• modsey

När gå själv till skolan

har barn som fyller 8 år i höst och går i ettan. Sedan i våras har vi börjat träna att gå hem själv från skolan och i bland till.
    De behöver gå över en väg som har övergångsställe och det är ingen jättetrafikerad korsning, annars är det raka spåret.
    När har ni börjat känna att de kan gå till o från skolan själva?

• Svar på tråden När gå själv till skolan
  • LillaLoppi
    Rocket Mania skrev 2016-04-22 18:56:05 följande:

Vill och vill? Det handlar väl inte om vad någon vill här utan jag ifrågasatte något jag tyckte lät konstigt. 

Okej.
  • Mellanmjölkens land

Är vi av nån anledning hemma (t ex vab med syskon) så skulle jag säga så fort skolan tillåter det. Annars kommer de nog inte gå hem själva så länge de går på fritids utan då hämtar vi på hemvägen.

Till skolan får vi väl se när barnet vill. Äldsta barnet kommer nog få börja gå själv i riktning mot skolan, medan jag går i motsatt riktning för att lämna småsyskonet på förskolan, i 0an eller 1an om barnet vill. Jag passerar sen skolan på väg till mitt jobb och kan lätt titta in och kontrollera att barnet kommit fram om jag inte kommer ikapp.

Vi har drygt 200m till förskolan och 400m till skolan. Villagata hela vägen. Man korsar en återvändsgata vid skolan men går man några meters omväg slipper man i stort sett all lämningstrafik + att det då finns ett övergångsställe.

• Alexi
    Fru Ve skrev 2016-04-22 10:03:11 följande:
    Egen mobil kanske så hon kan ringa innan hon går hem? Fast frågan är om det är hållbart att hålla på och kontrollera exakt när de går. Man vet ju när skolan slutar och när barnet ungefär borde vara hemma. Som du skriver kan ju inte skolan heller ringa hem åt varje barn innan de går.
    Vi tycker inte hon behöver egen mobil ännu. Det är bara enstaka gånger det här händer nu den här terminen så att skaffa mobil bara för det känns onödigt. Vi vill ju inte ha en liggande i hennes väska i skolan.

Och hon är ju på fritids så de slutar ju inte någon bestämd tid.
  • Alexi
    LillaLoppi skrev 2016-04-21 11:10:25 följande:
    Skolan här har regeln att barnen får börja gå till och från skolan först i slutet av åk.2 alt. först i 3:an.
    Fast det skulle jag faktiskt känns som helt orimligt. Om jag tycker mitt barn är mogen för det och vi har situationer som skulle underlätta enormt om hon gick hem själv, tex om föräldern är hemma med sjukt småsyskon (sjukt hög feber eller magsjuka eller så), då har jag klart svårt att se att jag skulle köpa skolans åsikter i frågan.

När vi var små gick ju vi betydligt längre sträckor till och från skolan redan i ettan.
  • sagaceline

Jag röstar på 16. Alltså gymnasieålder. Innan det får dom gå 2 och 2 till skolan vid 9-10 tror jag. Mina barn måste alltså ha syskon, annars funkar det inte. Får panik när jag ser 6åringar gå till skolan på helt öde vägar själv. Vem som helst skulle kunna ta dom hur lätt som helst, så hemskt.

• lövet2

Vi bor nära skolan. Ca 300 meter och väldigt lite trafik. 30-väg är det också. Min äldsta gick i sällskap med grannarnas barn från 6 års ålder. De övriga barnen har haft storasyskon att gå med, så de har också gått oövervakade till skolan. Första året har jag dock mött upp på vägen hem om den yngsta slutat tidigare.

• Drottningen70
    sagaceline skrev 2016-04-22 22:13:41 följande:

Jag röstar på 16. Alltså gymnasieålder. Innan det får dom gå 2 och 2 till skolan vid 9-10 tror jag. Mina barn måste alltså ha syskon, annars funkar det inte. Får panik när jag ser 6åringar gå till skolan på helt öde vägar själv. Vem som helst skulle kunna ta dom hur lätt som helst, så hemskt.

