Jw83 skrev 2016-03-21 16:59:40 följande:
Det finns ju aldrig några säkra veckor att berätta i. Min mamma hade 6 missfall. Alla efter vecka 12. Sedan fick hon 2 friska barn på rad :) En vän fick missfall i v 30 och en annan fick beskedet att deras barn led av mycket grava missbildningar under rul i vecka 19. Deras barn hade aldrig överlevt en graviditet så dom fick ta bort det. En annan vännina hade ett barn som dog under förlossningen.
Missfall och sorg är för många en naturlig del i resan mot att få ett barn. Som gravid så vill man så gärna tänka "efter vecka 12 är det säkert" eller "vi såg hjärtslag så nu är det säkert". Jag är själv gravid med andra barnet i vecka 25. Jag känner mig inte säker innan barnet är fött.
Samtidigt så ser jag inte missfall som något som man bör tala tyst om eller skämmas för. I de flesta fall så innebär ju ett missfall att kroppen gör sitt jobb, den sorterar bort ett icke livsdugligt foster så man slipper gå med det för länge. För mig så är ett plus på Stickan bara första delen i resan mot ett barn.
Missfall är extremt vanligt. Men för dom flesta går det faktiskt bra :) tänk så här : Vilka vill vi dela en eventuell sorg med? Dom kan man berätta för väldigt tidigt. Är det så att man går ut tidigt med graviditeten på blogg eller Facebook så riskerar man ju att ytligt bekanta kommer fram och säger saker som "Nu börjar kulan synas" eller "Vad kul med en liten" efter missfall. Orkar man med det?
Samtidigt så förstår jag om man bara vill skrika ut sin lycka till alla man möter :) Och det kanske är det mest naturliga. Man väntar ju faktiskt barn, inte missfall.
Oj det måste vara jobbigt med så många missfall på raken så sent, stackars! Tur det löste sig. Som du säger så är det ju så kroppen ska fungera, som en säkerhet. Det som gör tanken jobbigare för mig är att vi kämpat i 1.5 år för det här plusset :(. Men nu vet vi iaf att vi kan bli gravida :). Jag tror jag kommer hålla det till familj och vänner tills att magen börjar bli så pass att den inte går att dölja längre , det känns som att det gör sig självt då :)