• nnnnnnnn

Föräldraledighet och föräldrapenning: Nu kommer det ett scenario att sätta sig in i och rösta, för de som orkar!

Scenario - inspirerat av verkligheten:

En man och en kvinna får ett barn. De bestämmer att kvinnan ska vara hemma 1,5 år och mannen ska under denna tid arbeta 80% och vara ledig varje fredag.
    Kvinnan lön är inte så enormt mycket större än mannens lön, att de skulle tjäna på att hon tog ut det mesta av SGI-dagarna.

Nu funderar de på 2 olika alternativ:

1) Mannen tar ut 1 FP-dag varje vecka.
    Kvinnan tar ut 5 FP-dagar varje vecka.
    När 1,5 år gått har mannen tagit ut ca 70 dagar (varje fredag förutom under semestern).
    Kvinnan har tagit ut ca 350 dagar (5 dagar varje vecka förutom under semestern). 
    Alla SGI-dagarna är slut. Mannen tog ca 70 av dem, kvinnan tog resten.

2) Mannen tar ut 3 FP-dagar varje vecka under första året (fre+lör+ sön) och 2 FP-dagar varje vecka under andra halvåret (fre+lör). 
    Kvinnan tar ut 5 FP-dagar varje vecka under sista halvåret, när barnet fyllt 1 år, av dessa dagar är ca 20 lågnivådagar. Under barnets första år tar hon ut 2-3 FP-dagar/vecka.
    När 1,5 år gått har mannen tagit ut ca 210 dagar (tar även semester till 80% och fortsätter ta ut FP varje fre+lör + sön ).
    Kvinnan har tagit ca 210 dagar (ej under semestern).
    Alla SGI-dagarna är slut. Mannen tog hälften av dem, kvinnan tog andra halvan.

Om du inte vill/orkar/kan svara så går det bra att låta bli!

Min fråga är hur tycker du att de bör ta ut sin FP och varför?

De bör dela på jämnt FP för ekonomins skull.Eftersom de tog hälften av SGI-dagarna vars och barnet är fött så att de får ut jämställdhetsbonus, så tjänar de 13 500 kr på att få ut denna bonus. Eftersom kvinnan inte har så extremt mycket högre lön än mannen, kommer de att tjäna på att dela lika. Tycker du att det BARA är ekonomin som spelar någon roll i detta scenario, så röstar du på detta alternativet.
    De bör dela på jämnt FP för både ekonomins och statistikens skull.Samma som alternativ 1 men med tillägget om statistiken. Om statistiken från FK visar att fler män tar ut alla sina SGI-dagar så innebär det att det årligen kommer rapporter om att män tar ut mer och mer FP. Om du tror att detta kommer ge positiva effekter tex att det blir mer socialt accepterat på jobbet att ta ut FL eller att män kommer att ta ut mer FP för att de ser i tidningarna/på TV att andra gör det - rösta på detta alternativet.
    De bör ta ut FP för de dagarna de är lediga från jobbet. Varför ska man luras och ge sken av att man är hemma lika, när mannen inte är hemma en enda ensam dag med barnet och kvinnan är hemma 1,5 år heltid? Tycker du detta eller något liknande så röstar du på detta alternativet!

Kommentera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föräldraledighet och föräldrapenning: Nu kommer det ett scenario att sätta sig in i och rösta, för de som orkar!
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-08-12 19:34:24 följande:

Arbetssökande har rätt till semester. Studerande har inte samma regler där för SGI-skydd.

Ok så då går det inte att göra så om jag studerat på vårterminen och inte ska studera efter sommaren utan då måste jag ta fem dagar i veckan som jag tidigare tänkt för att skydda sgi? Men om jag studerar efter sommaren också så är väl sgi skyddad över sommarlovet så jag inte behöver ta ut fp då? Jag har tänkt studera på halvfart under nästa vår och eventuellt nästa höst också och har hört att det ska räcka med halvfart för att skydda SGI även om SGI:n är baserad på heltid.
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2016-08-12 19:45:53 följande:
    Ok så då går det inte att göra så om jag studerat på vårterminen och inte ska studera efter sommaren utan då måste jag ta fem dagar i veckan som jag tidigare tänkt för att skydda sgi? Men om jag studerar efter sommaren också så är väl sgi skyddad över sommarlovet så jag inte behöver ta ut fp då? Jag har tänkt studera på halvfart under nästa vår och eventuellt nästa höst också och har hört att det ska räcka med halvfart för att skydda SGI även om SGI:n är baserad på heltid.

