• Anonym (Vegan)

Ska vårar barn bli en djurplågare?

Jag och min sambo har ett barn på 3 år. Jag vill att barnet ska vara vegan precis som jag. Men min sambo vägrar, han säger att små barn behöver få i sig mjölk, fisk och annat kött och kan inte leva på vegansk mat. Jag blir så arg! Min sambo fattar inte hur köttindustrin ser ut och jag vägrar låta mitt barn äta kött! Min man lagar vegetarisk mat 3 gånger i veckan och äter kött resten. När jag frågade hur det var att äta as blev han vansinnig och sa att så säger man inte, särskilt inte när man har barn! Men han äter ju as? Jag sa ju bara sanningen. Han tycker jag är en dålig mamma som säger så när vi äter när vårat barn är med. Men det är mycket bättre att vara vegan än köttätare! Det sjuka är nu att min man är jättearg på mig och vill inte bo tillsammans längre. Han säger att han anpassar sig, men att jag inte gör det. När vi åker hem till hans föräldrar ibland på middag så har de ifs lagat vegetarisk mat, men ingenting jag äter. Då tycker de jag är oförskämd och min sambo tycker jag borde vara glad att de inte lagat kött till mig. Men jag tycker det är en självklarhet att man respekterar en vegan. Ja, just nu har jag problem med både min man och hans föräldrar. Jag är kräsen när det gäller maten så jag äter inte vad som helst. Hans föräldrar tycker inte heller jag verkar vara en bra mamma eftersom jag anpassar mig inte, enligt dem. Vad ska jag göra? Jag vill att mitt barn blir vegan!

• Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?
  • Anonym (Allätare)
    Solereii skrev 2016-04-27 15:52:24 följande:

Jeg ble vegan for to år siden, min mann og mine to bonusbarn har ikke noe valg, de må spise vegan hjemme :)

De elsker maten jeg lager, respekterer og forstår valget mitt fullt ut.
    Vi er friske og sunne alle sammen.

Men du har inga problem med att de äter en köttbit eller en ostmacka då och då? TS har uppfattningen att alla ska göra som hon = nolltolerans mot alla andra
  • Ominous
    Anonym (Idiot!) skrev 2016-04-27 06:40:44 följande:
    Tyvärr men jo. Jag vet flera veganer som tvingar på sina barn vegankost som små.

Jag vet otroligt många som tvingat på en köttkost på sina barn, inkl mig själv. Att det är normen gör det inte okay :)

Ts, gå med i vegoparents på facebook. Där finns det många trevliga människor som stöttar och tipsar dig. Men du får ändå acceptera att du skaffat barn med någon med andra åsikter än dig själv, ni får komma överens tillsammans. Något ni borde gjort innan ni skaffade barn :)

Men lycka till. Vegokramar!

• Tom Araya
    Ominous skrev 2016-04-27 18:16:14 följande:

Jag vet otroligt många som tvingat på en köttkost på sina barn, inkl mig själv. Att det är normen gör det inte okay :)

Det finns helt klart näringsargument för det.
  • kmn

Låt ungen äta av båda dieterna och vänta tills hon/han kan bestämma själv tvinga inte på han/hon något bara för att du tycker att det ska vara så.
    Fast om det slutar med att barnet väljer att äta kött glöm bara inte att kalla han/hon djurplågare eller mördare vid varje måltid. Jag skulle säga att det kan vara ett effektivt sätt att få ungen att bli vegetarian. 

• Anonym (Vänta lite)

Vår familj äter allsidig kost och har valt att inte döpa våra barn. Det betyder inte att vi ogillar veganer eller kyrkan/religiösa personer (jag var själv vegetarian i ca 5 år), men VALET att bli tex vegan eller katolik ska vara barnets eget, inte mitt som vuxen. En 3-åring är för liten för att fatta ett informerat beslut om detta, därför känns det fel i mina öron att "tvinga" ett så litet barn att endast äta vegankost innan hen förstår konsekvenserna.

• nevermind

Jag förstår inte hur ni kan gapa om att TS tvingar på barnet vegankost. Det är väl precis lika illa som att tvinga på ett barn kött?

• Tom Araya
    nevermind skrev 2016-04-27 21:55:11 följande:

Jag förstår inte hur ni kan gapa om att TS tvingar på barnet vegankost. Det är väl precis lika illa som att tvinga på ett barn kött?

