• Forumvärd

    Rätt eller fel att införa snusförbud?

    I Hammarökommun har det tidigare varit förbjudet för personal och förtroendevalda att röka under arbetstid. Nu tar kommunen tobaksförbudet ett steg längre och förbjuder även snus.
    Vad tycker du om det?
    Rätt eller fel?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt eller fel att införa snusförbud?
  • Rakad Apa

    Oavsett om det hade varit snusförbud så hade jag struntat i det. Är ju knappast så att det går runt en snuskontrollör på arbetsplatsen och kollar om man har en prilla under läppen.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Man i Sverige)

    Eftersom så många på den här planeten inte inser skadeverkningarna av snus skulle det vara bra med ett förbud. Detta gäller f.ö även all övrig tobak liksom alkohol. Kaffe lär ju kunna ge missfärgningar på tänderna så det kan vi ju förbjuda också och så kan vi räkna in te i möjligt skadlig dryck.
    Lightdrycker är omdiskuterat farligt liksom all Coca Cola.
    Jag tror emellertid inte att alla skulle vara nöjda och glada över att ha överordnade som bestämmer över dom så rekommendationer från olika undersökningsresultat för att försöka hjälpa alla som är intresserade av att leva ett sunt och hälsosamt liv är det enda jag tror på.

  • Anonym (usk)

    I min kommun är det tobaksförbud för de anställda. Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten. Och vi får absolut inte röka i våra arbetskläder. Vi får röka på vår rast men måste då byta kläder. Själv röker jag inte så behöver inte bry mig.
    Tanken är väl att personalen ska bli snus och rökfri. Och inte stinka rök när vi hjälper våra vårdtagare.
    Men något som tydligen är helt ok och det är att vi personal blir utsatta för cigarettrök. Vi har flera vårdtagare som röker jättemycket och i detta ska vi jobba.
    Det spelar ingen roll om vi ber dem om att inte röka när vi är där.Bostäderna är så inrökta att man luktar apa efter att ha varit där. En vårdtagare får vi inte lämna när han/hon röker.
    Detta gör mig förbannad. Själv mår jag pyton efter dessa besök. Och dessutom stinker man rök när man ska till nästa vårdtagare.
    Förstår mig inte på denna dubbelmoral. Men det är lätt att sitta vid ett skrivbord och bestämma.
    En del av mina kolleger röker ändå i sina arbetskläder.Och så länge det är ok att vi personal ska jobba i cigarettrök skulle jag aldrig skvallra på eller säga något om det.
    PS. Vi försöker driva detta som ett arbetsmiljöproblem så sista ordet är inte sagt ännu.

  • london
    kaffe skrev 2016-02-21 12:58:01 följande:
    Får dom verkligen sparken om tar en cigg eller en snus?  Av det jag kan läsa så får dom både röka och snusa hur mycket dom vill på sina obetalda raster.
    Det står att om man bryter mot förbudet kan detta leda till uppsägning.

    I kommunen där jag bor är det på tapeten om att införa rökförbud. Den ENDA tiden då rökarna kan gå ut och röka är på sin lunchrast då den är obetald. Alla andra _RASTER_ är betalda, då får man inte ta sig en rök. Men att trycka i sig pizza är helt ok.
    Man kommer heller inte att få, om beslutet går igenom, flexa ut (om man har flextid till övers) under de betalda rasterna för att röka.
    Kommunerna ska väl skita fullständigt i vad man gör på sin rast?
  • london
    london skrev 2016-02-21 19:36:27 följande:
    Det står att om man bryter mot förbudet kan detta leda till uppsägning.

    I kommunen där jag bor är det på tapeten om att införa rökförbud. Den ENDA tiden då rökarna kan gå ut och röka är på sin lunchrast då den är obetald. Alla andra _RASTER_ är betalda, då får man inte ta sig en rök. Men att trycka i sig pizza är helt ok.
    Man kommer heller inte att få, om beslutet går igenom, flexa ut (om man har flextid till övers) under de betalda rasterna för att röka.
    Kommunerna ska väl skita fullständigt i vad man gör på sin rast?
    Ja, alltså man får ju röka under sin obetalda lunchrast. Det fattade jag ju också. Men i Hammarö-fallet så får dom ju alltså inte under arbetstid ha i snus. För det drabbar ju.. ja, vem annan förutom den tänkande, fullt fungerande, självbestämmande (förutom i detta fall) individen?
  • london
    Rakad Apa skrev 2016-02-21 13:10:08 följande:

    Oavsett om det hade varit snusförbud så hade jag struntat i det. Är ju knappast så att det går runt en snuskontrollör på arbetsplatsen och kollar om man har en prilla under läppen.


    Samma här. Hur ska dom kontrollera det egentligen? Lyfta på läppen på alla medarbetare en gång i timman?
  • Duckface

    Nu har jag inte läst diskussionen här ovanför utan svarar bara på frågan. Jag tycker det är fel, det är väl upp till var och en om man vill sluta snusa eller ej. Det är ett beroende, det är inte så bara att bara sluta. Jag tycker hela den här tobakshysterin mot både rökare och snusare har gått för långt nu!

