• Chic<3

    Ni som gjort planerad kejsarsnitt

    Har själv varit m om två kejsarsnitt tidigare, en akut efter en olycka och sedan en förlossning som drog ut på tiden och slutade m akut kejsarsnitt.

    Undrar hur d går till m planerad kejsarsnitt och hur hur många dagar eller veckor tidigare ni fått datum?

  • Svar på tråden Ni som gjort planerad kejsarsnitt
  • Chic<3

    @Jill 79 fick du datumet för snitt v 37+5 eller ändrade du så att d blev så? Eftersom d verkar som dom helst vill snitta i v 39.

  • Embla twopointoh
    Seven Costanza skrev 2016-04-09 00:36:05 följande:

    Är man alltid sövd under ks i Sverige? Jag gjorde akut ks i USA och var vaken hela tiden och fick min son på bröstet direkt efter de hade torkat av honom, så typ en minut efter han kom ut. Tyckte det var jättebra.


    Strävan är alltid att mamman ska vara vaken under snittet, både för att det är bättre rent medicinskt och för att underlätta anknytningen. Är snittet riktigt akut hinns det dock inte med, det går ju betydligt fortare att söva än att lägga spinalbedövning och vänta på att den ska verka.
  • Seven Costanza
    Embla twopointoh skrev 2016-04-09 14:30:04 följande:

    Strävan är alltid att mamman ska vara vaken under snittet, både för att det är bättre rent medicinskt och för att underlätta anknytningen. Är snittet riktigt akut hinns det dock inte med, det går ju betydligt fortare att söva än att lägga spinalbedövning och vänta på att den ska verka.


    Ok tack för förklaringen!
  • modsey
    Seven Costanza skrev 2016-04-09 00:36:05 följande:

    Är man alltid sövd under ks i Sverige? Jag gjorde akut ks i USA och var vaken hela tiden och fick min son på bröstet direkt efter de hade torkat av honom, så typ en minut efter han kom ut. Tyckte det var jättebra.


    nej tvärtom, att vara sövd hör till undantagen och man är nästan alltid vaken.
  • MissHelene
    Chic<3 skrev 2016-04-09 09:22:04 följande:

    Wow vad skickligt och omtänksamt att dom såg till att tatueringen stämde

    [quote=76516464][quote-nick]MissHelene skrev 2016-04-08 22:11:08


    Ja dom hade juh inte behövt göra d så d var snällt av dom :) om du vill svara ngn trycker du på höger hörn på meddelandet du vill svara på och välj citera.
  • MissHelene
    Seven Costanza skrev 2016-04-09 00:36:05 följande:

    Är man alltid sövd under ks i Sverige? Jag gjorde akut ks i USA och var vaken hela tiden och fick min son på bröstet direkt efter de hade torkat av honom, så typ en minut efter han kom ut. Tyckte det var jättebra.


    Dom vill helst att man är vaken, endast speciella fall dom sövs här vad jag förstår.
  • Milleman

    Gjorde planerat snitt för 11 dagar sedan. Bf var idag så 11 dagar före bf sattes mitt datum.
    Jag var vaken men fick lite lugnande då jag tyckte det blev väldigt jobbigt när jag kom in till operationssalen.
    Direkt efter födsel och första check fick min man vår dotter och satt med henne vid mitt ansikte. Jag ville inte hålla henne iom lugnande i kroppen. På "uppvaket" var min man och dotter med mig hela tiden, vi skiljdes aldrig åt.

  • Minfamilj

    Gjorde ett planerat snitt 2013, har även två vaginala förlossningar bakom mig. Har inget dåligt att säga om planerat snitt. Var vaken och det är det vanligaste. Man kände sig väl omhändertagen och övervakad. Fick ha bebisen hos mig hela tiden. Inte så ont efteråt som jag trodde, mer läskigt på något sätt. Smärtan är dock individuell, en del har mer ont och vissa mindre. Ärret blev jättefint och syns inte mycket nu. De vill alltid att man går upp efter snittet och även om det känns otäckt så är det det bästa. Minns jag stod nästan dubbelvikt och borstade tänderna. Man vill inte riktigt sträcka på sig förståeligt nog. Kommer inte riktigt ihåg när vi fick datum för snittet men i alla fall ett antal veckor innan. Fick snittid vecka 38+4 eftersom det var lite helger och så, annars vill de lägga några dagar senare. 

  • Chic<3
    MissHelene skrev 2016-04-14 22:34:49 följande:

    Ja dom hade juh inte behövt göra d så d var snällt av dom :) om du vill svara ngn trycker du på höger hörn på meddelandet du vill svara på och välj citera.


    Tack, testar nu d va så länge sen ????
  • Chic<3
    Chic<3 skrev 2016-05-12 22:44:01 följande:

    Tack, testar nu d va så länge sen. D funkade m min smile blev visst massa frågetecken.

    [quote=76535710][quote-nick]MissHelene skrev 2016-04-14 22:34:49 följande:[/quote-nick]Ja dom hade juh inte behövt göra d så d var snällt av dom :) om du vill svara ngn trycker du på höger hörn på meddelandet du vill svara på och välj citera.


  • Chic<3
    MissHelene skrev 2016-04-14 22:34:49 följande:

    Ja dom hade juh inte behövt göra d så d var snällt av dom :) om du vill svara ngn trycker du på höger hörn på meddelandet du vill svara på och välj citera.


    Nu vart d snurrigt, för nu ser d mer ut som jag svarat till mig själv
  • Chic<3
    Milleman skrev 2016-04-25 01:20:11 följande:

    Gjorde planerat snitt för 11 dagar sedan. Bf var idag så 11 dagar före bf sattes mitt datum.

    Jag var vaken men fick lite lugnande då jag tyckte det blev väldigt jobbigt när jag kom in till operationssalen.

    Direkt efter födsel och första check fick min man vår dotter och satt med henne vid mitt ansikte. Jag ville inte hålla henne iom lugnande i kroppen. På "uppvaket" var min man och dotter med mig hela tiden, vi skiljdes aldrig åt.


    Oki då får man tilldelat datum. Stort Grattis till eran lilla tös <3
  • Chic<3
    Minfamilj skrev 2016-05-03 14:40:40 följande:

    Gjorde ett planerat snitt 2013, har även två vaginala förlossningar bakom mig. Har inget dåligt att säga om planerat snitt. Var vaken och det är det vanligaste. Man kände sig väl omhändertagen och övervakad. Fick ha bebisen hos mig hela tiden. Inte så ont efteråt som jag trodde, mer läskigt på något sätt. Smärtan är dock individuell, en del har mer ont och vissa mindre. Ärret blev jättefint och syns inte mycket nu. De vill alltid att man går upp efter snittet och även om det känns otäckt så är det det bästa. Minns jag stod nästan dubbelvikt och borstade tänderna. Man vill inte riktigt sträcka på sig förståeligt nog. Kommer inte riktigt ihåg när vi fick datum för snittet men i alla fall ett antal veckor innan. Fick snittid vecka 38+4 eftersom det var lite helger och så, annars vill de lägga några dagar senare. 


    Åh önskar verkligen få en sådan upplevelse.
  • MissHelene
    Chic<3 skrev 2016-05-12 22:48:10 följande:
    Nu vart d snurrigt, för nu ser d mer ut som jag svarat till mig själv
    Nej d tycker jag inte :)
  • tystlängtan
    Chic

    Har själv varit m om två kejsarsnitt tidigare, en akut efter en olycka och sedan en förlossning som drog ut på tiden och slutade m akut kejsarsnitt.

    Undrar hur d går till m planerad kejsarsnitt och hur hur många dagar eller veckor tidigare ni fått datum?


    Jag har precis blivit beviljad ett planerat snitt och fick besked i måndags om att snittet ska göras den 17 aug, är då i v. 39+0.

    Har gjort ett planerat snitt tidigare, men det var pga sätesbjudning och bestämdes därför av förklarliga skäl mycket senare i graviditeten. Har bara positiva saker att säga om den upplevelsen för övrigt och då är jag ändå ganska rädd för nålar och allmänt obekväm med sjukhusmiljöer, blod, osv.
  • gladochnöjd

    Jag gjorde planerat snitt i december -15, 6 dagar före BF. En fantastisk upplevelse! Lugnt och fint alltihop och jag blev så väl omhändertagen. Eftersom bebis mådde bra skiljdes vi aldrig åt. Han fick ligga på mitt bröst när jag blev ihopsydd. Jag kunde med lite hjälp stå på benen samma kväll. Första natten gjorde magen ont när tarmarna körde igång och inre organ "föll på plats". Men sen gick det bra och idag har jag ett fint ärr som inte känns eller stör. Får vi fler barn blir det också genom kejsarsnitt! Lycka till med ditt :)

Svar på tråden Ni som gjort planerad kejsarsnitt