• Anonym (Chanslös?)

Sökte hjälp för misshandel - blev själv anmäld av soc.

Jag sökte hjälp av Socialtjänsten för att lämna ett misshandelsförhållande. Inget fysiskt, "bara" psykiskt, och misshandeln hade hållit på i flera år.

Men misshandeln av mig var "mild" enligt Socialtjänsten och i stället vändes fokus mot barnen. Deras hemsituation utreddes. Socialtjänsten ville inte att jag skulle lämna barnen ensamma med mannen, som de intervjuat - men mannen vägrade flytta. Att bo på kvinnojour var inte aktuellt eftersom misshandeln var mild och psykisk. Mannen höll sig lugn eftersom jag kontaktat Socialtjänsten.

Jag kände stor stress att leva tillsammans med honom medan utredningen pågick och även barnen påverkades av spänningarna mellan oss och blev oroliga. 

Mitt under utredningen kom det på kort tid in tre orosanmälningar som gällde hur jag betedde mig mot barnen; alla gjorda av personer som arbetar professionellt med människor i kris. Två av anmälningarna innehåller lögner om att jag skulle ha misshandlat barnen fysiskt och "hålla en skadlig psykisk distans till dem". De som står för de anmälningarna har inte träffat mig och barnen tillsammans. Den tredje  anmälan handlar "endast" om att jag inte kommunicerar bra med mannen och att detta stör hemförhållandena.

Jag har tagit mycket illa vid mig av detta och tycker att jag blivit misstolkad av dem som anmälde. Jag är ju rädd också! För mannen och för att förlora barnen. Anmälningarna bortser helt från att det handlar om ett misshandelsförhållande, vilket anmälarna vet - för jag har själv talat om det.

Nu till frågan om  Myndighetskontakt: Hur tänker Socialtjänsten när de får in anmälningar från vårdkontakter med så här grova anklagelser? Jag har haft möjlighet att bemöta dem i ett personligt samtal med Socialtjänsten och berätta hur jag ser på saken. I flera av uppgifterna står det inte vem som skulle ha observerat vad och när - det har varit en samordnare som skrivit orosanmälan. Då vet jag ju inte vilken konkret situation det gäller - om det finns någon sådan.

Vem är det som blir "trodd"? Anmälarna eller jag? Jag har inte fått någon återkoppling från Socialtjänsten - de har bara nedtecknat vad jag sagt.

• Svar på tråden Sökte hjälp för misshandel - blev själv anmäld av soc.
  • Anonym (Barnens skydd)

Det är naturligt att de gör anmälan eftersom de är skyldiga att anmäla oro för barn när de får vetskap om att barn riskerar att fara illa. Jag förstår inte hur du kan utsätta barnen för pappan. Om du anser dig ha farit illa så bör du väl förstå att barnen har tagit ännu större skada? Lämna honom om du inte vill riskera att barnen ska tvåmgsomhändertas.

• Kjell2
    Anonym (Chanslös?) skrev 2016-04-21 10:23:33 följande:
    Men orosanmälningarna som jag har orsakat då?
    - Kommer Socialtjänsten möjligen att bedöma dem som att jag agerat under stress som brottsoffer?
    - Eller kan det bli så att trots att jag förklarar de missförstånd och lögner som förekommer i anmälningarna så får den misshandlande mannen, som är barnens pappa, fördel och blir t ex boendeförälder eller får ensam vårdnad?
    - Vem tror på mina ord?
    -- Att mannen misshandlat mig psykiskt är mina egna ord, som dock kan styrkas av tidigare läkarintyg och orsak till jobbfrånvaro samt samtalskontakter som stöttat mig och alltså inte inkommit med någon orosanmälan.
    -- Att jag skulle ha misshandlat barnen fysiskt och "hålla en skadlig distans till dem" kan också ifrågasättas med hjälp av dessa intyg, eftersom de beskriver mig helt annorlunda och dessutom har utfärdats av personer som faktiskt träffat barnen och mig tillsammans, vilket de andra inte gjort. 
    Om du har agerat dumt under stress som brottsoffer och du sen väljer att bo kvar med förövaren tillsammans med barnet är bara det en anledning till oro. Om du också själv har berättat allt hemskt mannen gör så är det kanske inte konstigt att barnens hemmiljö utreds.

Det finns nog en risk att barnen bli omhändertagna om inte dera hemmiljö förändras.

Lös problemet - Flytta!.
  • Anonym (Chanslös?)
    Anonym (Barnen) skrev 2016-04-21 10:51:11 följande:

Jag jobbar på socialtjänsten och vi utgår ALLTID från barnens bästa. Om det kommer in uppgifter om att barnen levt med dig och en man som utsätter dig för psykisk misshandel så vill man såklart utreda hur barnen har påverkats av detta och vilket stöd ni kan tänkas behöva. De kommer utreda din föräldraförmåga, titta på om du kan skydda barnen från att ytterligare utsättas osv. Finner man inga bekymmer där så är nog allt lugnt. Ev kan det hända att de ser att du kanske behöver stöd i din föräldraroll ett tag efter det du har varit utsatt för.

Det du berättar verkar rimligt och bra. Men nu har ju som sagt enbart jag orsakat att tre personer/enheter som behandlar/vårdar människor gjort orosanmälan beträffande barnen. Det står ingenting i orosanmälningarna om att mannen skulle ha varit delaktig eller på annat vis orsakande. Hur kan jag försvara mig från dessa anklagelser? Jag har bemött kritiken som riktats mot mig muntligen. Men blir jag trodd? Hur kontrollerar Socialtjänsten det?

