• ALLIEVERDO

Får barnen gå sina 15h på Allmän förskola när vi flyttar?

Hej,

Jag har precis blivit arbetslös så jag är ju automatiskt "ledig" nu när vi flyttar. Min man har ju tagit ledig också. Vi letar som tok efter barnvakt när vi ska köra möbler. så slog det oss att de har ju 15h de ska få gå på förskolan per vecka. Jag vet ju att man inte lämnar barnen i förskolan när man inte arbetar. Men de här 15h har man väl rätt till? Har man det även om min man även är ledig och hjälper till att flytta? Blir ju mycket lättare och säkrare för hela familjen än att ha med småttinganra när man kör och bär möbler.Då våra barnvakts möjligheter verkar bli otroligt svåra

• Svar på tråden Får barnen gå sina 15h på Allmän förskola när vi flyttar?
  • Dasha

i en kommun får barn till föräldralediga gå 15 tim i veckan, och barn till arbetslösa 10 tim i veckan.

i en annan kommun är det lika 15 tim i båda fall

• Jennie med ie
    Dasha skrev 2015-12-31 14:39:36 följande:

i en kommun får barn till föräldralediga gå 15 tim i veckan, och barn till arbetslösa 10 tim i veckan.

i en annan kommun är det lika 15 tim i båda fall

Minst 15 h har man rätt till som barn till föräldralediga eller aktivt arbetssökande (om den andra sammanboende föräldern har minst samma sysselsättningsgrad). Kommuner får erbjuda mer, inte mindre..
  • AnkiC

Är man f-ledig eller är arbetssökande har man rätt till barnomsorg minst 15 tim per vecka, även lov och detta gäller alla kommuner. Hävdar de nåt annat så hittar de på eller vet inte reglerna. Dock är det ju lite sent att komma med det nu mitt i jullovet då de redan planerat verksamheten för ett visst antal barn. Allmän förskola gäller endast om föräldern inte har någon sysselsättning alls. Alltså varken arbete, studier, a-kassa eller F-ledigt och då har man inte rätt till lovverksamhet. Allmän förskola är från 3 år och uppåt.

• Alexi
    AnkiC skrev 2016-01-01 02:02:07 följande:
    Är man f-ledig eller är arbetssökande har man rätt till barnomsorg minst 15 tim per vecka, även lov och detta gäller alla kommuner. Hävdar de nåt annat så hittar de på eller vet inte reglerna. Dock är det ju lite sent att komma med det nu mitt i jullovet då de redan planerat verksamheten för ett visst antal barn. Allmän förskola gäller endast om föräldern inte har någon sysselsättning alls. Alltså varken arbete, studier, a-kassa eller F-ledigt och då har man inte rätt till lovverksamhet. Allmän förskola är från 3 år och uppåt.
    Fast nej. Allmän förskola gäller alla barn, alla barn över 3 år får lägre avgift from 3 år just för att de då omfattas av 15 timmar gratis. du kan som förälder då välja att bara utnyttja de timmarna och då ha gratis förskola och då ha lediga lov.
  • AnkiC
    Alexi skrev 2016-01-01 10:26:01 följande:
    Fast nej. Allmän förskola gäller alla barn, alla barn över 3 år får lägre avgift from 3 år just för att de då omfattas av 15 timmar gratis. du kan som förälder då välja att bara utnyttja de timmarna och då ha gratis förskola och då ha lediga lov.
    Ja det stämmer att alla får reducerat pris men som F-ledig och arbetssökande har man rätt till lovverksamhet enligt skollagen och det gäller oavsett om kommunen tar ut avgift eller ej. Vissa kommuner gör skillnad på de olika placeringarna och tar ut avgift för F-lediga och arbetssökande.
  • Dasha

vänta nu, i mölndal står det klart och tydligt om 10 timmar för aktivt arbetssökande med barn i förskola, 0 timmar fritids.

AnkiC skrev 2016-01-01 02:02:07 följande:

• AnkiC
    Dasha skrev 2016-01-02 15:31:59 följande:

vänta nu, i mölndal står det klart och tydligt om 10 timmar för aktivt arbetssökande med barn i förskola, 0 timmar fritids.

Fritids har man inte rätt till men förskoleplats har man rätt till minst 15 timmar. Skriver de 10 timmar försöker de luras. De kanske föredrar 10-timmarsveckor men man har rätt till 15.
  • AnkiC
    Dasha skrev 2016-01-02 15:31:59 följande:

Gick in och läste på Mölndals kommuns sida och du har nog läst fel. Så här står det:

Förälder/vårdnadshavare är arbetslös
    Förskolebarn ett till fem år erbjuds plats 15 timmar per vecka och skolbarn 10 timmar per vecka.
  • Dasha
    AnkiC skrev 2016-01-02 18:55:55 följande:
    Gick in och läste på Mölndals kommuns sida och du har nog läst fel. Så här står det:

Förälder/vårdnadshavare är arbetslös
    Förskolebarn ett till fem år erbjuds plats 15 timmar per vecka och skolbarn 10 timmar per vecka.
    tack!

hur tolkar du dessa 10 timmar? är det 10 timmars fritids eller skolverksamhet (föskoleklass t.ex. utan fritis)?
  • AnkiC
    Dasha skrev 2016-01-03 13:37:16 följande:
    tack!

hur tolkar du dessa 10 timmar? är det 10 timmars fritids eller skolverksamhet (föskoleklass t.ex. utan fritis)?
    De erbjuder 10 timmar fritids per vecka för arbetssökande. Dvs utanför skoltid och förskoleklass.
  • Dasha
    AnkiC skrev 2016-01-03 20:20:30 följande:
    De erbjuder 10 timmar fritids per vecka för arbetssökande. Dvs utanför skoltid och förskoleklass.
    tack!
Svar på tråden Får barnen gå sina 15h på Allmän förskola när vi flyttar?