• Mango94

gravid kilon

Hej vill ha erfarenhet från er som gått upp minst 20kg under graviditeten, Hur lång tid tog det för er att komma tillbaka till start vikten? Jag har alltid varit lite smalare men lyckades gå upp massor under graviditeten.

• Svar på tråden gravid kilon
  • TreSolrosor
    Darimna skrev 2016-03-16 14:37:47 följande:

Allvarligt, menar ni före eller efter förlossningen? 

När ni räknar hur mycket ni gått upp alltså? Det mesta är ju bara barnet och vattnet...

Det intressanta är väl hur mycket som är kvar när barnet är ute. Inte vad man väger precis i slutet av graviditeten.. 

Vägde 58 innan jag blev gravid. Jag vägde 77 när jag kom till förlossningen, 72 när vi kom hem. Nere på 58 nu 6 mån senare.
  • Beya
    TreSolrosor skrev 2016-03-16 18:32:06 följande:
    Vägde 58 innan jag blev gravid. Jag vägde 77 när jag kom till förlossningen, 72 när vi kom hem. Nere på 58 nu 6 mån senare.
    Hur lyckades du med det?:) jag kämpar för att gå ner nu men har fortfarande 12kg kvar:(
  • Iowhannah
    Beya skrev 2016-03-16 20:17:54 följande:

Hur lyckades du med det?:) jag kämpar för att gå ner nu men har fortfarande 12kg kvar:(

När födde du?

Min son är fem månader och jag har också typ 10-12 kilo kvar till startvikt. Läste dock nånstans att en del upplever att man tappar ett kilo i veckan efter typ sex månader. Det vore nåt!
  • TreSolrosor
    Det har bara runnit av.. Har ätit som vanligt, men har helammat sen start om det kanske haft nån inverkan :) har haft tur! Va samma med de andra två barnen
  • Beya
    Iowhannah skrev 2016-03-16 20:22:20 följande:
    När födde du?

Min son är fem månader och jag har också typ 10-12 kilo kvar till startvikt. Läste dock nånstans att en del upplever att man tappar ett kilo i veckan efter typ sex månader. Det vore nåt!
    För tre månader sedan då det är ju inte så längesedan. Men det är frustrerande när inga byxor passar så jag får gå omkring med mammabyxor. Tycker ju att jag är nyttig i veckorna iaf ändå händer inget. Har precis slutat amma också så nu blir det väl ännu svårare...
  • Darimna
    Det är ju väldigt olika, det är olika vad man lagrar, en del lagrar bara vatten och då rinner det mesta av på några veckor eller ett par månader utan att man behöver göra ett dugg.
  • Beya
    Darimna skrev 2016-03-17 06:46:00 följande:
    Det är ju väldigt olika, det är olika vad man lagrar, en del lagrar bara vatten och då rinner det mesta av på några veckor eller ett par månader utan att man behöver göra ett dugg.
    Ja det är väl inte rättvist det där.. Har uppenbarligen bara lagt på mig en massa fett. Känns deppigt..
  • Rani

Jag gick upp 20 kg under båda mina graviditeter. Nu är yngsta 7 månader och jag väger som innan barnen. Men då har jag jobbat för det, det gick inte av sig själv. Efter flrstabarnet gick jag inte riktigt ner allt så den här gången bestämde jag mig för att göra ett krafttag.

• Fjällsippa

Jag gick upp 20 kg efter inskrivningen då jag visserligen vägde ca 4 kg mer än normalt. Jag har nu 9 månader senare gått ner ca 30 kg och väger alltså ca 6 kg mindre än vad jag brukade innan jag blev gravid. Jag vet inte varför jag har gått ner så mycket, har inte gjort något speciellt. Ammar inte längre.

• Beya
    Rani skrev 2016-03-19 14:52:40 följande:

Jag gick upp 20 kg under båda mina graviditeter. Nu är yngsta 7 månader och jag väger som innan barnen. Men då har jag jobbat för det, det gick inte av sig själv. Efter flrstabarnet gick jag inte riktigt ner allt så den här gången bestämde jag mig för att göra ett krafttag.

Hur gjorde du då?
  • Darimna
    Fjällsippa skrev 2016-03-19 15:35:48 följande:

Jag gick upp 20 kg efter inskrivningen då jag visserligen vägde ca 4 kg mer än normalt. Jag har nu 9 månader senare gått ner ca 30 kg och väger alltså ca 6 kg mindre än vad jag brukade innan jag blev gravid. Jag vet inte varför jag har gått ner så mycket, har inte gjort något speciellt. Ammar inte längre.

Men då räknar du alltså in barnet och vattnet i de där 20?

I så fall är det inte ett dugg konstigt. För mig var 22kg bara barn och vättska. Som var borta ett par veckor efter förlossningen

• emdan

Tog ca 5 månader att gå ner de 17 kg jag gått på mig under graviditeten. Gick ner 6kg direkt efter förlossningen men sedan stod det helt still under tiden jag ammade och när jag slutade helamma vid 4 månader så tog det bara 5 veckor för 11kg att försvinna utan att jag ens försökte.

