• kiki

Havandeskapsförgiftning ?

Hej. Någon som vet. Dom senaste dagarna har jag börja svullna rejält om fingrar och ben. I onsdags så mycket att det knappt gick o böja fingrarna, byxorna sitter sååå mycket tajtare runt benen och klämmer, anklarna väller utanför skorna. Det är inte bättre på morgonen när jag vaknar utan svullnaden är kvar och sitter i hela tiden. Har även ökat rejält i vikt, dock är jag ingen som står på vågen konstant men har hittills gått upp 20kg tydligen!!!! (Helt galet, gick upp 8kg med första). Kan jag ha råkat ut för Havandeskapsförgiftning lr bara en vanlig "samling av vatten"? Att läsa på Google gör ju inte saken bättre..

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning ?
  • kiki

Ringde in till förlossningen men hon tyckte jag skulle avvakta då jag inte hade huvudvärk som va ett tydligt tecken tillsammans med svullnad va Havandeskapsförgiftning. Hon tyckte även att jag skulle ringa min BM på måndag och försöka få en tid i veckan för att lämna urin och ta blodtryck.

• Nini

Fast man måste inte ha huvudvärk och ont vid revbenen på höger sida... nu fick jag havandeslapsförgiftning i v 39 och det upptäckte dem när jag kom in på förlossningen. Min bm nonchalerar min oro med att blodtrycket hade börjat gått upp men låg fortfarande inom gränsen, 2 dagar senare hade jag +3 i protein.

Kontakta bm och kräv att de kollar protein i urin och blodtryck!!!!

• Oscarsmamma84

Stå på dig man måste inte ha huvudvärk eller ont vid revbenen. Finns en sorts Hf som inte har några symtom . Jag gick upp 6 kg på en vecka o när jag kom till bm så var jag så illa däran att jag blev igångsatt meddetsamma o fick äta blodtrycksmedicin 6 mån o gå hos njurmottagningen lika länge då alla mina organ höll på att lägga av. Så har du gått upp dessa kg på kort tid ring igen o kräv hjälp du kan faktiskt dö

• RAM77

Jag hade inte ont i huvudet när jag hade havandeskapsförgiftning! Mina tecken var trötthet och vätsikeansamling. Mitt blodtryck var inte heller jättehögt, 145/90. Trots det läckte jag massor med protein i urinet och inre organ var påverkade. Jag blev inte heller tagen på allvar förrän jag fick lämna urinprov och det var dåligt, blev inlagd direkt och igångsatt en vecka senare.

• kiki

Tack. Jag tänkte att jag skulle vänta tills imorgon och ställa mig på vågen. Idag när jag ställde mig på vågen visade den +1.5kg, får panik! Dela för att alla dess kg ska bort och sen för att det känna sjukt läskigt att gå upp så mycket.. Men nu vet jag inte om de va +1.5kg för att jag precis hade ätit lr för att det är något.. Jag ska hur som helst ställa mig på vågen direkt när jag vaknar imorgon o har den förändrats så ringer jag in igen.

• Trippelmamma76

Jag hade som sagt inte heller huvudvärk och inget märktes förrän vid förlossningen och då blev jag akut dålig och krampade. Det blev alltså HELLP vilket är väldigt allvarligt. Utomlands är det en vanlig orsak till att kvinnan dör i barnsäng. Jag var också svullen/hade mycket ansamlad vätska men ingen reagerade på mina frågor kring detta (hade en äldre, ganska loj barnmorska, tyvärr). Först när värkarna hade startat började jag kräkas. Vattnet gick ett par dagar före förlossningen så de kontrollerade alltså mitt blodtryck flera ggr utan att upptäcka min havandeskapsförgiftning! Tänk också på att det utöver att skada dig, även kan skada ditt barn (det gick bra med mitt, men tog 1-2 månader för mig att återhämta mig någotsånär)

• sobrio88

Jag fick havandeskapsförgiftning i v 35 tror jag det var. Dom första veckorna hade jag inte alls ont i huvudet, var bara på täta kontroller för att ha koll på urin och blodtryck. Fick även göra ett tillväxtultaljud där dom sa att bebis kommer väga ca 3500 g vid fullgånget.

V 37+6 fick jag huvudvärk och blev inlagd. Blev mycket sämre och blev igångsatt v38+2 och 3 men inget hände. Fick äta blodtryckssänkande från inläggningen.

Han föddes v39+0 och vägde då 2960 g och var medtagen så vi fick ligga på neontalen i 9 dagar varav 1 dygn på iva. Jag är säker på att havandeskapsförgiftningen var en del av detta. Så det är inget att leka med även om vi klarade oss rätt bra.

• yodi
    kiki skrev 2016-03-19 17:00:01 följande:

Tack. Jag tänkte att jag skulle vänta tills imorgon och ställa mig på vågen. Idag när jag ställde mig på vågen visade den +1.5kg, får panik! Dela för att alla dess kg ska bort och sen för att det känna sjukt läskigt att gå upp så mycket.. Men nu vet jag inte om de va +1.5kg för att jag precis hade ätit lr för att det är något.. Jag ska hur som helst ställa mig på vågen direkt när jag vaknar imorgon o har den förändrats så ringer jag in igen.

tycker du gott kan ringa ändå, man behöver inte ha huvudvärk.
  • kiki

Huvudvärk som ett brev på posten! Längtar tills klockan 8 så jag kan ringa BM och se om jag kan få en tid. Hoppas dom tar mig på allvar så jag kan få lite ro i kroppen genom att få lämna urin och ta blodtryck. Svullnaden är kvar och dagen har varit hemsk!

• Resande

Ring fl! När jag gått runt med högt bt blev jag ombedd att ringa fl genast vid minsta tecken på försämring (dagtid mvc). Vänta inte till morgonen on du känner dig sämre.

• tofslan

Säger som resande - ring förlossningen direkt! Den där sortens varningssignaler ska man ta på allvar. Jag har själv haft HF och det är inte roligt. Om du är både svullen och nu har huvudvärk är det bara att ringa förlossningen direkt, inte vänta in barnmorskan. Håller tummarna för att allt är bra!

• kiki

Fick tid direkt till BM. Värdena va förhöjda och jag ska tillbaka på onsdag. Får jag ont i magen lr nått annat ska jag ringa FL direkt.

• yodi
    kiki skrev 2016-03-21 11:26:06 följande:

Fick tid direkt till BM. Värdena va förhöjda och jag ska tillbaka på onsdag. Får jag ont i magen lr nått annat ska jag ringa FL direkt.

tog dom blodprover på dig?
  • kiki

Nä, inget blodprov. Blodtryck och urin. Borde jag lämnat blodprov?

• RAM77

Om de hade tagit ett blodprov hade de kunnat se om organen är påverkade. På mig gjorde inte bm det utan det var först när jag blev inlagd. Tänk på att det är ingen kraftig smärta i magen. För mig var det ett tryck under revbenen, vilket är svårt att ibland särskilja från normalt tryck på revbenen när man är gravid. Vet du vad urinprovet visade? Jag hade +3 och fick ta taxi från bm till förlossning och där blev jag kvar.

• yodi
    kiki skrev 2016-03-21 12:05:05 följande:

Nä, inget blodprov. Blodtryck och urin. Borde jag lämnat blodprov?

ja dom ska absolut ta blodprov har du förhöjt blodtryck och protein i urinen så ska blodprov tas för att kontrollera så inte inre organ är påverkade, tog inte bm blodprov så har hen inte följt rutinerna och rekommendationerna som finns .
  • kiki

Men usch, nu blir jag nervös :/ Får ringa BM imorgon igen :(

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning ?