• Lilla Luna

Första barnet - November 2016

Jag har nyligen plussat och börjar precis att greppa att jag är gravid.

Jag blir 24 i år och sambon blir 23. Detta är vårt första barn. Vårt "blir det så blir det". Jag är så nervös och rädd och lycklig och allt! Allt på samma gång. Hoppas liten vill stanna nu bara.

Fler i samma sits? Följas åt? Peppa, stötta tipsa. Alla är välkommna!

• Svar på tråden Första barnet - November 2016
  • 90pettersson
    Let it Rain skrev 2016-06-25 22:31:13 följande:

Vi har tittat på samma och är väldigt förtjusta i den.

Den är väldigt fin ???? :)
  • 90pettersson
    Ljunggren skrev 2016-06-27 17:17:13 följande:

Nästa barn kommer vi planera föräldrapenningen så att den som är hemma får ut ca 10 000kr i genomsnitt hela de 18 månader vi planerar att vara hemma. Denna föräldraledigheten kommer vi vara hemma ca 20 månader och det har varit väldigt oregelbundet med pengar varje månad.. Troligen för att vi inte planerat så bra.. Men då jag lekt med kommande dagar på FK hemsida så verkar det funka rätt bra att vara hemma i 18 månader på så vis plus 2 månaders havandeskapspenning som också räknas på föräldrapenningen. 

Vi kommer gemensamt ha ut ca 30-32 i månaden då och med alla utgifter vi har så är det precis att det går, men det får det vara värt! 

Vad menar du med att 2 månaders havandeskapspenning som också räknas på föräldrapenning?

Kan man va hemma två månader mindre om man tar havandeskapspenning? Har nämligen blivit tillsagd att söka det men var lite osäker på om jag vill göra det eller inte.
  • Ljunggren
    90pettersson skrev 2016-06-28 20:55:13 följande:
    Vad menar du med att 2 månaders havandeskapspenning som också räknas på föräldrapenning?

Kan man va hemma två månader mindre om man tar havandeskapspenning? Har nämligen blivit tillsagd att söka det men var lite osäker på om jag vill göra det eller inte.
    Jag har för mig att det är så, då en kompis till mig sa att hennes dagar snart var slut för att hon var tvungen att ta ut dagar innan bebisen kommit. Men jag blir osäker nu, ring och hör med FK för att få säkert svar! 

Men i vilket fall, behöver du havandeskapspenning sök det! Du vill inte spendera månader på NEO för att du inte lyssnade på kroppens signaler och ansträngde dig mer än du skulle. Det gjorde jag och jag hade gärna bytt 2 månaders föräldrapenning för att ha den tiden ogjord. 
  • 90pettersson
    Ljunggren skrev 2016-06-29 19:37:45 följande:

Jag har för mig att det är så, då en kompis till mig sa att hennes dagar snart var slut för att hon var tvungen att ta ut dagar innan bebisen kommit. Men jag blir osäker nu, ring och hör med FK för att få säkert svar! 

Men i vilket fall, behöver du havandeskapspenning sök det! Du vill inte spendera månader på NEO för att du inte lyssnade på kroppens signaler och ansträngde dig mer än du skulle. Det gjorde jag och jag hade gärna bytt 2 månaders föräldrapenning för att ha den tiden ogjord. 

Okej, har läst en del mem blev lite förvirrad bara ;) men då var det nog så att hon inte fick havandeskapspenning beviljat och därför var tvungen att ta föräldrardagar redan då för dom kan man också börja ta av 60 dagar innan bf. Sen får man bara havandeskapspenning till 10 dagar innan bf och då måste man börja ta föräldrapenning.

Det är sant. Ska nog söka och sen får jag se om jag tar 1 eller 2 månader. Om jag inte får det beviljat och känner att jag verkligen inte orkar jobba kommer jag kräva att få läkarintyg för sjukskrivning istället :) Känner att allt beror helt på hur man mår och vad man känner att kroppen klarar av :)
  • 90pettersson
    Lilla Luna skrev 2016-06-27 21:50:36 följande:

Gillar kvällskulan! Lite svälld efter all mat men ändå. Första gravidplagget köpt. Sambons syster som köpte iof. Tänkte försöka klara mig med så lite grav.plagg som möjligt och istället köpa sånt som passar senare.