  • Mentat

    Fullkomligt genomidiotiskt! Vem har kommit på något så dumt?

    Snus stör ingen annan på det sätt som cigarrettrök gör. Faktum är att vi borde propagera hårt för att få sprida snuset inom EU så att vi kunde få ner andelen rökare och förbättra folkhälsan i Europa. (Nej, det är inte nyttigt att snusa, men det är bra mycket bättre än att röka)

  • kaffe
    london skrev 2016-02-21 19:36:27 följande:
    Det står att om man bryter mot förbudet kan detta leda till uppsägning.

    I kommunen där jag bor är det på tapeten om att införa rökförbud. Den ENDA tiden då rökarna kan gå ut och röka är på sin lunchrast då den är obetald. Alla andra _RASTER_ är betalda, då får man inte ta sig en rök. Men att trycka i sig pizza är helt ok.
    Man kommer heller inte att få, om beslutet går igenom, flexa ut (om man har flextid till övers) under de betalda rasterna för att röka.
    Kommunerna ska väl skita fullständigt i vad man gör på sin rast?
    Undrar om någon har blivit uppsagd av den anledningen. 

    Vi har haft rökförbud sen många år tillbaka där jag bor. Jag tycker det är bra, speciellt om man jobbar i närkontakt med människor. Det finns inget argument som håller för att det ska vara ok att utsätta andra för de skador som andra- och tredjehands-rök  ger. En pizza däremot skadar ingen förutom den som äter den. Inte en snus heller för den delen.


  • SupersurasunkSara

    Jag är tveksam. Tycker att det är att ta i, men har inte läst någon artikel. Skulle det handla om förbud mot att ha snus inne då man är med kund/klient/patient eller liknande så kan jag förstå det. (Vissa snusare förstör ju för andra genom att ha rinnande snus och äckliga snushänder.) Gäller det överlag, även när man har rast, sitter vid sitt skrivbord och knappar eller liknande så nej då är de inte ok.

  • london
    kaffe skrev 2016-02-22 10:17:29 följande:

    Undrar om någon har blivit uppsagd av den anledningen. 

    Vi har haft rökförbud sen många år tillbaka där jag bor. Jag tycker det är bra, speciellt om man jobbar i närkontakt med människor. Det finns inget argument som håller för att det ska vara ok att utsätta andra för de skador som andra- och tredjehands-rök  ger. En pizza däremot skadar ingen förutom den som äter den. Inte en snus heller för den delen.


    Förmodligen inte än, då borde det stått i artiklarna jag läst. Men så stod det iaf.

    Om man har speciella platser (avskilt) där rökarna kan stå så är ju problemet löst för den delen. Krav på ökad hygien såsom handtvätt efteråt och byte av kläder när man går ut och röker är väl också ett sätt att hantera det på, om man arbetar inom vården. Tror inte på förbud för vuxna individer.
  • kaffe
    london skrev 2016-02-22 12:38:05 följande:
    Förmodligen inte än, då borde det stått i artiklarna jag läst. Men så stod det iaf.
    Om man har speciella platser (avskilt) där rökarna kan stå så är ju problemet löst för den delen. Krav på ökad hygien såsom handtvätt efteråt och byte av kläder när man går ut och röker är väl också ett sätt att hantera det på, om man arbetar inom vården. Tror inte på förbud för vuxna individer.
    Behövs det verkligen speciella platser? Det är väl bara att knalla ut genom dörren till arbetet och röka sin cigg.
  • london
    kaffe skrev 2016-02-22 13:47:16 följande:
    Behövs det verkligen speciella platser? Det är väl bara att knalla ut genom dörren till arbetet och röka sin cigg.
    Jag menar så att andra inte blir drabbad av rökningen då många är så känsliga. En självklar plats att INTE röka på är t.ex. i anslutning till entrén. Jag menar inte särskilda platser specifikt såsom "rökrutor" (fast det hade ju varit bra i de fall där möjlighet finns) men t.ex si och så långt bort från entrén, ventilationer osv.
  • Lonlely Wolf

    Skulle någon säga att jag inte får gå ut och röka på min rast där jag jobbar då skulle det vara lika rätt till att FÖRBJUDA all användning av parfymer, hårspray, deodoranter, rakvatten.

  • kaffe
    Lonlely Wolf skrev 2016-02-22 21:00:27 följande:
    Skulle någon säga att jag inte får gå ut och röka på min rast där jag jobbar då skulle det vara lika rätt till att FÖRBJUDA all användning av parfymer, hårspray, deodoranter, rakvatten.
    Med undantag av deodorant så är det inte tillåtet att använda övriga saker du räknade upp om man jobbar inom vården.  Inte i mitt landsting i alla fall.
  • Lonlely Wolf

    Var med min dotter och barnbarn BVC vilket hör till landstinget  och var tvungen att gå ut då hela BVC stank av parfymer och rökelse. Så där var det tydligen ingen stopp i alla fall.

Svar på tråden Rätt eller fel att införa snusförbud?