• Alexi

är det viktigt att tvätta händerna före maten?

Utifrån en annan tråd och även IRL så får jag intrycket att det här är en grej man tycker väldigt olika om.

Alltså, vi förutsätter att alla tvättar händerna när man kommer hem och att man gör det efter toabesök.

Är det då en viktig grej att tvätta händerna precis innan maten? Varför?

• Svar på tråden är det viktigt att tvätta händerna före maten?
  • Holma
    M1rella skrev 2016-02-20 22:13:10 följande:
    Behöver inte googla. Om du behöver googla så bara gör det.
    Det behövs inte , har utb i det så det räcker o blir över
  • Allanojag

Vi har en överdriven bakterieskräck i det här landet. Lite skit rensar magen. Och den här gojan med att sprita händerna tog det hela till en helt ny nivå... suck, vansinnigt.

• M1rella
    Holma skrev 2016-02-21 07:36:35 följande:

Det behövs inte , har utb i det så det räcker o blir över

Då kan du kanske förklara?

(Har med utbildning men är väligt intresserad av din förklaring)
  • Holma
    M1rella skrev 2016-02-21 10:24:14 följande:
    Då kan du kanske förklara?

(Har med utbildning men är väligt intresserad av din förklaring)
    Då vet du ju redan hur noga det är med just handhygien o då förstår jag absolut inte dina påhopp om kläder hår o annat . Grattis du har just avslöjat att du trollar ????????????
  • M1rella
    Holma skrev 2016-02-21 11:30:33 följande:

Då vet du ju redan hur noga det är med just handhygien o då förstår jag absolut inte dina påhopp om kläder hår o annat . Grattis du har just avslöjat att du trollar ????????????

Jag vet att man ska vara noga med handhygienen men det innebär inte att man behöver att överdriva.

Du påpekade att bakterier sprids via mobilen om man har den med in på toaletten. Jag sa att bakterierna även sprids via kläder, hår och hud vilket du inte ville höra på.

Så antingen så är du dum och har noll utbildning eller så är det snarare du som trollar.
  • Holma
    M1rella skrev 2016-02-21 13:21:23 följande:
    Jag vet att man ska vara noga med handhygienen men det innebär inte att man behöver att överdriva.

Du påpekade att bakterier sprids via mobilen om man har den med in på toaletten. Jag sa att bakterierna även sprids via kläder, hår och hud vilket du inte ville höra på.

Så antingen så är du dum och har noll utbildning eller så är det snarare du som trollar.
    Har du som du säger utbildning i hygien så vet du skillnaden .
  • Fru Ve
    M1rella skrev 2016-02-20 12:08:05 följande:
    ESBL är inte en bakterie ytan något olika bakterier kan ha...
    Det vet jag, jag är sjuksköterska. Uttryckte mig slarvigt.
  • M1rella
    Holma skrev 2016-02-21 13:41:17 följande:

Har du som du säger utbildning i hygien så vet du skillnaden .

Ja, jag vet men jag ville höra DIN förklaring. Eftersom mycket tyder på att du inte har någon koll alls på hur mycket bakterier sprids via hud, hår och kläder. Och mobil.
  • Holma
    M1rella skrev 2016-02-21 13:49:09 följande:
    Ja, jag vet men jag ville höra DIN förklaring. Eftersom mycket tyder på att du inte har någon koll alls på hur mycket bakterier sprids via hud, hår och kläder. Och mobil.
    Händer är den värsta smittspridaren det är vi överbens om , då är det ganska mycket logik i att allt du tar i med händerna oxå är det i många fall . En förklaring så du förstår skulle ta mig lång tid att skriva . Men jag vet inte , du kanske går o drar kläder mot dörrhandtag tex ? Ditt liv vet inte jag hur du lever .
  • M1rella
    Holma skrev 2016-02-21 13:59:42 följande:

Händer är den värsta smittspridaren det är vi överbens om , då är det ganska mycket logik i att allt du tar i med händerna oxå är det i många fall . En förklaring så du förstår skulle ta mig lång tid att skriva . Men jag vet inte , du kanske går o drar kläder mot dörrhandtag tex ? Ditt liv vet inte jag hur du lever .

Varför påstår du då att mobilen är värst?
  • Monkii
    Holma skrev 2016-02-21 11:30:33 följande:

Handhygien...vad hände med mobilhygien då
  • Natulcien
    Holma skrev 2016-02-21 13:59:42 följande:
    Men alltså. Vi pratar ju förbi varandra här. Att händerna är en stor bakteriehärd vet vi ju. Därför är det korkat att stoppa mobiler, pengar och nycklar i munnen och att  slicka på ledstänger och tangentbord. Ja. 

Men - nu kommer den stora gåtan. Och det är att du hävdar att just luftburna bajspartiklar fastnar mer på mobilen än på andra saker. De är ju i luften och inte på händerna, eller hur?
  • Holma
    Monkii skrev 2016-02-21 14:28:23 följande:
    Handhygien...vad hände med mobilhygien då
    Du använder kanske enbart fötterna till att knappa på mobilen ? Nu spelar du dummare än en 3 åring .
  • Monkii
    Holma skrev 2016-02-21 14:29:50 följande:

Du använder kanske enbart fötterna till att knappa på mobilen ? Nu spelar du dummare än en 3 åring .

jag sitter med rumpan på toan och har då båda händerna fria. Torkar mig gör jag sist och då lägger jag undan mobilen. Hur kommer det bajs på mobilen??
  • Holma
    Monkii skrev 2016-02-21 14:48:19 följande:
    jag sitter med rumpan på toan och har då båda händerna fria. Torkar mig gör jag sist och då lägger jag undan mobilen. Hur kommer det bajs på mobilen??
    Läs tidigare inlägg orkar inte upprepa mera o din utb du påstår att du har bör du gå om . Tack för mig
  • fluu

Ja, det är viktigt och en självklarhet hos oss.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lövet2

Det har vi aldrig ägnat oss åt här hemma, såvida man inte precis smutsat ned händerna före maten. Vi räknar med att bacillerna här i hemmet är något vi får i oss hela tiden och att vi är vana vid dem, så vi behöver inte tvätta händerna en extra gång bara för att vi ska äta. Borta blir det en annan sak.

Svar på tråden är det viktigt att tvätta händerna före maten?