Ååh! Min är mage är snart likadan :D POFF har det sagt den här veckan haha ;D
  • Lilla Luna

Lycka! Sambon ger upp sitt älskade datarum, hans fristad, i augusti/september så jag får inreda ett barnrum. Mamma får sköta tapetseringen då magen lär vara ivägen för min del. Planen var att avvakta med rummet då vi letar hus och bebis inte har så stor användning av det i början men jag kände en viss längtan. Sambon var så nöjd med grundplanen om att vänta för han ville inte bli av med rummet. Men det gick att få min vilja igenom utan övertalning. Så nu ska det planeras hela sommaren. :D

• Ljunggren
    90pettersson skrev 2016-06-29 21:55:11 följande:
    Okej, har läst en del mem blev lite förvirrad bara ;) men då var det nog så att hon inte fick havandeskapspenning beviljat och därför var tvungen att ta föräldrardagar redan då för dom kan man också börja ta av 60 dagar innan bf. Sen får man bara havandeskapspenning till 10 dagar innan bf och då måste man börja ta föräldrapenning.

Det är sant. Ska nog söka och sen får jag se om jag tar 1 eller 2 månader. Om jag inte får det beviljat och känner att jag verkligen inte orkar jobba kommer jag kräva att få läkarintyg för sjukskrivning istället :) Känner att allt beror helt på hur man mår och vad man känner att kroppen klarar av :)
    Aha! :) Då hade vi båda rätt, dock var jag lite förvirrad med vad det kallades bara ;)

Lycka till med bebis! 
  • 90pettersson

Längtar tills vi ska renovera och fixa i barnrummet :)

Kommer inte söka graviditetspenning, har redan blivit omplaceras till superlätta arbetsuppgifter, inga tunga lyft, höj och sänkbart bord, kan välja om jag vill stå upp eller sitta ner osv. men funderar lite på hur långt innan bf man ska gå hem och ta föräldraledigt... man måste ju säga till två månader innan. Har semester 4 veckor i augusti.

• Zazou
    90pettersson skrev 2016-07-18 12:13:07 följande:

Kommer inte söka graviditetspenning, har redan blivit omplaceras till superlätta arbetsuppgifter, inga tunga lyft, höj och sänkbart bord, kan välja om jag vill stå upp eller sitta ner osv. men funderar lite på hur långt innan bf man ska gå hem och ta föräldraledigt... man måste ju säga till två månader innan. Har semester 4 veckor i augusti.

Åh vi är nästan "klara" vi ;) alltså, rummet är klart, nu ska det bara fyllas! Det är såå spännande!

Jag har också svårt att bestämma mig. Får jag fortsätta må såhär bra går jag nog hem lagom vid höstlovet. Ca 4 veckor innan bf. Men det är så svårt att veta nu hur man kommer må om 15 veckor. Men det är nog planen just nu iaf.
  • Lilla Luna
    90pettersson skrev 2016-07-18 12:13:07 följande:

Var och kikade på tapeter förra veckan men det var så svårt att välja. Barnrummet är i princip nymålat i ljusgrått för 1,5år sedan och det är knappt några märken på väggarna så vi kommer vänta med att välja tapet tills bebis kommit. Så under tiden får det se ut som det gör i dagsläget. I september ska vi börja tömma rummet, som nu är ett datarum. Då kommer nya soffan så vi kan fixa klart i vardagsrummet och ställa i ordning med skrivbordet där. Längtar efter att få inreda där inne!
  • 90pettersson
    Zazou skrev 2016-07-18 12:20:03 följande:

Åh vi är nästan "klara" vi ;) alltså, rummet är klart, nu ska det bara fyllas! Det är såå spännande!

Jag har också svårt att bestämma mig. Får jag fortsätta må såhär bra går jag nog hem lagom vid höstlovet. Ca 4 veckor innan bf. Men det är så svårt att veta nu hur man kommer må om 15 veckor. Men det är nog planen just nu iaf.

