• Forumvärd

    M i Stockholm: Korta sommarloven- rätt eller fel?

    Moderaterna i Stockholm har kommit med förslaget att korta sommarlovet för barnen. Istället vill man inför en tredje termin. En av anledningarna bakom detta förslag är att man anser att eleverna behöver mer tid i skolan.
    Vad tycker du? Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden M i Stockholm: Korta sommarloven- rätt eller fel?
  • Litet My

    Rätt tänkt, hade gärna sett att de tog bort påsklovet också som ligger alldeles inpå sportlovet. Hade räckt med ledigheten som är runt påsk (långfredag-annandagen).

  • anjamila
    Tow2Mater skrev 2016-03-31 01:26:23 följande:

    Och vad menar du den praktiska skillnaden skulle bli om man tar sina barn på en utlandsresa med eller utan skolans medgivande?


    Egentligen mest en markering. En del föräldrar skulle väl ta sitt barn och åka ändå. En del kanske skulle låta bli.
  • Anonym (j)

    Jag är inte för 3- teminssystem. Jag tycker istället att vi måste få skärpa kraven på både lärare, barn och föräldrar. Varför är vi i skolan? För att lära oss. Vad har skolan för befogenheter kring de elever som inte kommer nå målen? I princip inga. Jag menar att det måste få finnas skolor för dem som inte klarar av "vanlig" undervisning. Det betyder inte att vi inte ska ha ett inkluderande arbetssätt där man i första hand ska försöka hjälpa eleverna på deras hemskola, antingen det är med en assistent eller bara med speciella anpassningar från lärarens sida. Det ställer också krav på lärarna. Om det alltid är en och samma lärare som inte klarar av att möta sina elever där de är så kan det vara läge att utvärdera dennes pedagogiska förmåga. Jag tycker att det är hemskt att vi har gått från att gömma undan alla med någon form av funktionshinder till att skicka in många av dem rätt in i vanliga skolan. Det är långt ifrån alla av dem som mår bra av det och då måste man lyssna!
    För de "vanliga" eleverna måste kraven höjas som sådant att om målet är att man ska lära sig multiplikationstabellerna och man håller på att rabbla dem, spela spel och sjunga dem i skolan och de ändå inte fastnar då får man göra en insats hemma också. Där måste förädrarna komma in och stötta. Inte ursäkta sitt barn utan snarare tänka att man hjälper sitt barn. Om hen kan detta nu i år 3 som skolan vill så kommer det underlätta för mitt barn senare.

    Det finns ALLTID undantag och det finns många lärare, elever och föräldrar där ute som sliter sitt hår och kämpar med barnens skolgång. Frågan är om dessa lärare, elever och föräldrar automatiskt blir hjälpta av ett 3- terminssystem? Jag tror inte det.

  • Anonym (j)

    Sen en annan sak... Sverige är väl också ganska unikt med att ha såpass lång lagstadgad semester och där det t o m ligger krav på arbetsgivarna att vissa veckor måste få tas ut på sommaren. Hur många vuxna är beredda att korta ner sin semester med en eller ett par veckor med argumentet att vi ska vara mer som övriga EU/ Världen och att vi skulle bli mer effektiva på jobbet och få gjort mer om vi bara var där mer...

  • Anonym (Att det ska vara så svårt)
    Anonym (j) skrev 2016-03-31 08:50:30 följande:

    Jag är inte för 3- teminssystem. Jag tycker istället att vi måste få skärpa kraven på både lärare, barn och föräldrar. Varför är vi i skolan? För att lära oss. Vad har skolan för befogenheter kring de elever som inte kommer nå målen? I princip inga. Jag menar att det måste få finnas skolor för dem som inte klarar av "vanlig" undervisning. Det betyder inte att vi inte ska ha ett inkluderande arbetssätt där man i första hand ska försöka hjälpa eleverna på deras hemskola, antingen det är med en assistent eller bara med speciella anpassningar från lärarens sida. Det ställer också krav på lärarna. Om det alltid är en och samma lärare som inte klarar av att möta sina elever där de är så kan det vara läge att utvärdera dennes pedagogiska förmåga. Jag tycker att det är hemskt att vi har gått från att gömma undan alla med någon form av funktionshinder till att skicka in många av dem rätt in i vanliga skolan. Det är långt ifrån alla av dem som mår bra av det och då måste man lyssna!
    För de "vanliga" eleverna måste kraven höjas som sådant att om målet är att man ska lära sig multiplikationstabellerna och man håller på att rabbla dem, spela spel och sjunga dem i skolan och de ändå inte fastnar då får man göra en insats hemma också. Där måste förädrarna komma in och stötta. Inte ursäkta sitt barn utan snarare tänka att man hjälper sitt barn. Om hen kan detta nu i år 3 som skolan vill så kommer det underlätta för mitt barn senare.

