8 mån - matschema
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur era 7-8 mån bebisar äter
I dagsläget ser det ut ungefär så här för oss:
Ca 06 - 150ml ersättning (ibland dricks bara 100ml upp)
09-09.30 gröt (fruktgröt med päron och äpplw
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur era 7-8 mån bebisar äter
I dagsläget ser det ut ungefär så här för oss:
Ca 06 - 150ml ersättning (ibland dricks bara 100ml upp)
09-09.30 gröt (fruktgröt med päron och äpplw
Min 8månaders äter under dagen
8.00 2 dl välling
10.00 gröt på 4 mask pulver plus 0.5 dl frukt
13.00 ca 1 dl mat plus lite frukt
17.00 ca 1 dl mat plus lite frukt
20.00 2 dl välling och sover sen hela natten
Hon är en matglad tös som är rund och go och följer sina kurvor perfekt:) vi har gett lite majskrokar och även lite ärtstora brödbitar så hon har något att pyssla med om vi vill äta i lungn och ro.
Hon sover mellan 2-3 timmar på dagen och då uppdelat på en timme vid ca 11.00 en timme vid ca 14.00 och en halv till en hel timme efrer maten vid 17.00 så hon sover inte jättemycket på dagen men sover hela natten och har gjort det sen hon var ca 2 månader, vi har haft tur för hennes storasyster sov och åt inte alls såhär bra:)
När sonen var 8 månader så ammades han 7-8 gånger om dagen och fick smakportion av mat vid lunchtid och smakportion av gröt vid middagstid. Sov 3x30 min på dagen och 12 timmar utan uppvak på natten.
Hon sover mellan 2-3 timmar på dagen och då uppdelat på en timme vid ca 11.00 en timme vid ca 14.00 och en halv till en hel timme efrer maten vid 17.00 så hon sover inte jättemycket på dagen men sover hela natten och har gjort det sen hon var ca 2 månader, vi har haft tur för hennes storasyster sov och åt inte alls såhär bra:)
Tack! Antar att min bara är en dålig sovare. Hon sover en dryg timme på förmiddagen men bara 30 min efter lunch vad vi än provat, och inget alls efter kl 15. Omöjlig! Så det är väl därför hon är så trött på kvällen. Vi får också gå o lägga oss tidigt :) timmen på förmiddagen har hon bara sovit i en månad ungefär, innan dess var det bara 30 min då också så jag är tacksam för den förbättringen! :)
Hur lång är er dotter och hur mycket väger hon om man får vara nyfiken:) vår dotter vägde nu vid 8 mån kollen 10.5 kg och var 74.5 cm så ligger på översta kurvan både längd och viktmässigt men det har hennes storasyskon oxå gjort innan de planat ut.
Vår tjej hasar fram lite på rumpan men har inte börjat krypa än så hon spar på kalorierna:) förstår att er lilla är trött om hon sover så lite men antar att ni prövat alla knep:) men att lägga sig tillsammans funkar inte heller antar jag. När mina två äldre var små så sov vi alla tillsammans två stunder på dagen då mellan systern vägrade sova utan mig och då behövde jag den sömnen för hon sov så oroligt på natten.
Sonen är snart 9 månader och äter så här:
Ca 0630 vaknar och ammar
Ca 0715: 1/2-1 portion gröt
Kl 10 ammar
Kl 12 1/2-1 burk eller hemlagad purémat.
Kl 14 Ammar
Ca kl 1730 1/2-1 burk purémat.
Ca kl 1915 1/2 portion gröt ( skippas ibland)
Ca kl 20 ammas till sömns
Han väger nog ca 11 kg nu, väger in honom imorgon hos BVC.
Glömde skriva att han ofta ammar en gång under natten också.
Vi har inget fast schema eller fasta tider, vill inte vara bunden av det. Båda barnen har ätit när de varit hungriga och när det passat tills de varit stora nog att äta frukost, lunch och middag med oss vuxna (strax efter ett år med första). Vår 8-månaders äter puré/vanlig mat en gång om dagen och gröt en gång om dagen. När vi äter middag får hon någon plockmat att roa sig med, oftast lite olika grönsaker. Ibland får hon banan som mellanmål. Resten ersättning. Hon äter oftast ersättning en gång på natten också.
Va roligt med så många svar!
Vi har egentligen inte heller några direkt fasta tider. Iaf inte tider som vi föräldrar satt upp. Men de tider jag angivit är runt de tider det oftast blir.
Men som t ex nu så sover busen fortf. Klockan är 08! Vaknade en gång vid 5 och lekte runt lite i sängen, fick nappen och somnade om.
Så nu skippar jag ersättningen denna morgon. Brukar göra det när hen vaknar efter 7.30-8.00. Men hen får ändå minst 2 mål ersättning per dag.
Vi kör vitt bröd, typ rostbröd. Lägger dubbelt med antingen leverpastej eller mjukost emellan och skär bort kanterna. Sen delar jag i små munsbitar. Bra att sitta och plocka med också, en måltid kan ta lite tid så man själv också kan äta "mellis", typ en kopp kaffe :) det blir rätt mycket spill och smulor lite överallt men hon lär sig äta bättre och bättre och stoppar nu in fint i munnen och tuggar, så jag städar gärna lite extra :) sånt bröd smälter ju dessutom i munnen så det är liten risk att sätta i halsen, jag håller bara koll så hon inte stoppar för mycket in i munnen utan att tugga ur.
Testade detta nu i helgen och det gick ju bra! Dock vill hen fortf att jag ger och håller gärna i något samtidigt som kan stoppas i munnen. Måste fråga, nu är ju min busunge 2 mån för tidigt född så jag måste ju ta hänsyn till det och dessutom opererad matstrupe, men eftersom jag inte har barn sedan tidigare så har jag inget att jämföra med. Men ibland när jag ger mat med lite mer bitar i så får hen ibland kväljningar. Inget kommer upp (hänt en gång) lite hosta och sen äter hen vidare. Är detta normalt eller kanske tecken på att hen inte är redo för mat med mer bitar i? Nu pratar vi inte stora bitar alls men t ex som smörgåsen. Det funkade ju bra men fick någon kväljning av det. Eller är det kanske bara en övningssak? Öva sig på mat som inte bara sväljs rakt ner...?
Så var det i början för min dotter också när hon fick mat med mer bitar, jag tror det är en övningsgrej för nu går det hur bra som helst! Måste vara konstigt att helt plötsligt få nåt i munnen som inte är flytande eller helt slätt :)