• Sophie13

Jag gick visserligen inte upp 20 kg men 16-17 ungefär. Vägde 59 innan jag blev gravid (vilket jag vägt senaste 10 åren), precis innan förlossningen vägde jag runt 76 kg. Tror jag hade gått ner till runt 69 kg ngn månad senare och sen ytterligare 7-8 månader vägde jag 57 kg. Rörde på mig rätt mycket, hade en bebis som knappt som dagtid så jag kunde själv aldrig riktigt vila (dvs sitta still/ligga ner). Åt annars som vanligt samt promenerade varje dag, ingen annan träning.

• Fjällsippa
    Darimna skrev 2016-03-21 10:05:30 följande:

Men då räknar du alltså in barnet och vattnet i de där 20?

I så fall är det inte ett dugg konstigt. För mig var 22kg bara barn och vättska. Som var borta ett par veckor efter förlossningen

Det är klart jag gör, gör inte alla det? Hur ska man annars kunna veta vad som är barn, vätska resp fett, muskler? Vad jag menar är att jag vet inte varför jag väger mindre nu än jag gjorde innan jag blev gravid. För då had jag inte en massa barn, vätska eller särskilt mycket fett.
  • Darimna
    Fjällsippa skrev 2016-03-21 16:28:24 följande:
    Det är klart jag gör, gör inte alla det? Hur ska man annars kunna veta vad som är barn, vätska resp fett, muskler? Vad jag menar är att jag vet inte varför jag väger mindre nu än jag gjorde innan jag blev gravid. För då had jag inte en massa barn, vätska eller särskilt mycket fett.

Jo, alla verkar göra det. Det är det jag tycker är så konstigt.

Det är ju jättelätt att veta. Det som försvinner i samband med förlossningen är ju det som hör till barnet. Alltså inte kilon du lagt på dig utan bara själva barnet.

Så himla konstigt tycker jag att säga att man "lyckats" gå ner 10 kilo när det egentligen bara är vad som kom ut när man födde liksom. 

Jag tycker det är fullständigt irrelevant vad man väger precis innan förlossningen, det är ju vad man väger EFTER man kommit hem från bb som säger hur mycket man gått upp av graviditeten. Eftersom det verkar skilja enormt mycket från person till person hur mycket som försvinner vid förlossningen- bara här i tråden från 6kg till 22kg. Så vikten före förlossningen säger ju inte ett dugg om hur mycket din kropp lagt på sig. 

Eller hur?

• Fjällsippa
    Darimna skrev 2016-03-21 18:32:43 följande:

Jo, alla verkar göra det. Det är det jag tycker är så konstigt.

Det är ju jättelätt att veta. Det som försvinner i samband med förlossningen är ju det som hör till barnet. Alltså inte kilon du lagt på dig utan bara själva barnet.

Så himla konstigt tycker jag att säga att man "lyckats" gå ner 10 kilo när det egentligen bara är vad som kom ut när man födde liksom. 

Jag tycker det är fullständigt irrelevant vad man väger precis innan förlossningen, det är ju vad man väger EFTER man kommit hem från bb som säger hur mycket man gått upp av graviditeten. Eftersom det verkar skilja enormt mycket från person till person hur mycket som försvinner vid förlossningen- bara här i tråden från 6kg till 22kg. Så vikten före förlossningen säger ju inte ett dugg om hur mycket din kropp lagt på sig. 

Eller hur?

På sätt och vis. Jag håller med dig om att vikten före förlossningen inte säger något om hur mycket kroppen lagt på sig om du menar i fett.

Men precis som du skriver, så skiljer det sig ju på hur snabbt man blir av med vätskan i kroppen, så när ska man väga sig menar du? Efter man kommer hem från BB? En del åker hem efter 6 timmar, andra efter ett par dagar och vissa behöver stanna veckor. Så en vikt hemma när man kommer hem från BB tycker jag är mer irrelevant än den innan förlossningen. Jag gick ner 1-2 kg om dagen första veckorna. Men det var ju vätskan jag samlat på mig. Så egentligen är hela diskussionen rätt irrelevant eftersom en siffra inte säger så mycket om innehållet. Alla tappar inte lika mycket muskelmassa eller samlar på sig lika mycket vätska exempelvis.
  • TAN

Har tre barn.. Gått upp ca 23 kg med alla med utgångsvikt ca 56 kg..

Första barnet hade jag gått ner till 52 kg efter va 8 veckor

Andra barnet tog det ca 12 veckor innan startvikt

Nu är dottern bara 12 veckor än men kommer i alla kläder så gissar att jag i alla fall närmar mig startvikten:) har ingen våg hemma!

Svar på tråden gravid kilon