• Piela

Problemfrukostar

Min stora kille 6 år är ingen frukostmänniska tidigt på morgonen. Han har alltid ätit dåligt på morgonen (vardag) och tar väldigt lång tid på sig med långa dröm-pauser och alltförmycket trams och lek. Han har dålig aptit om han inte får sockrade alternativ eller stekt korv. Ja vi har provat korv när vi var boende utomlands och allergialternativen saknades. Han är Mjölkprotein-, soja- och äggallergiker. Han får gröt/ macka eller havregurt/macka men jag får oftast ta bort maten innan han ätit upp (var. Han sitter vi bordet ca 40min på frukosten.

Är det någon här som kan ge några tips på att förbättra matsituationen för honom, lillebror (3) och mig som mamma?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-26 20:45
    Jag får även mata honom ibland för att han ska få i sig lite. Det är Ok med honom. Dock tycker jag att det vore bättre om han själv åt.
  • Svar på tråden Problemfrukostar
  • Kerubmamman

Äter han sämre överlag nu i den här perioden? Har han gått ned i vikt? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Pastella

Jag har en 4årig mp och äggallergiker som inte heller är pigg på frukost, eller mat överhuvudtaget. Räddningen för oss har blivit Oatleys drickyoghurt. Vi stoppar i ett festligt sugrör för att det ska bli lite roligare.
    Det är ju ingen maffig frukost men bättre än alternativet som är inget.

• Piela

Pastella: Jo den gillar han... och mamman är lite för snål att köpa den till vardags. Dom är ju tokdyra. Min kille älskar sötad Oatleys havregurt men ogillar den naturella. Jag gillar inte att ge bara sötade alternativ men hur ska man göra när den naturella smakar som den gör. Inte ens jag gillar den ju! Men smothie på Havremjölk, banan och Hallon/blåbär eller likn bär, blir jättesöt och god och den gillar min kille när jag gör den till fikat. Jag har testat (för några år sedan med havregryn och någon torkad frukt, aprikos tror jag. Mixades och blev gott

• Piela

Kerubmamman: Han har inte gått ner i vikt men väger lite. Lillebror som är tre år yngre (adopterade bröder) väger bara omkring 2 kg mindre än storebror. Helt olika kroppsform på dem båda.

• Pastella
    Piela skrev 2016-01-26 22:02:37 följande:

Pastella: Jo den gillar han... och mamman är lite för snål att köpa den till vardags. Dom är ju tokdyra. Min kille älskar sötad Oatleys havregurt men ogillar den naturella. Jag gillar inte att ge bara sötade alternativ men hur ska man göra när den naturella smakar som den gör. Inte ens jag gillar den ju! Men smothie på Havremjölk, banan och Hallon/blåbär eller likn bär, blir jättesöt och god och den gillar min kille när jag gör den till fikat. Jag har testat (för några år sedan med havregryn och någon torkad frukt, aprikos tror jag. Mixades och blev gott

Jo jag håller med(både om priset och smaken på naturell) men det är ju inte lätt att hitta alternativ.
    Har vi tid så går pannkakor gärna ner men det är ju bara vetemjöl och bakpulver i dem så det är ju inte heller näringsrikt.
    Jag har också lyckats få till nån god smoothie i land men han vägrar smaka, han har väl för dålig erfarenhet..
  • Piela

Pastella: Tråkigt att höra att han inte vill smaka. Till och med jag tycker att havremjölkssmoothie är riktigt god och fördelen är ju att den blir söt och god även utan tillsatt socker.

• Hanky Panky

Alltså förlåt för lite OT nu... men när jag läste rubriken fick jag det till problemfru kostar Haha! Det var ju något helt annat än vad tråden handlar om!

• nnnnnnnn
    Piela skrev 2016-01-26 22:02:37 följande:

Här kommer superspararens knep - den med mangosmak finns på 1-litersförpackning. Men mina ville ha den i "rätt förpackning" så jag diskade småflaskorna och fyllde på! Om man dricker i glas så luktar det så mkt havre att man känner smaken tydligare, så den är godare med sugrör från småflaska.
    Men det är samma dryck!
  • cosinus

Alla barn vill inte äta frukost. Min tvåa har aldrig velat ha frukost och hemma på helgerna kan han lätt klara sig till lunch utan frukost.

Han har aldrig velat ha med frukt till skolan heller. En ovanligt bra morgon äter han en klämmacka (alltså två rostbröd med ost och skinka mellan i mackjärn). En dålig äter han en halv prickmacka (vasa frukost) utan något pålägg alls. Men han aldrig att han säger att han skulle behöva ha med frukt eller annat före lunch.

Lillebror äter oftast en rostmacka utan något alls på. Storasyster äter oftast en rostmacka men iaf pålägg och lillasyster äter rejäl frukost. Storasyster och lillebror tar med frukt till skolan.

• Fru Ve

Min 8-åring äter ofta dålig frukost hemma och har svårt att få i sig. Men vi skickar alltid med en smörgås och en frukt han kan äta på första rasten vid kl 9. Han är då hungrig och vill äta. Vi slipper dessutom tjata om frukost. Så det är smidigt tycker jag. Får ni skicka med smörgås till förskoleklassen TS så prova det, och strunta i frukost hemma om han äter minimalt.

• Piela

Tack för alla inspirerande svar! Jag har fått många tankar och nya ideer och även lite bättre förståelse för hans brist på matsug tidigt på morgonen!

Svar på tråden Problemfrukostar