    Det finns ALLTID undantag och det finns många lärare, elever och föräldrar där ute som sliter sitt hår och kämpar med barnens skolgång. Frågan är om dessa lärare, elever och föräldrar automatiskt blir hjälpta av ett 3- terminssystem? Jag tror inte det.


    Jag kan inte multiplikationstabellen men hade högsta betyg i matte. Att rabbla ramsor är INTE matematik, logik det är ramsa.
  • Anonym (j)
    Anonym (Att det ska vara så svårt) skrev 2016-03-31 08:59:04 följande:
    Jag kan inte multiplikationstabellen men hade högsta betyg i matte. Att rabbla ramsor är INTE matematik, logik det är ramsa.
    Men suck. Roligt att ditt nick är "att det ska vara så svårt" när du inte kan förstå att det var ett exempel. Dessutom är det ju så att bara för att det är sant för dig behöver det inte vara det för alla. För många underlättar det att kunna t ex multiplikationstabellen eftersom man vid lösande av ett tal inte behöver lägga så mycket kraft och energi på att räkna ut vad t ex 5 x 8 är. Men fine. Ta bort det exemplet då och tänk läsning istället.
  • Vestra
    anjamila skrev 2016-03-29 13:44:20 följande:

    En annan fördel med tre terminer med längre ledighet emellan är att familjer kan lägga sina utlandsresor där så att eleverna slipper missa lektionstid samt göra "läxor" på semestern.

    Blir det tre terminer tycker jag definitivt man ska hålla på skolplikten och neka utlandsresor mitt i terminerna.


    Många åker ju under terminerna just för att det är mycket billigare då. Så det handlar ju inte om att dom just där och då vill åka (oftast), utan att priserna är lägre under terminerna. Det hade nog varit likadant oavsett hur man gör med terminer och ledighet. Under ledigheten så går priserna upp, för att gå ner veckan efter. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • sextiotalist
    Anonym (Att det ska vara så svårt) skrev 2016-03-31 08:59:04 följande:
    Jag kan inte multiplikationstabellen men hade högsta betyg i matte. Att rabbla ramsor är INTE matematik, logik det är ramsa.
    Du kunde nog multiplikationstabellen, även om du inte kunde rabbla den, jag är säker på att du visste, utan att tänka länge, att 8*7=56 eller hur?
  • Tow2Mater
    Anonym (j) skrev 2016-03-31 08:53:59 följande:

    Hur många vuxna är beredda att korta ner sin semester med en eller ett par veckor med argumentet att vi ska vara mer som övriga EU/ Världen


    Kanske en hel del om det samtidigt innebar EU-världs-anpassade (dvs höjda) löner?
  • Tow2Mater
    Anonym (j) skrev 2016-03-31 08:50:30 följande:

    Jag är inte för 3- teminssystem. Jag tycker istället att vi måste få skärpa kraven på både lärare, barn och föräldrar. Varför är vi i skolan? För att lära oss. Vad har skolan för befogenheter kring de elever som inte kommer nå målen? I princip inga. Jag menar att det måste få finnas skolor för dem som inte klarar av "vanlig" undervisning. Det betyder inte att vi inte ska ha ett inkluderande arbetssätt där man i första hand ska försöka hjälpa eleverna på deras hemskola, antingen det är med en assistent eller bara med speciella anpassningar från lärarens sida. Det ställer också krav på lärarna. Om det alltid är en och samma lärare som inte klarar av att möta sina elever där de är så kan det vara läge att utvärdera dennes pedagogiska förmåga. Jag tycker att det är hemskt att vi har gått från att gömma undan alla med någon form av funktionshinder till att skicka in många av dem rätt in i vanliga skolan. Det är långt ifrån alla av dem som mår bra av det och då måste man lyssna!
    För de "vanliga" eleverna måste kraven höjas som sådant att om målet är att man ska lära sig multiplikationstabellerna och man håller på att rabbla dem, spela spel och sjunga dem i skolan och de ändå inte fastnar då får man göra en insats hemma också. Där måste förädrarna komma in och stötta. Inte ursäkta sitt barn utan snarare tänka att man hjälper sitt barn. Om hen kan detta nu i år 3 som skolan vill så kommer det underlätta för mitt barn senare.

