M i Stockholm: Korta sommarloven- rätt eller fel?
Jag är inte för 3- teminssystem. Jag tycker istället att vi måste få skärpa kraven på både lärare, barn och föräldrar. Varför är vi i skolan? För att lära oss. Vad har skolan för befogenheter kring de elever som inte kommer nå målen? I princip inga. Jag menar att det måste få finnas skolor för dem som inte klarar av "vanlig" undervisning. Det betyder inte att vi inte ska ha ett inkluderande arbetssätt där man i första hand ska försöka hjälpa eleverna på deras hemskola, antingen det är med en assistent eller bara med speciella anpassningar från lärarens sida. Det ställer också krav på lärarna. Om det alltid är en och samma lärare som inte klarar av att möta sina elever där de är så kan det vara läge att utvärdera dennes pedagogiska förmåga. Jag tycker att det är hemskt att vi har gått från att gömma undan alla med någon form av funktionshinder till att skicka in många av dem rätt in i vanliga skolan. Det är långt ifrån alla av dem som mår bra av det och då måste man lyssna!
För de "vanliga" eleverna måste kraven höjas som sådant att om målet är att man ska lära sig multiplikationstabellerna och man håller på att rabbla dem, spela spel och sjunga dem i skolan och de ändå inte fastnar då får man göra en insats hemma också. Där måste förädrarna komma in och stötta. Inte ursäkta sitt barn utan snarare tänka att man hjälper sitt barn. Om hen kan detta nu i år 3 som skolan vill så kommer det underlätta för mitt barn senare.
Det finns ALLTID undantag och det finns många lärare, elever och föräldrar där ute som sliter sitt hår och kämpar med barnens skolgång. Frågan är om dessa lärare, elever och föräldrar automatiskt blir hjälpta av ett 3- terminssystem? Jag tror inte det.