• Forumvärd

    Är du laglydig bakom ratten?

    Är du laglydig bakom ratten?
    Har du åkt på fortkörningsböter eller kanske ställt bilen på fel ställe och fått en rar lapp från en parkeringsvakt?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du laglydig bakom ratten?
  • Matteo1

    Jag körde som sagt påverkad av två starköl med min två årliga son i bilen för två år sedan. Vad tror ni jag skulle fått för straff om polisen hade stoppat mig?

  • Butterscotch

    Ja och nej. Parkeringsböter har jag fått när det verkligen inte funnits någon laglig parkeringsplats att hitta, men det ser jag inte som något värre övertramp. Jag kör aldrig onykter. Jag kör 30 på 30-väg och max 50 på 50-väg. På motorväg har jag dock svårt att hålla mig från att köra för fort, vid bra väglag. Kör alltid lite för fort på väg till och från jobbet, jag följer då trafikrytmen och vill inte ligga som en bromskloss. Känns inte heller som något allvarligt övertramp. Så ja, jag kör laglydigt när det verkligen är viktigt och inte lika laglydigt i vissa andra fall.

  • Mandel

    Jag är en aktiv bilförare och har aldrig varit inblandad eller orsakat någon olycka.
    Jag anpassar farten efter vägen och omgivningen och kan alltså köra alldeles för fort likväl som jag kan snigla fram om det VERKLIGEN är isgata eller förbi en förskola.
    Har haft körkort i 24 år och måste väl erkänna att de flesta mil körts i högre hastighet än tillåtet. Och det även när jag kör med husvagnen bakom.
    Jag blir mer stressad av folk som kör sakta (under rådande hastighet) = osäkra trafikanter än av folk med en aktiv körstil.

    Har fått en parkeringsböter pga att kvittot blåste upp och ned när jag smällde igen dörren, men det hjälpte inte att visa kvittot eftersom det måste vara väl synligt och det är det inte när det ligger upp och ned.

    Har inte visat körkortet för polisen på 20 år och har alltså inte åkt dit för fortkörning.
    Varje gång som det varit kontroll har jag av någon märklig ingivelse alltid fått lust att köra lagligt just den biten och den stunden. Ett sjätte sinne kanske?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • fjanten

    Håller hastigheten, men har råkat ut för en p-böter nån gång. Typ om parkeringsbiljetten gick ut 20 minuter innan jag hunnit till bilen.

  • persikofjaril

    Jag har inte ens körkort. Så om jag körde bil, och det inte handlade om övningskörning, så skulle jag inte vara laglydig oavsett vad jag gjorde... 

  • Anonym (S)
    Drottningen70 skrev 2016-03-13 10:38:48 följande:

    Felparkering har hänt av misstag. Kör rejält för fort ibland när omständigheterna tilllåter (fri sommarväg) har dock aldrig åkt dit.


    Och det vet du att den är fri, så långt tunnelögat kan nå?!
  • Butterscotch
    Lonlely Wolf skrev 2016-03-13 01:48:49 följande:

    det använder inte blinkers och det kör som typ (Störst går först) ......omkörningarna är livsfarliga.


    Ja, ibland kan man tro att blinkers är ett valfritt tillval när man köper bil...
  • Hanna F
    Anonym (S) skrev 2016-03-14 22:47:50 följande:
    Och det vet du att den är fri, så långt tunnelögat kan nå?!

    Får också ofta höra det där men på en tom motorväg en sommarkväll så är den ju det då går det att köra riktigt fort .
    Hanna fartdåren persson
  • Lonlely Wolf
    Butterscotch skrev 2016-03-15 06:47:00 följande:
    Ja, ibland kan man tro att blinkers är ett valfritt tillval när man köper bil...
    Att inte använda blinker i rondeller är hel tokig
  • Forumvärd
    Lonlely Wolf skrev 2016-03-15 22:04:52 följande:
    Att inte använda blinker i rondeller är hel tokig
    Håller med dig. Min man var ner och skulle handla och i en av rondellerna kom det en galning som bara körde rätt ut framför honom- som var placerad inne i den. Inga blinkers eller bromsar på den föraren utan bara en ratt. Det höll på att gå illa.
  • klyban

    Sorgligt att det är 44,95% som svarat i denna stund, på JA.
    Under en längre tidsperiod så skulle jag gissa den siffran är inte ens över 1%.
    Men vet folk gillar slå sig på bröstet och inbilla sig de är bra, så förstår siffran.

  • GräveJörgen
    Forumvärd skrev 2016-03-15 22:09:41 följande:
    Håller med dig. Min man var ner och skulle handla och i en av rondellerna kom det en galning som bara körde rätt ut framför honom- som var placerad inne i den. Inga blinkers eller bromsar på den föraren utan bara en ratt. Det höll på att gå illa.
    hehe de var nog jag om de hände idag,, hadde lite brådis förstår du,, hälsa din karl och säj att han inte ska tuta på folk dem kan blir arga (obs inte jag men andra)
    bästa gräv maskin? Hitachi!
  • Lonlely Wolf
    Forumvärd skrev 2016-03-15 22:09:41 följande:
    Håller med dig. Min man var ner och skulle handla och i en av rondellerna kom det en galning som bara körde rätt ut framför honom- som var placerad inne i den. Inga blinkers eller bromsar på den föraren utan bara en ratt. Det höll på att gå illa.
    Flera gånger har det varit nära en smäll och det är obehagligt. Den här stan är känd för att bilförare använder alldeles för sällan blinkers.

    Och om körningar på 80 väg där trafiken är tät åt båda hållen är fara för många. Oftast är det Taxi bilar som har fruktansvärt bråttom och omkör så man får köra ner i dikeskanten för att undvika kollisson.
Svar på tråden Är du laglydig bakom ratten?