Alessia skrev 2016-04-01 23:57:45 följande:
Svenska skolbarn har för lite tid i skolan och för långa och för många lov. Om man sedan drar bort all den tid som tas i anspråk för att hålla ordning i klassen, den tid som tas till idrottsdagar, filmvisningar, studiebesök, egna lovdagar och sjukdagar, uteblivna lektioner pga lärares sjukdom, är antalet lektionstimmar i skolan skrämmande lågt för flertalet elever. Jag räknade ut att den sammanlagda undervisningstid i engelska i dotterns klass under sista året i nian var 67% av den tid klassen skulle haft enligt schemat. 33% hade alltså gått bort på andra aktiviteter eller icke lärarledd undervisning. Sådant leder inte till en framgångsrik skola!
Det är inte säkert att ett treterminssystem är det optimala, men ett sommarlov på 5 veckor, slopat höstlov ersatt av 2 dagars ledighet (för eleverna enbart, lärarna kan behöva konferenstid) och slopat påsklov skulle ge minst 5 extra studieveckor. Och då börjar lärarna gasta, men de kan samtliga med fördel gå över till kontorstid 8-17 och sedvanlig semester på 5- 6 veckor. Då slipper vi också lärartjafset om 45, 6 timmars arbetsvecka och inarbetade lov. Otroligt många föräldrar har ett smärre helvete att få sommarlovet att gå ihop med sina semestrar. Och skulle sedan barnen bli bättre i skolämnena (vilket de blir med mer tid till förfogande) är det toppen säger jag.
Fast det är ju inte elevernas fel att det visas film och är studiebesök titt som tätt. Det är ju egentligen ett väldigt dåligt argument för att spendera MER tid i skolan, snarare är det ett argument för att spendera mindre tid i skolan eftersom undervisningskvaliteten ändå är så dålig.
Det jag menar är att om 33% av tiden barnen spenderar i skolan är ineffektiv så är inte lösningen att lägga på 33% extra tid utan att se till att den tid barnen är i skolan blir så effektiv som möjligt.