• nett00

    bröllop cancerbesked

    Hej! Jag och min blivande man har hamnat i ett dilemma som är något så fruktansvärt ledsamt. Planen är att bröllopet ska ske i Augusti men nu har vi fått reda på att min pappa har fått tillbaka sin cancer och det är nu konstaterat att skelett cancern är obotlig.
    Hur gör man nu med hela bröllopet? Att anordna något så stort och magisk som man vill minnas med glädje. Vill ju inte göra min pappa ledsen att ställa in för att han är dålig och jag vill inte utsätta honom för något som är krävande. Har nu ingen ork att planera mitt bröllop för det känns inte glädjande som innan. Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden bröllop cancerbesked
  • lövet2

    Jag hade planerat ett tidigare och mindre, stillsammare bröllop för att han skulle kunna vara med. Alla andra alternativ skulle kännas sämre, så jag skulle ta det minst dåliga.

  • AliBabas

    Väldigt svårt att svara på... hur pass dåligt mår han? Har han fått en tidsram eller vad man ska kalla det?
    Om han skulle orka så hade jag gift mig tidigare för hans skull.

  • happylife
    nett00 skrev 2016-04-10 20:36:04 följande:

    Hej! Jag och min blivande man har hamnat i ett dilemma som är något så fruktansvärt ledsamt. Planen är att bröllopet ska ske i Augusti men nu har vi fått reda på att min pappa har fått tillbaka sin cancer och det är nu konstaterat att skelett cancern är obotlig.

    Hur gör man nu med hela bröllopet? Att anordna något så stort och magisk som man vill minnas med glädje. Vill ju inte göra min pappa ledsen att ställa in för att han är dålig och jag vill inte utsätta honom för något som är krävande. Har nu ingen ork att planera mitt bröllop för det känns inte glädjande som innan. Hur hade ni gjort?


    Vill börja med att beklaga!

    Min pappa dog i cancer 4 månader innan vårt bröllop och jag är så ledsen över att han inte fick vara med! Om du orkar så kör på så han får vara med <3 förstår att glädjen avtar pga det men tror du kommer uppskatta att han var där. Kram!
  • Söder73

    Jag förlorade en nära kär släkting några månader innan vi skulle gifta oss. Jag var knäckt av sorg men visste att personen ville att vi skulle gifta oss. Vi gifte oss enkelt och så reste vi för pengarna istället. Har inte ångrat det en sekund

  • Flash Gordon
    nett00 skrev 2016-04-10 20:36:04 följande:
    Hej! Jag och min blivande man har hamnat i ett dilemma som är något så fruktansvärt ledsamt. Planen är att bröllopet ska ske i Augusti men nu har vi fått reda på att min pappa har fått tillbaka sin cancer och det är nu konstaterat att skelett cancern är obotlig. Hur gör man nu med hela bröllopet? Att anordna något så stort och magisk som man vill minnas med glädje. Vill ju inte göra min pappa ledsen att ställa in för att han är dålig och jag vill inte utsätta honom för något som är krävande. Har nu ingen ork att planera mitt bröllop för det känns inte glädjande som innan. Hur hade ni gjort?
    Där har du ju svaret.

    Det är nog mycket med cancern.

    Det finns ingen anledning att också lägga på honom att "det är hans fel" att bröllopet ställs in.

    Sedan är det normalt sett så att den som är döende vill leva som en normal levande den tiden han/hon har kvar. Det var ett program på radion om saken. Livet i livets slutskede.

    Utan att känna någon av er så gissar jag att det bästa för alla är om ni lever på som vanligt. Så gott det går.
  • nett00

    Tack för fina ord och förslag. Vi vet inte i nuläget hur illa det är men han fick sin första tumör för 6 år sedan när min stora dotter föddes. Har för ett år sedan upptäckts metastaser i skelettet. Han äter starka smärttabletter så ena stunden är han jätte hög eller ont så han gråter. Min blivande är utomlands för jobb och kommer först hem i juni. Detta är en mardröm för oss. Har idag vart runt och kollat resor så vi närmaste kanske kan åka iväg på något. Ett stort bröllop med fullt med gäster är uteslutande. Vet att hur vi än gör så kommer han förstå att det hela beror på att han är dålig och vi alla inte kommer att orka med. Nu måste vi här bestämma oss för bara om en vecka åker min sambo tillbaka utomlands.

  • KarinIngrid

    Jag skulle ha tidigarelagt vigseln. Haft en liten mysig cermoni med familjen, så att din pappa kan vara med utan att det blir för ansträngande.
    Sedan spenderat så mycket tid som möljigt med pappa under hans sista tid.
    Och så haft en stor fest nästa år istället , tex på årsdagen av bröllopet.

  • nett00

    Är det klokt att styra upp en resa istället för fest? Har vi det innan så är det så logiskt att han kommer få bort snart. Man vet ju aldrig om dom lyckas stråla ner tumören eller bromsa den. Ja vet att detta känner man bäst själv men i nu denna situation känner jag mig helt förvirrad.

  • Flash Gordon

    Går väl att ha ett litet bröllop hemmavid så pappa kan vara med om han orkar?

    Vad "offrar" ni då för hans skull? Att ni inte får ett mega-bröllop?

  • nett00

    Ett mega bröllop vill vi inte ha längre. Men ett litet för vi närmaste som kommer att bli ett fint minne. Försöker komma på in idé så det inte blir ett kaffekalas för det har vi så ofta. Något speciellt och annorlunda men stillsamt i en annan miljö.

  • Flash Gordon

    Då så, när din sambo kommer hem från utlandsjobbet i juni så har ni ett bröllop det första ni har i en lagom miljö som ni trivs i.

    Så får vi hoppas att pappa är bra nog att kunna vara med.

  • FIame

    Älskar ni varandra och allt är säkert, så kör på. Sorgen blir ännu större senare när pappa inte finns. Lika bra köra hela vägen med bröllopp och allt så pappa kan vara med på det.

  • Sjömamma

    Beklagar verkligen. Jag tycker det låter bra att ni kör på nånting enkelt för familjen. Om din pappa orkar resa kanske det är fint att göra det tillsammans. Om inte kan ni säkert hitta nån fin plats för vigseln, kanske nån liten mysig kyrka och sen boka bord på en fin restaurang nu när ni inte är så många. Så blir det mer högtidligt också och inte bara kaffekalas. Jag vet inte var ni bor så svårt att rekommendera något. Kanske ni kan ta in på nån fin lite mindre herrgård? De brukar kunna erbjuda hela paket med vigsel och mat. Eller åka på en kryssning om ni gillar det. Jag hoppas verkligen att ni ska kunna få en fin dag tillsammans trots denna svåra sorg.

Svar på tråden bröllop cancerbesked