• jordgubbskräm85

Gravid 35+6,bebis väger 1900gr

Hej!!

Varit på andra tillväxtultraljudet idag,och de har bedömt att bebisen väger runt 1900gr,alltså tillväxthämmande med 30%.allt annat verkar ju fungera bra,flöde i navelsträngen,hjärtljud,han rör på sig(dock är mycket lugnare än min första under hela graviditeten).vill egentligen höra om era erfarenheter med tillväxthämmande barn,är sjuk orolig och vet inte hur jag ska göra så att han ska bli större,för jag förstår inte varför är han så liten om allt är ok

• Svar på tråden Gravid 35+6,bebis väger 1900gr
  • jordgubbskräm85

[quote=76341283][quote-nick]MeMon skrev 2016-02-15 17:21:29 följande:[/quote-nick]

Hej!

Jag är i exakt samma sits. Varit på tre tillväxtultraljud varav den sista visade på 28% tillväxthämmad. Alla flöden etc ser bra ut så har inte fått nån förklaring. Vecka 33 nu och sjukskriven och så orolig att det ska vara nåt mer allvarligt fel på bebis :( Nytt tul på fredag och gör flödesmätningar varje vecka.

TS, har du fått nån förklaring/trolig orsak till tillväxthämningen? Är det prat om kejsarsnitt för dig?

[/

Ja jag har redan fått tid för ett planerad snitt 8/3,men ingen riktig förklaring till varför är han så liten,dom verkar inte vara oroliga och säger bara att vissa barn blir mindre av någon anledning.jag är verkligen nojjig för jag äter rätt,så alla blodvärde ligger bra,jag går upp i vikt som jag ska.förstår inte vad som kan vara fel.är jätterädd att han mår inte bra

• Zoey83

Min erfarenhet av RUL är att det stämmer. Har varit på dem med nr.2 och nr.3.

Tvåan var det bara frågan om ca -9 % på slutet.

Men med trean kom han upp i -15%, det tyckte läkaren var maxet, han sa att blir han mer minus än så är det bättre för honom att komma ut (genom igångsättning i v.36), då kan han amma och gå upp i vikt normalt.

Men han stannade på -15% så det blev aldrig igångsättning, han kom i v.39 (5 dagar före bf) och vägde 2,8kg. Vi hann inte till sjukhuset när han föddes men allt gick bra! och han var frisk och helt underbar.

• Zoey83
    Zoey83 skrev 2016-02-16 10:03:04 följande:

Min erfarenhet av RUL är att det stämmer. Har varit på dem med nr.2 och nr.3.

Tvåan var det bara frågan om ca -9 % på slutet.

Men med trean kom han upp i -15%, det tyckte läkaren var maxet, han sa att blir han mer minus än så är det bättre för honom att komma ut (genom igångsättning i v.36), då kan han amma och gå upp i vikt normalt.

Men han stannade på -15% så det blev aldrig igångsättning, han kom i v.39 (5 dagar före bf) och vägde 2,8kg. Vi hann inte till sjukhuset när han föddes men allt gick bra! och han var frisk och helt underbar.

TUL menade jag givetvis.
  • MeMon

[/ Ja jag har redan fått tid för ett planerad snitt 8/3,men ingen riktig förklaring till varför är han så liten,dom verkar inte vara oroliga och säger bara att vissa barn blir mindre av någon anledning.jag är verkligen nojjig för jag äter rätt,så alla blodvärde ligger bra,jag går upp i vikt som jag ska.förstår inte vad som kan vara fel.är jätterädd att han mår inte bra[/quote]

Samma här. Får inga förklaringar utan den mesta researchen/kunskapen om tillväxthämning har jag själv googlat mig till. Kan inte heller släppa tanken att nåt är fel på bebis. Dras dessutom med små blödningar så varit inlagd ett par gånger men de hittar ingen orsak till det heller. Har du fått göra fvp eller en ny organ-screening? Är det du själv som önskat kejsarsnitt eller var det läkaren som rekommenderade det? Vilken vecka kommer du vara i då?

• Loncelot

Våra 3 barn är födda i v.38+ dom har vägt 2,6 2,7 2,8kg, dom låg under kurvan under graviditeten men dom är fullt friska och är idag 1,4 och 5år.

• jordgubbskräm85

memon jag sökte själv pga att min första förlossning gick dåligt och slutade med akutsnitt,i vecka 34 har de märkt att SF kurvan ligger dåligt.jag upplever den graviditet som problemfritt så allt gick som det ska,absolut inga konstigheter. Inga extra prover hittills heller.bara ultraljud och flödemätning.jag kommer att vara 40. Vecka den 8/3.

Då känner du precis som jag,vet inte om det känns värre att inte googla om det eller att läsa vad kan vara fel

• Tallbarr12

Hur har det gått för dig ts?

Blev inlagd idag för observation i v 34+1 med tillväxthämning beräknad till -44%. Kom direkt från mvc till bedömningsmottagningen pga höga hjärtljud, men de hade gått ner vid ctg. Dock blev inte första ctgkurvan godkänd pga andra saker, men andra några timmar senare såg bättre ut. Flödet i navelsträng och hjärna var också bra och mängden fostervatten var också ok. Har lågt blodtryck så ingen risk för hf.

• yodi

min äldsta vägde 2510 g när hon föddes i v 39 hon kom snart i kapp och är nu på medel kurvorna för längd och vikt.

• jordgubbskräm85

Fick min lilleplut den 4/3. Han mådde jättebra men var liten.inte förliten dock,vägde 2400gr och var 47cm lång.förutom det är han väldigt stark och helt frisk.nu nästan en månad sen väger han 3kg och är 50,7cm lång.han är en lugn bebis och beter sig likadant som han gjort när han var inne i magen.inte konstig att jag var så nojjig under sista delen av graviditeten.sover mycket och har sååå mjuka rörelser. Tallbarr hoppas att det går/gick bra

• Zoey83
    jordgubbskräm85 skrev 2016-03-31 07:57:35 följande:

Fick min lilleplut den 4/3. Han mådde jättebra men var liten.inte förliten dock,vägde 2400gr och var 47cm lång.förutom det är han väldigt stark och helt frisk.nu nästan en månad sen väger han 3kg och är 50,7cm lång.han är en lugn bebis och beter sig likadant som han gjort när han var inne i magen.inte konstig att jag var så nojjig under sista delen av graviditeten.sover mycket och har sååå mjuka rörelser. Tallbarr hoppas att det går/gick bra

Grattis! till sonen, skönt att allt gick bra.

Om de är små spelar ingen roll bara de är friska!!

I vilken vecka kom han?
Svar på tråden Gravid 35+6,bebis väger 1900gr