• Marel

I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån?

I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån? Med rimligt menar jag din gräns innan du skulle börja klaga eller tycka det är jobbigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-11 19:27
    Skriv gärna någon kommentar. T.ex. hur just ni fördelar er tid eller hur du tänker när du svarar som du gör. Är det dagtid eller kvällstid? Är det kanske efter att barnen somnat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-12 06:33
    Jag själv har två barn, en på 1 år och en på 3 år. Utgå gärna från det när ni röstar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån?
  • Anonym (vad i helvete)

"Ge egentid" det är väl fan ingen som delar ut egentid till nån annan. Behöver man egen tid så tar man väl egentid. Det är ju inte som att min sambo behöver min tillåtelse lika lite som jag behöver min sambos tillåtelse.

• Carambolan

1-2 ggr/v. Sen ska ju jag också ha 1-2 ggr/v och då återstår 3-5 dagar med familjen och det känns ok.

• Seven Costanza
    Anonym (vad i helvete) skrev 2016-03-12 06:57:02 följande:

"Ge egentid" det är väl fan ingen som delar ut egentid till nån annan. Behöver man egen tid så tar man väl egentid. Det är ju inte som att min sambo behöver min tillåtelse lika lite som jag behöver min sambos tillåtelse.

Missade du att frågan vänder sig till småbarnsföräldrar? När man har småbarn är nog det vanliga att man kollar med varandra innan man åker iväg på saker på sin lediga tid då man ju har gemensamt ansvar för barnet. Om båda bara skulle "ta egentid" precis när man vill utan att prata med partnern, vem skulle då vara med barnet?
  • Alexi
    Marel skrev 2016-03-12 06:51:47 följande:
    Tyckte du någonsin det var jobbigt eller försökte du få din man (kanske då pojkvän) att stanna hemma och inte vara iväg själv innan ni fick barn? Eller började det med att ni fick barn?
    Jag tyckte inte det var jobbigt att vara ensam, jag var singel och bodde ensam i ett antal år innan jag träffade honom. Men, jag ville verkligen umgås med honom varje kväll när vi träffades, jag hade inget som helst behov av att vara ensam då när jag var nykär. Han tyckte nog det var skönt att få en kväll själv då och då.

Sen blev det också så att han jobbade i en annan stad i 2-3 dygn per vecka i flera år av vårt förhållande fram tills vi fick barn så det gjorde ju att vi var ifrån varandra varje vecka.
  • Marie90

Sambon åker iväg på sin hobby typ 6h varannan helg men sen försöker vi ge varandra lite tid titt som tätt, typ att den ena tar en långpromenad med barnet (1år) och den andra får pilla i naveln i soffan eller vad den nu vill göra.. Själv är jag dålig på att ta egentid iväg från hemmet men det blir säkert bättre sen när jag börjar jobba igen..

• Marel
    Marie90 skrev 2016-03-12 13:55:12 följande:

Sambon åker iväg på sin hobby typ 6h varannan helg men sen försöker vi ge varandra lite tid titt som tätt, typ att den ena tar en långpromenad med barnet (1år) och den andra får pilla i naveln i soffan eller vad den nu vill göra.. Själv är jag dålig på att ta egentid iväg från hemmet men det blir säkert bättre sen när jag börjar jobba igen..

Om din sambo hade velat åka iväg en kväll den veckan hen inte utövar sin hobby, hade du tyckt det var ok?
  • milli79

Min man jobbar borta 4 dar varannan vecka och resten av tiden jobbar han hemifrån och då kan han tex ut och springa på lunchen osv. Sen brukar han träna några kvällar men beror på. Känner väl att det bör vara ganska jämt fördelat men eftersom han jobbar borta så är det nog jag som får mest tid för aktiviteter när han är hemma. Fast han åker oftare på festivaler osv.

• Fru Ve

Röstade 1-2 ggr/vecka upp till 2 h per gång. Det är alltså om barnen är rätt små, kanske upp till 4 år. Efter det så måste man ju inte ha järnkoll hemma och ha barnen i samma rum hela tiden = lättare att vara ensam. Det beror nog också på hur många barn man har och hur mycket föräldrarna jobbar. Om min man jobbade 40 h/vecka med lång restid skulle jag inte vara så glad om han la mycket av sin lilla fritid på egna intressen.

• Fru Ve

Jag tycker också det är viktigt att man får tid ihop hela familjen. En del föräldrar verkar ju dela upp all tid de inte jobbar mellan sig att utöva egna intressen på. En är alltid ensam med barnet och den andra är på hobbies. Tror det kan vara väldigt dåligt för förhållandet om man bara ska gå om varann i dörren hemma. Så hur mycket egentid man kan ta är ju egentligen ingen lätt fråga, det beror ju helt på faktorer runt om. Mår den ena föräldern dåligt psykiskt eller om man har ett barn som sover jättedåligt kanske egentiden måste begränsas för den andra om båda ska orka.