    Det finns ALLTID undantag och det finns många lärare, elever och föräldrar där ute som sliter sitt hår och kämpar med barnens skolgång. Frågan är om dessa lärare, elever och föräldrar automatiskt blir hjälpta av ett 3- terminssystem? Jag tror inte det.


    Detta handlar ju om läroplikt, inte skolplikt som ju Sverige har.
    Läroplikt har de t ex i Finland (där man också kan hemskola om man vill och anser det passar ens barn bättre).

  • Anonym (Suck)

    Det största problemen i svensk skola är inte loven. Utan respektlöshet, förlorad auktoritet och föräldrars förstora inflytande.

  • Anonym (Student)

    Ganska intressant att det är så pass många som vill minska sommarlovet. Menar ni då endast grundskolan eller gymnasiet också? jag personligen studerar ett högskoleförberedande program på en annan ort (då det inte finns en gymnasieskola på min hemort och jag/min familj har inte råd att låta mig flytta) . Jag pendlar 7 mil dagligen. Jag åker kl 07.45 på morgonen och är hemma 17.30 igen. Alltså blir det långa dagar, så ni som säger att vi ska förlänga skoldagarna... Ni menar då att jag ska komma hem ännu senare än vad jag gör?

    Dessutom, så jobbar jag under alla lov. Så mitt sommarlov brukar vanligtvis vara 2 veckor, nu är ju detta något jag valt frivilligt men då pengarna behövs så skulle det vara en katastrof för mig om sommarlovet var kortare.

    Och dessutom, så är skolångesten enorm idag. Prestationsångesten också, skolan är en plats där mobbning, kränkningar och liknande förekommer. Så för vissa är det inte alls en trevlig plats att vistas på.

    Sen finns det alltid barn/ungdomar som inte bryr sig om sin skolgång alls. Men låt inte oss som faktiskt gör det böta för dem....

    Men däremot, förstår jag om man vill korta ner det för mindre barn som inte kan vara ensam hemma etc. Därför så undrar jag om ni vill att det ska gälla för alla studerande, eller bara grundskolan?

  • Anonym (j)
    Tow2Mater skrev 2016-03-31 18:19:56 följande:

    Detta handlar ju om läroplikt, inte skolplikt som ju Sverige har.
    Läroplikt har de t ex i Finland (där man också kan hemskola om man vill och anser det passar ens barn bättre).


    Det tycker jag låter bra (visste inte ens att det fanns läroplikt). Hemskolning tycker jag definitivt att man kan tillåta OM man följer upp det noggrant så att det inte är ett sätt för föräldrar att "skydda" sina barn från olikheter. Jag tycker inte att religion t ex ska få vara ett skäl till att man ska hemskolas men så är jag också emot religiösa friskolor antingen de är kristna, muslimska eller något annat. Jag är däremot väldigt mycket för religionsfrihet men tycker inte att det ska blandas samman med skolan :)
  • Alessia

    Svenska skolbarn har för lite tid i skolan och för långa och för många lov.  Om man sedan drar bort all den tid som tas i anspråk för att hålla ordning i klassen, den tid som tas till idrottsdagar, filmvisningar, studiebesök, egna lovdagar och sjukdagar, uteblivna lektioner pga lärares sjukdom, är antalet lektionstimmar i skolan skrämmande lågt för flertalet elever. Jag räknade ut att den sammanlagda undervisningstid i engelska i dotterns klass under sista året i nian var 67% av den tid klassen skulle haft enligt schemat. 33% hade alltså gått bort på andra aktiviteter eller icke lärarledd undervisning. Sådant leder inte till en framgångsrik skola!