Det ska räcka med halvfart, inom egna arbetsområdet om man inte tar CSN.
    Tar man CSN (bidraget räcker) så är det OK med vilka studier som helst på 50%.

Sen har ALLA rätt till 5 veckors semester, så under 5 veckor varje år behöver man inte skydda sin SGI. Man kan alltså låta bli att både plugga, ta ut FP och jobba under 5 veckor. Men man bör ringa FK och informera om detta i förväg, samt skriva upp allting (vem man pratade med och när osv) så man är beredd om de granskar en.

• Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2016-08-15 11:27:57 följande:

Det ska räcka med halvfart, inom egna arbetsområdet om man inte tar CSN.

Tar man CSN (bidraget räcker) så är det OK med vilka studier som helst på 50%.

Sen har ALLA rätt till 5 veckors semester, så under 5 veckor varje år behöver man inte skydda sin SGI. Man kan alltså låta bli att både plugga, ta ut FP och jobba under 5 veckor. Men man bör ringa FK och informera om detta i förväg, samt skriva upp allting (vem man pratade med och när osv) så man är beredd om de granskar en.

Ok tack så mycket!
  • Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-15 11:27:57 följande:

Enligt vilken regel då?
  • nnnnnnnn
    Alexi skrev 2016-08-15 21:59:49 följande:
    Enligt vilken regel då?
    Enligt semesterlagen, fast om man lusläser den så står det bara att den gäller för arbetstagare, så de som är FL från ett arbete har denna möjligheten, men de som inte har ett arbete har inte garanterat att få någon semester.

Men det har blivit mjukare, även om man är arbetslös, sjukskriven eller pluggar och inte är studieledig från ett arbete, utan pluggar för att kunna få ett arbete - så har de släppt lite på att man inte har rätt till semester. Många vuxenutbildningar har stängt 4-5 veckor för att alla ska kunna få lite semester.
    Det finns även exempel på att man fått lov att ta semester från sin sjukskrivning.

Jag har ringt FK och frågat hur det är när man är FL och det svaret jag fick var att FK anser att ALLA människor har rätt till 5 veckors semester per år, precis som om man arbetat. Så har man råd att ta ut 5 veckor utan FP var detta helt OK enligt deras regler. Men att de ville att dessa veckor skulle sitta ihop och vara förlagda på sommaren (inte hålla på och dutta ut lite dagar här och där, sen påstå att det var planerade semesterdagar), vilket de har rätt att kräva.

Jag har också skrivit att man BÖR verkligen kontakt FK och berätta att man har planerat att göra detta, så att det inte kommer surt efteråt...
  • Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 10:22:12 följande:
    Enligt semesterlagen, fast om man lusläser den så står det bara att den gäller för arbetstagare, så de som är FL från ett arbete har denna möjligheten, men de som inte har ett arbete har inte garanterat att få någon semester.

Men det har blivit mjukare, även om man är arbetslös, sjukskriven eller pluggar och inte är studieledig från ett arbete, utan pluggar för att kunna få ett arbete - så har de släppt lite på att man inte har rätt till semester. Många vuxenutbildningar har stängt 4-5 veckor för att alla ska kunna få lite semester.
    Det finns även exempel på att man fått lov att ta semester från sin sjukskrivning.

Jag har ringt FK och frågat hur det är när man är FL och det svaret jag fick var att FK anser att ALLA människor har rätt till 5 veckors semester per år, precis som om man arbetat. Så har man råd att ta ut 5 veckor utan FP var detta helt OK enligt deras regler. Men att de ville att dessa veckor skulle sitta ihop och vara förlagda på sommaren (inte hålla på och dutta ut lite dagar här och där, sen påstå att det var planerade semesterdagar), vilket de har rätt att kräva.

Jag har också skrivit att man BÖR verkligen kontakt FK och berätta att man har planerat att göra detta, så att det inte kommer surt efteråt...
    Fast det är ju en sak att ha rätt till semester och en annan sak att ha rätt att behålla sin SGI när man tar den semestern. i inlägg 20 länkar jag till en dom från HFD, har du läst den?
  • nnnnnnnn
    Alexi skrev 2016-08-16 10:37:02 följande:
    Fast det är ju en sak att ha rätt till semester och en annan sak att ha rätt att behålla sin SGI när man tar den semestern. i inlägg 20 länkar jag till en dom från HFD, har du läst den?
    Den länken fungerar inte.

