• Anonym (Barn eller ej?)

Tjänar man nåt på att ha barn?

Hej
    Jag tänkte att detta är rätt forum att få svar på några frågor jag har.

Det är så att min kille såååå gärna vill skaffa en unge för att han vill bli pappa. Jag är lite över 30 så det är väl dags snart om det ska bli av öht. Problemet är att jag egentligen inte vill ha barn. Alls. Ni får ursäkta men jag tycker att ungar är jobbiga och verkar tar all ens tid och energi. Många av mina vänninor har ungar och deras liv har i princip tagit slut efter att de skaffade barn.

Min kille vill inte lyssna på detta utan menar att jag kommer ändra mig när jag håller barnet i mina armar. Han menar också att vår ekonomi kommer bli betydligt bättre och att vi dessutom kan ta ledigt från våra jobb med jämna mellanrum. Om detta är sant är jag villig att skaffa en unge bara för förmånerna. Mina frågor är därför enligt nedanstående.

1. Hur mycket barnbidrag får man varje månad?
    2. Hur mycket kostar en unge om man inhandlar det billigaste till den? Typ kläder, vagga och barnstol borde man kunna hitta på loppmarknad/blocket. Finns det typ Eldorado-barnmat eller motsvarande?
    3. Hur funkar det med ledighet? Kan jag vara ledig under hela graviditeten? Kan jag fejka och få läkarintyg på att jag typ är illamående?
    4. Hur funkar föräldraledighet när ungen blir äldre? Kan jag ta ledigt för att "vara hemma med ungen" tills den är typ 10? 
    5. Är det tillåtet att åka utomlands när man är föräldraledig? Kollar dom sånt?
    6. Är lite orolig för min kropp som är rätt tight nu. Tar det mycket energi att få bröst, mage och rumpa i ordning, eller krävs det kosmetisk kirurgi? Hade iofs tänkt att fixa mina tuttar om ett par år ändå, och då kanske punkt 1 kan hjälpa med detta, eller är det orealistiskt?

Jag kan troligen googla mycket av ovanstående, men tänkte att jag kan få first hand experience av folk här.

Ha en underbar kväll!

• Svar på tråden Tjänar man nåt på att ha barn?
  • catladyn

Och alla har missat att tråden ligger i sandlådan. Grattis ts till dagens skratt

• Retarderadd

Stackar människa. Du vet inte mycket om livet du. Skaffa aldrig barn, du skulle bli en usel , pinsam och värdelös mamma. Den enda som skulle få något förstört om du skaffade barn är ditt barn! Du skulle förstöra ditt barns liv genom att vara så tragisk och värdelös mamma. Gör det inte, för barnets skull

• Butterscotch
    catladyn skrev 2016-03-19 08:50:40 följande:

Och alla har missat att tråden ligger i sandlådan. Grattis ts till dagens skratt

Nu gör den det. De brukar flyttas dit efter ett tag. Men ja, det var uppenbart redan innan dess att ts är en skojfrisk person.
  • MEE83

Är du verkligen 30 år? Förvånad

Barn är en enorm kostnad, fast de flesta av utgiftsposterna finansieras ju med hjälp av skattemedel. Allting subventioneras med skattepengar, en förskoleplats kostar ca 110 000 sek per år, alltså 9000 kronor i månaden. Du kan nog räkna med att det kostar samhället minst 4 MSEK tills dess att en individ blir myndig, dvs 19 år gammal. 

• MEE83
    catladyn skrev 2016-03-19 08:50:40 följande:

oops.. Solig
  • Jennie med ie

Barnbidraget är på 6975kr plus moms. Unge-bidrag har dock inte införts än men det finns ett förslag på det som lagts fram för regeringen.

Eldorado fick sluta sälja sin barnmat av konkurrens-skäl, ingen annan hade en chans att tillverka lika billigt som dem eftersom de baserade sin på kattmat. Men du kan köpa begagnad mat på Blocket. Vagga och säng behövs inte, ungen kan sova hos er först och sen på soffan.

Visst kan du bli sjukskriven. Bara att låta bli att sova två nätter innan varje läkarbesök.

