta grädde i maten för att göra sås och redningar. Finns det något vegetariskt alternativ som ger den mjuka milda krämigheten?

• Itsmes

Ett tips är att kolla på lite mer åt det asiatiska köket för inspiration! Där är det inte så mycket "sallad" utan mat utan kött. Har heller inte ofta bönor i sallader, men istället för kött i en wok funkar det kanon. Eller i en pasta.

• cattus

Jag har testat runt lite men har bara kommit fram till att jag nog helst föredrar rotsaker. Oftast blir det någon soppa eller gryta. I grytan hamnar nästan alltid kött då min man inte gärna vill ha helvegetariskt, men jag tar då bara några få bitar och delar upp i riktigt små bitar och äter sedan mest grönsakerna istället. Då får jag i mig B12 också tänker jag då jag inte så gärna dricker mjölkprodukter eller ägg längre. Vissa mål blir helt vegetariska. Skönast är faktiskt att slippa så mycket processad mat.
    En fördel med fullkornsprodukter och rotfrukter är att man håller sig mätt fruktansvärt länge. Äter 3 mål om dagen numera och sällan några mellanmål, men jag känner mig nästan aldrig hungrig. Jag äter för att det är dax, bara för att man skall...
    Syns på vågen också. -1,5 kg sedan slutet på december nu. 
    Piggare känner jag mig också, trots vintermörket. 

Svar på tråden Nybörjarvegetariskt?