Och jag hänvisar ändå till att FK godkänt detta för mej flera år. Och de har granskat mej många gånger, utan att hitta något att anmärka på. Men jag har ringt dem och berättat hur jag tar ut min FP och sedan när de ringt för att de granskat mej, så har jag berättat igen hur jag gjort. Inga problem alls!
  • nnnnnnnn

Granskningarna har gällt just SGI. Om denna ska sänkas eller behållas. Och jag har såklart fått behålla min höga SGI... Annars vore tipset rätt kasst!

De har tydligen reagerat på att jag inte jobbar heltid, sedan ca 10 år tillbaka, men ändå har kvar min höga SGI (trots att vi delar jämt på SGI-dagarna, så min man har inte skrivit över sina dagar till mej)...
    De sa att det var väldigt ovanligt att man kan vara ledig på deltid så länge utan att man förlorar sin SGI.
    Tydligen så är folk bara hemma, utan att skydda sin SGI. Märkligt...

• Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 10:39:46 följande:

Och jag hänvisar ändå till att FK godkänt detta för mej flera år. Och de har granskat mej många gånger, utan att hitta något att anmärka på. Men jag har ringt dem och berättat hur jag tar ut min FP och sedan när de ringt för att de granskat mej, så har jag berättat igen hur jag gjort. Inga problem alls!
    Så här skriver HFD:

Vid arbetslöshet har det författningsreglerade SGI-skyddet utvidgats i praxis. Det

har godtagits att en försäkrad får behålla sitt SGI-skydd under kortare tid då han

eller hon gjort ett avbrott i pågående arbetssökande på grund av semester (jfr

FÖD 1986:27 och RÅ 2003 ref. 93). Detta utvidgade SGI-skydd har också ansetts

omfatta situationen när en försäkrad tagit semester i direkt anslutning till en

kortare sjukperiod, respektive en sex veckor lång föräldraledighet, som infallit

under pågående arbetslöshet (se RÅ 2010ref.107 och HFD2012 ref.3).

Det författningsreglerade SGI-skyddet har således i praxis utvidgats på det sättet

att det har godtagits att en försäkrad får behålla sitt SGI-skydd under kortare tid då

han eller hon har gjort ett avbrott i pågående arbetssökande på grund av semester.

Enligt Högsta förvaltningsdomstolens mening saknas dock skäl att låta detta

utvidgade SGI-skydd omfatta andra än arbetssökande.

AA var inte arbetssökande under den aktuella perioden och det har i målet inte heller

fram kommit att någon annan grund för SGI-skydd förelåg under denna tid.

www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%C3%B6randen/2014/Februari/2048-13.pdf

• Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 10:39:46 följande:

Men det gäller alltså inte alla, det är det som är poängen med att jag länkar till HFDs dom. Det är väldigt vanskligt att du uttalar dig som att det gäller alla, för det är ju rätt synd om någon får felaktig info och förlorar sin SGI pga det.

• Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 10:42:22 följande:
    Granskningarna har gällt just SGI. Om denna ska sänkas eller behållas. Och jag har såklart fått behålla min höga SGI... Annars vore tipset rätt kasst!

De har tydligen reagerat på att jag inte jobbar heltid, sedan ca 10 år tillbaka, men ändå har kvar min höga SGI (trots att vi delar jämt på SGI-dagarna, så min man har inte skrivit över sina dagar till mej)...
    De sa att det var väldigt ovanligt att man kan vara ledig på deltid så länge utan att man förlorar sin SGI.
    Man kan ju faktiskt bestämma sig för att offra sin SGI. Jag jobbar deltid men skyddar inte min SGI längre. Det är ju ett aktivt val jag gjort.

• Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 10:42:22 följande:

Men jag fattar inte. Har du varit föräldraledig på heltid med barn över ett år och låtit bli att ta ut fp 5 veckor på sommaren och ändå behållit din SGI??
  • nnnnnnnn
    Alexi skrev 2016-08-16 11:44:14 följande:
    Men jag fattar inte. Har du varit föräldraledig på heltid med barn över ett år och låtit bli att ta ut fp 5 veckor på sommaren och ändå behållit din SGI??

Ja.

Som jag skrivit så många gånger förut:

FK själva har sagt att ALLA har rätt till semester 5 veckor/år. Så man får lov att ta ut semester 5 veckor/år = ej ta ut FP under denna perioden. Men de tyckte att man skulle ringa dem och berätta hur man planerat ledigheten, så att de vet om tankarna bakom att göra ett uppehåll i uttag av FP.