    Det är inte säkert att ett treterminssystem är det optimala, men ett sommarlov på 5 veckor, slopat höstlov ersatt av 2 dagars ledighet (för eleverna enbart, lärarna kan behöva konferenstid) och slopat påsklov skulle ge minst  5 extra studieveckor. Och då börjar lärarna gasta, men de kan samtliga med fördel gå över till kontorstid 8-17 och sedvanlig semester på 5- 6 veckor. Då slipper vi också lärartjafset om 45, 6 timmars arbetsvecka och inarbetade lov. Otroligt många föräldrar har ett smärre helvete att få sommarlovet att gå ihop med sina semestrar. Och skulle sedan barnen bli bättre i skolämnena (vilket de blir med mer tid till förfogande) är det toppen säger jag.

  • Anonym (W)
    Alessia skrev 2016-04-01 23:57:45 följande:

    Svenska skolbarn har för lite tid i skolan och för långa och för många lov.  Om man sedan drar bort all den tid som tas i anspråk för att hålla ordning i klassen, den tid som tas till idrottsdagar, filmvisningar, studiebesök, egna lovdagar och sjukdagar, uteblivna lektioner pga lärares sjukdom, är antalet lektionstimmar i skolan skrämmande lågt för flertalet elever. Jag räknade ut att den sammanlagda undervisningstid i engelska i dotterns klass under sista året i nian var 67% av den tid klassen skulle haft enligt schemat. 33% hade alltså gått bort på andra aktiviteter eller icke lärarledd undervisning. Sådant leder inte till en framgångsrik skola!

    Det är inte säkert att ett treterminssystem är det optimala, men ett sommarlov på 5 veckor, slopat höstlov ersatt av 2 dagars ledighet (för eleverna enbart, lärarna kan behöva konferenstid) och slopat påsklov skulle ge minst  5 extra studieveckor. Och då börjar lärarna gasta, men de kan samtliga med fördel gå över till kontorstid 8-17 och sedvanlig semester på 5- 6 veckor. Då slipper vi också lärartjafset om 45, 6 timmars arbetsvecka och inarbetade lov. Otroligt många föräldrar har ett smärre helvete att få sommarlovet att gå ihop med sina semestrar. Och skulle sedan barnen bli bättre i skolämnena (vilket de blir med mer tid till förfogande) är det toppen säger jag.


    Fast det är ju inte elevernas fel att det visas film och är studiebesök titt som tätt. Det är ju egentligen ett väldigt dåligt argument för att spendera MER tid i skolan, snarare är det ett argument för att spendera mindre tid i skolan eftersom undervisningskvaliteten ändå är så dålig. 

    Det jag menar är att om 33% av tiden barnen spenderar i skolan är ineffektiv så är inte lösningen att lägga på 33% extra tid utan att se till att den tid barnen är i skolan blir så effektiv som möjligt.
  • Anonym (nej, nej, nej...)

    Håller inte med. Det blir så hattigt med lov här och var. En lång ledighet behövs dessutom , särskilt för de minsta barnen.

  • Flash Gordon
    sextiotalist skrev 2016-03-30 10:26:18 följande:
    Det låter pest i mina ögon. Fy sjutton.

    Vad exakt är det som är "pest" med det?

    Menar du att korta av sommarlovet för att få mer tid i skolan?

    Sverige har/hade 741 timmar i skolan varje år för alla barn i alla åldrar. Ett EU genomsnitt för 15-åringar ligger på 897 timmar.
    https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Utoka-minsta-antalet-skoldagar_H002Ub325/?text=true

    Hur mycket mer hade barnen kunnat lära sig med 150 timmar till i skolan varje år?

    .

    Eller menar du tre terminer och att ledigheten var förskjuten mot den senare delen av sommaren?

    Sådant kan man ju anpassa efter land, väder och kultur men jag kan inte se problemet med principen om tre terminer.
  • Anonym (Bättre förr)
    Anonym (Suck) skrev 2016-03-31 19:23:06 följande:
    Det största problemen i svensk skola är inte loven. Utan respektlöshet, förlorad auktoritet och föräldrars förstora inflytande.
    Lägg på lärarnas okunskap också. Det de inte lärt sig själva eller lärt sig fel går ju inte lära ut i sin tur. Och förbudet att inte få säga till= risk bli anmäld. Och mobiler på lektionstid! Vilken vansinnigt påfund, borde förbjudas o.m.g! Loven är det sista problemet om de ens är ett problem.
Svar på tråden M i Stockholm: Korta sommarloven- rätt eller fel?