Vilket av alternativen kan bäst hävdas ur synpunkterna barns behov och utveckling samt näringsinnehåll?
  • molly50
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 11:01:41 följande:

Jag och min sambo har ett barn på 3 år. Jag vill att barnet ska vara vegan precis som jag. Men min sambo vägrar, han säger att små barn behöver få i sig mjölk, fisk och annat kött och kan inte leva på vegansk mat. Jag blir så arg! Min sambo fattar inte hur köttindustrin ser ut och jag vägrar låta mitt barn äta kött! Min man lagar vegetarisk mat 3 gånger i veckan och äter kött resten. När jag frågade hur det var att äta as blev han vansinnig och sa att så säger man inte, särskilt inte när man har barn! Men han äter ju as? Jag sa ju bara sanningen. Han tycker jag är en dålig mamma som säger så när vi äter när vårat barn är med. Men det är mycket bättre att vara vegan än köttätare! Det sjuka är nu att min man är jättearg på mig och vill inte bo tillsammans längre. Han säger att han anpassar sig, men att jag inte gör det. När vi åker hem till hans föräldrar ibland på middag så har de ifs lagat vegetarisk mat, men ingenting jag äter. Då tycker de jag är oförskämd och min sambo tycker jag borde vara glad att de inte lagat kött till mig. Men jag tycker det är en självklarhet att man respekterar en vegan. Ja, just nu har jag problem med både min man och hans föräldrar. Jag är kräsen när det gäller maten så jag äter inte vad som helst. Hans föräldrar tycker inte heller jag verkar vara en bra mamma eftersom jag anpassar mig inte, enligt dem. Vad ska jag göra? Jag vill att mitt barn blir vegan!

Om du vill att din sambo ska respektera dig så borde du respektera honom också.
    Det ska väl gå åt båda håll,eller hur.
    Du tycker det är självklart att man respekterar en vegan.
    Men det är precis lika självklart att respektera de som inte äter vegankost.
    Det borde du lära dig.
    Pappan har lika mycket att säga till om när det gäller barnen som du! Det är hans barn också! Glöm inte det!

Jag tycker du ska försöka se till vad som är det bästa för barnet,inte för dig själv.
    Låt barnet få äta av båda slags koster och när det blir äldre så kanske det rentav kommer att föredra vegankost framför annat.
    Men försök inte tvinga på ett litet barn en speciell kost bara för att du vill det!

Att kalla pappan för diverse saker för att han äter kött låter inte riktigt klokt.
    Ska du kalla dina barn för djurplågare också om de väljer att äta kött?
    Det lär i så fall vara ett mycket bra sätt att få dem att gå emot dig,inte tvärtom.
    Jag vet av egen erfarenhet.

Så tänk om och börja tänka på dina barn framför dig själv.

Mattias och Hannah.
  • Sandra8978
    molly50 skrev 2016-04-28 11:02:32 följande:
    Om du vill att din sambo ska respektera dig så borde du respektera honom också.
    Det ska väl gå åt båda håll,eller hur.
    Du tycker det är självklart att man respekterar en vegan.
    Men det är precis lika självklart att respektera de som inte äter vegankost.
    Det borde du lära dig.
    Pappan har lika mycket att säga till om när det gäller barnen som du! Det är hans barn också! Glöm inte det!

Jag tycker du ska försöka se till vad som är det bästa för barnet,inte för dig själv.
    Låt barnet få äta av båda slags koster och när det blir äldre så kanske det rentav kommer att föredra vegankost framför annat.
    Men försök inte tvinga på ett litet barn en speciell kost bara för att du vill det!

Att kalla pappan för diverse saker för att han äter kött låter inte riktigt klokt.
    Ska du kalla dina barn för djurplågare också om de väljer att äta kött?
    Det lär i så fall vara ett mycket bra sätt att få dem att gå emot dig,inte tvärtom.
    Jag vet av egen erfarenhet.

Så tänk om och börja tänka på dina barn framför dig själv.
    Precis som en kristen har rätt att bestämma att deras barn inte ska gå i en moske och be till Muhammed har TS rätt att tycka att hennes barn inte ska äta kött. 

Men, det diskuterar man så klart innan man skaffar barn. Med den andre föräldern. Och löser det. Eller så skaffar man inget barn. 

Nu är det på tok för sent för TS att komma dragande med krav om att barnet endast ska äta vegansk kost. Det enda rimliga är att låta barnet äta både ock, som du skriver.
  • Notetur Nomen
    Tom Araya skrev 2016-04-28 01:22:59 följande:

Vilket av alternativen kan bäst hävdas ur synpunkterna barns behov och utveckling samt näringsinnehåll?

För det första finns det olika forskning som hävdar olika saker. För det andra är det bara relevant om man som blandkostare äter från alla matgrupper. Det lär ju till exempel vara nyttigare att vara vegan som äter linser, bönor, rotfrukter, grönsaker, frukter och nötter än att vara blandkostare som äter snabbmakaroner, korv, köttbullar och pizza. Nej jag tror inte att de flesta blandkostare äter så dåligt, men du förstår min poäng.