VAB-dagarna är begränsade till antalet men du kan ansöka om fler med anledning av att du skaffat ungen för pappans skull. Då får du obegränsat antal. Tyvärr får du bara knappt 80% av din inkomst då, det går tyvärr inte att komma runt. Men du kan ju söka pengar från fonder och så, du ska ju inte behöva gå minus.

Två betalda utlandsresor om året ingår i föräldraledigheten.

Din man är skyldig att möjliggöra för dig att få tillbaka din kropp eftersom du skaffar ungen för hans skull. Så kostnaden för plastikkirurgi och liknande dras av från hans pensionsrätt. Om ni skiljer er eller han avlider innan pensionen blir ungen betalningsskyldig.

Lycka till! Glöm inte att skriva avtal på allt.

• Cadencee
    Jennie med ie skrev 2016-03-19 14:50:04 följande:

Barnbidraget är på 6975kr plus moms. Unge-bidrag har dock inte införts än men det finns ett förslag på det som lagts fram för regeringen.

Eldorado fick sluta sälja sin barnmat av konkurrens-skäl, ingen annan hade en chans att tillverka lika billigt som dem eftersom de baserade sin på kattmat. Men du kan köpa begagnad mat på Blocket. Vagga och säng behövs inte, ungen kan sova hos er först och sen på soffan.

Visst kan du bli sjukskriven. Bara att låta bli att sova två nätter innan varje läkarbesök.

VAB-dagarna är begränsade till antalet men du kan ansöka om fler med anledning av att du skaffat ungen för pappans skull. Då får du obegränsat antal. Tyvärr får du bara knappt 80% av din inkomst då, det går tyvärr inte att komma runt. Men du kan ju söka pengar från fonder och så, du ska ju inte behöva gå minus.

Två betalda utlandsresor om året ingår i föräldraledigheten.

Din man är skyldig att möjliggöra för dig att få tillbaka din kropp eftersom du skaffar ungen för hans skull. Så kostnaden för plastikkirurgi och liknande dras av från hans pensionsrätt. Om ni skiljer er eller han avlider innan pensionen blir ungen betalningsskyldig.

Lycka till! Glöm inte att skriva avtal på allt.

xD
  • Anonym (Rik)

Ja man tjänar sjukt mycket på att skaffa barn!! Det man tjänar är inte materiellt utan förtjänsten ligger i de mjuka värdena som är så mycket mer värdefulla för ett lyckligt liv. Jag listar fördelar nedan, övriga får gärna fylla på.

Man tjänar bland annat:
    Kärlek
    Glädje
    Mognad
    Empatisk förmåga
    Samband
    Livsgnista
    Upplevelser och minnen
    Motivation att bli bättre (Jag har bland annat jobbat hårdare och höjt min lön med 20.000 i månaden sedan jag fick barn för att jag vill kunna ge dem ett fint liv)
    En ursäkt att kolla på tecknat och leka i lekland
    Bygga lego igen
    Ansvarskänslan utvecklas

• viseversa

Om denna tråd är sann så tycker jag inte du ska skaffa något barn. Du verkar grymt opassande som förälder.

• 1234568
    Iowhannah skrev 2016-03-19 07:01:48 följande:
    Haha oj då, jag har kanske haft lite tur då. Ska kanske inte nämna att sonen fortfarande sover och jag vaknade först för en gångs skull :P
    Mina twins stiger upp typ 07.30-08.30...trots att dom lägger sig vid 19 :) Ska väl inte klaga jag då heller..
  • Anonym (Signe tur)

*När barnen är nyfödda brukar många komma med presenter till bebisen, kläder mm -dem kan du sälja och istället köpa grejer på myrorna.

*Hinta till dina polare att du vill ha en baby-shower =grejer du kan sälja redan innan barnet är fött!

*Om du ser till att få en riktigt söt unge kan du anmäla hen till en agentur och låta hen jobba som barnmodell!

*Sälja bröstmjölk ger bra betalt också, du kan ju spä ut med ersättning till din egen unge!

*När barnet blir äldre kan du alltid försöka träna hen på att bli bra på att sno grejer - de är ju inte straffmyndiga på några år (och skulle barnet bli upptäckt är det värsta som kan hända att soc omhändertar, men då behöver du å andra sidan inte stå för maten på ett tag).

...tja, det var några tips i alla fall!

Svar på tråden Tjänar man nåt på att ha barn?