Åh vad skönt! Vi ska börja under semestern, själva renoveringen kommer gå väldigt fort (sambon är snickare) ska bli så kul att köpa alla söta saker till rummet sen:D

Jag funderar på att vara helt ledig 2 veckor innan bf och kanske jobba några 3-dagars veckor innan det :)
  • 90pettersson
    Lilla Luna skrev 2016-07-18 12:36:22 följande:

Var och kikade på tapeter förra veckan men det var så svårt att välja. Barnrummet är i princip nymålat i ljusgrått för 1,5år sedan och det är knappt några märken på väggarna så vi kommer vänta med att välja tapet tills bebis kommit. Så under tiden får det se ut som det gör i dagsläget. I september ska vi börja tömma rummet, som nu är ett datarum. Då kommer nya soffan så vi kan fixa klart i vardagsrummet och ställa i ordning med skrivbordet där. Längtar efter att få inreda där inne!

Det är svårt att välja färg/tapeter :) finns så mycket fint. Jag funderar faktiskt på att måla ljusgrått/mörkgrått och sen spara en vägg som kan tapetseras efter bebis kommit. Vill ha ganska neutrala färger men fondväggen kanske får dra lite mer åt det flickiga eller pojkiga. Tror vi väntar en flicka men inte helt hundra så vill inte tapetsera en rosa vägg och sen göra om haha :D
  • Zazou
    90pettersson skrev 2016-07-18 12:54:20 följande:
    Det är svårt att välja färg/tapeter :) finns så mycket fint. Jag funderar faktiskt på att måla ljusgrått/mörkgrått och sen spara en vägg som kan tapetseras efter bebis kommit. Vill ha ganska neutrala färger men fondväggen kanske får dra lite mer åt det flickiga eller pojkiga. Tror vi väntar en flicka men inte helt hundra så vill inte tapetsera en rosa vägg och sen göra om haha :D
    Vi har väggarna i en beige färg och dekorationerna i rosa. Skulle det visa sig vara en pojke när hon kommer så svider det mindre att byta ett par krukor än att tapetsera om ;)

Och jag som trodde jag skulle klara mig att hålla mig från det klassiska rosa.... Icke! Haha
  • Lilla Luna
    90pettersson skrev 2016-07-18 12:54:20 följande:

Kikade på gråbeiga men det blev för svårt. Lutar åt samma tabet som brorsdottern har fast i beiggrått då. Hennes är grönorange. Då valde jag ochmamma och renoverade rummet innan hon föddes. Neutralt fast färgglatt. Inte min smak egentligen men all färgen men det blev riktigt bra.
  • 90pettersson
    Zazou skrev 2016-07-18 15:00:02 följande:

Vi har väggarna i en beige färg och dekorationerna i rosa. Skulle det visa sig vara en pojke när hon kommer så svider det mindre att byta ett par krukor än att tapetsera om ;)

Och jag som trodde jag skulle klara mig att hålla mig från det klassiska rosa.... Icke! Haha

Haha jag har också trott att jag ska klara mig från massa rosa trams och ha mer neutrala färger. Vet att det inte kommer bli så för allt rosa är så fint och gulligt! Haha

Hittade en supersöt tapet på rusta igår med ugglor i massa fina pastellfärger. Kan nog bli så att vi tapetserar innan iaf, ska ju bara upp på en vägg. Får väl tapetsera om sen om det blir en pojke haha
  • Zazou

Är det sammandragning jag känner när magen krampar? Det känns som att den är stenhård på insidan men den är inte det på utsidan (kan också va övervikten som gör det). Eller vad kan det va annars? Är ruskigt obehagligt även om de inte gör ont.

• Lilla Luna
    Zazou skrev 2016-07-19 21:45:19 följande:

Är det sammandragning jag känner när magen krampar? Det känns som att den är stenhård på insidan men den är inte det på utsidan (kan också va övervikten som gör det). Eller vad kan det va annars? Är ruskigt obehagligt även om de inte gör ont.

Som jag förstått det så är det när livmodern drar ihop sig som det kallas samandragning. Så jag hade räknat det där som en. Min mage blir hård på insidan men mjukare utanpå. Gör inte ont alls men är en lite skum känsla.
Svar på tråden Första barnet - November 2016