Med sista barnet var jag hemma heltid 1 år utan att ta ut FP.
    Sen var jag hemma 0,5 år heltid och tog ut 5 dagar/vecka, förutom 5 veckor under sommaren då jag inte tog ut någon FP alls (efter samråd med FK). Då gjorde jag av med ca 120 SGI-dagar.
    Sen jobbade jag halvtid och tog ut 2,5 SGI-dag/vecka under 1 år, förutom 5 veckor under sommaren då jag inte tog ut någon FP alls (efter samråd med FK.) Då gjorde jag av med ca 120 FP-dagar till. Så när barnet 2,5 år hade jag använt  240 FP-dagar och varit hemma heltid under 1,5 år och jobbat halvtid under 1 år.

Sen att jag tog ut de sista dagarna på ett äldre syskon (ca 100 dagar) så att jag bara hade tagit ut ca 140 dagar på yngsta barnet och därmed har över 100 dagar kvar att ta ut, det är ju bara en bonus!
    Så nu när barnet är över 3 år har jag ändå gott om dagar kvar och ska jobba ca 80 % under några år, det känns lyxigt.
    Sen är vi inte så noga med lågnivådagarna, vi har pratat om att jag ska få några av dem, så jag kan jobba lite mindre något längre än SGI-dagarna och mina egna lågnivådagar räcker till. Maken har mer flexibelt arbete och är hemma lite då och då iallafall.

• nnnnnnnn
    Alexi skrev 2016-08-16 11:43:23 följande:
    Man kan ju faktiskt bestämma sig för att offra sin SGI. Jag jobbar deltid men skyddar inte min SGI längre. Det är ju ett aktivt val jag gjort.

Jo, men tydligen så är det många som bara jobbar deltid utan att tänka över vilka konsekvenser det får för dem.
    Det sa iallafall FK när de granskade mej.

Och jag vet bekanta som sagt: Vi behöver ju inte pengarna så jag tar bara 2 dagar/vecka för att få lite fickpengar. Men jag har massor med föräldradagar kvar, då min partner skrivit över alla sina dagar (utom 90) på mej.

Jag påpekade såklart att SGI inte är skyddat, men det var inte intressant att diskutera.

Men den dagen SGI sänktes och dagarna blev i princip värdelösa (40% av 80% av en lön är inte mycket... Då får man ut ca 32% av heltidslönen om man tar ut 7 dagar/vecka), så ringde hon och beklagade sig över att dagarna blivit värdelösa.

• nnnnnnnn

Förresten - kan fler rösta? Eller går det inte längre? Är tråden för gammal?
    Det är inte många svar, vore intressant att veta vad ni tycker...

• Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 12:32:49 följande:

Ja.

Som jag skrivit så många gånger förut:

FK själva har sagt att ALLA har rätt till semester 5 veckor/år. Så man får lov att ta ut semester 5 veckor/år = ej ta ut FP under denna perioden. Men de tyckte att man skulle ringa dem och berätta hur man planerat ledigheten, så att de vet om tankarna bakom att göra ett uppehåll i uttag av FP.

Med sista barnet var jag hemma heltid 1 år utan att ta ut FP.
    Sen var jag hemma 0,5 år heltid och tog ut 5 dagar/vecka, förutom 5 veckor under sommaren då jag inte tog ut någon FP alls (efter samråd med FK). Då gjorde jag av med ca 120 SGI-dagar.
    Sen jobbade jag halvtid och tog ut 2,5 SGI-dag/vecka under 1 år, förutom 5 veckor under sommaren då jag inte tog ut någon FP alls (efter samråd med FK.) Då gjorde jag av med ca 120 FP-dagar till. Så när barnet 2,5 år hade jag använt  240 FP-dagar och varit hemma heltid under 1,5 år och jobbat halvtid under 1 år.

Sen att jag tog ut de sista dagarna på ett äldre syskon (ca 100 dagar) så att jag bara hade tagit ut ca 140 dagar på yngsta barnet och därmed har över 100 dagar kvar att ta ut, det är ju bara en bonus!
    Så nu när barnet är över 3 år har jag ändå gott om dagar kvar och ska jobba ca 80 % under några år, det känns lyxigt.
    Sen är vi inte så noga med lågnivådagarna, vi har pratat om att jag ska få några av dem, så jag kan jobba lite mindre något längre än SGI-dagarna och mina egna lågnivådagar räcker till. Maken har mer flexibelt arbete och är hemma lite då och då iallafall.