Ser för övrigt att ts blivit flyttad till sandlådan det var på tiden!
  • Sandra8978
    Notetur Nomen skrev 2016-04-28 11:18:31 följande:
    Sandlådan?
  • nevermind
    Tom Araya skrev 2016-04-28 01:22:59 följande:
    Beror ju helt på hur man äter! Hemma hos syrran äter de falukorv, massa ketchup, makaroner, pulvermos. Bra för utvecklingen? Knappast.
  • yodi

hoppas det här är ett skämt.

men om det inte är det håller jag faktiskt med din sambo.

det är oförskämt av dig att inte äta när dom lagat vegetarisk mat för din del.

det är även oerhört ohyfsat att kommentera andra människors matvanor. 

varför inte låta barnet avgöra själv när hen är lite äldre? fram tills dess så finns det faktiskt kött från djur som har haft det bra och där allt kring slakten sköts mer humant.
  • Tom Araya
    Notetur Nomen skrev 2016-04-28 11:18:31 följande:
    För det första finns det olika forskning som hävdar olika saker. För det andra är det bara relevant om man som blandkostare äter från alla matgrupper. Det lär ju till exempel vara nyttigare att vara vegan som äter linser, bönor, rotfrukter, grönsaker, frukter och nötter än att vara blandkostare som äter snabbmakaroner, korv, köttbullar och pizza. Nej jag tror inte att de flesta blandkostare äter så dåligt, men du förstår min poäng.

Fast den ena kosten har begränsningar som den andra inte har, det kan du inte bortse ifrån.

Ska man jämföra dessa så måste det vara en allsidig kost.
  • Notetur Nomen
    Tom Araya skrev 2016-04-28 13:36:25 följande:

Fast den ena kosten har begränsningar som den andra inte har, det kan du inte bortse ifrån.

Ska man jämföra dessa så måste det vara en allsidig kost.

Den enda begränsningen är egentligen vitamin b12, på grund av växtförädling och växthantering. Detta går utmärkt att få i sig via berikade livsmedel. Däremot kräver det mer av veganen, så det är mycket viktigare att en vegan är ordentligt påläst än en blandis.

Jag tror inte att de flesta, varken i Sverige eller världen, äter ultimat nyttigt. Good enough räcker långt även när det kommer till kosten.
  • Notetur Nomen
    Sandra8978 skrev 2016-04-28 11:32:38 följande:

Sandlådan?

Ja, sandlådan där den här tråden hör hemma. Det märksoyroöiht tydligt redan i ts att detta är en trolltråd.
  • nordanvinden

Din man har rätt punkt slut . Små barn får inte i sig allt det de behöver från en vegankost hur noga utvald den än är . Vanlig vegetarian kost är lättare då många av de ämnen som just barn inte kan tillverka själv finns i ost o ägg. Så på vegetarian kost kan det funka även om det inte är att rekommendera eftersom man inte kan garantera att barn äter så varierat att de får i sig det nödvändiga. de måste få i sig kobalamin (b12). D vitamin på vintern via mjölk. . Brist på dessa kan ge anemi andningssvårigheter dålig bentillväxt oxh svagt skelett. . Det finns även ett antal aminosyror som för barn är essentiella men inte för vuxna och enda sättet för barn att få i sig dessa är via kosten och då animaliska produkter även om ej nödvändigtvis kött. Riskera inget i onödan. Man måste ha superkoll om man ska låta barn vara vegetarianer. Och det går inte att kompensera med vegansk kost till just barn då de fungerar annorlunda än vuxna.
  • molly50
    Sandra8978 skrev 2016-04-28 11:14:27 följande:
    Precis som en kristen har rätt att bestämma att deras barn inte ska gå i en moske och be till Muhammed har TS rätt att tycka att hennes barn inte ska äta kött. 

Men, det diskuterar man så klart innan man skaffar barn. Med den andre föräldern. Och löser det. Eller så skaffar man inget barn. 

Nu är det på tok för sent för TS att komma dragande med krav om att barnet endast ska äta vegansk kost. Det enda rimliga är att låta barnet äta både ock, som du skriver.
    Ja,absolut! Men även pappan måste ju ha rätt att få bestämma vad barnet ska äta. Precis som henne.

Och kan de inte komma överens så får väl barnet,som sagt,äta bådeock.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    molly50 skrev 2016-04-28 18:50:43 följande:
    Ja,absolut! Men även pappan måste ju ha rätt att få bestämma vad barnet ska äta. Precis som henne.

Och kan de inte komma överens så får väl barnet,som sagt,äta bådeock.
    Jag ska tillägga att man kan inte kräva respekt från andra när man själv inte visar någon som helst respekt.
    Mattias och Hannah.
  • Sandra8978
    molly50 skrev 2016-04-28 18:53:14 följande:
    Jag ska tillägga att man kan inte kräva respekt från andra när man själv inte visar någon som helst respekt.
    Absolut!
Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?