• Alexi

I vilken ålder har ert barn fått börja använda smink till vardags?

Såg en gammal tråd på det här ämnet och jag har nyligen haft anledning att fundera på vad jag tycker så jag skapar en omröstning.

I vilken ålder har du tillåtit (eller hade tillåtit om barnet bett om det) att barnet har smink till vardags, tex i skolan? Varför just den åldern?

Jag valde skolår istället för barnets ålder eftersom det blir tydligare tycker jag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ålder har ert barn fått börja använda smink till vardags?
  • fluu

Kör på samma som när jag var liten, smink är okej till vardags i sjuan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Stårschan

Mina går i sexan och åttan. Hon i åttan är totalt ointresserad av smink. Hon i sexan är desto mer intresserad och sminkar sig jättefint till fest (och brukar även hjälpa mig), men till vardags gör hon det inte. Jag tror att hon utgår från att hon inte får, för hon ser jätteskyldig ut om jag råkar komma in på hennes rum och "kommer på" henne med att sitta och provsminka sig.

Jag tycker att det skulle kännas OK om de ville göra det nu. Båda har lite problem med finnig hy, så jag skulle inte tycka att det kändes konstigt om de ville skyla över finnarna med lite stift och foundation, eller om det skulle åka på lite mascara av bara farten.

Jag röstade på sexan.

• lövet2

I sexan. Då har flickorna blivit så väldigt intresserade av utseendet och tonåriga till sättet, så då har det känts meningslöst att säga nej.

• Alexi

Min dotter som går i ettan säger att en tjej i hennes klass får sminka sig så därför är jag nyfiken på svaren...

• Magdalena03

Min dotter går i sexan och har inget intresse alls för smink.

Hon har naturligt långa och mörka ögonfransar och är irriterad för att många tror att hon använder mascara...

Hon är vacker som hon är.

• cosinus

Äldsta dottern går i femman och frågan har inte varit aktuell än. Har svårt att se att hon skulle vilja i vår så tidigast sexan och från dess kan jag väl tycka att det inte är hela världen.

Med tanke på att jag aldrig sminkar mig till vardags så lär hon får börja med att köpa eget eller leta upp mitt (jag tappar alltid bort det eftersom det används var 3e månad typ) och med hennes framförhållning så lär det aldrig hinnas på morgonen ????

• cosinus
    cosinus skrev 2016-02-18 21:33:46 följande:

Äldsta dottern går i femman och frågan har inte varit aktuell än. Har svårt att se att hon skulle vilja i vår så tidigast sexan och från dess kan jag väl tycka att det inte är hela världen.

Med tanke på att jag aldrig sminkar mig till vardags så lär hon får börja med att köpa eget eller leta upp mitt (jag tappar alltid bort det eftersom det används var 3e månad typ) och med hennes framförhållning så lär det aldrig hinnas på morgonen ????

???? Skulle vara en emoji, jaja :)
  • Panda88
    Alexi skrev 2016-02-18 21:23:23 följande:

Min dotter som går i ettan säger att en tjej i hennes klass får sminka sig så därför är jag nyfiken på svaren...

I dotterns skola får barnen inte ha smink på sig på lågstadiet (vet inte hur det är på mellanstadiet) tycker det är en bra regel skolan har så slipper det bli "grupptryck".
  • MenKomIgemVaFan

I grannskapet har vi många barn som får sminka sig redan på lågstadiet. På kalas är det mer regel än undantag att småflickorna använder ögonskugga, mascara och läppstift/läppglans.

Jag kan verkligen inte förstå varför?

Jag bor dock (tyvärr) i ett lågstatusområde i en småstad. Vet inte om det beror på det,- att föräldrarna inte bryr sig eller inte tänker det där lilla extra steget.

Hur som helst så ser det riktigt, riktigt illa ut.

• MenKomIgemVaFan
    Magdalena03 skrev 2016-02-18 21:30:23 följande:

Hon är vacker som hon är.

Precis som alla andra, oavsett hudton, hårfärg, längd och vikt.
  • Alexi
    Panda88 skrev 2016-02-18 21:35:32 följande:
    I dotterns skola får barnen inte ha smink på sig på lågstadiet (vet inte hur det är på mellanstadiet) tycker det är en bra regel skolan har så slipper det bli "grupptryck".
    Hur bestäms en sån regel?
  • MenKomIgemVaFan
    Alexi skrev 2016-02-18 21:49:13 följande:

Hur bestäms en sån regel?

Jag bodde i USA som "barn" (mellan åk 6-9). Vi hade regler så som:

Inget smink

Inga linnen där axelbanden var smalare än tre fingrars bredd

Inget drog- våld- eller politisk propaganda på kläderna

Kjolar fick inte vara kortare än knäna

Killarna fick inte ha häng på byxorna

Man fick reglerna på papper och föräldrar och elev fick sriva under i samband med att man skrevs in på skolan.
  • MenKomIgemVaFan

Kom man med smink fick man tvätta av sig det.

Kom man med ett majablad på tröjan så fick man gå till rektorn och ringa föräldrarna för att hämtas - därefter fick man saturday school, eller i värsta fall en avstängning i tre dagar.

• Fru Ve

I sexan - sjuan känns det rimligt med att få börja med smink. Och man har ju också ett ansvar att visa barnet hur man gör så det inte blir clownsminkning. För yngre barn än 12-13 år förstår jag inte alls varför man ska tillåta smink. Man spär bara på sexualisering och utseendefixering hos unga flickor. Det bästa vore om skolor hade en generell ordningsregel kring i vilken årskurs det är OK med smink.

• Fru Ve
    Alexi skrev 2016-02-18 21:23:23 följande:

Väldigt konstigt tycker jag. En kompis berättade att barn i hennes dotters klass (ettan) hade fått göra lösnaglar. Kan inte barn få vara barn och inte behöva fundera på utseende. Det hinner de göra ändå sen.
  • sagaceline

När dom själva vill så kommer jag lära dom hur man gör. Dock så kommer jag inte visa hur man lägger concealer eller foundation eftersom det inte behövs på barn. Men att markera ögonbrynen lite, lägga på mascara, ha läppstift eller läppglans, rouge, bronzer, ögonskugga, eyeliner osv. Ser ingen skada med det. Bara det ser bra och naturligt ut. Jag själv är makeupartist så mina barn kommer ju veta vad smink är och se mitt smink från en tidig ålder. Själv fick jag min första bruna mascara och läppglans vid 7 års ålder, och ingen skada skedd. :)

• MammatillNicole

Min dotter är 10 och får använda mascara, ögonskugga, rouge och läppglans

• LillaLoppi

Sjuan = högstadiet = tonåren. Typ så.

• LillaLoppi
    MenKomIgemVaFan skrev 2016-02-18 21:42:21 följande:

I grannskapet har vi många barn som får sminka sig redan på lågstadiet. På kalas är det mer regel än undantag att småflickorna använder ögonskugga, mascara och läppstift/läppglans.

Jag kan verkligen inte förstå varför?

Jag bor dock (tyvärr) i ett lågstatusområde i en småstad. Vet inte om det beror på det,- att föräldrarna inte bryr sig eller inte tänker det där lilla extra steget.

Hur som helst så ser det riktigt, riktigt illa ut.

Det tror jag också.
Svar på tråden I vilken ålder har ert barn fått börja använda smink till vardags?