När det gäller att skydda barnen tycker jag att jag visar att jag gör det:
    - Jag har visat vilja att bryta upp genom att söka deras hjälp för att genomföra det.
    - Jag gör som de säger: Jag lämnar inte barnen ensamma med mannen/deras far.
    - Men aldrig har jag blivit anmodad att separera eller flytta. Vi har fört en dialog om vad som är bäst för barnen och just nu är det min bedömning att de stannar i sin invanda boendemiljö. Socialtjänsten har inget att invända mot det. Som jag skriver i trådstarten: Mannen håller sig lugn nu.

Socialtjänsten och jag har gått igenom möjliga situationer som bör föranleda att jag lämnar bostaden med barnen och vi är överens om vart. 

Det jag undrar över är de allvarliga orosanmälningarna. Blir jag trodd? Eller är det nu jag borde skaffa advokat som sitter med vid möten med Socialtjänsten?
  • Kjell2
    Anonym (Chanslös?) skrev 2016-04-21 14:25:54 följande:
    Det du berättar verkar rimligt och bra. Men nu har ju som sagt enbart jag orsakat att tre personer/enheter som behandlar/vårdar människor gjort orosanmälan beträffande barnen. Det står ingenting i orosanmälningarna om att mannen skulle ha varit delaktig eller på annat vis orsakande. Hur kan jag försvara mig från dessa anklagelser? Jag har bemött kritiken som riktats mot mig muntligen. Men blir jag trodd? Hur kontrollerar Socialtjänsten det?

När det gäller att skydda barnen tycker jag att jag visar att jag gör det:
    - Jag har visat vilja att bryta upp genom att söka deras hjälp för att genomföra det.
    - Jag gör som de säger: Jag lämnar inte barnen ensamma med mannen/deras far.
    - Men aldrig har jag blivit anmodad att separera eller flytta. Vi har fört en dialog om vad som är bäst för barnen och just nu är det min bedömning att de stannar i sin invanda boendemiljö. Socialtjänsten har inget att invända mot det. Som jag skriver i trådstarten: Mannen håller sig lugn nu.

Socialtjänsten och jag har gått igenom möjliga situationer som bör föranleda att jag lämnar bostaden med barnen och vi är överens om vart. 

Det jag undrar över är de allvarliga orosanmälningarna. Blir jag trodd? Eller är det nu jag borde skaffa advokat som sitter med vid möten med Socialtjänsten?
    Kommer det in bekymmersamma rapporter och saker i kommande utredningen kan förutsättningarna ändras och miljö anses olämpligt för barnen.
  • Anonym (Chanslös?)

...och kommer det fram bekymmersamma rapporter kanske det anses olämpligt att jag flyttar och bor ensam med barnen. Då kanske det vänder till pappans fördel och han anses vara en bättre boendeförälder än jag. Det är en stark anledning för mig att inte flytta just nu, idag. Men jag söker bostad. Om det blir aktuellt att skriva kontrakt, då måste, måste, måste jag veta om jag gör "rätt" som flyttar så att det inte blir en orosanmälan för det också...

• Kjell2
    Anonym (Chanslös?) skrev 2016-04-21 14:53:38 följande:

...och kommer det fram bekymmersamma rapporter kanske det anses olämpligt att jag flyttar och bor ensam med barnen. Då kanske det vänder till pappans fördel och han anses vara en bättre boendeförälder än jag. Det är en stark anledning för mig att inte flytta just nu, idag. Men jag söker bostad. Om det blir aktuellt att skriva kontrakt, då måste, måste, måste jag veta om jag gör "rätt" som flyttar så att det inte blir en orosanmälan för det också...

Av det du berättar verkar det som din sambo är själva roten till problemen. Skulle du inte kunna ge barnen en bra miljö som ensamstående?
  • Anonym (lina)

Varför tycker socialtjänsten att ts ska separera för barnens skull och aldrig lämna dem ensamma med sambon. Om hon separerar kommer ju sambon ändå få umgänge med barnen och spendera en massa tid ensamma med dem...

• Anonym (Besviken)

Strunta i socialen,dom är oftast inte nåt att lita på .Koncentrera istället att fortsätta vara bra mamma och gör slut med barnens pappa.Så ska du se att soc lämnar dig ifred.

• Anonym (lina)

Tycker också att ts ska strunta i socialtjänsten. Och ta ansvar för sitt liv och situation och lösa sina egna problem.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-04-23 09:29:35 följande:
    Strunta i socialen,dom är oftast inte nåt att lita på .Koncentrera istället att fortsätta vara bra mamma och gör slut med barnens pappa.Så ska du se att soc lämnar dig ifred.
    Ts kan naturligtvis inte strunta i socialtjänsten eftersom de startat en utredning och eftersom det kommit in orosanmälningar från instanser som är skyldiga att anmäla om de tror att det finns oro för barn.
  • Anonym (lina)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-23 16:31:04 följande:

Ts kan naturligtvis inte strunta i socialtjänsten eftersom de startat en utredning och eftersom det kommit in orosanmälningar från instanser som är skyldiga att anmäla om de tror att det finns oro för barn.

Skulle själv aldrig komma på tanken att anpassa mitt liv efter socialtjänstens nycker. Vet bäst själv hur jag bäst ska leva mitt liv på bästa sätt. Tycker ts ska göra det samma.
Svar på tråden Sökte hjälp för misshandel - blev själv anmäld av soc.