Jag dör... Haha... Säg att du skämtar ? En 14 eller 15 åring skulle alltså inte få gå själv till skolan...
  • amalie79

Sååå olika. Äldste bonus klarade det galant vid 7-8 år medan lillebror som är 1 1/2 år yngre är ett osäkert kort än idag vid 9 1/2. Idag kommer han fram som han ska men innan har han lika gärna kunnat gå åt andra hållet om han kände för det. En gång försvann han på vägen till mamman o vi hittade honom utanför ishallen där han stod och glodde på en stor snöhög. En annan gång tog han bussen åt fel håll och dök så småningom upp hemma hos sin mamma, även då fick sambon leta. Han hade inget trafikvett förrän nu egentligen heller.

• amalie79

Sååå olika. Äldste bonus klarade det galant vid 7-8 år medan lillebror som är 1 1/2 år yngre är ett osäkert kort än idag vid 9 1/2. Idag kommer han fram som han ska men innan har han lika gärna kunnat gå åt andra hållet om han kände för det. En gång försvann han på vägen till mamman o vi hittade honom utanför ishallen där han stod och glodde på en stor snöhög. En annan gång tog han bussen åt fel håll och dök så småningom upp hemma hos sin mamma, även då fick sambon leta. Han hade inget trafikvett förrän nu egentligen heller.

• LillaLoppi
    Alexi skrev 2016-04-22 21:38:38 följande:

Fast det skulle jag faktiskt känns som helt orimligt. Om jag tycker mitt barn är mogen för det och vi har situationer som skulle underlätta enormt om hon gick hem själv, tex om föräldern är hemma med sjukt småsyskon (sjukt hög feber eller magsjuka eller så), då har jag klart svårt att se att jag skulle köpa skolans åsikter i frågan.

När vi var små gick ju vi betydligt längre sträckor till och från skolan redan i ettan.

Det går säkert att resonera sig fram till en överenskommelse vid sådana specifika tillfällen.
  • sagaceline
    Drottningen70 skrev 2016-04-22 23:05:20 följande:
    Jag dör... Haha... Säg att du skämtar ? En 14 eller 15 åring skulle alltså inte få gå själv till skolan...
    Jag kommer ju inte kunna hindra dom, men jag kommer lära dom varför jag inte vill att dom ska gå runt själva. Jag är snart 19, och det värsta jag vet är att gå själv. Vem som helst skulle kunna kidnappa mig när dom helst. Eller våldta mig, eller mörda mig. Nej fy fan. Världen är farlig, stannar helst inne hela tiden men det går ju inte med skolplikt. :(
  • Drottningen70
    sagaceline skrev 2016-04-23 13:20:45 följande:

Jag kommer ju inte kunna hindra dom, men jag kommer lära dom varför jag inte vill att dom ska gå runt själva. Jag är snart 19, och det värsta jag vet är att gå själv. Vem som helst skulle kunna kidnappa mig när dom helst. Eller våldta mig, eller mörda mig. Nej fy fan. Världen är farlig, stannar helst inne hela tiden men det går ju inte med skolplikt. :(

Känns som om du har lite att jobba med innan du blir förälder...
  • whitestar

Här får dom inte gå själva till ifrån skola då det är 6-års eftersom det inte är skolplikt då så lärarna har ingen anledning att ringa föräldrarna om nåt barn saknas på mornarna. Men vet att många klasskompisar till sonen har börjat gå/cykla till skolan redan i ettan. Men sonen har inte fått börja ta sig dit än ( går tvåan nu) har en trafikerad väg från oss till skolan, sen måste han även korsa 2 ännumer trafikerade vägar dit.han sköter sig i trafik men det är alldeles för långt att gå och han vinglar för mycket på cykel (dålig balans)

Svar på tråden När gå själv till skolan