Fast det är faktiskt väldigt märklig tillämpning. Ja, semester ska jämställas med arbete när det gäller SGI-skydd. Men samtidigt så är kravet på SGI-skydd för den som är helt föräldraledig med barn över ett år att man tar ut minst fem dagar fp per vecka. Och många föräldralediga får nollad SGI just pga glapp i det uttaget, även för kort tid. Så det känns väldigt märkligt att de uttryckt sig så till dig eftersom det inte är något de går ut med såsom gällande generellt.
  • Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 12:38:17 följande:
    Jo, men tydligen så är det många som bara jobbar deltid utan att tänka över vilka konsekvenser det får för dem.
    Det sa iallafall FK när de granskade mej.

Och jag vet bekanta som sagt: Vi behöver ju inte pengarna så jag tar bara 2 dagar/vecka för att få lite fickpengar. Men jag har massor med föräldradagar kvar, då min partner skrivit över alla sina dagar (utom 90) på mej.

Jag påpekade såklart att SGI inte är skyddat, men det var inte intressant att diskutera.

Men den dagen SGI sänktes och dagarna blev i princip värdelösa (40% av 80% av en lön är inte mycket... Då får man ut ca 32% av heltidslönen om man tar ut 7 dagar/vecka), så ringde hon och beklagade sig över att dagarna blivit värdelösa.

Jo jag vet att det är så. Jag kan reglerna om SGI så jag har gjort väldigt medvetna beslut hela vägen. Men jag vet också väldigt väl att alla inte gör det.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-08-16 13:21:54 följande:

Fast det är faktiskt väldigt märklig tillämpning. Ja, semester ska jämställas med arbete när det gäller SGI-skydd. Men samtidigt så är kravet på SGI-skydd för den som är helt föräldraledig med barn över ett år att man tar ut minst fem dagar fp per vecka. Och många föräldralediga får nollad SGI just pga glapp i det uttaget, även för kort tid. Så det känns väldigt märkligt att de uttryckt sig så till dig eftersom det inte är något de går ut med såsom gällande generellt.

Ja det är konstigt att man inte hittar något på deras hemsida om detta ifall det nu ska gälla generellt, men det kanske finns någonstans om man letar. Tycker t ex att de skyltar dåligt med info om tremånadersregeln samt sgi-skydd vid studier inom eget yrkesområde dvs utan att ta CSN - fick leta en hel del.
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2016-08-16 14:08:19 följande:
    Ja det är konstigt att man inte hittar något på deras hemsida om detta ifall det nu ska gälla generellt, men det kanske finns någonstans om man letar. Tycker t ex att de skyltar dåligt med info om tremånadersregeln samt sgi-skydd vid studier inom eget yrkesområde dvs utan att ta CSN - fick leta en hel del.
    Man får läsa vägledningen om man vill ha bäst info.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-08-16 14:23:54 följande:

Man får läsa vägledningen om man vill ha bäst info.

Yes, det har jag gjort - jag menar bara att jag upplever att åtminstone vad gäller föräldraledighet och tjänstledighet för studier måste man verkligen själv ha tid och läsförståelse nog för att hitta och förstå vilka regler som gäller för SGI, så jag undrar ibland om politikerna verkligen menar att myndigheterna är till för befolkningen, eller tvärtom.

Många regler hade de kunnat skylta med mycket tydligare - även till sin egen personal om det nu är så att myndigheterna ska se till att folk får det som politikerna beslutat att de har rätt till - regeln om att man har rätt behålla SGI även utan att ta CSN om man studerar inom eget yrkesområde fick jag själv upplysa min lokala FK-handläggare om när jag gick dit för att få hjälp med en blankett. Hon hann skrämma mig rätt rejält innan hon på min begäran ringde upp huvudkontoret för att fråga. Under tiden hann hon med att snäsa åt mig att sluta pilla på mobilen, och blev så snopen när jag sa att jamen jag vill ju visa dig här på er egen hemsida var jag har hittat den regeln så du ska veta vad du ska fråga om. Jaja, det är säkert jäkligt otacksamt att jobba på FK, men de påstår sig att jobbat med klarspråksanpassning av sin hemsida och det tycker jag inte märks tillräckligt.
Svar på tråden Föräldraledighet och föräldrapenning: Nu kommer det ett scenario att sätta sig in i och rösta, för de som orkar!