Vi har 3 barn på 5 månader, 2,5 år samt 5 år.
Jag röstade på 1-2 gånger upp till 2 timmar, då det ger upp till 4 timmars frånvaro utöver 40 timmars arbetsvecka och restid på minst 1 timma om dagen för sambon. För mig är det viktigt att barnen får tid med sin pappa så helst bara en vardag. Sedan är det skönt att åtminstone slippa laga en måltid om dagen. Oftast får jag mata Lilleman först och han serverar barnen, så jag äter numera 10 minuter senare och hinner knappt ha börjat innan barnen vill ha mer, så det känns som ett evigt springande.
Är han väl borta en kväll på t ex innebandy så åker han ju vid 17/17.30 och är hemma innan barnen lägger sig om jag har tur och då ska maten lagas, plockas undan, de två motvilliga barnen ska få tänderna borstade och Lilleman ska äta minst 3 gånger strax innan han somnar mellan 20 och 24 första gången. Då han äter 2-6 gånger på natten så är jag rätt sliten vissa dagar. Sedan är det upp runt 7.30 de dagar barnen ska till förskolan sina 5 timmar, då jag hinner andas och samla kraft.
Ska då båda föräldrarna vara borta, så blir det ju 8 timmar. Oftast är sambon hemma runt 17, sedan är det 3 intensiva timmar då maten ska lagas och barnen ska i säng, så i så fall blir det 1 timma kvar per kväll och fredagen över om det skulle ske mitt i veckan. För min del orkar jag inte, även efter en intensiv arbetsdag med bara två barn, så jag har lagt motion utöver vardagspromenaderna till jobb/förskola på hyllan sedan barnen kom. När de börjar i skolan blir det kanske lugnare överlag på kvällarna, fast då har de väl egna aktiviteter istället de behöver hjälp med ...