• My Sigma

1-2 gånger i veckan, över 2h. Vi delar lika på den lilla fritid som finns.

• isolande

vi tränar två kvällar/ vecka var. I övrigt någon timme på helgen då någon av oss tar med barnen ut en stund och den andra får drälla hemma. Någon gång varannan månad kanske han träffar en kompis en kväll. Vi har liksom inte ett jättestort behov av egentid. Skulle han behöva vara ensam timmavis varje dag skulle jag bli irriterad.

• mammalovis

Vi har 3 barn på 5 månader, 2,5 år samt 5 år.

Jag röstade på 1-2 gånger upp till 2 timmar, då det ger upp till 4 timmars frånvaro utöver 40 timmars arbetsvecka och restid på minst 1 timma om dagen för sambon. För mig är det viktigt att barnen får tid med sin pappa så helst bara en vardag. Sedan är det skönt att åtminstone slippa laga en måltid om dagen. Oftast får jag mata Lilleman först och han serverar barnen, så jag äter numera 10 minuter senare och hinner knappt ha börjat innan barnen vill ha mer, så det känns som ett evigt springande.

Är han väl borta en kväll på t ex innebandy så åker han ju vid 17/17.30 och är hemma innan barnen lägger sig om jag har tur och då ska maten lagas, plockas undan, de två motvilliga barnen ska få tänderna borstade och Lilleman ska äta minst 3 gånger strax innan han somnar mellan 20 och 24 första gången. Då han äter 2-6 gånger på natten så är jag rätt sliten vissa dagar. Sedan är det upp runt 7.30 de dagar barnen ska till förskolan sina 5 timmar, då jag hinner andas och samla kraft.

Ska då båda föräldrarna vara borta, så blir det ju 8 timmar. Oftast är sambon hemma runt 17, sedan är det 3 intensiva timmar då maten ska lagas och barnen ska i säng, så i så fall blir det 1 timma kvar per kväll och fredagen över om det skulle ske mitt i veckan. För min del orkar jag inte, även efter en intensiv arbetsdag med bara två barn, så jag har lagt motion utöver vardagspromenaderna till jobb/förskola på hyllan sedan barnen kom. När de börjar i skolan blir det kanske lugnare överlag på kvällarna, fast då har de väl egna aktiviteter istället de behöver hjälp med ...

• straw2008

Har 3 små barn så väldigt sällan, ingen av oss orkar med speciellt mkt tid med alla 3 själv. Går åt båda hållen. 

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    mammalovis skrev 2016-03-14 14:30:30 följande:

Vi har 3 barn på 5 månader, 2,5 år samt 5 år.

Jag röstade på 1-2 gånger upp till 2 timmar, då det ger upp till 4 timmars frånvaro utöver 40 timmars arbetsvecka och restid på minst 1 timma om dagen för sambon. För mig är det viktigt att barnen får tid med sin pappa så helst bara en vardag. Sedan är det skönt att åtminstone slippa laga en måltid om dagen. Oftast får jag mata Lilleman först och han serverar barnen, så jag äter numera 10 minuter senare och hinner knappt ha börjat innan barnen vill ha mer, så det känns som ett evigt springande.

Är han väl borta en kväll på t ex innebandy så åker han ju vid 17/17.30 och är hemma innan barnen lägger sig om jag har tur och då ska maten lagas, plockas undan, de två motvilliga barnen ska få tänderna borstade och Lilleman ska äta minst 3 gånger strax innan han somnar mellan 20 och 24 första gången. Då han äter 2-6 gånger på natten så är jag rätt sliten vissa dagar. Sedan är det upp runt 7.30 de dagar barnen ska till förskolan sina 5 timmar, då jag hinner andas och samla kraft.

Ska då båda föräldrarna vara borta, så blir det ju 8 timmar. Oftast är sambon hemma runt 17, sedan är det 3 intensiva timmar då maten ska lagas och barnen ska i säng, så i så fall blir det 1 timma kvar per kväll och fredagen över om det skulle ske mitt i veckan. För min del orkar jag inte, även efter en intensiv arbetsdag med bara två barn, så jag har lagt motion utöver vardagspromenaderna till jobb/förskola på hyllan sedan barnen kom. När de börjar i skolan blir det kanske lugnare överlag på kvällarna, fast då har de väl egna aktiviteter istället de behöver hjälp med ...

Gissar att du ammar ? Är du iväg något alls från barnen ? Dvs ALLA barnen? 
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån?